AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Et arbeid skal være ferdig på 30 dager. 15 mann arbeider i 8 timer hver dag i 20 dager. Men bare 1/2 arbeidet blir ferdig. De øker derfor antall arbeidere til 24, for å bli ferdig de siste 20 dagene. Hvor mange timer må arbeiderne jobbe pr dag, for å få arbeidet ferdig till rett tid? Håper noen kan svare. Det skal sies at jeg har sittet noen timer med denne 🙄 Jeg trenger hjelp med fremgangsmåten. Jeg får et annet svar enn fasiten hele tiden Anonymkode: e7e74...0e2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 De siste 10 dagene skulle det stå 🙄 ikke de siste 20 Anonymkode: e7e74...0e2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De siste 10 dagene skulle det stå 🙄 ikke de siste 20 Anonymkode: e7e74...0e2 Blir ikke det 10? Anonymkode: aff02...af9
Ullvott Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 (endret) Oppgaven må brytes ned i to deler: 1. Du må regne ut antall arbeidstimer som er gjort til nå. Det er halvparten av det totale antallet arbeidstimer. 2. Deretter regner du ut hvor lenge 24 arbeidere må jobbe hver dag i 10 dager for å gjøre resten. 1. Antall utførte arbeidstimer til nå = 15 mann * 8 timer per mann per dag * 20 dager = 2400 timer. Siden de er halvveis betyr det at det også gjenstår 2400 arbeidstimer. 2. Antall arbeidstimer per mann per dag når 24 arbeidere må jobbe i 10 dager: Vi vet at de skal jobbe tilsammen 2400 arbeidstimer, for de skal jobbe like mange timer som det er jobbet fram til nå. Vi kaller antall arbeidstimer per dag for x. 24 mann * x timer per mann per dag * 10 dager = 2400 x = 2400 / (24*10) = 10 timer per mann per dag. Endret 4. mai 2021 av Ullvott 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Ullvott skrev (1 time siden): Oppgaven må brytes ned i to deler: 1. Du må regne ut antall arbeidstimer som er gjort til nå. Det er halvparten av det totale antallet arbeidstimer. 2. Deretter regner du ut hvor lenge 24 arbeidere må jobbe hver dag i 10 dager for å gjøre resten. 1. Antall utførte arbeidstimer til nå = 15 mann * 8 timer per mann per dag * 20 dager = 2400 timer. Siden de er halvveis betyr det at det også gjenstår 2400 arbeidstimer. 2. Antall arbeidstimer per mann per dag når 24 arbeidere må jobbe i 10 dager: Vi vet at de skal jobbe tilsammen 2400 arbeidstimer, for de skal jobbe like mange timer som det er jobbet fram til nå. Vi kaller antall arbeidstimer per dag for x. 24 mann * x timer per mann per dag * 10 dager = 2400 x = 2400 / (24*10) = 10 timer per mann per dag. Jeg antar, at jeg ikke forstod var hvorfor man skal gange sammen 8t/dag med 15 mann. Jeg tror det er der jeg kommer til kort. Jeg tolket nemlig oppgaven som 8 timer x 20 dager av en eller annen grunn. Det jeg derimot forstod var det du skrev om halvparten av timene🙂 Som i mitt tilfelle ble 160/2 = 80 timer for alle arbeiderne inkludert. Jeg må nok tenke litt mer på det😬 Anonymkode: e7e74...0e2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg antar, at jeg ikke forstod var hvorfor man skal gange sammen 8t/dag med 15 mann. Jeg tror det er der jeg kommer til kort. Jeg tolket nemlig oppgaven som 8 timer x 20 dager av en eller annen grunn. Det jeg derimot forstod var det du skrev om halvparten av timene🙂 Som i mitt tilfelle ble 160/2 = 80 timer for alle arbeiderne inkludert. Jeg må nok tenke litt mer på det😬 Anonymkode: e7e74...0e2 Nei... Ikke 160/2.. Anonymkode: e7e74...0e2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 😂 Noen som vet hvor jeg kan lese meg opp om slikt? Anonymkode: e7e74...0e2
Gjest Kastanjefrø Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 😂 Noen som vet hvor jeg kan lese meg opp om slikt? Anonymkode: e7e74...0e2 Tror faktisk akkurat den oppgaven, eller en veldig lik en er i algebrakapittelet til Lokus matematikk 1P.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 Kastanjefrø skrev (7 minutter siden): Tror faktisk akkurat den oppgaven, eller en veldig lik en er i algebrakapittelet til Lokus matematikk 1P. Jeg har ikke kommet til algebra enda🙂 Dette er Aschehoug. Den er plassert i kapittel om tall Anonymkode: e7e74...0e2
Gjest Kastanjefrø Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke kommet til algebra enda🙂 Dette er Aschehoug. Den er plassert i kapittel om tall Anonymkode: e7e74...0e2 Det er Aschehoug som lager Lokus serien. Poenget er i hvertfall at du skal bruke kunnskapen du har tilegnet deg gjennom de tidligere oppgavene til å løse den. Om du ikke får til er det lurere å heller prøve igjen i morgen når oppgaven har fått modnet seg litt.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 Kastanjefrø skrev (Akkurat nå): Det er Aschehoug som lager Lokus serien. Poenget er i hvertfall at du skal bruke kunnskapen du har tilegnet deg gjennom de tidligere oppgavene til å løse den. Om du ikke får til er det lurere å heller prøve igjen i morgen når oppgaven har fått modnet seg litt. Aha. Jeg tenker egentlig du kunne hatt rett. Men det er visse typer oppgaver som det må stoppe på hver gang, så det kan hende dette aldri løser seg for meg🤯. I stykket ganger ullvott sammen flere tall. Er det det samme som å gange sammen flere bøker? Slik at jeg finner brøk i brøk? Anonymkode: e7e74...0e2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 Finne brøkdel i brøk ble kanskje mer riktig. Anonymkode: e7e74...0e2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 Da er jeg klar for nye åpenbaringer, ønsk meg lykke til! Anonymkode: e7e74...0e2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 Kastanjefrø skrev (16 timer siden): Det er Aschehoug som lager Lokus serien. Poenget er i hvertfall at du skal bruke kunnskapen du har tilegnet deg gjennom de tidligere oppgavene til å løse den. Om du ikke får til er det lurere å heller prøve igjen i morgen når oppgaven har fått modnet seg litt. Nope. Modnes ikke. Jeg får bare akseptere nederlaget. Jeg kan ikke forstå annet enn at jeg har missforstått noe i teksten, jeg skjønte ikke at det var totalt timeantall pr arbeider de spurte etter. Jeg skjønte heller ikke at de ville jeg skulle sette opp en likning, selv om jeg forstår at likninger og brøk er nært beslektet. A) (Xt/dag/mann)=1/2 og B) (t/dag/mann)=1/2 Og siden de to regnestykkene kan anses å ha lik verdi: altså 1/2 kan stykket settes opp som en likning. Ingen åpenbaring altså, bare frustrasjon. Kaster inn håndklet på denne. Kanskje noen kan forklare det for meg en dag👍 Anonymkode: e7e74...0e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå