AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Hun vokser veldig fort, og klarer nå å kravle opp i sofaen. Det er flere problemer med dette. Vi har en "ingen dyr i sofaen"-regel som vi vil lære henne så tidlig som mulig. I tillegg er jeg redd for at hun skal hoppe ned igjen, noe jeg har sett henne gjøre /heldigvis bare 1 gang da jeg ikke rakk å reagere) da jeg er bekymret for HD/AD. Golden retriever, dette. Først løftet vi henne bare rolig ned og sa "ned" når potene traff gulvet, og "bra!". Dessverre ville hun da bare kravle opp igjen, og (jeg har telt) dette gjentok seg 22 ganger på rad. Begynte å tenke at hun så på dette som en gøyal lek. Da måtte vi prøve noe nytt, så da prøvde vi bare å ignorere henne. Da bjeffet hun og ble veldig nærgående og intens, vi fortsatte å ignorere helt til hun var nede på gulvet. Da fikk hun kos og oppmerksomhet. Problemet blir igjen at jeg er redd hun skal hoppe ned. Så prøvde vi å gå bort fra sofaen, et stykke unna, og kalle på henne. Da hun kom fikk hun ros og godbit. Dette fungerte, men nå har hun enten ikke lyst til å komme, eller så hopper hun ned, så da sluttet vi med dette. I dag gikk jeg på do, og da jeg kom tilbake hadde hun lagt seg til rette i sofaen og lå og beit på putene. Jeg løftet henne ned, sa "ned" da potene traff gulvet, men så var hun plutselig på vei opp igjen. Aner ikke hvordan vi skal lære henne at hun ikke skal i sofaen. Hvordan skal vi løse det uten å risikere at hun hopper ned? Hun er bare 11 uker. Anonymkode: f9f33...85d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Du må stoppe den når den tenker å gå opp i sofaen, ikke når den allerede har gjort det - grensesetting. Bestem deg for hva som er ja og nei og vær konsekvent. Å løfte den ned og si ned- så lærer du den akkurat det, gå ned - og for å gjøre gå ned så må jo hunden først opp. Selvfølgelig blir det en øvelse, akkurat som at hunden må stå eller ligge for å trene på å sette seg. Den skader seg ikke av å hoppe ned derfra 11 uker gammel, og får ikke leddproblem av det. Anonymkode: 30bbd...ccf 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du må stoppe den når den tenker å gå opp i sofaen, ikke når den allerede har gjort det - grensesetting. Bestem deg for hva som er ja og nei og vær konsekvent. Å løfte den ned og si ned- så lærer du den akkurat det, gå ned - og for å gjøre gå ned så må jo hunden først opp. Selvfølgelig blir det en øvelse, akkurat som at hunden må stå eller ligge for å trene på å sette seg. Den skader seg ikke av å hoppe ned derfra 11 uker gammel, og får ikke leddproblem av det. Anonymkode: 30bbd...ccf Har hørt det motsatte hele livet. Men vet selvfølgelig ikke med sikkerhet. Anonymkode: f9f33...85d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har hørt det motsatte hele livet. Men vet selvfølgelig ikke med sikkerhet. Anonymkode: f9f33...85d Ja det er en flott innstilling for enkelte oppdrettere, da kan de legge skylden på de arvelige defektene på valpekjøper og ikke arven de har med. Alt med måte selvfølgelig, å overannstrenge bein i vekst med langvarige statiske bevegelser og mye ensidig belastning er aldri bra, men å bevege seg i en normal verden å lære å bruke kroppen, nei. Å sitte å kaste ball i sofaen så valpen hiver seg ukontrollert avgårde, ja det gir selvfølgelig skadepotensiale, men antagelig ikke på hofte og albue. Å la hunden ukontrollert bruke møbler som trampoline- ja det kan nok bli ille i lengden, men kanskje værst den dagen den 30 kg tunge poden bruker stuebordet som surfebrett under kaffen med tante Edna. Anonymkode: 30bbd...ccf 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Jobb med en god "på plass"? Jeg lærte tidlig at det er bedre å fokusere på hva du vil at hunden skal gjøre enn hva du ikke vil den skal gjøre. Du vil ikke at den skal i sofaen? Hvor vil du at den skal være da? Gjør det stedet til det beste stedet i verden. Gi den masse oppmerksomhet og ros og godbiter når den er der. Jeg må innrømme at vi selv ga opp "ingen hund i sofaen"-regelen ganske tidlig, og det er skikkelig kos å ha hunden der, men nå har hun også en god "på plass", som er ekstremt nyttig når vi skal trene og rydde, for eksempel. Anonymkode: d5cc6...143 3
