Gå til innhold

IS-kvinnen ble dømt til tre og et halvt års fengsel for deltagelse i terrororganisasjonen IS.

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Charlie Amberson said:

IS er forferdelige uten tvil. Men dom og straff skal stå i forhold til hva hun kan antas å må ha visst da hun gjorde valgene sine og hva loven var på det tidspunkt. Det er steinaldermentalitet at straff skal stå i forhold til hvor sinte følelser aktor klarer å mane frem hos dommer/jury feks vha visuelle beskrivelser av IS sine handlinger og drap. Med mindre loven skiller mellom terrororganisasjoner, noe jeg mener den ikke gjør, feks mellom litt grusomme og veldig grusomme, så skal det holde for straffeutmålingen å tillegge henne medlemskap eller ikke på det tidspunktet, maleriske beskrivelser av grusomhetene er da unødvendige.

Haha hæ?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
22 minutter siden, I Grosny said:

Is er en monsterorganisasjon, ingen tvil om det, men hvem er det som betaler for IS sine tjenester? Og hvem er det som saboterer kampen mot IS? Disse snakkes det lite om, og det de gjør er mye mer alvorlig enn det denne IS-bruden har holdt på med. 

IS og Assad var jo allierte på et merkelig vis. I en periode iallfall. IS kriget ikke bare mot Assad, men også mot andre islamister og mot moderate mer eller mindre demokratiske grupper som ville styrte Assad. Assad skal ha brukt mye mer ressurser mot svakere grupper enn IS, og latt IS ture frem, fordi han visste at hvis IS vant større områder i Irak og Syria ville det til slutt komme en reaksjon mot dem fra russere og vesten. Verken Russland eller USA ville tillate IS å vinne og Russland støttet Assad, men også USA måtte motvillig til slutt se Assad som det minste av to onder. Assad er grusom, men også taktiker med høyt spill. Som sin far før ham. Det er spennende nå hva som skjer med kurderne, som nå kontrollerer landområder, og hva Tyrkia gjør.

Endret av Charlie Amberson
Skrevet
Drizzt skrev (24 minutter siden):

Straffen er latterlig lav, ja. Så får hun fradrag 402 dager for varetekt. I praksis er hun fri om 2.5 år 😮 Hårreisende og ekkelt. 

Hun sier hun anker, da håper jeg at hun får høyere straff.

– Det er den første avgjørelsen i de såkalte IS-kvinnenes sak, så den trekker opp rammene for denne typen saker og vil være av betydning i senere saker, sier Evanger.

Han forklarer at dersom kvinnene som er igjen i Syria nå returnerer til Norge, vil de risikere samme strenge straff.

Samme strenge straff? Det må da være et spøk? Nå tenker andre terrorister: ''Puh, da slipper jeg billig unna for å ha deltatt i en terrororganisasjon''.

Toppen er derimot at hun er fri nå mens hun venter på ankesaken å komme opp i retten. Galskap er mildt sagt. Nok en gang er jeg skuffet over norsk straffeutmåling i alvorlige saker ... 

Ikke et ord om den påståtte livstruende sykdommen av hennes sønn. Nå er jeg sikker på at det hele var bare oppspinn fra hennes side for å komme til Norge. Skuffende. Veldig skuffende.

Hun skal selvsagt ha fradrag for tiden hun har satt i varetekt. Ellers ville hun sonet dobbelt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Charlie Amberson skrev (14 minutter siden):

IS og Assad var jo allierte på et merkelig vis. I en periode iallfall. IS kriget ikke bare mot Assad, men også mot andre islamister og mot moderate mer eller mindre demokratiske grupper som ville styrte Assad. Assad skal ha brukt mye mer ressurser mot svakere grupper enn IS, og latt IS ture frem, fordi han visste at hvis IS vant større områder i Irak og Syria ville det til slutt komme en reaksjon mot dem fra russere og vesten. Verken Russland eller USA ville tillate IS å vinne og Russland støttet Assad, men også USA måtte motvillig til slutt se Assad som det minste av to onder. Assad er grusom, men også taktiker med høyt spill. Som sin far før ham. Det er spennende nå hva som skjer med kurderne, som nå kontrollerer landområder, og hva Tyrkia gjør.

Dette stemmer overhodet ikke med mitt inntrykk. Når Assad hadde en betydelig IS-styrke på kornet ble hæren hans bombet av Danmark og USA. USA har gjort det veldig vanskelig for Syria å bekjempe IS, både med sin militære tilstedeværelse og med sanksjoner  rettet mot land og folk i Syria.

De "moderate" terroristene som kjempet mot Syria/Assad var ikke mer moderate enn at de skjøt raketter inn i hovedstaden, med den død og lemlestelse som disse våpnene påfører sivilbefolkningen. 

Endret av I Grosny
Skrevet
9 minutter siden, The Kitten said:

Hun skal selvsagt ha fradrag for tiden hun har satt i varetekt. Ellers ville hun sonet dobbelt.

Det skulle bare mangle. Det interessante ville vært om hun også skulle hatt fradrag for tiden i kurdiskkontrollert fangeleir i Syria. Selv om dette sikkert var den verste delen av straffen for henne, får hun trolig ikke fradrag for dette. Dette er det norsk tradisjon for. En del norske frontkjempere på Hitlers side i andre verdenskrig overlevde og satt 1-2 år under nokså tøffe forhold i amerikanskkontrollerte krigsfangeleire (i starten nektet amerikanerne i følge noen å anerkjenne de som krigsfanger som gir visse rettigheter, feks mat og helsehjelp) før de ble sendt videre til det frie Norge. Her fikk de også landssvikerstraff uten at tiden som USAs fanger ble fratrukket.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, A-hunter said:

Tullestraff i en tullesak i et tulleland.

