Gå til innhold

Hårfarge fra butikk vs frisør. Hjelp!! 😔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var så dum at jeg farget håret mitt knasj rødt for 2 år siden. Var kult da, men gikk dritt lei etter et halvt år. Dro til frisør, for jeg tenkte det var det lureste, for var redd for å farge det hjemme å få rød skjær. Så farget det brunt hos frisør. 

Det holdt i 1-2 mnd, før brun fargen siget ut, og jeg satt igjen med rødt hår igjen. Så da dro jeg til frisør igjen, og det samme skjedde igjen etter 1-2 mnd. Og enda en runde hos frisør. (Var alle 3 forskjellige frisør salonger).

Frisørene sa at det er viktig at jeg fortsetter å farge håret hos frisør. Men det er jo så sabla dyrt og jeg har ikke råd til å fortsette slik. De sier det er viktig å gjøre det hos frisør, fordi da har de kontroll på hva fargen inneholder, og det er lettere å korrigere senere. Jeg forstår det. Men skaden er allerede gjort med rød hjemmefarge, og det virker som at frisør fargene er alt for snille og ikke holder. Så jeg vurderer nå sterkt å bruke farge jeg kjøper selv igjen på butikken eller Vita ect. 

En frisør forklarte meg også at håret mitt er mettet, Shell lagene er helt mettet med farge, ganske dypt, og det er derfor ny farge ikke setter seg. Jeg har sluttet bruke silikon og parabener i sjampo og balsam, for jeg leste at dette kan også mette håret veldig. Håret mitt virker sunnere, men farge hos frisør sitter fortsatt ikke... 

Noen som har noe tips til meg? 

Jeg er så lei av å ha en blass stygg rød farge på håret, som jeg har hatt i 1,5 år 😫 Jeg begynner bli desperat... Ikke hjelper det at håret mitt vokser ekstremt sakte (det har det alltid gjort). 

Det kribler i fingrene hver gang jeg går forbi farge på matbutikken 😕 

Jeg tenker å ha brun/svart hår, for å gi håret mitt en pause, for det er ganske slitt...

Anonymkode: 98acb...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det skjer det samme med butikkfarge. Du må slutte å farge håret rett over det røde og heller kjøre en toning først for å nøytralisere fargen. Det bør du gjøre hos frisør som har erfaring med farging. De kan tone det med blå/grønt. 

Anonymkode: bba13...fcb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skjer det samme med butikkfarge. Du må slutte å farge håret rett over det røde og heller kjøre en toning først for å nøytralisere fargen. Det bør du gjøre hos frisør som har erfaring med farging. De kan tone det med blå/grønt. 

Anonymkode: bba13...fcb

Men toner har jo frisørene brukt på meg, og jeg har holdt på med det i 1,5 år 😫 Jeg har jo ikke råd til å fortsette slik 😰 håret mitt har vokst 10 cm på 2 år... da må jeg gå til frisøren i 2 år til og ha i coloring hos dem, før jeg kan klippe vekk alt det røde 😕 og da har jeg bare 20 cm langt hår

Tro meg jeg angrer på rød fargen 😵

Jeg tenkte butikk farge var sterkere, og kanskje holdt lenger? 

Jeg har funnet ut at jeg må være mørk brunette uansett, å være blond og drive med bleking sliter for mye på mitt hår 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har du prøvd blå sjampo for brunetter? https://www.blivakker.no/product/3120433/fudge-cool-brunette-blue-toning-shampoo-250ml

Anonymkode: 3fdd4...1e0

Oj nei wow. Jeg trodde det bare fantes lilla sjampo for blondiner! Tusen takk for tips, dette skal jeg prøve ut! 😄😄

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt permanent farge og farget hjemme.  De fleste farger idag er permanente foruten Casting sin og noen andre.  Bare å prøve.   Jeg prøvde denne nylig i lysbrun, ble mørkene og dekket veldig bra men litt lite innhold da den er beregnet for menn.  

https://lyko.com/no/schwarzkopf/schwarzkopf-men-perfect-morkblond-40?gclid=Cj0KCQjw4cOEBhDMARIsAA3XDRhCtx8ey05xNKsd07jYnHr-YY31D_LyvMU-m5FKZPTgdQXzPY4rnWAaAjnDEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert avfarging? Det er jo en fare for at rødt vil bli orange, men det kan også gjøre håret mer mottakelig for ny farge - for du må nok farge over igjen med en kald mørkeblond eller brun. Det sliter på håret, så en god kur er nok smart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Peonjenta skrev (11 minutter siden):

Ville kjøpt permanent farge og farget hjemme.  De fleste farger idag er permanente foruten Casting sin og noen andre.  Bare å prøve.   Jeg prøvde denne nylig i lysbrun, ble mørkene og dekket veldig bra men litt lite innhold da den er beregnet for menn.  

https://lyko.com/no/schwarzkopf/schwarzkopf-men-perfect-morkblond-40?gclid=Cj0KCQjw4cOEBhDMARIsAA3XDRhCtx8ey05xNKsd07jYnHr-YY31D_LyvMU-m5FKZPTgdQXzPY4rnWAaAjnDEALw_wcB

Jaa jeg heller ganske mot å farge hjemme altså 😅 takk for tips!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meadow skrev (10 minutter siden):

Har du vurdert avfarging? Det er jo en fare for at rødt vil bli orange, men det kan også gjøre håret mer mottakelig for ny farge - for du må nok farge over igjen med en kald mørkeblond eller brun. Det sliter på håret, så en god kur er nok smart. 

Nei har aldri prøvd avfarging 😳 syntes det høres litt skummelt ut, for det virker som man kan få veldig flekkete resultat, at fargen ikke slipper jevnt over... Kan man evt avfarge håret hos frisør? 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei har aldri prøvd avfarging 😳 syntes det høres litt skummelt ut, for det virker som man kan få veldig flekkete resultat, at fargen ikke slipper jevnt over... Kan man evt avfarge håret hos frisør? 

ts

Hadde dratt til en annen frisør. 

Brukte flere tusen kr i måneden hos en salong og ville i utgangspunktet stripe/farge etterveksten på en måte sånn jeg slapp å dra til frisøren så ofte.. men var tydeligvis umulig. 

Dro til en annen salong som stripet etterveksten på en annen måte som gjorde at jeg slapp å komme innom hver måned. ;) Har ikke tatt etterveksten på over 1 år og overgangen er like nydelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kenelz skrev (4 minutter siden):

Hadde dratt til en annen frisør. 

Brukte flere tusen kr i måneden hos en salong og ville i utgangspunktet stripe/farge etterveksten på en måte sånn jeg slapp å dra til frisøren så ofte.. men var tydeligvis umulig. 

Dro til en annen salong som stripet etterveksten på en annen måte som gjorde at jeg slapp å komme innom hver måned. ;) Har ikke tatt etterveksten på over 1 år og overgangen er like nydelig! 

Er det jeg er redd for, at de gjør det på en måte som må opprettholdes ofte 🙈 Husker godt en gang jeg ville bli blond, og frisør sto på sitt at jeg måtte ha mørk ettervekst som hun farget, for det ville holde seg pent lengst. Men det endte jo opp med blondt hår, brunsvart ettervekst, med lysere ettervekst etter det som var min originale farge (kommunegrått). Så da måtte jeg hele tiden dra til frisøren for å bleke den mørke etterveksten, også farget hun min originale ettervekst mørkere.. veldig ond sirkel som slet veldig på håret 😫 Til slutt endte jeg opp med en dusk i bakhodet som bare var 4 cm og slitt... helt grusomt. 

Så jeg tror veldig på deg at noen frisører farger slik at man må komme tilbake ofte for å opprettholde 🙄 

Er det jeg også er litt redd for med de coloringene frisørene til nå har lagt på litt røde hår 🙈 Jeg har virkelig ikke råd til å dra til frisøren hver 2 mnd for farging... 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå for en avfarging, de har det blant annet på Vita. Beregnet til rødt hår. Etter det kan du fint farge håret hjemme.

Gjort det hver gang jeg har hatt rødt hår og skal gå over til annen farge.

En toner vil jo gå ut etter endel vask, da er det ikke noe rart om det røde dukker opp igjen.

Såklart vil frisøren at du kommer tilbake igjen og igjen, de tjener jo penger på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
*Mocca* skrev (2 minutter siden):

Du bør gå for en avfarging, de har det blant annet på Vita. Beregnet til rødt hår. Etter det kan du fint farge håret hjemme.

Gjort det hver gang jeg har hatt rødt hår og skal gå over til annen farge.

En toner vil jo gå ut etter endel vask, da er det ikke noe rart om det røde dukker opp igjen.

Såklart vil frisøren at du kommer tilbake igjen og igjen, de tjener jo penger på deg. 

Kan du legge ut et bilde eller skrive navnet på den avfargingen du brukte?? Jeg visste ikke at det fantes avfarging spesialisert til rødt hår! Dette høres jo midt i blinken ut for meg. 

Men jeg er litt nervøs i forhold til avfarging hjemme, er redd for at det skal bli veldig flekkete resultat.. har du noen tips til uerfarne meg? 😅 Ingen råd er for dumme her altså, jeg har null peiling på dette her

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var mørk i håret før og farget det mye, forskjellig farge hver gang. Frisøren ville ikke farge på nytt for håret var veldig mettet. Tok avfarging. Håret så helt fryktelig oransje ut etterpå og uttørket. Det er en behandling som tar på håret. Lot håret være sånn noen uker før frisøren farget det en svakere farge enn min opprinnelige. Det ble faktisk bra. Alternativet er og være tålmodig mens det vokser og klippe av gammel farge etter hvert. Kan ta lang tid. Røde fargen blir jo der til lengden er vokset ut igjen uansett. 

Anonymkode: 7bc7c...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Det har en avfarging som skal være mildere. Colorb4 eller noe sånt. Jeg har brukt den noen ganger før og var ganske fornøyd med den. De har den i flere styrker. 

Vurderer å gjøre noe lignende selv siden jeg ikke har råd til å bruke 3000 hver tredje måned. 

Enkelte frisører bruker farger som ikke varer særlig lenge. Har merket at noen av fargene de grønne frisørene bruker holder mye lenger og hos dem kan jeg vente i noen måneder før jeg går tilbake og fargen er ganske fin enda. 

Om du skal farge selv hjemme så er det lurt å velge en farge som er lysere enn det du ser for deg. Fargen kan se fin ut på pakken, men blir alltid mørkere enn den ser ut på pakken. Det vet du kanskje, men jeg brente meg ofte på det før. 

Jeg har rødt hår nå og det kommer til å ta evigheter før jeg får det bort, men lurer på å prøve Colorb4 og se hvordan det blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du legge ut et bilde eller skrive navnet på den avfargingen du brukte?? Jeg visste ikke at det fantes avfarging spesialisert til rødt hår! Dette høres jo midt i blinken ut for meg. 

Men jeg er litt nervøs i forhold til avfarging hjemme, er redd for at det skal bli veldig flekkete resultat.. har du noen tips til uerfarne meg? 😅 Ingen råd er for dumme her altså, jeg har null peiling på dette her

ts

Denne har jeg brukt flere ganger.

Det viktigste er å seksjonere håret, ta del for del. Sørg for at alt håret er godt mettet.

Tid og grundighet er det viktigste. Ikke for store seksjoner.

Screenshot_20210504-193044.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
*Mocca* skrev (2 minutter siden):

Det viktigste er å seksjonere håret, ta del for del. Sørg for at alt håret er godt mettet.

Tusen takk for tips!! Jeg er litt redd for at jeg kommer til å bruke for lang tid på å seksjonere håret. Og at der jeg startet får produktet sitte i lenger også blir det annerledes der jeg tok i produkt til slutt 😕 hvor lang tid bruker du på å seksjonere og ta i produkt i hele håret? 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er min erfaring. Er naturlig mørkblond og bleket håret i flere år. Når jeg ville ha tilbake min naturlige farge for noen år siden, ble det farget nokså likt min naturlige farge hos frisøren, men det var et rødskjær tilstede som bare rett og slett ikke forsvant, som min naturlige hårfarge ikke hadde når det vokste ut. Røde pigmenter i håret sitter som støpt.

Jeg måtte bare ta tiden til hjelp, og leve med en ettervekst som var litt annerledes enn den delen av håret som var farget. Når etterveksten var blitt lang nok, klippet jeg av en del av lengdene på det fargede håret, slik at det så litt ombrè ut. Nå er alt håret min naturlige farge, og jeg er fornøyd.

Alternativet var å farge og farge, og bruke masse penger hos frisøren. Det hadde blitt en ond sirkel for min del, som bare ville ha min naturlige hårfarge tilbake.

Anonymkode: a248d...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
*Mocca* skrev (10 minutter siden):

Jeg har farget håret lysebrunt i åresvis og vill prøve denne for å få det lysere.  Det ble lysblondt/rødlig i bunnen og ned mot lengdene og mellomblondt/rødlig i tuppene.  Så ikke ut i måneskinn, godt jeg hadde farge liggende og kunne farge over med en gang.  Hjelp. 

Anonymkode: e8955...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har farget håret lysebrunt i åresvis og vill prøve denne for å få det lysere.  Det ble lysblondt/rødlig i bunnen og ned mot lengdene og mellomblondt/rødlig i tuppene.  Så ikke ut i måneskinn, godt jeg hadde farge liggende og kunne farge over med en gang.  Hjelp. 

Anonymkode: e8955...bb9

Har brukt den mange ganger og ikke vært noe problem. Litt variasjon vil det være fordi håret er mettet forskjellig, oftere tørrere i lengdene enn lenger opp, og avhengig av hvordan man har det i, alltid vente med røttene til slutt osv...

Og man kan ikke forvente at man skal kunne være fornøyd kun med avfarging, må planlegges å ha en farge man kan bruke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...