Myrmica Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Jeg tenker som deg, og ville ikke latt hunden hoppe ned av sofaen selv når den bare er 11 uker... Og her hjelper ikke ignorering, du må hindre hunden før den hopper opp i sofaen - helst allerede når den tenker tanken. Vær helt konsekvent, men du trenger ikke være hard eller sint. Det gjelder å gjøre det til en vane å være på gulvet, og det betyr stoppe alle forsøk på å hoppe opp i sofaen, og sørge for at den aldri får sjansen til det. Når du ser den har lyst til å hoppe opp - stopp den med en hånd eller fot, eller ved å distrahere med noe annet. Hver. Eneste. Gang. Når du ikke er i nærheten eller kan overvåke valpen - sørg for at den ikke har tilgang til sofaen. Enten ved å ha den med deg, eller ved å skjerme sofaen med en grind, eller ved å ha hunden i bånd. Hver gang hunden kommer opp i sofaen er det selvbelønnende, og det blir enda vanskeligere å vende den av med det. Pass på at hunden har steder den liker å ligge, så den har noe annet å velge enn sofaen. Mange hunder liker å ligge litt i høyden og ha oversikt, så en egen stol eller en forhøyet hundeseng kan kanskje være en idé etterhvert. Oppmuntre hunden til å bruke sin egen seng ved å sitte på gulvet eller ved siden av hundesenga selv. Hunden vil jo gjerne ligge der du er, og det er vanskelig for en liten valp å forstå hvorfor den ikke får ligge ved siden av deg. (Her har hundene full tilgang til sofaen, siden jeg synes det er koselig 😊) 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 Jobb med innkalling. Med en gang du ser at valpen er på vei mot sofaen, rop og skryt masse når den kommer til deg, også avled med noe annet. Dette må dere ta før valpen i det hele tatt rekker å prøve å klatre opp i sofaen. Med én gang den ser/beveger seg mot sofaen, rop og avled. Anonymkode: 1ed0b...4fb
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 Pass på at valpen ikke har tilgang til sofaen når dere ikke passer på. Anonymkode: 2eb81...ac5 1
venus24 Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 For mange år siden var jeg fôrvert for en førerhundvalp, og disse har ikke lov til å sitte i møbler. Hunden prøvde selvsagt å komme seg opp i sofaen da den var på alder med din, og da jobbet vi mye med "på plass"-kommandoen og påfølgende belønning da han gikk på plassen sin. Så lenge noen er i rommet kan man jo fysisk stoppe valpen fra å gå i sofaen, problemet hos oss oppsto da vi forlot rommet og valpen hoppet opp og la seg godt til rette. Det skjedde noen ganger at han lå i sofaen da vi sto opp om morgenen, for eksempel. Løsningen da ble å gjøre sofaen totalt utilgjengelig for ham hver gang vi ikke var til stede. I noen uker plasserte vi stoler, puter, bøker og alt mulig annet oppi sofaen om natten slik at det rett og slett ikke var plass til ham der. Skulle vi inn i et annet rom, på butikken etc måtte hunden være et annet sted enn stua, slik at han ikke fikk sjansen til å klatre opp i sofaen. Det så veldig rart ut hjemme hos oss i de ukene, men etter en stund slo valpen seg til ro med at sofaen ikke var en plass han skulle oppholde seg, og resten av tiden vi hadde ham (halvannet år ca) hadde vi ingen problemer med at han prøvde å komme seg opp der. Sofaen ble liksom ikke et naturlig tilholdssted for ham. Vi satt MYE på gulvet sammen med ham, da. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå