Gå til innhold

Hva lager du til middagsgjester?

Anbefalte innlegg

Gjest Khloe
Skrevet

Overskriften sier sitt. Jeg trenger noen gode tips til middager man kan lage til middagsselskap/gjester😄

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager ting jeg har kontroll på, som jeg ikke blir stresset av, og som jeg liker. Spørs jo veldig på type besøk da. Eksempler: alle typer langtidskokte gryter med oksekjøtt, lammeskank,  italiensk pizza, taco med ekstra godt tilbehør

Anonymkode: f4a4e...218

• Liker 5
Skrevet

Hvilket type selskap og hvilket budsjett? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg lager ofte lasagne eller pai - ting jeg kan lage klart på forhånd og få i ovnen før gjestene kommer. Litt avhengig av type selskap, da, men mine er gjerne av det uformelle slaget. 

• Liker 4
Skrevet

Kommer an på hvilken gjester det.. Har stort sett bare venner som kommer til middagsgjester, dette er ikke konger og hoffmanskap og da lages det alt I fra viltrett gryte med reinbiff, til taco og sommersalater, "sjø bord" med koldtbord av havets delikatesser til kjøpepizza 😁 Men igjen dette er veldig uformellt med bare gode likesinnede venner som ikke nødvendigvis forlanger sølvbestikk for å si det på den måten..  Sånne typer middagsgjester har jeg ikke i min krets så det vet jeg ikke så mye om.

• Liker 3
Skrevet

Stor lasagne, enten med kjøttdeig eller laks(med spinat, squash), hjemmelaga jegergryte med masse sjampingjong, høyrygg og poteter eller potetstappe ved siden av. Hjemmelaga grov pizza, enten med rød saus eller hvit(med spekeskinke og ruccula). Taco, lammelår med poteter marinert i olivenolje, timian, salt, pepper og honning. 

Men alt kommer an på hva slags type selskap, er det nærme familie så slår vi gjerne til med noe grillmat alle kjøper selv, vi står for tilbehør, eller en stor hjemmelaga pizza.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer!

På en vanlig hverdag så blir det ofte en form for pasta. Lasagne,  pasta med kylling, pasta i form, pasta i gryte.

Om sommeren så blir det gjerne noe på grillen. Gjerne et helstekt kjøttstykke om det er helg.

Middag i helg varierer, noen ganger blir det ting som er i sesong som lammelår eller skrei. Eller så kan vi finne en gryte vi har lyst til å prøve,  denne får da kose seg i mange timer.

Er det skikkelig uformelt så kan vi også kjøre kosemat som enchiladas med masse ost og gucamole ved siden av. 

Anonymkode: 75ee6...9a5

• Liker 1
Skrevet

Liker å lage plov/pilaf/palau, spesielt den varienten de lager i Uzbekistan og Afghanstan, smaker godt, ganske enkelt å lage, og ikke for "eksotisk" for besteforeldre.

Andre retter som er gode i lage til selskap er lasagne, gryterett, bankekjøtt, fiskesuppe etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sheperdrs pie

Anonymkode: e0737...089

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (14 timer siden):

Jeg lager ofte lasagne eller pai - ting jeg kan lage klart på forhånd og få i ovnen før gjestene kommer. Litt avhengig av type selskap, da, men mine er gjerne av det uformelle slaget. 

Samme her :) Går en del i lasagne og pai/quiche, gjerne med en liten salat ved siden av 

Også en type smuldrepai med vaniljeis til dessert 

Anonymkode: e40d6...680

Skrevet

Jeg er veldig glad i å lage langtidsstekt kjøtt, ofte okse, men også kylling. Lar kjøttet stå i ovnen i alt fra 5-10 timer og det er mat folk setter veldig stor pris på da mange ikke har "tid" eller ork til langtidssteking. Og det blir så utrolig godt!! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
BethB skrev (På 4.5.2021 den 10.52):

Hvilket type selskap og hvilket budsjett? 

Budsjett?  Enten har man råd til å ha gjester til middag eller så har man det ikke.  Har aldri telt på kronene når jeg ber til middag. 

Anonymkode: 16cdb...ae7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Langtidskokt koteletter 😍

Anonymkode: 4701c...1c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Budsjett?  Enten har man råd til å ha gjester til middag eller så har man det ikke.  Har aldri telt på kronene når jeg ber til middag. 

Tror at du misforstår her. $, $$, $$$, og $$$$ er for helt ulike anledninger. Man trenger ikke alltid å servere en $$$ middag selv om man har middagsgjester på besøk. Parmesanen kan f.eks. være fra matbutikken istedenfor å oppsøke en forretning som spesialiserer seg utelukket på oster, men av og til vil man slå på stortromma. Det har ingenting med å ikke ha råd. 

Anonymkode: e40d6...680

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Til venner: chilli con carne, lasagne, pizza, Taco, tapas, langtidskokte gryter, grillmat, reker/blåskjell på sommeren. 

Familie: gryter, tapas, suppe til lunsj, salat, husmannskost, indrefilet, koldtbord. 

Skal være ærlig å si at jeg gjør forskjell på folk. Folk som ikke er gode verter, aldri selv tilbyr/inviterer på middag, lager kjip mat osv, de serverer jeg enklere og billigere mat til. Mens de jeg vet setter pris på ordentlig mat og som jeg selv blir invitert til, de serverer jeg gjerne ordentlig god mat som langtidskokt gryte, indrefilet,mer eksotisk mat osv.

Anonymkode: f89ad...d14

• Liker 3
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Okei, så fikk du sagt det da. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det som går igjen her i huset er:

Indisk dal med hjemmelagd naanbrød

Sheperds pie med sopp og linsefyll 

Sopp Wellington med hasselbackpoteter  og portvinreduksjon 

Chana masala med kokosris

Anonymkode: a24c0...4f1

Gjest Khloe
Skrevet

Wow! Tusen takk for mange gode tips😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...