Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg makter ikke å gå rundt og sløse bort dagene mer. Jeg er arbeisdløs og merker at latskap avler latskap, så jeg er ekstremt lat. 

det er mye jeg skulle ha gjort. Som å søke på jobber, gå meg en tur, eller bare gjøre noe fornuftig. Planlegge hva jeg vil gjøre neste år (studier, hvilke fag jeg må ta opp etc). Men det ender opp med at jeg scroller på telefonen fra jeg står opp, til jeg legger meg i 4-tiden på morgenen. Jeg blir GAL av dette.

kan noen skrive ned en overkommelig plan, step by step, hva jeg MÅ gjøre hver dag, og til hvilket tidspunkt? Er det lurt å finne et tidspunkt der alt må bli gjort, så kan jeg daffe resten av dagen? Er så umotivert til alt.

Anonymkode: 8c670...f44

Videoannonse
Annonse
Gjest irkan90
Skrevet

Mye av det å komme ut av depresjon handler om å snu opp ned på din egen vurdering av deg selv, og da trenger du å oppleve mestring. Det betyr at du selv må ta ansvar for dette og ikke bli en passiv tilskuer av ditt eget liv.

Her er dog minimumskrav som jeg selv fulgte:

• Sett alarm tidlig og tving deg selv opp av sengen. Sett pris på de små tinga, type fuglekvitter eller morgensol, eller lyden av regn utenfor. Gi faen i mobilen.
  • Dusj, tannpuss, og re sengen. Alltid. Få det gjort!
  • Ta deg tid til en god frokost, med frukt.
  • Du kommer til å daffe ila. dagen. Det er helt greit. Sett deg selv små mål. Skriv en søknad om dagen for eksempel, og la deg selv gjøre hva fader du vil utenom det.
  • Gå tur minimum en gang om dagen om det så er rundt blokken. I starten er det mer enn nok. Push deg selv hvis du føler for det, men minimumskravet skal du alltid oppfylle uansett om det regner eller humøret er i bånn. Etterhvert kommer treningsgleden.
  • Vær din egen venn. Ikke vær for streng med deg selv hvis du ikke lever det perfekte liv i starten.

For å få til mye av dette må du kortslutte dine egne tanker. Du må agere før hjernen sier "Det gidder jeg ikke" eller "Hva er poenget". Har du begynt på noe er det vanskeligere å stoppe, og så må du surfe på den energien du skaper.

Jeg startet der. I dag er jeg i full jobb, trener 6 dager i uken og har masse energi.

AnonymBruker
Skrevet
irkan90 skrev (3 minutter siden):

Mye av det å komme ut av depresjon handler om å snu opp ned på din egen vurdering av deg selv, og da trenger du å oppleve mestring. Det betyr at du selv må ta ansvar for dette og ikke bli en passiv tilskuer av ditt eget liv.

Her er dog minimumskrav som jeg selv fulgte:

• Sett alarm tidlig og tving deg selv opp av sengen. Sett pris på de små tinga, type fuglekvitter eller morgensol, eller lyden av regn utenfor. Gi faen i mobilen.
  • Dusj, tannpuss, og re sengen. Alltid. Få det gjort!
  • Ta deg tid til en god frokost, med frukt.
  • Du kommer til å daffe ila. dagen. Det er helt greit. Sett deg selv små mål. Skriv en søknad om dagen for eksempel, og la deg selv gjøre hva fader du vil utenom det.
  • Gå tur minimum en gang om dagen om det så er rundt blokken. I starten er det mer enn nok. Push deg selv hvis du føler for det, men minimumskravet skal du alltid oppfylle uansett om det regner eller humøret er i bånn. Etterhvert kommer treningsgleden.
  • Vær din egen venn. Ikke vær for streng med deg selv hvis du ikke lever det perfekte liv i starten.

For å få til mye av dette må du kortslutte dine egne tanker. Du må agere før hjernen sier "Det gidder jeg ikke" eller "Hva er poenget". Har du begynt på noe er det vanskeligere å stoppe, og så må du surfe på den energien du skaper.

