Gå til innhold

Vaksine effektiv mot indisk mutasjon ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjonen i Norge og i Europa bedres og landene er i ferd med og åpne mer opp. Vaksinasjonen er godt i gang og vaksinene har god effektiv på britisk mutasjoner og ok effekt på andre mutasjoner. Med vaksinepass vil EU gjøre det mulig og reise i sommer. Virker som vi er på vei ut av pandemien og det snakkes kun om åpning og lettelser. Men situasjonen globalt er ille og spesielt i India. Hvis EU åpner for reiser i sommer og Norge er med i denne ordningen kan vi reise fritt i EU med vaksinepass antagelig uten karantene (men antagelig med testing på grensen. )Dette kunne vært fantastiske nyheter og hvis det bare fantes opprinnelig covid og britisk mutasjoner så ville alt vært kanskje være over snart. Det snakkes lite om vaksine effekten når det gjelder indisk mutasjoner. Har noen av dere lest noe om dette? Pfizer og Moderna kan fort endre vaksiner men det går ikke fort og vaksinere . Med reiser i sommer er jeg redd det blir en reprise av pandemiens start. At vi får en bølge av indiske mutasjon og hvis ikke vaksiner hjelper er vi tilbake til start. Men med et farligere virus. Virker ikke som FHI tar høyde for indisk mutasjoner i scenariet for høsten. Er redd ingen har lært noe. At det blir sånn :» dette kommer neppe til Norge og hvis det gjør har vi 100 smittede til påske» slik FHI antok da covid kom. Alle er fylt med optimisme nå og selv kunne jeg virkelig satt pris på og reise til utlandet i sommer. Men og åpne for reiser i EU virker ikke særlig lurt. Da burde vel hele EU i så fall ha veldig strenge regler for innreise fra andre verdensdeler slik EU og EØS landene kan utgjøre en grønn boble om vi kommer på et grønt nivå. Men likevel reiser fører til mer import smitte. Hva tenker dere ? Ny bølge til høsten i hele Europa med mutanter vaksiner ikke hjelper mot eller er vi på vei ut av pandemien nå? Har noen lest noe positivt om vaksiner og effekt mot indisk mutasjon? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står litt her. Håper han har rett

Ugur Sahin, chief executive officer of BioNTech, which developed the first COVID-19 vaccine with Pfizer, told CNBC yesterday that he is "confident" the Pfizer-BioNTech vaccine is effective against the Indian variant. It has been tested against similar "double mutants." Unfortunately, the Pfizer-BioNTech vaccine is not yet available in India.

Sahin said, "We are evaluating [the strain] … and the data will be available in the coming weeks.

https://www.biospace.com/article/india-s-double-mutant-variant-raises-concerns-but-pfizer-and-other-drug-companies-confident-vaccines-are-effective/

Skrevet

Det er vel lite som tilsier at vaksinene ikke virker på også den mutasjonen.

Situasjonen vil ikke bli den samme, med mindre man får et helt nytt virus. Så lenge vi får vaksinert nok og får flokkimmunitet, vil det gå fint om noen blir smittet. Da har ikke viruset den store fordelen av å møte en befolkning uten noe immunitet.

• Liker 3
Skrevet

En kollega av meg har to venner i 40- årene som nettopp døde av korona i India. Begge var også vaksinerte. Ble smittet og døde 15 -20 dager etter vaksinen. 

Skrevet
Eryn skrev (10 minutter siden):

En kollega av meg har to venner i 40- årene som nettopp døde av korona i India. Begge var også vaksinerte. Ble smittet og døde 15 -20 dager etter vaksinen. 

Det er trist. Hadde de fått begge dosene? Full vaksinert ? , hvor lenge etter vaksinering dukket symptomemne opp? 

Med så mange smittede vil nok også noen vaksinerte rammes hardt, og det er mangefull hjelp å få for de syke

Covaxin som er mest brukt i India., foreløbige studier viser at den også skal være effektiv mot denne mutasjonen-.

https://www.newindianexpress.com/states/kerala/2021/may/02/homegrown-covaxin-better-at-neutralising-mutant-viruses-2297465.html

Skrevet

Det stod nettopp i avisene at de utbruddene vi har sett på norske sykehjem i det siste med fullvaksinerte pasienter og personale, var alle smittet med den sør afrikanske varianten. Så Pfizer vaksinen beskytter mye dårlige mot symptomfri og mild koronasykdom når det gjelder den sør afrikanske varianten. Det bekymrer meg en god del.

• Liker 1
Skrevet
Lana01 skrev (1 time siden):

Det er trist. Hadde de fått begge dosene? Full vaksinert ? , hvor lenge etter vaksinering dukket symptomemne opp? 

Med så mange smittede vil nok også noen vaksinerte rammes hardt, og det er mangefull hjelp å få for de syke

Covaxin som er mest brukt i India., foreløbige studier viser at den også skal være effektiv mot denne mutasjonen-.

https://www.newindianexpress.com/states/kerala/2021/may/02/homegrown-covaxin-better-at-neutralising-mutant-viruses-2297465.html

Det vet jeg ikke helt sikkert, men jeg tror de begge var fullt vaksinerte. Vet ikke sykdomsforløpet... 

