Gå til innhold

Kjenner du til en "hoarder" ? ( I mangel på et godt norsk ord)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen min har tendenser. Tror det bla kommer av at mora som hadde ryddemani kastet noen «skatter» i form av gamle ting han hadde funnet under lek som barn. Det er fryktelig slitsomt. Han innrømmer selv at han hadde kommet dit vi tenker på hoarding om jeg ikke hadde vært der. 
Vi har fire barn, og hadde det stått til ham hadde ikke en eneste hullete dongeribukse gått i søpla. Det er jeg som hiver og selger alt av brukte klær og utstyr fra barna. Han er så ille at han går ut i søpla og henter ting jeg har kastet. Vurderer av og til å flytte for meg selv men det rare er at han er ryddig og, på en rar måte. Han skifter sengetøy, støvsuger ol. 
Jeg prøver å holde rotet unna stua. 
Det ene barnet begynner å få tendenser. Når hn kjøper seg noe på nett fex, samler hun emballasjen på rommet. Nå begynner rot å tyte ut av rommet og ut på gangen. Må være arvelig. 
Jeg og et annet barn er ryddige av oss. Får fort kaos i hodet av mye rot. Så det er slitsomt. 

Anonymkode: 507d1...535

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eksen var sånn. Kom fra en fattig familie, mistet en forelder tidlig og ble forfordelt i arveoppgjøret, og hadde derfor svært lite av sentimental verdi fra barndommen. Derfor knyttet han seg veldig til tingene han hadde, og dro med seg alt mulig som  var billig/gratis hjem, for å erstatte tapet fra barndommen. Han var ikke av de verste, siden det gikk an å rasjonalisere, sette noen grenser og skippertaksrydde. men for meg, som liker litt space hjemme var hele forholdet en slags evig kamp mot tingene, for med en gang jeg senket guarden litt snek skrotet seg inn i huset så gradvis at jeg ikke merket det før jeg plutselig ikke fikk lukket en dør eller snublet i noe,  Jeg forsto ikke hvor mye energi dette stjal fra meg, før det ble slutt av andre årsaker.

Anonymkode: b892d...3ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

He he, jeg tror vi bor i samme bygd, for dette var veldig gjenkjennelig. Kråkeslottet kjenner jeg godt til. Det er sikkert best at det rives. Men samtidig har huset alltid vært et slags "landemerke" som har vært en snakkis blant folk i flere tiår. Slik sett er det jo litt vemodig at det nå skal rives. De har forsøkt å få gubben i huset til å flytte ut i flere år, uten hell. Han er visst en umulius av de sjeldne. :) 

Anonymkode: 528ea...94c

Ja, det er nok han samme fyren 😅 Han fikk vel en god del penger for stedet også (ganske mye faktisk)! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener bestemt at det gikk en serie på NRK (?) for en del år siden, der det var nordmenn som måtte rydde opp i samlemanien sin 🤔 Husker bla en stor låve som var fylt til randen av ting.

Anonymkode: f02ed...2ae

Ooooh, jeg må leke detektiv, tydeligvis! 

Anonymkode: a4a03...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eksen var sånn. Kom fra en fattig familie, mistet en forelder tidlig og ble forfordelt i arveoppgjøret, og hadde derfor svært lite av sentimental verdi fra barndommen. Derfor knyttet han seg veldig til tingene han hadde, og dro med seg alt mulig som  var billig/gratis hjem, for å erstatte tapet fra barndommen. Han var ikke av de verste, siden det gikk an å rasjonalisere, sette noen grenser og skippertaksrydde. men for meg, som liker litt space hjemme var hele forholdet en slags evig kamp mot tingene, for med en gang jeg senket guarden litt snek skrotet seg inn i huset så gradvis at jeg ikke merket det før jeg plutselig ikke fikk lukket en dør eller snublet i noe,  Jeg forsto ikke hvor mye energi dette stjal fra meg, før det ble slutt av andre årsaker.

Anonymkode: b892d...3ab

Har du misforstått ordet forfordelt? Det betyr at man har fått mer enn noen annen og det kan jo ikke stemme hvis du skriver at han derfor hadde svært lite. 🤔

Anonymkode: a7df0...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner i eldre dame. Ikke sånn at det er søppel og man ikke kan gå inn på grunn av gulvet dekt av rot. Det er ikke møkkete og forsåvidt ryddig nok selv om det er stappfullt av ting der man kan få datt eller lagt noe. Men hun sparer på alt. Aviser, til og med tom plast etter ost blir vasket og lagret i en skuff. Hun malte border oppunder taket på ene soverommet. For det var jo plass til det der, må vite. 

Anonymkode: c4d66...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du misforstått ordet forfordelt? Det betyr at man har fått mer enn noen annen og det kan jo ikke stemme hvis du skriver at han derfor hadde svært lite. 🤔

Anonymkode: a7df0...d40

Forfordelt betyr man har fått mindre enn hva som er rettferdig eller man hadde hatt krav på.

Anonymkode: 9f0ec...555

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg er litt redd for å ende opp sånn en dag. Har foreldre med litt tendenser i den retning også. 

Jeg elsker å gjøre et "kupp" på loppemarked, og jeg hater å kjøpe ting til full pris på butikken bare fordi jeg planla dårlig. Så jeg har loftet fullt av klær ungene ikke vokser inn i før om 5 år, og klær den yngste har vokst ut av men jeg er ikke 100% sikker på at jeg ikke vil ha flere barn. Av samme grunn står det også en barnevogn, to babysenger og en haug med leker der oppe.

Og så er ikke mannen min så mye bedre, så i kjelleren står det hauger av hobbyting som enten "var gi-bort-pris" eller "er en god investering", samt pappesker med tomme syltetøyglass "for syltetøyglass kan brukes til nesten alt, dumt å være tom".  

Vi har klart å fylle en stor enebolig på 5 år. 

Vi har heldigvis noenlunde system og oversikt, og det er rent der, men ja... vi er dårlige til å kvitte oss med ting. 

(Jeg vokste også opp som ganske fattig, og husker fremdeles den dagen jeg var 10 år og mamma tok meg med for å kjøpe en bukse på BUTIKKEN, frem til da hadde jeg kun brukt arvetøy. Så kan hende det sitter igjen noe derfra.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forrige leiligheten jeg bodde så det helt jævlig ut, det var ikke fullt på gulvene med søppel og sånt, men helt fullt med ting overalt, rotete og jævlig. De siste 5 årene fikk ingen komme innenfor døra. Det verste er at det kom av latskap, det hopet seg opp over år, og det var ikke det at jeg ikke ville kaste noe, jeg bare orket ikke kjøre det på søppeldynga. Når jeg flyttet for et par år siden kastet jeg ALT og da mener jeg alt, unntatt viktige papirer og noen få minner, kanskje 1 handle pose maks. Kjøpte alt nytt, og nå bor jeg i et helt minimalistisk hjem, kaster ettersom. Vil ikke havne i samme greia igjen, hos meg ble det rett og slett sånn at jeg ikke visste hvor jeg skulle starte med oppryddingen, så da gjorde jeg ikke noe, og det ble bare verre og verre. Ingen psykiske problemer heller.

Anonymkode: d0f87...ce5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Morsomt at jeg kom over denne tråden, for jeg har akkurat ryddet ut av min fars leilighet og nå vet jeg hva han led av. Han har tatt vare på alt av bruksanvisninger. Fant en for en støvsuger han kjøpte i 79, som han aldri har brukt. Brosjyrer og blader i digre bunker. 10 flytteesker med uleste bøker. Og så innmari masse klær. Han gikk alltid i utslitte klær, så vi brukte å kjøpe det til han til bursdag og jul. Fant uåpna skjorter fra sist flanellskjorter var på moten og en ubrukt jakke fra OL i 94😂

I tillegg var det så møkkete at vi måtte ha hansker på, uansett hva vi tok i. Ironisk, for han hadde et helt skap fullt til randen av vaskemidler. Det verste var at det var verdigjenstander inni alt søplet. Måtte bla igjennom hver eneste katalog, for han hadde gjemt penger i de.

Anonymkode: 63196...c74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uff, utrolig synd. Problemet med ryddesjauene er jo egentlig mest at det bare er symptomet som behandles, og ikke selve sykdommen. 
Snilt av deg å hjelpe mammaen din så mye som du gjør, men dette er en evighetsjobb med mindre hun får ordentlig hjelp til å handskes med problemet. Rotet er ikke problemet, men at de ikke emosjonelt klarer å kaste ting. 

Det er mange triste historier der ute, og når man får høre litt mer om grunnen til at de hoarder/samler forstår man mer av sykdommen og. Jeg lærte mye av å se på Ekstreme Samlere, det er ufattelig mange vonde historier som ligger bak; det handler ikke om latskap, slik mange tror det er! 

det er synd serien er så INNMARI amerikansk, skulle ønske det fantes en europeisk eller skandinavisk versjon, litt som den britiske "Ekstrem rengjøring" som gikk på TVNorge, med de to damene med knallrosa gummihansker 🤣 og med mer fokus på selve lidelsen - ikke nødvendigvis bare "rotet".

Blir ikke helt det samme, men jeg har sett på en "serie" på youtube med noen som tømmer et hoarder-hus. 

