Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan straff løse utfordringer vi står ovenfor når det gjelder bruk av narkotika?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
Anonym023 skrev (11 timer siden):

Hvordan kan straff løse utfordringer vi står ovenfor når det gjelder bruk av narkotika?

Det kan vel forhindre eller skremme nye folk fra å komme inn i elendigheta? 

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
6 hours ago, Hvemsomhelst said:

Det kan vel forhindre eller skremme nye folk fra å komme inn i elendigheta? 

Den effekten er i beste fall minimal.

Skrevet

Det er ingenting godt som kommer ut av narkotika bruk. Jeg forstår virkelig ikke hva vi skal med det. 

Om noe så er det for lite straff. Det er en industri (stort sett) styrt av grov kriminalitet fra produksjon til distribusjon. 

Lite miljøvennlig er det også, avokado produksjon er ingen ting i forhold. La meg ikke en gang starte på syntetiske stoffer. 

Det er en slutten industri, et farlig produkt og burde selvsagt være forbudt. Kan ikke se hvordan noen med respekt for seg selv kan involvere seg med narko.

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Madame Butterfly said:

Det er ingenting godt som kommer ut av narkotika bruk. Jeg forstår virkelig ikke hva vi skal med det. 

Om noe så er det for lite straff. Det er en industri (stort sett) styrt av grov kriminalitet fra produksjon til distribusjon. 

Lite miljøvennlig er det også, avokado produksjon er ingen ting i forhold. La meg ikke en gang starte på syntetiske stoffer. 

Det er en slutten industri, et farlig produkt og burde selvsagt være forbudt. Kan ikke se hvordan noen med respekt for seg selv kan involvere seg med narko.

Det er ingen som argumenterer for at vi skal ha mer rus i samfunnet. Spørsmålene er for det første om det er moralsk og juridisk forsvarlig å straffe folk for å skade seg selv. Det gjør vi ikke ved anoreksi eller andre psykiske lidelser, selvskading, drikking, røyking, uvettig kosthold osv. Hvilket grunnlag har vi for å bruke det mot visse rusmidler (som attpåtil som regel er mindre skadelige enn rusmidlene vi ikke straffer).

Det andre spørsmålet er om straffen gjør at færre bruker og/eller blir skadet av disse rusmidlene. Og det er det ingenting som tilsier. Effekten av forbud og straff har blitt studert i mange land, og den har i beste fall minimal påvirkning på bruken.

Det tredje spørsmålet er om straffen er verdt skadene det medfører. For det er definitivt en skadevirkning at folk blir stigmatisert, arrestert, bøtelagt, vegrer seg for å oppsøke hjelp og så videre.

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, Madame Butterfly said:

Det eneste som kan stoppe denne industrien er å gjøre narkotika lovlig.

Jeg trur forbudet leder til mer skade og flere dødsfall, enn narkotikaen i seg selv.

• Liker 3
Gjest DislayName
Skrevet
On 5/5/2021 at 4:55 PM, Madame Butterfly said:

Det er vel poenget, at det er de uten respekt for seg selv som blir værende i rusavhengighet. Manglende selvrespekt etter f.eks. overgrep, vold og omsorgssvikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...