Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så opptatt av at unger skal være ute hele tida?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå i det siste har det vært en del troll her inne som snakker om bv pga barn som er inne, men likevel..

Da jeg fikk mitt første barn bodde vi skikkelig grisgrendt til og gikk nesten aldri tur. Jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet for dette fordi alle snakket om at det var såååå viktig å trille hele tiden. Men det har jeg aldri vært glad i og barna mine er fortsatt glad i å være ute. Men vi som familie er nok ikke aller best til å finne på ting ute. 

Nå er barna mine store og de gamer en del og er nok mye mindre ute enn andre barn på forumet, og det gjelder mange andre jeg kjenner og. Men jeg vet at det er normalt å være MYE ute og jeg lurer på hvorfor nordmenn mener at det å være ute er så ekstremt viktig? Sove ute i vogn, gå tur døgnet rundt, sove i bhg. Hvorfor dette opphenget?

Anonymkode: 4f8c2...409

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig norsk.. jeg hater å gå i fjellet og får hele tiden høre "du kan lære deg å like det", "hva skal du gjøre når du får barn". Det irriterer meg for i de fleste andre land er det å gå i fjellet en veldig spesifikk hobby som kalles hiking. Mens i Norge er det noe galt med deg hvis du ikke er i fjellet minst et par ganger i mnd. Men bare drit i det, det er ikke noe galt i å ha hobbyer inne og like seg best der. 

Så lenge man får sollys og d-vitamin, litt frisk luft for å klarne hodet og beveger seg moderat for helsen er det bare å kose seg inne så mye man vil :)

Anonymkode: b1103...3ab

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Sunt å være i bevegelse og gjøre noe annet enn å sitte foran skjerm. 

Anonymkode: f963c...d60

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nor man er ute så beveger man seg somregel. Når man gamer så sitter man stille. Det første er helt klart sunnere. Og føringen for et sunt liv og gode vaner legges i barndommen. 

Anonymkode: 26f56...43c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Fordi frisk luft og fysisk aktivitet er sunt for folk i alle aldre. Man får så mye positivt ut av tid i frisk luft og så er det sunt å bevege seg i ulendt terreng.

Anonymkode: 43d02...6f9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi frisk luft og fysisk aktivitet er sunt for folk i alle aldre. Man får så mye positivt ut av tid i frisk luft og så er det sunt å bevege seg i ulendt terreng.

Anonymkode: 43d02...6f9

Det er jo ikke gitt at alle løper rundt om de blir tvunget til å være ute. Husker jeg satt mye og ventet på å få slippe inn igjen da jeg var barn og hadde blitt kastet ut.

Anonymkode: d017e...f1c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nå i det siste har det vært en del troll her inne som snakker om bv pga barn som er inne, men likevel..

Da jeg fikk mitt første barn bodde vi skikkelig grisgrendt til og gikk nesten aldri tur. Jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet for dette fordi alle snakket om at det var såååå viktig å trille hele tiden. Men det har jeg aldri vært glad i og barna mine er fortsatt glad i å være ute. Men vi som familie er nok ikke aller best til å finne på ting ute. 

Nå er barna mine store og de gamer en del og er nok mye mindre ute enn andre barn på forumet, og det gjelder mange andre jeg kjenner og. Men jeg vet at det er normalt å være MYE ute og jeg lurer på hvorfor nordmenn mener at det å være ute er så ekstremt viktig? Sove ute i vogn, gå tur døgnet rundt, sove i bhg. Hvorfor dette opphenget?

Det er typisk norsk. Jeg er selv norsk men har aldri elsket å gå tur, man kan være i bevegelse og forbrenne kcal på andre måter enn å tvinges ut hver bidige dag.

Anonymkode: ca3b7...6f0

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er en del av kulturen, rett og slett.

Jeg er ikke glad i å være ute, med mindre det er veldig varmt og fint vær, men får likevel dårlig samvittighet dersom jeg eller ungene kun er inne en hel dag :P 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er jo ikke gitt at alle løper rundt om de blir tvunget til å være ute. Husker jeg satt mye og ventet på å få slippe inn igjen da jeg var barn og hadde blitt kastet ut.

