Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem tror dere er mest attraktiv på arbeidsmarkedet av:

• 1: Student med ren C i snitt, gjerne litt bedre fra de siste to studieårene (master), flere frivillige verv og utveksling på CV.
  • 2: Student med B eller høy B i snitt, men ingen erfaring fra frivillige verv og uten utveksling.

Skjønner at det ikke er noe definitivt svar på dette her, og at det kanskje også vil variere mtp. hva slags jobb det er, og studentenes personlighet. Men gitt at det er en jobb som krever faglighet.

Hva tror dere?

Anonymkode: 25a59...082

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vervene relevant for jobben?

Jeg hadde uten tvil ansatt den av dem som kunne visst til relevant erfaring i bransjen. Og som visste personlig egnethet. Karakterene er ikke så interessant, så lenge de er på et ok nivå.
Men det er jo i mitt felt. Mulig jeg hadde svart annerledes om jeg rekrutterte for en annen virksomhet. 

Anonymkode: 57c23...c57

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vervene relevant for jobben?

Jeg hadde uten tvil ansatt den av dem som kunne visst til relevant erfaring i bransjen. Og som visste personlig egnethet. Karakterene er ikke så interessant, så lenge de er på et ok nivå.
Men det er jo i mitt felt. Mulig jeg hadde svart annerledes om jeg rekrutterte for en annen virksomhet. 

Anonymkode: 57c23...c57

La oss si at begge har hatt relevante sommerjobber 1-2 somrer. Men C-studenten har i tillegg hatt flere andre typer (gjerne omfattende) verv som ikke er direkte relevant for jobben, men som han likevel kan ha lært grunnleggende ting om arbeidslivet fra, slik som å lede en gruppe eller håndtere stress. 

Hva legger du i personlig egnethet, helt konkret? 

Anonymkode: 25a59...082

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I mitt yrke vil B-studenten foretrekkes (programmering mm.), det vitner om høyere forståelse av fagstoffet. Personlighet har selvsagt noe å si, men basert på info i HI ville jeg uten tvil ansatt B-studenten.

Anonymkode: 1416b...f00

• Liker 12
Skrevet

Man kan si hva man vil om karakterer, personlig egnethet, at verv har gitt generell erfaring og organisasjonsforståelse, at verv viser at vedkommende er engasjert og ikke er redd for å ta i et tak, men statistikk og arbeidslivsforskning peker mot at det mest sannsynlige svaret er at den som blir ansatt er:
1. Den peneste hvis begge søkere er kvinner.
2. Den høyeste hvis begge søkere er menn.
3. Mannen hvis det er en av hvert kjønn.

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville alltid valgt den med frivillig arbeid, MEN først ville jeg stilt vedkommende en del tricky spørsmål om arbeidet, for å sjekke ut hvorfor h*n har jobbet frivillig. Det er jo ganske mange som jobber frivillig bare fordi «det ser bra ut på CV-en», ikke fordi de bryr seg om andre. 

Anonymkode: 6a324...b4e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sånn at begge har hatt sommerjobber og lignende, men at C studenten i tillegg hadde ikke-relevante verv, så hadde jeg valgt B studenten.

Anonymkode: a0386...ec1

• Liker 7
Skrevet

Min eks hadde med ansettelser å gjøre og han valgte aldri de med toppkarakterer. Han opplevde ofte at de som hadde toppkarakterer ikke hadde noe særlig sosial omgang, alt gikk med til studier.

En gang tok han inn en med toppkarakterer i alle fag og en som var midt på treet. Han som var midt på treet var utrolig «folkelig», mens den med toppkarakterer var så nerd at en normal samtale var utrolig langdrygt i en intervju situasjon.

Så det er ikke bare karakterer som teller i ansettelser.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Blomsterpotta skrev (21 minutter siden):

Min eks hadde med ansettelser å gjøre og han valgte aldri de med toppkarakterer. Han opplevde ofte at de som hadde toppkarakterer ikke hadde noe særlig sosial omgang, alt gikk med til studier.

En gang tok han inn en med toppkarakterer i alle fag og en som var midt på treet. Han som var midt på treet var utrolig «folkelig», mens den med toppkarakterer var så nerd at en normal samtale var utrolig langdrygt i en intervju situasjon.

Og hva er bra med å være "folkelig"? Vi har en del "folkelige" på arbeidsplassen. Snakker altfor høyt, ler høyt, tar 2 timers kaffepauser, men jobber sakte. 

Jeg ville heller ansatt en "nerd". 

"Folkelig" kan de være i fritiden. 

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Gitt at det er en jobb hvor fag-kompetanse er viktig (som du påpekte), så ville jeg ansatt B-studenten 10 av 10 ganger. 

Anonymkode: 52552...a58

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hva er bra med å være "folkelig"? Vi har en del "folkelige" på arbeidsplassen. Snakker altfor høyt, ler høyt, tar 2 timers kaffepauser, men jobber sakte. 

Jeg ville heller ansatt en "nerd". 

"Folkelig" kan de være i fritiden. 

Er ikke alle yrker det lønner seg å være nerd. Mange yrker er det viktig å kunne smalltalk og kunne snakke om alt, ikke bare faglige ting.

Nå skal ikke jeg nevne hvilken yrkesgruppe dette gjelder, men jeg kjente alle han jobbet med og de var en utrolig trivelig og sammensveiset gjeng.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det krever veldig mye mer å være en B-student enn en C-student siden C-karakteren er så stor (altså strekker seg over så mange poeng).

Her er et eksempel på poeng-grenser fra UiO.

https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1900/h19/beskjeder/poenggrenser-og-karakterfordeling-for-ek.html

"Alle" kan klare rundt 60% rett (altså C), men kun de med virkelig god forståelse klarer over 80% (B).

• Liker 8
Skrevet

Ville ansatt B-studenten. Jeg har hatt flere verv, men de har i liten grad vært relevant for jobben min. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs om det er lovbestemte krav til utdanning i jobben. Er det ikke det ville jeg droppet begge to og fått tak i noen som er i stand til å utføre jobben i stedet.

Anonymkode: 26ee5...2b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blomsterpotta skrev (22 minutter siden):

Det er faktisk en myte at de med høye karakterer oftere har lav sosial intelligens og vice versa. Faktisk viser forskning at faglig og sosial intellektualitet korrelerer, selv om det finnes mange unntak. Men man hører alltid om disse eksemplene. Men de fleste med toppkarakterer har også høy sosial intelligens.

Anonymkode: c0aaf...cbf

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk en myte at de med høye karakterer oftere har lav sosial intelligens og vice versa. Faktisk viser forskning at faglig og sosial intellektualitet korrelerer, selv om det finnes mange unntak. Men man hører alltid om disse eksemplene. Men de fleste med toppkarakterer har også høy sosial intelligens.

Anonymkode: c0aaf...cbf

Jepp. En myte konstruert av faglig svake. 

• Liker 27
Gjest Rocka69
Skrevet

Det kommer an på personligheten. Hvis jeg skal ha en som skal drive med R/D i den mørke kjelleren, så ansetter jeg så klart en nerd. Men denne nerden ville jeg kanskje aldri har vist til en kunde. En som har A, er gjerne en nerd som er såpass akademisk/teknisk at kunder blir skremt og forstår ikke hva han mener - og vi mister kunden.

Skal jeg derimot ha en som skal faktisk snakke med kunder eller jobbe med/hos kunder, og skjønne kunders behov så har ikke karakterene så mye å si - da er det mer evner til å ta inn forretningsmessige behov eller faktisk evne til formidle et budskap som kunden forstår og ser at dette løser mine forretningsmessige behov som vil være avgjørende for om jeg ansetter vedkommende eller ikke. Og jeg søker nødvendigvis ikke de helt nyutdannede heller. Så selv om man er f.eks nyutdannet Bachelor/Master/Ph.D innen IT med bare A i karakterer, så vil jeg foretrekke en som har C/D men som faktisk kan fremføre et forretningsmessig budskap.

Det ideelle er en som har A og som kan fremføre et forretningsmessig budskap og faktisk forstå kundene uten å bli akademisk - men klarer å uttrykke seg på et språk som kundene forstår. Blir det for teknisk og akademisk, så flykter kundene og sprer ordet om at den bedriften har bare gærninger - og vi taper penger, og må si opp folk og kanskje til slutt kaste inn håndkleet og legge ned bedriften. 

AnonymBruker
Skrevet

Den med verv. Jeg har hatt en del verv selv, og jeg har møtt SÅ mange gode, sjarmerende, pålitelige og inkluderende arbeidsjern. Folk med god arbeidsmoral, og engasjement for noe mer enn bare seg selv. Vi var ofte oppe til morgengry for å rydde, demontere, vaske, jeg har vært så mye fysisk og psykisk sliten uten å få noe som helst materielt igjen for det. Og det har bare vært god stemning!

Det er sånne folk jeg vil jobbe med. Jeg kunne ansatt dem alle sammen.

Anonymkode: 18ca8...67a

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet

Kommer ikke det veldig an på bransje og andre ting? De fleste studenter ligger jo på en C, så det er innenfor det spekteret man vil finne flest folk. 

Innen enkelte bransjer er det jo et karakterjag så der teller det nok mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Den med verv. Jeg har hatt en del verv selv, og jeg har møtt SÅ mange gode, sjarmerende, pålitelige og inkluderende arbeidsjern. Folk med god arbeidsmoral, og engasjement for noe mer enn bare seg selv. Vi var ofte oppe til morgengry for å rydde, demontere, vaske, jeg har vært så mye fysisk og psykisk sliten uten å få noe som helst materielt igjen for det. Og det har bare vært god stemning!

Det er sånne folk jeg vil jobbe med. Jeg kunne ansatt dem alle sammen.

Anonymkode: 18ca8...67a

Samtidig er det mange med verv som bare ønsker å ha en posisjon...

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...