Hun som samla det er død, så det handler ikke om henne eller å få henne til å slutte å samle. Men hun hadde veldig mye kult, og han finner ut forskjellig om henne når han rydder opp. Hun var mye mer enn en crazy samledame. 

Han har hatt en lignende "serie" før der han tømte et annet hus. Og de som bodde der også hadde hatt et interessant liv. 

Anonymkode: 5d7b7...49d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Filleonkelen til samboer er hoarder. Huset til han og huskompisen hans er så bomba at det er umulig å finne "rent" gulv å gå på. Verdens kosligste mennesker, men han ene er bare super lat, han andre har et par diagnoser som unnskylder det.

Anonymkode: a99bf...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forrige leiligheten jeg bodde så det helt jævlig ut, det var ikke fullt på gulvene med søppel og sånt, men helt fullt med ting overalt, rotete og jævlig. De siste 5 årene fikk ingen komme innenfor døra. Det verste er at det kom av latskap, det hopet seg opp over år, og det var ikke det at jeg ikke ville kaste noe, jeg bare orket ikke kjøre det på søppeldynga. Når jeg flyttet for et par år siden kastet jeg ALT og da mener jeg alt, unntatt viktige papirer og noen få minner, kanskje 1 handle pose maks. Kjøpte alt nytt, og nå bor jeg i et helt minimalistisk hjem, kaster ettersom. Vil ikke havne i samme greia igjen, hos meg ble det rett og slett sånn at jeg ikke visste hvor jeg skulle starte med oppryddingen, så da gjorde jeg ikke noe, og det ble bare verre og verre. Ingen psykiske problemer heller.

Anonymkode: d0f87...ce5

Har vært der selv, men det var på grunn av at jeg slet psykisk at det ble som det ble. Og grunnen til det var et dårlig forhold. Han gjorde ikke annet enn å sitte foran skjermen hele dagen (og natten) og forventet at jeg skulle være mammaen hans. Da ble det til at ingenting ble gjort, og innen forholdet tok slutt, så det ikke ut i leiligheten jeg bodde i.Da jeg skulle flytte for to år siden, kastet jeg så og si 70% av alt jeg hadde. Dessverre var det mange dyrebare eiendeler som gikk tapt fordi jeg ikke orket å se gjennom alt, men har prøvd å tenke at ting er ting. Nå som jeg har det bra, liker jeg å holde det ryddig og rent rundt meg og har et minimum av ting og tang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 5/4/2021 at 9:09 PM, AnonymBruker said:

Jeg har også slike hjemme, fra take away. Men det er helt uaktuelt å ha det stående i månedsvis, det kan jo brukes i en del matretter.

Anonymkode: 1602e...e4e

Tipper flertallet av disse er gått ut på dato for årevis siden.

Anonymkode: bfc5f...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nok noen tendenser, ja. Jeg har knyttet meg emosjonelt til gjenstander fra jeg var et lite barn. Husker allerede fra barneskolen. Hver gang brannalarmen ringte tok jeg med skolebøkene ut fordi jeg var redd de skulle brenne opp, for jeg hadde knyttet meg til bøkene. 😅

Uansett, jeg er ikke en person som samler på søppel. Jeg samler på ting av sentimental verdi. Ting jeg har lagd, hjemmelagde ting fra de jeg er glad i, bilder, samlinger, dagbøker. Familien sier at jeg ikke kan spare på alt, men det aller meste av minner ligger i skuffer under senga. Altså tar det ikke mye plass og huset mitt er langt fra overfylt. Og alle tingene ligger pent på en plass. De ligger ikke rundt og slenger og samler støv og skitt. Men jeg klarer ikke å kvitte meg med noe som vekker gode minner, særlig ikke hvis personen som gav meg gjenstanden er død. Det har vært altfor mye vondt i livet, så da er det viktig for meg å ta vare på det som har vært godt også.

Anonymkode: c7800...8f9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tipper flertallet av disse er gått ut på dato for årevis siden.

Anonymkode: bfc5f...d3c

Huffda 😅

Anonymkode: 1602e...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ooooh, jeg må leke detektiv, tydeligvis! 

Si fra hvis du finner det, for jeg finner ikke noe! 

Anonymkode: ab7eb...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som sier at hoarder ofte har en "diagnose"....Hvilken diagnose kan det være snakk om? 

Anonymkode: 726b6...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som sier at hoarder ofte har en "diagnose"....Hvilken diagnose kan det være snakk om? 

Samlemani heter vel diagnosen på norsk? Blir oversatt som det hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Opplever ofte i min jobb at pasienter med rusavhengighet og/eller andre psykiatriske diagnoser også "hoarder". 

Anonymkode: ab7eb...b18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...