Anonymkode: d017e...f1c

Hahahaha du høres ut som min sønn 😂

Skrevet

Det er godt for den fysiske og psykiske helsa vår. Dessuten blir barn slitne og trøtte av å være mye ute, og det er da en god ting når kvelden kommer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke den største turgåeren selv altså, men her til lands må jo vi gripe de sjansene vi har til å være ute. Her får vi for lite sol og vi er for lite utendørs. Så det å være utendørs er absolutt ikke spesielt norsk om du tenker over det, i mange andre land er det så varmt at de alltid er ute, hele tiden. De bygger hus som er kjempekalde på vinteren (brrr...) for at de skal være kjølige nok på sommeren til at det i det hele tatt går ann å være innendørs.

Anonymkode: bc307...b25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Rosabløff said:

Dessuten blir barn slitne og trøtte av å være mye ute, og det er da en god ting når kvelden kommer.

Dette. Mitt barn måtte faktisk leke og bevege seg ute... Ellers blir det bare kaos hjemme. 

Anonymkode: a903a...eb8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Drit i hva andre mener.Men litt frisk luft og bevegelse er godt for store og små!

Her har vi noen diagnoser og sliten etter skoledagen. Godt å komme nedpå. Men alltid flink å være mye ute.Men er ikke krise å være inne innimellom. Er vel helst de som alltid er inne.Hele dagen.I sol og fint vær folk tenker på.Men bv blir tullete..

Anonymkode: e44a9...307

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nor man er ute så beveger man seg somregel. Når man gamer så sitter man stille. Det første er helt klart sunnere. Og føringen for et sunt liv og gode vaner legges i barndommen. 

Anonymkode: 26f56...43c

Når man gamer så sitter man stille? Kan ikke huske sist gang jeg satt _stille_ når jeg gamet 🙈

Anonymkode: e230a...361

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skylder på foreldrene mine for at jeg som voksen er lat og feit. De tok meg aldri med seg ut, så å gå fjellturer og sånn er fullstendig unaturlig for meg. Har vært på to sånne turer i voksen alder og hatet det. 

Anonymkode: 743fc...161

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hatet presset om å være så mye ute da jeg var barn. Har aldri likt de «typiske» norske aktivitetene: stå på ski, ake, gå tur på fjellet, gå rundt ute bare for å være ute. Jeg gjorde det jo, men det var aldri gøy. Det ble egentlig bare kulturell tvang. Da barnet mitt var mindre tok jeg henne med på lekeplasser, turer osv. Det var fordi hun likte lekeapparatene, likte å løpe rundt, burde få nye opplevelser osv. Nå som barnet er eldre (snart tenåring) tilbringer jeg mye mindre tid ute. Er ute om det varmt nok til å ligge på en strand, noen få turer i året med familie, tar med min datter for å stå på skøyter om vinteren og lignende. Jeg går til og fra butikk om det er fint vær også. Utover det er jeg inne, hva i all verden skal man gjøre på ute når man ikke har hage og ikke liker å gå tur? 🤷‍♀️ Datteren min går til og fra skolen (1 time hver dag) og har friminutt ute, så tvinger henne ikke ut ellers om hun ikke vil. 

Anonymkode: caf37...3a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Når man gamer så sitter man stille? Kan ikke huske sist gang jeg satt _stille_ når jeg gamet 🙈

Anonymkode: e230a...361

Ja? At du beveger en hånd eller to bittelitt gjør ikke mye fra eller til, man sitter på rumpa foran en skjerm, og fysisk aktivitet i frisk luft er langt sunnere for både fysisk og psykisk helse. 

Som voksen kan man selvsagt leve slik man vil, men personlig tenker jeg at man plikter å tilrettelegge for et bedre forhold til friluft og aktivitet for barna. Barn har masse energi, og selv om de kan sløves ned foran skjerm betyr ikke det at det er bra. 

For all del, trenger ikke å være enten/eller, men barn som omtrent til enhver tid foretrekker ipad og tv foran lekeplass og idrett er nitrist.

Anonymkode: 0dd31...8ca

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sunt å være i bevegelse og gjøre noe annet enn å sitte foran skjerm. 

Anonymkode: f963c...d60

Finnes en mellomting 

• Liker 1
Skrevet

Vi synes ikke det er så himla gøy selv. 

Pleier å dra til lekeplassen, eller utecafe eller is på torget, gå til butikken, bondegård eller leke i hagen. Men tur... Nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...