Norge har blitt en bananrepublikk. Håper sistemann gidder å slukke lyset.

Måtte isåfall være et bananmonarki.

• Liker 2
Skrevet

Ser mange "gjennomtenkte" kommentarer her angående den idømte straffen. Straffen er utmålt etter gjeldende lovverk og påstand om 4 års fengsel (hvis jeg ikke husker feil).

• Liker 3
Skrevet
The Kitten skrev (3 timer siden):

Med tanke på den symbolske straffen hun fikk, så burde det ikke vært selvsagt.

• Liker 4
Skrevet
anonym 4545 skrev (2 timer siden):

Ser mange "gjennomtenkte" kommentarer her angående den idømte straffen. Straffen er utmålt etter gjeldende lovverk og påstand om 4 års fengsel (hvis jeg ikke husker feil).

Du husker feil. Det var maks 6 år. Hun fikk halvparten ...

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (3 minutter siden):

Med tanke på den symbolske straffen hun fikk, så burde det ikke vært selvsagt.

Varetekt er dager hun HAR sonet, så jo. 

• Liker 1
Skrevet
The Kitten skrev (4 minutter siden):

Varetekt er dager hun HAR sonet, så jo. 

Ja, det vet jeg. Men siden hun fikk en symbolsk straff, så burde dagene i varetekt ikke gitt fradrag. Nå er hun ute etter 2.5 år ... Kanskje enda mindre hvis vi er såpass uheldige at neste rettsinstans reduserer straffen videre. 

Det er selvfølgelig personer som absolutt tror på hennes versjon og mener det er en streng straff, men jeg er av motsatt oppfatning. 

• Liker 3
Skrevet

I tillegg soner de fleste uansett bare 2/3 av straffen, minus varetekten allerede sonet. Da er hun ute om ca. 1 år. Med så lav straff igjen å sone, får hun kanskje bare fotlenke? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Eryn skrev (2 minutter siden):

I tillegg soner de fleste uansett bare 2/3 av straffen, minus varetekten allerede sonet. Da er hun ute om ca. 1 år. Med så lav straff igjen å sone, får hun kanskje bare fotlenke? 

Tenk, du. 1 år for å ha deltatt i IS. Norge i et nøtteskall. 

Selvfølgelig ville hun til Norge. Hun vet forskjellen mellom 1-2 år i norsk luksusfengsel og mange år i syrisk fengsel eller dødsstraff for deltakelse i IS. Hun visste hva hun dro til. Hun var radikalisert. Hun lo og fniste da mannen hennes fortalte henne på telefon om grusomheter han deltok i. Hun oppfordret andre kvinner å gjøre som henne. 

Og for alt dette får hun den symbolske straffen hun får. 

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Tenk, du. 1 år for å ha deltatt i IS. Norge i et nøtteskall. 

2/3 av straffen utgjør åpenbart ikke 1 år...........

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (11 minutter siden):

Ja, det vet jeg. Men siden hun fikk en symbolsk straff, så burde dagene i varetekt ikke gitt fradrag. Nå er hun ute etter 2.5 år ... Kanskje enda mindre hvis vi er såpass uheldige at neste rettsinstans reduserer straffen videre. 

Det er selvfølgelig personer som absolutt tror på hennes versjon og mener det er en streng straff, men jeg er av motsatt oppfatning. 

Jeg er ikke blant dem som tror på henne, bare så det er klart. 

Skrevet
anonym 4545 skrev (1 minutt siden):

2/3 av straffen utgjør åpenbart ikke 1 år...........

Det gikk fort i mattesvingene her, så 20 måneder i fengsel.

Skrevet (endret)

Er det berre eg som tenkje at "dum kvinne" kortet blir brukt her? Kva om ho hadde vore ein mann?

Kva om ho berre er lei seg fordi at IS tapte krigen men innerst inne "veit" ho korleis det eigentlig burde ha vore. Men det er meir behagelig og fint her i norge mens ideologisk hjernevasking framleis lever for fullt på innsida? Terroristar er farlige sjølv om dei har eggstokkar! Skal kvinner berre gøyme seg bak ein mann? Kvinner som lever i sånne samfunn blir stempla som dum kjøkkenhjelp som ikkje er i stand til å ta val. Det er på ein måte meir "greitt" fordi ho ikkje sto med hagla sjølv? Spiller det eigentlig nokon rolle når ho erklærte hellig krig mot Norge og ville at flest mulig av oss skulle døy?

Det er så mykje her som er direkte feil. Offer for menneskehandel når du reiser frivillig? Altså.. Kva med mennene som reiste frivillig da, som vart banka opp konstant o.s.v? Trur folk at mennene berre kunne reise når dei ville?

Urgh...

Endret av mammahjarte
  • Liker 5
Skrevet

Korrekt, forstår at folk kan syns 20  måneders soning er lite for terrorvirksomhet.

• Liker 1
Skrevet

I tillegg sitter det asylsøkere i Norge som flykta nettopp på grunn av folkemordet IS har begått og lurar kva som er gale med norge ikkje tar straffen på alvor. Det finnest folk som har mista heile familien sin, kva trur dere dei føler når Norge henter IS terroristar inn hit? Det er faktisk heilt sjukt!

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, Callisto83 said:

Husk at det var henne regjeringen jobbet intensivt med å få tilbake til Norge i perioden 2019/2020, når de egentlig skulle brukt tiden på å forberede landet på pandemien som da ulmet i Asia. Jeg kommer aldri til å glemme det!

De drøyt 70 000 kronene vi brukte på dette ville jo forandret alt, ikke sant? Da hadde vi sluppet unna den pandemien som du så ville komme?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...