AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Tid? Trening? Står her og der på nettet at det er vanlig med litt fremfall av skjedeveggene i barselperioden og opptil 1 år etter fødsel... Føler at jeg har det, kjennes som om skjedeveggen buler innover (spes bakover fra endetarmen). Ikke i veien for funksjon enda men er så redd det skal bli verre Anonymkode: 70aae...f99
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Har muligens det, 4 mnd siden fødsel. Syns det bedrer seg for hver uke som går. Gjør knipe- og bekkenbunnsøvelser. Anonymkode: ed28b...774 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Hadde det etter forrige svangerskap for 2,5 år siden. Kunne kjenne skjeden komme ut av åpningen, og var veldig ubehagelig når jeg gikk, kjentes ut som at alt skulle ramle ut. Det hjalp etter noen mnd med trening av bekkenbunnen samt orgasmer 🤭 etter hvertfall 4-5 mnd var det gått tilbake som vanlig. Anonymkode: 86f81...022 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har muligens det, 4 mnd siden fødsel. Syns det bedrer seg for hver uke som går. Gjør knipe- og bekkenbunnsøvelser. Anonymkode: ed28b...774 Ble det verre før det ble bedre? Synes det buler mer nå enn rett etter fødselen La Luna skrev (21 timer siden): Sjekk ut hypopressiv trening. Har hørt om det. Kan man lære seg det på egenhånd? AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hadde det etter forrige svangerskap for 2,5 år siden. Kunne kjenne skjeden komme ut av åpningen, og var veldig ubehagelig når jeg gikk, kjentes ut som at alt skulle ramle ut. Det hjalp etter noen mnd med trening av bekkenbunnen samt orgasmer 🤭 etter hvertfall 4-5 mnd var det gått tilbake som vanlig. Anonymkode: 86f81...022 Så godt å høre! Var det sånn fra fødselen av eller ble det verre før det ble bedre igjen? Anonymkode: 70aae...f99
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så godt å høre! Var det sånn fra fødselen av eller ble det verre før det ble bedre igjen? Anonymkode: 70aae...f99 Merket ikke noe særlig til det under svangerskapet så tror det kom under fødsel.. Det var dritt ekkelt når jeg skulle ha avføring og måtte presse husker jeg.. Tror ikke det ble verre før det ble bedre, ble liksom bare litt og litt bedre men syntes det tok tid, men det kan være fordi jeg var redd det ikke skulle gå over, gikk nok ganske fort sånn egentlig ☺️ Anonymkode: 86f81...022 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ble det verre før det ble bedre? Synes det buler mer nå enn rett etter fødselen Anonymkode: 70aae...f99 Det tok litt tid før jeg skjønte at det kunne være fremfall. Under 6-ukerskontrollen spurte jeg lege om hun kunne sjekke om stingene mine var borte, da jeg trodde jeg hadde en tråd som irriterte. I ettertid tror jeg nok det var fremfall jeg kjente. Hvor lenge er det siden din fødsel? Anonymkode: ed28b...774 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #8 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 21.58): Merket ikke noe særlig til det under svangerskapet så tror det kom under fødsel.. Det var dritt ekkelt når jeg skulle ha avføring og måtte presse husker jeg.. Tror ikke det ble verre før det ble bedre, ble liksom bare litt og litt bedre men syntes det tok tid, men det kan være fordi jeg var redd det ikke skulle gå over, gikk nok ganske fort sånn egentlig ☺️ Anonymkode: 86f81...022 Håper veldig at det går seg til her også. Prøver å være flink med øvelser. AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 22.35): Det tok litt tid før jeg skjønte at det kunne være fremfall. Under 6-ukerskontrollen spurte jeg lege om hun kunne sjekke om stingene mine var borte, da jeg trodde jeg hadde en tråd som irriterte. I ettertid tror jeg nok det var fremfall jeg kjente. Hvor lenge er det siden din fødsel? Anonymkode: ed28b...774 Ja, hadde også ubehag som jeg trodde var stingene. Kanskje det var begge deler. 10 uker siden fødsel, håper veldig på bedring. Anonymkode: 70aae...f99
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 Jeg skriver som jeg gjorde i en annen tråd: Du må bare begynne å trene bekkenbunnsmuskulaturen TS. Alle tre musklene. Det ordner seg uansett ikke av seg selv. det skyldes svak bekkenbunn. man må gjøre styrkeknip, utholdenhetsknip og raske knip. Det er to typer muskelfibre i bekkenbunnen: de raske muskelfibrene og de langsomme. De har ulike funksjoner og må trenes på ulike måter. Anonymkode: 294d9...d18 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skriver som jeg gjorde i en annen tråd: Du må bare begynne å trene bekkenbunnsmuskulaturen TS. Alle tre musklene. Det ordner seg uansett ikke av seg selv. det skyldes svak bekkenbunn. man må gjøre styrkeknip, utholdenhetsknip og raske knip. Det er to typer muskelfibre i bekkenbunnen: de raske muskelfibrene og de langsomme. De har ulike funksjoner og må trenes på ulike måter. Anonymkode: 294d9...d18 Har du tips til ressurser på dette? Har brukt knipeverktøyet i Helseoversikt-appen, der er det typ 3×5 raske og 5 lange knip. Anonymkode: 70aae...f99
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du tips til ressurser på dette? Har brukt knipeverktøyet i Helseoversikt-appen, der er det typ 3×5 raske og 5 lange knip. Anonymkode: 70aae...f99 Ja, de to typene fungerer veldig bra for tyngdefølelse og nysing/lekkasje, men så mister man selve kjernen. Kjernen er siste punkt og gjør at fremfallet blir bedre fordi kjernen holder alt «på plass». Jeg kjøpte en svensk bok som het KNIP, der jeg lærte om det. Synes den var superlærerik, men forvirrende når det gjaldt konkrete øvelser, kommer dessverre ikke på noen ressurser. Men øvelser som styrker kjernen i bekkenbunnen er styrkeøvelser for kjernen, særlig nedre del av magemuskulaturen, planken, halvbro (ligger på ryggen og løfter opp rumpa), liggende på rygg med knærne opp i været og tar tærne i bakken med en og en fot osv. Anonymkode: 294d9...d18 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 19.56): Ja, de to typene fungerer veldig bra for tyngdefølelse og nysing/lekkasje, men så mister man selve kjernen. Kjernen er siste punkt og gjør at fremfallet blir bedre fordi kjernen holder alt «på plass». Jeg kjøpte en svensk bok som het KNIP, der jeg lærte om det. Synes den var superlærerik, men forvirrende når det gjaldt konkrete øvelser, kommer dessverre ikke på noen ressurser. Men øvelser som styrker kjernen i bekkenbunnen er styrkeøvelser for kjernen, særlig nedre del av magemuskulaturen, planken, halvbro (ligger på ryggen og løfter opp rumpa), liggende på rygg med knærne opp i været og tar tærne i bakken med en og en fot osv. Anonymkode: 294d9...d18 Tusen takk for svar! Skal prøve å samle meg noen øvelser Anonymkode: 70aae...f99
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 Pillowtalk skrev (På 12.5.2021 den 4.03): Prøv appen Tät (gratis)👍🏼 Tusen takk for tips, den appen er jo kjempefin😁 Anonymkode: 70aae...f99 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå