AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Del Skrevet 4. mai 2021 Kjenner du til noen som "samler" og tar vare på ting, skrot, boss, eiendeler osv i sånn grad at det er manisk og forbundet med psykisk sykdom? I USA og England er det langt vanligere å høre om enn her i Norge. Det finnes garantert mange tilfeller hos oss i Norge men det snakkes lite om. Kjenner du til noen, eller kanskje er vokst opp i en familie som fyller huset sitt opp pga psykisk sykdom? What Is Hoarding Disorder? "People with hoarding disorder excessively save items that others may view as worthless. They have persistent difficulty getting rid of or parting with possessions, leading to clutter that disrupts their ability to use their living or work spaces. Hoarding is not the same as collecting. Collectors look for specific items, such as model cars or stamps, and may organize or display them. People with hoarding disorder often save random items and store them haphazardly. In most cases, they save items that they feel they may need in the future, are valuable or have sentimental value. Some may also feel safer surrounded by the things they save." Anonymkode: b1176...778 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karkta Skrevet 4. mai 2021 #2 Del Skrevet 4. mai 2021 Hamstrings forstyrrelser heter det visst på Norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Del Skrevet 4. mai 2021 Min onkel (evig ungkar) var det. Han isolerte seg fra resten av familien og slapp ingen inn til seg, så ingen visste hvor ille det var før han døde og familien skulle rydde ut av huset hans Anonymkode: 68761...492 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Del Skrevet 4. mai 2021 Kjenner flere 😁 Anonymkode: 726b6...ad1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karkta Skrevet 4. mai 2021 #5 Del Skrevet 4. mai 2021 Jeg har hatt en venn som var slik. Han hadde en del tilleggsdiagnoser samt at jeg har en i familien som er slik. Har forsøkt å hjelpe begge, men hos begge så gikk det ikke lang tid før det var fylt opp med ting og rot som de fant her og der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Del Skrevet 4. mai 2021 Kjenner til både privat og via jobb. Det er ille. Anonymkode: 1f8ce...f1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #7 Del Skrevet 4. mai 2021 Mamma har huset fullt av skrot. Ikke nødvendvis søppel, men tusenvis av ting hun har fått, funnet, kjøpt på loppemarked, etc. Hun kjøper ting på tilbud hele tiden, alt fra vaffeljern og kopper til kubbelys, julepynt, steketakker og garn. Hun nekter å gi slipp på uadressert reklame, siden hun da kan gå glipp av et tilbud. Hun abonnerer også på tre aviser, og kaster dem nesten aldri (og definitivt ikke før hun har lest dem), så i hvert eneste rom er det høye stabler med aviser, reklame og blader. Hun har også hyllemeter med bøker hun aldri kommer til å lese; ikke dekorative hardbacks, men gamle slitne paperbacks. Spotify nekter hun å lære seg å bruke, så det er fortsatt massevis av CDer i stua. Da stefaren min ryddet bort VHS-kassettene, var det selvsagt full krise, og da DVDene ble fjernet fra de fem forskjellige rommene de sto stablet i og satt sammen i en hylle, var det visst nesten et overgrep det og. Når jeg kommer hjem til jul, må jeg rydde vekk femti kilo mel og sukker som hun har stablet på gjesterommet, og når jeg åpner kjøleskapet er halvparten av maten ting som hun kjøpte billig fordi det var i ferd med å gå ut på dato. Hun har en hylle i kjøleskapet dedikert til sånne små ketchup-pakker fra McDonalds. Må jo ta dem med hjem, må vite. Anonymkode: bfc5f...d3c 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Del Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mamma har huset fullt av skrot. Ikke nødvendvis søppel, men tusenvis av ting hun har fått, funnet, kjøpt på loppemarked, etc. Hun kjøper ting på tilbud hele tiden, alt fra vaffeljern og kopper til kubbelys, julepynt, steketakker og garn. Hun nekter å gi slipp på uadressert reklame, siden hun da kan gå glipp av et tilbud. Hun abonnerer også på tre aviser, og kaster dem nesten aldri (og definitivt