Folk dør på gata, i trapper, mens de venter på ambulanse. Tragisk. 

Jeg har hørt rykter om at vaksinen de får i India ikke er en reell vaksine, men det blir bare spekulasjoner. 

Astra Z blir sendt til Afrikanske land fordi vi ikke vil ha den. 

Skrevet
Eryn skrev (8 minutter siden):

Det vet jeg ikke helt sikkert, men jeg tror de begge var fullt vaksinerte. Vet ikke sykdomsforløpet... 

Folk dør på gata, i trapper, mens de venter på ambulanse. Tragisk. 

Jeg har hørt rykter om at vaksinen de får i India ikke er en reell vaksine, men det blir bare spekulasjoner. 

Astra Z blir sendt til Afrikanske land fordi vi ikke vil ha den. 

Helt forferdelig. Håper de snart får mer internasjonal hjelp, og flere vaksiner. Det er vondt å lese om det i media, og det må være grusomt for de som lever midt opp i det. 

• Liker 2
Skrevet
Sermina skrev (11 timer siden):

Det stod nettopp i avisene at de utbruddene vi har sett på norske sykehjem i det siste med fullvaksinerte pasienter og personale, var alle smittet med den sør afrikanske varianten. Så Pfizer vaksinen beskytter mye dårlige mot symptomfri og mild koronasykdom når det gjelder den sør afrikanske varianten. Det bekymrer meg en god del.

Det har også vært tilfeller med alvorlig sykdom og død blant personer som ble smittet med covid etter de var fullvaksinert. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/slik-mener-de-vaksinerte-har-blitt-smittet/73712961

Skrevet
2ro skrev (6 minutter siden):

Jeg får ikke åpnet. Kunne du være en engel og skrive en linje om hva som står der?

Det er studier som viser at vaksinene kan være lite effektive mot de indiske mutasjonene. 

• Liker 1
Skrevet
J.E skrev (Akkurat nå):

Det er studier som viser at vaksinene kan være lite effektive mot de indiske mutasjonene. 

🥺 Det var det jeg fryktet. 

Skrevet

I stedet for å sløyfe patenter og la land som India lage kopier, så lar vi viruset herje i den tredje verden til stadig nye mutanter. 

Det har tatt 6 måneder å vaksinere 20% av den norske befolkningen. Nærmere ett år tar det å fullvaksinere, og da har man ikke regnet med barn. 

Å stadig måtte rulle ut nye vaksineprogrammer i årene som kommer på grunn av nye mutanter er ikke beroligende. Det vil ta ett år å vaksinere befolkningen for hver variant som dukker opp. Og i mellomtiden må samfunnet stenges ned. Og innen vi er ferdig med å vaksinere for den nye mutanten, har det kommet en ny mutant. Og sånn går runddansen. 

Og som det har blitt nevnt. At FHI ikke er bekymret er ikke annet enn det de sa i fjor. De har kontroll og skal slå ned smitten der den dukker opp. Ja da, vi tror på det vi.  

Og for de som tror at karantenehotell for reisende fra India er mer enn nok for å holde den nye varianten unna:

Rettssak, Økonomi | ICJ-Norge om brudd på opphold på karantenehoteller: – Folk bør absolutt ikke vedta foreleggene (nettavisen.no)

Legg merke til at det karantenehotell i praksis er frivillig. Ingen kan kan tvinge deg til å bli på hotellet. Det verste som kan skje er at du blir ilagt en bot. Og den boten trenger du ikke engang betale.

Så her er det bare å stålsette seg for nye nedstengninger. Å stenge grensen er visst uaktuelt. 

• Liker 2
Skrevet
2ro skrev (8 minutter siden):

🥺 Det var det jeg fryktet. 

Huff ja det er trist hvis det er slik.  På Seychellene som har vaksinert en høy andel av befolkningen, over 80 % tror jeg jeg , der stiger smitten igjen og landet må stenges ned på nytt. Leste at det kunne være grunnet indisk mutasjon. Men det kunne også være den kinesiske vaksinen Sinovac som har for dårlig virkning. Men den andre studien  omhandler mRNA vaksinene... Dette blir spennende fremover, spesielt nytt fra UK og Israel blir interessant. 

Skrevet
Bli medlem skrev (16 minutter siden):

I stedet for å sløyfe patenter og la land som India lage kopier, så lar vi viruset herje i den tredje verden til stadig nye mutanter. 

Det har tatt 6 måneder å vaksinere 20% av den norske befolkningen. Nærmere ett år tar det å fullvaksinere, og da har man ikke regnet med barn. 

Å stadig måtte rulle ut nye vaksineprogrammer i årene som kommer på grunn av nye mutanter er ikke beroligende. Det vil ta ett år å vaksinere befolkningen for hver variant som dukker opp. Og i mellomtiden må samfunnet stenges ned. Og innen vi er ferdig med å vaksinere for den nye mutanten, har det kommet en ny mutant. Og sånn går runddansen. 

Og som det har blitt nevnt. At FHI ikke er bekymret er ikke annet enn det de sa i fjor. De har kontroll og skal slå ned smitten der den dukker opp. Ja da, vi tror på det vi.  

