NorthernLight Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Bare en av tre eldre somaliere over 75 har sagt ja til vaksine i Oslo. Blant norskfødte i samme alder har 19 av 20 takket ja. https://www.nettavisen.no/nyheter/bare-en-av-tre-eldre-somaliere-har-sagt-ja-til-vaksine-na-gir-jan-bohler-klar-beskjed/s/12-95-3424123095 Er ikke akkurat overrasket.. 10
Million Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Det er en skam. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke vil. De har vel yngre familiemedlemmer, kanskje barnebarn, som er født i Norge kanskje og er mer opplyste? Jeg kan skjønne at en 80 år gammel somalier som knapt kan lese og skrive og som gikk kun barneskolen på en landsens skole på bygda i Somalia ikke skjønner bedre. Men dagens ungdom har vel fått med seg hvor viktig det er å vaksinere seg og hva som foregår i verden mht smitte nå, og kan overtale besteforeldre/foreldrene sine!?? 18
Jr.Garcon Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 NorthernLight skrev (2 timer siden): Bare en av tre eldre somaliere over 75 har sagt ja til vaksine i Oslo. Blant norskfødte i samme alder har 19 av 20 takket ja. https://www.nettavisen.no/nyheter/bare-en-av-tre-eldre-somaliere-har-sagt-ja-til-vaksine-na-gir-jan-bohler-klar-beskjed/s/12-95-3424123095 Er ikke akkurat overrasket.. Ja, innvandring er et flott gode. Lenge leve den velfungerende multikulturalismen 🙌. Stå på videre SV, KrF ,Venstre og Ap! Takk for innsatsen 18
zemer Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Million skrev (2 timer siden): Det er en skam. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke vil. De har vel yngre familiemedlemmer, kanskje barnebarn, som er født i Norge kanskje og er mer opplyste? Jeg kan skjønne at en 80 år gammel somalier som knapt kan lese og skrive og som gikk kun barneskolen på en landsens skole på bygda i Somalia ikke skjønner bedre. Men dagens ungdom har vel fått med seg hvor viktig det er å vaksinere seg og hva som foregår i verden mht smitte nå, og kan overtale besteforeldre/foreldrene sine!?? Ingen skal da overtales? 1
anonym 4545 Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Urovekkende, men ingen kan tvinges hvis noen tenker i de baner.
Million Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 zemer skrev (22 minutter siden): Ingen skal da overtales? Selvfølgelig må de overtales til det, hvis de nekter på feil grunnlag (gammel overtro etc) å ta en livsviktig vaksine. Hva ellers? 13
zemer Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 Million skrev (12 minutter siden): Selvfølgelig må de overtales til det, hvis de nekter på feil grunnlag (gammel overtro etc) å ta en livsviktig vaksine. Hva ellers? Da må de ikke gjerne innføre tvangsvaksinering. 2
Enda en tulling Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 Nå har det vært klaget over så mye smitte blant innvandrere så lenge, så disse må da være immune forlengst. Hva er da problemet...? 3
ErGlad Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 Enda en tulling skrev (9 minutter siden): Nå har det vært klaget over så mye smitte blant innvandrere så lenge, så disse må da være immune forlengst. Hva er da problemet...? De fleste med minoritetsbakgrunn lar seg vaksinere. 3
Zooey Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 La xenofobien blomstre. Problemet er ikke etnisitet, problemet er anti-vaxers. 7
herremann Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=30518 De fra Somalia er på smittetoppen blant utenlandskfødte med god margin. Samme problem i sverige. Når "bølge" 1 slo til var 35% av de døde fra Somalia. (dere må selv Google det frem). Er et videns kjent faktum at de fra Somalia er de med lavest integrering. Lavest lese- & skrivekunnskaper, lavest sysselsetting osv osv. 10
velociraptor Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 Kan man ikke bare bestemme seg for at de som takker nei til vaksine uten medisinsk grunn, samtidig takker nei til plass på sykehus hvis de får covid? 11
The Kitten Skrevet 4. mai 2021 #13 Skrevet 4. mai 2021 Disse folkene har ingen interesse av å verken bli en del av, tilpasse seg eller i det minste respektere det norske samfunnet, så jeg kan ikke si jeg er overrasket. Og nei, jeg sier ikke at ALLE somaliere er slik. 14
FryNor Skrevet 4. mai 2021 #14 Skrevet 4. mai 2021 zemer skrev (2 timer siden): Ingen skal da overtales? Overtales?, eller mener du tvinges?. Normale mennesker som er noenlunde oppegående mentalt trenger ikke overtaling for å ta en vaksine, men det er selvfølgelig enkelte grupper og individer som fremdeles er på steinalderstadiet når det gjelder vitenskap og religion. Det er også denne gruppen som har mest smitte og som sprer smitte, det er de samme som presser seg sammen i små lokaler for å be til sin gud. Den offisielle unnskyldningen er at dette er fattige mennesker som bor trangt, fakta er at dette er mennesker som ikke gidder å integrere seg eller å lære seg norsk. De følger ikke med på norske nyhetskanaler eller leser norske aviser, nyhetene de følger med på er religiøs-søppelpropaganda fra hjemlandet. Noen ganger må bare Darwin-teorien gjøre sin ting. 12
The Kitten Skrevet 4. mai 2021 #15 Skrevet 4. mai 2021 Zooey skrev (2 timer siden): La xenofobien blomstre. Problemet er ikke etnisitet, problemet er anti-vaxers. Noen ganger ligger problemet hos dem, ikke hos oss. 11
von Dünkel Skrevet 5. mai 2021 #16 Skrevet 5. mai 2021 10 hours ago, Zooey said: La xenofobien blomstre. Problemet er ikke etnisitet, problemet er anti-vaxers. Problemet er kulturen. 8
Leophee Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 The Kitten skrev (9 timer siden): Disse folkene har ingen interesse av å verken bli en del av, tilpasse seg eller i det minste respektere det norske samfunnet, så jeg kan ikke si jeg er overrasket. FryNor skrev (9 timer siden): Normale mennesker som er noenlunde oppegående mentalt trenger ikke overtaling for å ta en vaksine, men det er selvfølgelig enkelte grupper og individer som fremdeles er på steinalderstadiet når det gjelder vitenskap og religion. FryNor skrev (9 timer siden): Den offisielle unnskyldningen er at dette er fattige mennesker som bor trangt, fakta er at dette er mennesker som ikke gidder å integrere seg eller å lære seg norsk. De følger ikke med på norske nyhetskanaler eller leser norske aviser, nyhetene de følger med på er religiøs-søppelpropaganda fra hjemlandet. Altså, de har ingen interesse av å tilpasse seg, de gidder ikke å integrere seg og lære norsk, og de er ikke normale mennesker som er noenlunde oppegående mentalt? Vel, det er helt rimelig å anta at mange eldre somaliere ikke er veldig godt integrert i Norge. Men jeg fatter ikke trangen til å dømme dem på den måten dere gjør! Dere må jo selv mangle vesentlige evner til forståelse av kultur og hvordan mennesker fungerer. Hva slags skolegang tror dere disse fikk i Somalia for 60+ år siden? I hvor stor grad tror dere at de har forutsetninger for forstå vårt samfunn ut fra det samme kulturelle perspektivet som oss? Alle mennesker er gjennompreget av den kulturen de vokser opp i på godt og vondt. Det finnes ingen måte jeg kan fjerne meg fra at alt jeg kan, vet, tror og er, hele min forståelse av alt, er fullstendig gjennomsyret av kulturen jeg har vokst opp i. Men fordi jeg også har fått gå nesten 20 år på skole og fikk nok mat gjennom oppveksten slik at hjernen min klarte å ta til seg mye av undervisningen, kan jeg kanskje intellektuelt være i stand til å lære meg nok om hvordan folk, samfunn og kultur fungerer om jeg skulle flytte til et annet land til at det landets innbyggere ville sett meg som godt integrert. Eller kanskje ikke. For i en kultur veldig annerledes enn min egen vil det garantert være en god del ting som er helt utenkelig for meg med mitt norske kulturelle utgangspunkt å tilpasse meg til. Så... Selvsagt finnes det problematiske sider ved alle kulturer og religioner, og flere ved noen enn ved andre. Selvsagt er det problematisk at noen innvandrere er dårlig integrert, at de ikke kan språket, at ikke alle følger alle råd og retningslinjer, at litt for mange ikke ønsker vaksine osv. Men det er pokker så problematisk at noen dermed mener at disse menneskene er dårligere mennesker enn oss andre også! 8
The Kitten Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 (endret) Leophee skrev (15 minutter siden): Altså, de har ingen interesse av å tilpasse seg, de gidder ikke å integrere seg og lære norsk, og de er ikke normale mennesker som er noenlunde oppegående mentalt? Vel, det er helt rimelig å anta at mange eldre somaliere ikke er veldig godt integrert i Norge. Men jeg fatter ikke trangen til å dømme dem på den måten dere gjør! Dere må jo selv mangle vesentlige evner til forståelse av kultur og hvordan mennesker fungerer. Hva slags skolegang tror dere disse fikk i Somalia for 60+ år siden? I hvor stor grad tror dere at de har forutsetninger for forstå vårt samfunn ut fra det samme kulturelle perspektivet som oss? Alle mennesker er gjennompreget av den kulturen de vokser opp i på godt og vondt. Det finnes ingen måte jeg kan fjerne meg fra at alt jeg kan, vet, tror og er, hele min forståelse av alt, er fullstendig gjennomsyret av kulturen jeg har vokst opp i. Men fordi jeg også har fått gå nesten 20 år på skole og fikk nok mat gjennom oppveksten slik at hjernen min klarte å ta til seg mye av undervisningen, kan jeg kanskje intellektuelt være i stand til å lære meg nok om hvordan folk, samfunn og kultur fungerer om jeg skulle flytte til et annet land til at det landets innbyggere ville sett meg som godt integrert. Eller kanskje ikke. For i en kultur veldig annerledes enn min egen vil det garantert være en god del ting som er helt utenkelig for meg med mitt norske kulturelle utgangspunkt å tilpasse meg til. Så... Selvsagt finnes det problematiske sider ved alle kulturer og religioner, og flere ved noen enn ved andre. Selvsagt er det problematisk at noen innvandrere er dårlig integrert, at de ikke kan språket, at ikke alle følger alle råd og retningslinjer, at litt for mange ikke ønsker vaksine osv. Men det er pokker så problematisk at noen dermed mener at disse menneskene er dårligere mennesker enn oss andre også! Jeg har ikke sagt et ord om deres mentale evner. Ei heller har jeg kalt dem dårlige mennesker. Vennligst ikke ilegg meg meninger jeg ikke har. Vi kommer aldri noen vei hvis sånne som deg ALLTID skal ta dem i forsvar. Bortforklare og unnskylde. Som jeg skrev til en annen. Noen ganger ligger problemet hos dem, ikke oss. PS: Jeg la merke til at du beleilig nok utelot deler av det jeg skrev i siteringen din. Endret 5. mai 2021 av The Kitten 15
Leophee Skrevet 5. mai 2021 #19 Skrevet 5. mai 2021 The Kitten skrev (10 timer siden): Og nei, jeg sier ikke at ALLE somaliere er slik. The Kitten skrev (31 minutter siden): Jeg har ikke sagt et ord om deres mentale evner. Ei heller har jeg kalt dem dårlige mennesker. Vennligst ikke ilegg meg meninger jeg ikke har. Vi kommer aldri noen vei hvis sånne som deg ALLTID skal ta dem i forsvar. Bortforklare og unnskylde. Som jeg skrev til en annen. Noen ganger ligger problemet hos dem, ikke oss. PS: Jeg la merke til at du beleilig nok utelot deler av det jeg skrev i siteringen din. Beklager, jeg tenkte ikke over at å utelate den setningen kunne oppfattes som at jeg ville stemple dine meninger som mindre nyanserte enn de er. Jeg siterte de delene av det du og FryNor skrev som jeg oppfatter som en annen forståelse av problemet enn den jeg har. Du skriver at de ikke har interesse av å integrere seg, mens jeg mener at de kanskje mer ikke har forutsetninger for å gjøre det. Begge deler er verdiladede påstander om akkurat disse menneskene, uavhengig av hva vi mener om alle andre somaliere eller hva som helst. Deres mentale evner var det FryNor som insinuerte noe om, og ingenting jeg skrev tilla deg noen meninger om det. Jeg kan ikke vite noe om hvorvidt du synes at noen er bedre eller dårligere mennesker, men for det første skrev jeg "noen dermed mener" - og det vet jeg at er riktig, og for det andre er din påstand om at de ikke har interesse av å integrere seg som sagt verdiladet og antyder noe som i denne sammenhengen er mer negativt enn f.eks å ikke ha forutsetninger for. Apropos å tillegge andre meninger o.l. Hva er sånne som meg? Hvem er de sånne som meg alltid forsvarer, og hvordan vet du hvem jeg forsvarer hvor ofte? Hva er det jeg bortforklarer og unnskylder? Hvis du tror jeg mener at det er det norske samfunnet alene som har ansvar for at 2/3 av eldre somaliere takker nei til vaksine, eller at samfunnet har alt ansvar for integrering, tar du feil. Jeg tror bare ikke at flere i den gruppa vil vaksinere seg uansett hvor mye vi pøser på med "norsk" påvirkning og informasjon. Det tror jeg nemlig først vil endre seg når de møter sterk og tydelig nok påvirkning og informasjon fra det samme kulturelle utgangspunktet som de selv har. En typisk norsk idé om at f.eks barnebarn skulle kunne påvirke, som noen er inne på i tråden, funker ikke nødvendigvis så veldig bra med lite integrerte somaliske besteforeldre som er familiens overhoder og kanskje slettes ikke har det minste til overs for at barnebarna er "for norske". Det illustrerer godt nettopp at kulturforståelse er nødvendig begge veier for å løse problemet. Det er ikke å bortforklare og unnskylde, det er å være realist. For ting forandrer seg jo ikke plutselig bare fordi vil ikke liker det eller fordi vi vil at det skal forandre seg. 1
Zooey Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 The Kitten skrev (10 timer siden): Noen ganger ligger problemet hos dem, ikke hos oss. Dem og oss? Really? Det er fullt av etnisk norske som er skeptisk til eller ikke vil ha vaksinen også. 3
Anbefalte innlegg