ikke før hun har lest dem), så i hvert eneste rom er det høye stabler med aviser, reklame og blader. Hun har også hyllemeter med bøker hun aldri kommer til å lese; ikke dekorative hardbacks, men gamle slitne paperbacks. Spotify nekter hun å lære seg å bruke, så det er fortsatt massevis av CDer i stua. Da stefaren min ryddet bort VHS-kassettene, var det selvsagt full krise, og da DVDene ble fjernet fra de fem forskjellige rommene de sto stablet i og satt sammen i en hylle, var det visst nesten et overgrep det og. Når jeg kommer hjem til jul, må jeg rydde vekk femti kilo mel og sukker som hun har stablet på gjesterommet, og når jeg åpner kjøleskapet er halvparten av maten ting som hun kjøpte billig fordi det var i ferd med å gå ut på dato. Hun har en hylle i kjøleskapet dedikert til sånne små ketchup-pakker fra McDonalds. Må jo ta dem med hjem, må vite. Anonymkode: bfc5f...d3c Så dette blir en slags FOMO: at hun er redd for å gå glipp av noe. Anonymkode: 726b6...ad1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Del Skrevet 4. mai 2021 Ja, har en gammeltante som horder. Er ikke lett å få komme inn i det huset.... Verdens snilleste dame, men hun sliter litt med angst. Anonymkode: 38c59...c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #10 Del Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Anonymkode: b1176...778 Rommet til dattera?? Visste ikke at rot hadde en diagnose. Anonymkode: fcc7d...13b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #11 Del Skrevet 4. mai 2021 Mine foreldre har en nabo som er slik. Hele den bittelille leiligheten er full av avisstabler. Full. Anonymkode: bec44...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #12 Del Skrevet 4. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så dette blir en slags FOMO: at hun er redd for å gå glipp av noe. Anonymkode: 726b6...ad1 Hun er alvorlig miljøskadet av å ha vokst opp fattig, og hatt en vanskelig tidlig voksentid. Mine foreldre skilte seg da de var rundt 30, og hun var da plutselig en enslig tobarnsmor i et lavlønnsyrke. På et eller annet tidspunkt var jo denne oppførselen fornuftig, da den fikk pengene til å strekke mye lengre, og vi følte oss aldri spesielt fattige da jeg var barn. Problemet er bare at med tredve års ansennitet, en ny ektefelle og med barna flyttet ut, har hun plutselig betraktelig bedre råd enn tidligere, men hun oppfører seg fortsatt som om hun er fattig. Anonymkode: bfc5f...d3c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #13 Del Skrevet 4. mai 2021 Ikke i nærheten så ille som dette, men kjenner at jeg har litt tendenser til noe lignende. Jeg blir stressa av at det er for ryddig😄 Liker å ha det rent, da, derfor stapper jeg alt i esker og vasker. Men uten litt rot på soverommet, bøker og klær her og der sliter jeg faktisk med å sove. Anonymkode: 77442...229 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #14 Del Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rommet til dattera?? Visste ikke at rot hadde en diagnose. Anonymkode: fcc7d...13b Det er ikke det å rote som er diagnosen, men det at de samler på alt. Dersom man skal samle på alt, blir det etterhvert rot, da det er grenser hva det er plass til i et hus/leilighet. Det er grenser for hvor mange bokser, bøker, vaffeljern osv man trenger. De som samler, kaster i de meste ekstreme tilfellene ikke søppel heller (som gamle aviser, tomme pappesker, isbokser osv). Anonymkode: 68761...492 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #15 Del Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hun er alvorlig miljøskadet av å ha vokst opp fattig, og hatt en vanskelig tidlig voksentid. Mine foreldre skilte seg da de var rundt 30, og hun var da plutselig en enslig tobarnsmor i et lavlønnsyrke. På et eller annet tidspunkt var jo denne oppførselen fornuftig, da den fikk pengene til å strekke mye lengre, og vi følte oss aldri spesielt fattige da jeg var barn. Problemet er bare at med tredve års ansennitet, en ny ektefelle og med barna flyttet ut, har hun plutselig betraktelig bedre råd enn tidligere, men hun oppfører seg fortsatt som om hun er fattig. Anonymkode: bfc5f...d3c Ja....Har du snakket med henne om det? Anonymkode: 726b6...ad1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #16 Del Skrevet 4. mai 2021 Ja! Bor på bygda og her er det mange med god plass til å samle på paller, gamle biler, netting, ødelagte campingvogner, skrot og ræl. Til man knapt kan se bakken. Anonymkode: f3080...1ba 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #17 Del Skrevet 4. mai 2021 Faren min er en hoarder. Han tar vare på alt. Det er nesten umulig å komme seg rundt. Han har også vokst opp fattig. Har vært hjemme hos ganske mange, men kjenner bare til ham. Anonymkode: 90c68...a0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #18 Del Skrevet 4. mai 2021 Den tidligere naboen til min manns besteforeldre er slik. Der er hele hagen et rot også. Så på huset de bodde i på Google maps nylig, og man ser det til og med der 😶 Anonymkode: 5e3ad...98c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 4. mai 2021 #19 Del Skrevet 4. mai 2021 Kjenner ingen virkelige alvorlige "hoardere", men kjenner selv at jeg har trekk av det. For å unngå å fylle opp for mye, pleier jeg å ha en opprydning og gjennomgang av hva jeg har hvert år. For meg handler det mest om at jeg knytter minner til ting og synes det er vanskelig å kvitte meg med saker som minner meg om hendelser, personer eller steder. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katretty Skrevet 4. mai 2021 #20 Del Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Mamma har huset fullt av skrot. Ikke nødvendvis søppel, men tusenvis av ting hun har fått, funnet, kjøpt på loppemarked, etc. Hun kjøper ting på tilbud hele tiden, alt fra vaffeljern og kopper til kubbelys, julepynt, steketakker og garn. Hun nekter å gi slipp på uadressert reklame, siden hun da kan gå glipp av et tilbud. Hun abonnerer også på tre aviser, og kaster dem nesten aldri (og definitivt ikke før hun har lest dem), så i hvert eneste rom er det høye stabler med aviser, reklame og blader. Hun har også hyllemeter med bøker hun aldri kommer til å lese; ikke dekorative hardbacks, men gamle slitne paperbacks. Spotify nekter hun å lære seg å bruke, så det er fortsatt massevis av CDer i stua. Da stefaren min ryddet bort VHS-kassettene, var det selvsagt full krise, og da DVDene ble fjernet fra de fem forskjellige rommene de sto stablet i og satt sammen i en hylle, var det visst nesten et overgrep det og. Når jeg kommer hjem til jul, må jeg rydde vekk femti kilo mel og sukker som hun har stablet på gjesterommet, og når jeg åpner kjøleskapet er halvparten av maten ting som hun kjøpte billig fordi det var i ferd med å gå ut på dato. Hun har en hylle i kjøleskapet dedikert til sånne små ketchup-pakker fra McDonalds. Må jo ta dem med hjem, må vite. Anonymkode: bfc5f...d3c Min far er akkurat likedan. Han hiver aldri noen ting, og han har to soverom som er fylt til randen med klær, aviser, gammel elektronikk. Men i tillegg til å samle på gamle ting, så har han en tendens til å kjøpe ting og aldri åpne det. Jeg har fått mye av han da jeg flyttet inn i leilighet første gang, som aldri var åpnet. Fikk for eksempel et sett med gryter som hadde stått innpakket hos han i flere år. Så jeg tror at om noen skulle gjennomgått alt skrotet hans, så hadde det vært litt som å være på skattejakt. 😂 Perelandra skrev (4 minutter siden): Kjenner ingen virkelige alvorlige "hoardere", men kjenner selv at jeg har trekk av det. For å unngå å fylle opp for mye, pleier jeg å ha en opprydning og gjennomgang av hva jeg har hvert år. For meg handler det mest om at jeg knytter minner til ting og synes det er vanskelig å kvitte meg med saker som minner meg om hendelser, personer eller steder. Kjenner ei venninne som er slik også. Hun har et roterom fullt av gamle saker helt tilbake fra barndommen fordi hun blir glad i ting. Jeg var slik før også. Jeg kunne være helt utrøstelig hvis jeg mistet noe. Har heldigvis kvittet meg litt med den tankegangen. Nå prøver jeg å tenke jeg at ting er bare ting, og alt kan erstattes. Men lettere sagt enn gjort for mange. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå