Gå til innhold

Hvordan er reglene i forhold til hjemmekontor i Oslo nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man dra på kontoret 2-3 ganger i uken?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rocka69
Skrevet
Miss perfect skrev (16 minutter siden):

Kan man dra på kontoret 2-3 ganger i uken?

Nei, i Oslo er det påbud om hjemmekontor hver dag så langt det er praktisk mulig. Og med praktisk mulig er ikke fordi det er lettere/morsomt på kontoret - men at hjemmekontorsituasjonen for den enkelte er av en slik art at arbeidsgiver som faktisk har HMS/arbeidsmiljøansvar både på fast arbeidssted og hjemmekontor vurderer det slik hen at ditt hjemmekontor er en fare for din helse -og at det ikke er mulig å tilrettelegge i stor nok grad til å sikre et forsvarlig hjemmekontor for deg. Altså ikke fordi du har lyst til å dra på kontoret, men du får fysiske plager, mentale plager eller at det ikke er mulig å sette inn møbler/utstyr som sikrer deg mot fysiske plager. 

Og at dette skal dokumenteres, og at informasjon om dette skal gis til ansatte og dokumenteres at informasjonen er gitt.

Og når det er et forskriftsfestet påbud om hjemmekontor, så kan faktisk både bedriften og den enkelte ansatte straffes med bøter om det ikke kan dokumenteres at man egentlig har et forsvarlig hjemmekontor ut ifra HMS/Arbeidsmiljø forskrifter/standarder.

Sitter selv i et Arbeidsmiljøutvalg - AMU, så disse reglene har vi diskutert opp og ned i mente.  

Jeg er drittlei selv av å sitte på hjemmekontor, har faktisk så har jeg jobbet fra hjemmekontor i over 14 måneder,  og vi  diskuterte dette i AMU denne uken, at vi ikke ser for oss at vi åpner for fullt før alle ansatte er fullvaksinerte - dvs trolig ikke før i oktober - kanskje ikke på denne siden av nyttår. Ja vi er nok enda strengere enn både Oslo Kommune, Regjeringen, HD og FHI. 

Regjeringen sier at i fase 3 for gjenåpningen så vil de åpne at enkelte grupper kan droppe hjemmekontor(og denne fasen skal de ikke vurdere før i midten av juni), mens først fra fase 4 så vil anbefalingene om hjemmekontor droppes. Oslo styrer selv dette, og ligger i hvertfall to-tre uker etter de nasjonale reglene. Fase 3 i de nasjonale tiltakene, vil kanskje komme i slutten av juni, fase 4 i starten av august. I Oslo i vil fase 3 komme andre halvdel av juli, fase 4 i slutten i andre halvdel av august. Det er i hvertfall det både Erna og Raymond har kommunisert hittil.  

Men alt avhenger av smittetall, antall innleggelser og vaksinasjonsgrad. Og alle disse fasene kan forskyves ut i tid. Den siste fasen - fase 5 - den ser vi kanskje ikke før i 2022(tidligst) - med basale smittevernsregler, testing på grensa, testing i barneskole og barnehager. Og at et stort flertall tar booster-vaksiner i vintermånedene i 2022 (januar, februar, mars).

Så nei du kan ikke jobbe 2-3 dager på kontoret i Oslo, og ei heller de fleste steder. Ikke på nivå 5a og 5b.

Skrevet

Ok takk for svar, ikke meg det gjelder. Holder meg hjemme. Dette er min svigerinne som støtt og stadig nevner at hun er på jobb Ila uken.. har reagert på dette.

• Opprett ny...