Jeg startet der. I dag er jeg i full jobb, trener 6 dager i uken og har masse energi.

Dette er egentlig ganske gode råd. Jeg lider av depresjon selv og de siste månedene har vært vanvittig tunge. Jeg bare eksisterer. For meg har slike tidsplaner aldri fungert fordi jeg er så lite målbevisst, og jeg har en ganske sterk tro på at jeg selv er invalid og ikke fikser en dritt. Derfor er så klart mestring viktig, men man må også kunne glede seg over mestringen. Klappe seg selv på skuldra, rose seg selv. Har man en svart/hvitt holdning er det også vanskelig å gjøre bare litt, mitt sykdomsbilde er mye preget av det og jeg har en "alt eller ingenting" holdning. Dette bidrar til at jeg på noen dager gjør alt riktig, mens jeg noen dager gjør ingenting. Jeg deler opp livet i dager, ikke timer, og så langt har det faktisk fungert ganske greit, og det har vært flere av de gode dagene enn de dårlige dagene. Før hadde jeg slike gode dager et par dager i måneden, nå har jeg det et par dager i uken. Håper det er litt til hjelp også trådstarter, om du er litt perfeksjonist slik som meg. 

Anonymkode: 60c48...da3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme!!! Dagene går til ...ingenting... og det er så umotiverende og trøttende! Skal følge denne tråden og ta til meg tips! 

Anonymkode: 7bab1...3a7

Skrevet

Hva @irkan90 sa. Rutiner er viktig for å komme ut av depresjon. Har selv vært langt nede i lange perioder og har blitt til at jeg ikke har gjort noe fordi jeg ikke har følt at jeg har orket, og jo mindre jeg har gjort, desto mindre har jeg orket. Det er en ond sirkel. 

Trikset er å presse deg selv, selv om du kjenner på at du Ikke orker. Tro du meg, du blir ikke noe bedre av å gi etter for den tankegangen. Det som må til er rutiner, som å stå opp om morgenen når du er våken, frokost, og så videre. Lag deg en enkel plan for dagen som du tenker er overkommelig. Samtidig som rutiner er viktig, er det også viktig at du ikke overvelder deg selv med gjøremål, for det vil ikke ende godt heller. 

Begynn i det små; gjør én ting for dagen som er viktig, om det er oppvasken eller jobbsøknad, og pass på at du kommer deg ut. Trenger ikke å gå ut hver dag i begynnelsen, men sett deg et mål du føler er realistisk, som for eksempel å gå en lengre tur tre ganger i uka. Vipps så er du i gang, og ting vil etter hvert komme naturlig. Du vil se at så snart du får litt orden på hverdagen vil du få det mye bedre med deg selv. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Ha ett «større» mål om dagen:

- Gå en tur fra A-B

- Lage en rett du liker 

Ha et mindre mål om dagen:

- Opp kl 08, dusje.

Så setter du av 1 gang i uka til å lete etter jobbannonser du kan søke på - legg inn i kalenderen når det skal gjøres. Ikke gjør dette hver dag om det ikke er noe relevant å søke på hver dag

Selv er jeg veldig syk og kan ikke jobbe. Gjør likevel det jeg kan, hvilket nå er:

Opp, dusje (klarer ikke hver dag)+sminke meg.

Går tur med følge i 30 min. 

That’ s it, og jeg klarer ikke mer av noe som helst.

Men jeg gjør dette, hver dag. 

Anonymkode: 48a4f...9c4

• Liker 1
Gjest Råååsa
Skrevet

Her TS:

Onsdag: stå opp 08.00 

Spis - dusj - se nyhetene - gå en tur i 1 time 

Lag timeplan. 

Jeg kan ikke fortelle deg hva denne timeplanen bør inneholde, det vet bare du. Det blir sikkert pyton å stå opp 08.00 i morgen, men det vil føles bra også. 

Jeg er uføretrygdet. Jeg kan si så mye at en god timeplan krever litt prøving og feiling. Vi er ikke så godt vant med å bestemme over oss sjøl og vår egen tid, men når du får til å være sjef over deg selv blir det veldig befriende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...