Gå til innhold

Barn utestengt fra barnehagen pga manglende betaling, hva er riktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver på vegne av en venninne. Hun er redd for svarene i trådene og er veldig langt nede og orker ikke de typiske nedsettende og du skulle vist bedre-kvinneguiden kommentarene. Så jeg skal videreformidle til henne de seriøse svarene.

Hun og familien har havnet i en enormt vanskelig situasjon hvor hun står uten inntekt og faller mellom alle stoler hos nav. Mannen er permitert fra et lavtlønnet yrke.  De har havna bakpå med bhg-regninger så nå er barnet utestengt. De har betalt inn det de kan når de kan og har igjen noen tusen før barnet får komme i bhg igjen. De har dog ikke mulighet til å betale det før i slutten av mai, da har barnet vært ute av barnehagen siden starten av april. De har prøvd å spørre barnehagen om dette men får ikke noe konkret svar. Er det riktig at de også skal betale for april og mai, selv om de ikke får lov å bruke plassen? Om det er sånn at det skal gjøre så vil de selvsagt gjøre det, de har ikke tenkt å krangle på det og det er ikke sånn at de ikke har tenkt å betale gjelda til bhg, men pga mange uforutsette ting så har de havna i skikkelig knipe.

Detter er IKKE en forespørsel om spleis og vipps og gudene vet hva. De vil og skal ordne opp selv.

De ønsker kun å vite om de også må betale for den tiden de ikke får lov å bruke barnehagen. 

Anonymkode: 7434b...2df

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skriver på vegne av en venninne. Hun er redd for svarene i trådene og er veldig langt nede og orker ikke de typiske nedsettende og du skulle vist bedre-kvinneguiden kommentarene. Så jeg skal videreformidle til henne de seriøse svarene.

Hun og familien har havnet i en enormt vanskelig situasjon hvor hun står uten inntekt og faller mellom alle stoler hos nav. Mannen er permitert fra et lavtlønnet yrke.  De har havna bakpå med bhg-regninger så nå er barnet utestengt. De har betalt inn det de kan når de kan og har igjen noen tusen før barnet får komme i bhg igjen. De har dog ikke mulighet til å betale det før i slutten av mai, da har barnet vært ute av barnehagen siden starten av april. De har prøvd å spørre barnehagen om dette men får ikke noe konkret svar. Er det riktig at de også skal betale for april og mai, selv om de ikke får lov å bruke plassen? Om det er sånn at det skal gjøre så vil de selvsagt gjøre det, de har ikke tenkt å krangle på det og det er ikke sånn at de ikke har tenkt å betale gjelda til bhg, men pga mange uforutsette ting så har de havna i skikkelig knipe.

Detter er IKKE en forespørsel om spleis og vipps og gudene vet hva. De vil og skal ordne opp selv.

De ønsker kun å vite om de også må betale for den tiden de ikke får lov å bruke barnehagen. 

De betaler ikke for at han er der, de betaler for at han har en plass ved barnehagen. Om de betalte for at han var der, ville de jo mistet plassen med en gang barnet ikke møtte opp til barnehagen / foreldre ikke kunne betale. Mye mer lønnsomt for barnehagen, også, men slik er det ikke. 

Foreldrene må betale for antall måneder barnet har plass der. 

Anonymkode: 47a9e...af3

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Venninna di må lese barnehagevedtektene nøye. Skylder de penger så må selvfølgelig pengene betales inn igjen før barnet får tilbake plassen sin.

Anonymkode: 956da...963

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De betaler ikke for at han er der, de betaler for at han har en plass ved barnehagen. Om de betalte for at han var der, ville de jo mistet plassen med en gang barnet ikke møtte opp til barnehagen / foreldre ikke kunne betale. Mye mer lønnsomt for barnehagen, også, men slik er det ikke. 

Foreldrene må betale for antall måneder barnet har plass der. 

Anonymkode: 47a9e...af3

Det blir jo veldig logisk når du sier det sånn. Takk ☺️

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Venninna di må lese barnehagevedtektene nøye. Skylder de penger så må selvfølgelig pengene betales inn igjen før barnet får tilbake plassen sin.

Hvis du hadde lest innlegget ordentlig hadde du vel sett at det aldri har vært tema eller spørsmål rundt å få komme tilbake før det er betalt inn. Det er de godt inneforstått med

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det riktig at de også skal betale for april og mai, selv om de ikke får lov å bruke plassen?

Dine ord, trådstarter og det svarte jeg på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da tror jeg du misforstår. Det har som sagt aldri vært et tema å skulle få lov å bruke plassen igjen før de har betalt inn gjelda. De har ikke fått lov å ha barnet i bhg i april, og får det heller ikke nå i mai (naturlig nok), og lurte da på om de skal betale for april og mai også, selv om barnet ikke får lov å bruke plassen. Det har de fått svar på lenger opp i tråden her, så da er det jo greit :) 

• Liker 12
Skrevet

De må betale for April og Mai. En barnehage skal jo ikke tape inntekt fordi noen ikke har råd en periode.

Kan nesten sammenligne det med lån i banken, du kan få utsette å betale med da får du mer å betale i ettertid. Forskjellen er at du fremdeles dår bo i boligen de mnd du må ha utsettelse.

Håper det ordner seg for de snart 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søk på den aktuelle kommunen sine nettsider og finn vedtektene for barnehagen. 

Kan det vere en mulighet å spørre Nav om hjelp?

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/for-kommunen/barn-og-unge2/retningslinjer-for-samarbeid-mellom-barneverntjenesten-og-nav-kontoret/3.3-ansvarsfordeling-og-samarbeid-om-familier-i-en-sosialt-og-okonomisk-vanskelig-situasjon_kap

Anonymkode: 09b92...371

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du svarer på noe helt annet, det er helt åpenbart for alle andre enn deg.

Anonymkode: db296...0f7

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

§ 5: FORELDREBETALING
Xx kommune har maksimalpris og fylgjer moderasjonsordningar etter «Forskrift til foreldrebetaling i barnehage» og gjeldande reglar om redusert foreldrebetaling. Kommunestyret fastset årleg betalingssatsar og betalingsordning for barnehagane. Ved delt foreldreansvar er begge foreldra ansvarlege for betaling av barnehageplassen.
I særlege tilfelle kan det gjevast permisjon frå barnehagen med fritak for foreldrebetaling.
Betaling for barnehageplass forfell den 20. kvar månad, gjeldande for inneverande månad. Dersom foreldrebetaling har stått til forfall i 2 månader, vert det sendt ut brev frå xx kommune med ny betalingsfrist. Viss kravet ikkje er betalt innan denne fristen, vert føresette innkalla til møte med administrasjonen i  xx kommune. Dette for å inngå betalingsordning med kommunen eller finne ei anna løysing.
Ved for sein eller manglande betaling gjeld Økonomireglement Xx kommune.
SØSKENMODERASJON:
 30% moderasjon for barn nummer to.
 50% moderasjon for dei øvrige barna.
Moderasjonen gjeld sjølv om barna er i ulike barnehagar i kommunen.

Fra vedtektene til en barnehage på vestlandet. Sjekk om kommunen til venninna di kan ha liknande punkt i sine vedtekter. 

Anonymkode: 09b92...371

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis foreldrene har lav inntekt, kan de søke om redusert foreldrebetaling. Jeg er student og betaler bare 600 kr i mnd (inkludert matpenger)

Anonymkode: 5ad7c...707

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det et rart at bhg tilbakeholder plassen selv om foreldrene har begynt å gjøre opp for seg. Ja, man betaler for plassen, ikke tilstedeværelse - men hvorfor må man betale for noe man ikke har lov til å bruke? 

Anbefaler å høre med kommunen.

Anonymkode: 5ad7c...707

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Så vond situasjon å komme i. Men her burde det da være mulig å få redusert betaling, når inntekten har gått ned?

Og kan ikke NAV hjelpe?

Anonymkode: 01ef3...51a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Burde jo gå ann  å snakke med di. Hei, du vi har mista inntekt begge to, venter på ledighetspenger. Hvordan tar vi det herfra?

To valg , betalingsutsettelse eller at plassen blir/er sagt opp. Galt å utestenge noen samtidig som man blir løpende fakturert for en plass man ikke får bruke. 

Anonymkode: ad854...01a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De må vel ha et eller annet slags vedtak fra barnehagen/eier/kommunen, der det står hvorfor barnet er "utestengt" og hvor lenge? Altså, er plassen sagt opp fra bhgs side? I så fall skal de ikke betale, men da må det stå noe om hvordan de kan få en plass igjen. Høres rart ut at de beholder plassen, men nekter barnet å benytte den? De må snakke med den som gjorde vedtaket.

Anonymkode: c64df...652

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De må vel ha et eller annet slags vedtak fra barnehagen/eier/kommunen, der det står hvorfor barnet er "utestengt" og hvor lenge? Altså, er plassen sagt opp fra bhgs side? I så fall skal de ikke betale, men da må det stå noe om hvordan de kan få en plass igjen. Høres rart ut at de beholder plassen, men nekter barnet å benytte den? De må snakke med den som gjorde vedtaket.

Anonymkode: c64df...652

Det lar seg ikke gjøre å si opp plass og samtidig kunne gi de en mulighet til å få plass igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har jobbet i barnehage som pedleder i snart 20 år, og jeg har aldri hørt om en barnehage som faktisk har praktisert utestengelse av barnet ved manglende betaling. Det handler jo mye om barnets hensyn her. Foreldrene ender opp med inkasso/betalingsplan, men barnet har fremdeles behov for et trygt og stabilt miljø. Det har jo skjedd at foreldre ikke har betalt regningen i barnehagen jeg jobber i, men det har aldri endt med utestengelse av barnet. 
Hvis dette er en kommunal barnehage, kan dette også bety at de bryter gjeldene retningslinjer ved mislighold. 
https://www.udir.no/regelverkstolkninger/barnehage/foreldrebetaling-og-moderasjonsordninger/Betalingsmislighold/

Jeg ville tatt dette med statsforvalteren i kommunen venninna di bor i og hørt om barnehagen egentlig har lov til å utestenge barnet ved manglende betaling.

Anonymkode: 858a8...f61

Dette reagerte jeg også på... Må da gå an å møte foreldrene litt på halvveien i og med at de jobber alt de kan med å gjøre opp for seg, og tenker spesielt nå som det er en pandemi som skaper hodebry og vanskelig økonomisk situasjon for veldig mange. Får vondt av barnet og syns barnehagen er litt vel prinsippfaste med å velge å faktisk utestenge :( 

Anonymkode: 70330...4bd

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Trist å høre. Usikkerpå reglene her..

Men søk i hvert fall redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid for kommende bhg-år 🙂 

Anonymkode: 7dce1...845

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...