Gå til innhold

Kjenner du til en "hoarder" ? ( I mangel på et godt norsk ord)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vokst opp i et slikt hjem. Fikk aldri ha venner med hjem, overnatting eller noe. I dag er jeg opptatt av system, men er ikke en veldig ryddig person selv. Barna kan alltid ha folk med hjem, og jeg tenker at de fleste mennesker tåler litt rot.

Anonymkode: 9e58c...01d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Opplever ofte i min jobb at pasienter med rusavhengighet og/eller andre psykiatriske diagnoser også "hoarder". 

Anonymkode: ab7eb...b18

Hvilke andre psykiatriske diagnoser...? 😉

Anonymkode: 726b6...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mora til en familievenn er hoarder. Det er så stappfullt i det huset at dattera må ta inn på hotell når hun er i hjembyen fordi det ikke er plass i huset. Når mora skal dusje må hun flytte ting ut av dusjen for å få plass. Etterpå må hun sette tingene inn igjen i dusjen slik at hun kan få tørket seg osv. 

Min stefar har tendenser til hoarding. Han kaster søppel (matemballasje osv.), men klarer ikke kaste ting som fungerer. Han har to svære kommoder fult av gamle mobiler og ledninger. Hele kjelleren er stappfullt av gamle ting som bare står og mugler. De har to doble garasjer og ingen av garasjene har plass til biler. Der står det ubrukte møbler, fiskeutstyr, 50 år gamle betongsekker, en helt haug med bildekk (uten bil). Min mor er dritlei av rotet, men det er stefars hus så her skal ingenting kastes 😂 

Min bestemor samlet også på mye. Aviser og reklame måtte vi nærmest spa ut av leiligheten da hun døde. Det var aviser i bunker oppå alle skap og under alle møbler.

Mamma har litt samme tendenser. Hun har for eksempel flere sorter musikkspillere som jeg i sin tid har kvittet meg med. Hun liker ikke at jeg vil selge det eller gi det bort så da kjøper hun eller får det selv. Dette blir da stående ubrukt og muglet i stefars kjeller 😂 Nå har hun satt arvegods i en bod hos meg fordi hun ikke har plass selv. 

Anonymkode: cb8d0...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt fra angst, depresjon, schizofreni, bipolar. Jeg jobber primært med tungt rusavhengige som også har andre psykiske lidelser. Sier ikke at "hoarding" trenger å være et symptom på disse diagnosene. Jeg tror det ofte kommer av at de har vokst opp under svært dårlige kår, og fortsatt ofte ikke har mye å rutte med. Dermed samler de på alt for de er redd for å ikke ha nok, men så går det gjerne over styr. Så tror miljø og oppvekst spiller en stor rolle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som har vokst opp med hoardere, hvordan er ordenssansens deres i dag? Hoardertendenser? Rotete? Litt rotete, men system og orden? Helt motsatt?

Jeg har oppholdt meg lite hos faren min, jeg syntes det var ekkelt der allerede på 80-tallet. Selv er jeg på grensen til minimalistisk, omgir meg med få ting, ellers blir jeg sliten i hodet. Da jeg var yngre var det helt sterilt hos meg, men i de senere år har jeg en og annen pyntegjenstand framme. Jeg tror huset mitt kunne vært med i et interiørblad. 

Anonymkode: 63196...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dere som har vokst opp med hoardere, hvordan er ordenssansens deres i dag? Hoardertendenser? Rotete? Litt rotete, men system og orden? Helt motsatt?

Jeg har oppholdt meg lite hos faren min, jeg syntes det var ekkelt der allerede på 80-tallet. Selv er jeg på grensen til minimalistisk, omgir meg med få ting, ellers blir jeg sliten i hodet. Da jeg var yngre var det helt sterilt hos meg, men i de senere år har jeg en og annen pyntegjenstand framme. Jeg tror huset mitt kunne vært med i et interiørblad. 

Jeg eg blitt helt motsatt og kaster nok ting selv der jeg ikke burde ha kastet det. Samboeren min sier ofte at jeg har kastemani der han har samlemani. Klarer ikke nips eller andre pyntegjenstander, og vil ha så rene og tomme hyller og bord som mulig.  Min samboer har hoardertendenser og vil helst ta vare på alt så ofte må jeg kaste ting i skjul for han. Slitsomt, men vi har rett og slett ikke plass til mer.

Vi bor i barndomshjemmet hans så både kjeller og loft er fylt med ting etter hans avdøde mor, og der kan ingenting kastes, selv hennes gamle utslitte sko og lommebok som han ikke har sett på 15 år. Jeg skulle gjerne hatt en skikkelig opprydning begge steder slik at plassen kunne blitt disponert til andre ting, men det er fullstendig uaktuelt for han så nå har vi møttes på midten med at stue, soverom, kjøkken og kjellerstue skal være hoarderfritt, så har han fyrrom,vaskerom, loft, snekkerbod og to tomme soverom han kan disponere til all samlingen sin. 

Anonymkode: e70f1...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alt fra angst, depresjon, schizofreni, bipolar. Jeg jobber primært med tungt rusavhengige som også har andre psykiske lidelser. Sier ikke at "hoarding" trenger å være et symptom på disse diagnosene. Jeg tror det ofte kommer av at de har vokst opp under svært dårlige kår, og fortsatt ofte ikke har mye å rutte med. Dermed samler de på alt for de er redd for å ikke ha nok, men så går det gjerne over styr. Så tror miljø og oppvekst spiller en stor rolle. 

Jeg kan bekrefte dette. Min far har rusproblematikk og jeg tror grunnen han samler sånn er at han er vant til å ha lite penger. Da jeg var liten, skulle alt av mat kjøpes på tilbud, og spesielt det som var i utgått-korger. Det i seg selv er det ikke noe i veien med, men det blir et problem når samlemanien også gjelder mat og du har frysen fullt av mat som gikk ut på dato for flere år siden. Jeg fikk ofte servert mat med mugg på fordi han ikke kastet det som var gammelt. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde før at jeg var en rotete og lat person, men ser i senere år at det var psykisk utmattelse som gjorde at jeg hadde det rotete tidligere. Nå har jeg flyttet for ikke så lenge siden, så er ikke kommet helt i orden enda (mangel på skapplass gjør at ting ligger i esker enda), men i den forrige leiligheten jeg bodde, hadde jeg omtrent OCD for ting som ikke lå der de skulle. Alt av overflater var rent og ryddig, med bare noen få pyntegjenstander her og der. Jeg er egentlig minimalist, men jeg har slitt litt etter flyttingen nylig og har akkurat begynt å komme meg ovenpå. Når jeg får gjenopptatt vanene mine så vil det se like ryddig ut her som i min forrige leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Opplever ofte i min jobb at pasienter med rusavhengighet og/eller andre psykiatriske diagnoser også "hoarder". 

Tror rusavhengighet og hoarding i mange tilfeller handler om det samme- å fylle opp et tomrom innvendig. Men tomrommet greier man aldri fylle opp. Man tar ikke tak i det følelsesmessige problemet som gjorde at man ruste seg eller klamrer seg til tingene. Hoarding er eneste strategi man har til å fylle det følelsesmessige tomrommet. 

Pappa er hoarder. Jo mer jeg vet om barndommen hans jo bedre skjønner jeg det. Utrygg og vond barndom. Han har et stort kontrollbehov og noe tvangstanker. Sikkert fordi han ikke hadde kontroll over livet sitt som liten. Jeg tror tendensen til hoarding er arvelig. Om man har hatt en vond barndom i tillegg er en katalysator som gjør at det kommer helt ut av kontroll. 

Jeg var hoarder før jeg greide se det og stoppe det. Men må jobbe med det, ser andre ikke binder seg til ting på samme måte. 

Anonymkode: f8ea7...ac4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gjetter på f.eks angst, depresjon, OCD. Hoarding kan være et utslag av depresjon. Man kjøper seg lykke og bare fyller opp. Eller orker ikke ta tak å rydde. OCD og tvangstanker handler vel mest om kontroll og angst. Da er det vanskelig å gi slipp på tingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tror rusavhengighet og hoarding i mange tilfeller handler om det samme- å fylle opp et tomrom innvendig. Men tomrommet greier man aldri fylle opp. Man tar ikke tak i det følelsesmessige problemet som gjorde at man ruste seg eller klamrer seg til tingene. Hoarding er eneste strategi man har til å fylle det følelsesmessige tomrommet. 

Pappa er hoarder. Jo mer jeg vet om barndommen hans jo bedre skjønner jeg det. Utrygg og vond barndom. Han har et stort kontrollbehov og noe tvangstanker. Sikkert fordi han ikke hadde kontroll over livet sitt som liten. Jeg tror tendensen til hoarding er arvelig. Om man har hatt en vond barndom i tillegg er en katalysator som gjør at det kommer helt ut av kontroll. 

Jeg var hoarder før jeg greide se det og stoppe det. Men må jobbe med det, ser andre ikke binder seg til ting på samme måte. 

Whoa...😲😲 

Veldig veldig interessant svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Gjetter på f.eks angst, depresjon, OCD. Hoarding kan være et utslag av depresjon. Man kjøper seg lykke og bare fyller opp. Eller orker ikke ta tak å rydde. OCD og tvangstanker handler vel mest om kontroll og angst. Da er det vanskelig å gi slipp på tingene. 

Fy f!! Angst = må ha kontroll = vanskelig å gi slipp...

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil bare gi en stor klem til pårørende av personer med samlemani. For de snakkes det ikke så mye om. Andre rundt kan finne på å si ting som "hvorfor ryddet ikke DU opp når du visste det var så ille for vedkommende", eller andre ting som virker opplagt utenfra. Men sannheten er det er veldig vanskelig å forholde seg til noen nære med denne lidelsen.

Jeg vet om en person med denne lidelsen. Vil ikke spekulere i diagnoser, men vet at denne personen vokste opp i et hjem hvor situasjonen var helt omvendt. Alt skulle være sykelig rent og i orden, og ting som kanskje betød noe ble bare kastet. Det  har tydeligvis satt sine dype spor. Det er ikke rus involvert.

Anonymkode: 42321...b76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...