Og for de som tror at karantenehotell for reisende fra India er mer enn nok for å holde den nye varianten unna:

Rettssak, Økonomi | ICJ-Norge om brudd på opphold på karantenehoteller: – Folk bør absolutt ikke vedta foreleggene (nettavisen.no)

Legg merke til at det karantenehotell i praksis er frivillig. Ingen kan kan tvinge deg til å bli på hotellet. Det verste som kan skje er at du blir ilagt en bot. Og den boten trenger du ikke engang betale.

Så her er det bare å stålsette seg for nye nedstengninger. Å stenge grensen er visst uaktuelt. 

Jeg er enig i at dette er skuffende. Om du kommer til Australia fra India via tredjeland for å omgå nye regler kan du få fengsel med inntil 5 år om du er uærlig. Vi må nok forberede oss på litt av hvert. Jeg var i utgangspunktet optimistisk, men frykter det kan bli vanskelig for mange.

Skrevet
J.E skrev (3 minutter siden):

Huff ja det er trist hvis det er slik.  På Seychellene som har vaksinert en høy andel av befolkningen, over 80 % tror jeg jeg , der stiger smitten igjen og landet må stenges ned på nytt. Leste at det kunne være grunnet indisk mutasjon. Men det kunne også være den kinesiske vaksinen Sinovac som har for dårlig virkning. Men den andre studien  omhandler mRNA vaksinene... Dette blir spennende fremover, spesielt nytt fra UK og Israel blir interessant. 

Ja, den kinesiske er litt så som så. Det samme er den russiske som skaper trøbbel i Sør-Amerika.

Skrevet
2ro skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at dette er skuffende. Om du kommer til Australia fra India via tredjeland for å omgå nye regler kan du få fengsel med inntil 5 år om du er uærlig. Vi må nok forberede oss på litt av hvert. Jeg var i utgangspunktet optimistisk, men frykter det kan bli vanskelig for mange.

Australia tar tydeligvis problemet mer på alvor enn i Norge. Vi trenger nye lover som er blant de strengeste i Verden for å håndtere smittesituasjonen. På Filippinene har for eksempel de opprettet en jernring av politi rundt et hotell etter ett eneste tilfelle, og ingen får forlate hotellet. I Norge bryr de seg lite om hundrevis eller tusenvis må i karantene og risikerer sykdom eller død. I stedet for å registrere antall døde eller smittede, bør vi følge med på antall i karantene, for disse er spesielt utsatt for smitte, sykdom og død, og antall i karantene gir kanskje det beste bildet av epidemien. Lettelser i tiltakene bør ikke påtenkes før antall i karantene er under 50 i landet som helhet. Samtidig bør karantenereglene skjerpes.

• Liker 2
Skrevet
13579 skrev (1 minutt siden):

Australia tar tydeligvis problemet mer på alvor enn i Norge. Vi trenger nye lover som er blant de strengeste i Verden for å håndtere smittesituasjonen. På Filippinene har for eksempel de opprettet en jernring av politi rundt et hotell etter ett eneste tilfelle, og ingen får forlate hotellet. I Norge bryr de seg lite om hundrevis eller tusenvis må i karantene og risikerer sykdom eller død. I stedet for å registrere antall døde eller smittede, bør vi følge med på antall i karantene, for disse er spesielt utsatt for smitte, sykdom og død, og antall i karantene gir kanskje det beste bildet av epidemien. Lettelser i tiltakene bør ikke påtenkes før antall i karantene er under 50 i landet som helhet. Samtidig bør karantenereglene skjerpes.

Det er virkelig ikke lett. Jeg er sikker på opposisjonen er lettet over at de ikke sitter med ansvaret. Vi har funnet meddelveien der alle er misfornøyde. Det er nok et tegn på at vi ikke bommer for mye. Grensene må vi få kontroll over. Vaksinene må vi få satt der det har effekt. Og for all del... De må få tilliten tilbake fra de tiltakstrette. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal prøve null visjonen, helst sammen med Danmark og Island (til å begynne med).

Skrevet
2ro skrev (1 time siden):

Det er virkelig ikke lett. Jeg er sikker på opposisjonen er lettet over at de ikke sitter med ansvaret. Vi har funnet meddelveien der alle er misfornøyde. Det er nok et tegn på at vi ikke bommer for mye. Grensene må vi få kontroll over. Vaksinene må vi få satt der det har effekt. Og for all del... De må få tilliten tilbake fra de tiltakstrette. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal prøve null visjonen, helst sammen med Danmark og Island (til å begynne med).

Problemet er at selv om vi har sluppet relativt billig så langt, kan situasjonen i Norge være verre enn det vi ser i India i dag, om bare få uker. I India kom forverringen svært raskt, og vi må allerede nå treffe tiltak som hindrer dette i å skje i Norge. Åpning av samfunnet er således hasardiøst, det logiske hadde vært å stenge samfunnet så godt som mulig. Unntakstilstand straks er det eneste som gir myndighetene det redskapet de trenger.

• Liker 1
  • Opprett ny...