Gå til innhold

Konfronterende mor som kommer med beskyldninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en forelder i bhg til datteren min som stadig beskylder meg/oss for ting.. nå sist beskylder hun meg for å ha sendt ungen min i bhg med forkjølelse sånn at alle barna ble smittet. Mitt barn er også forkjølet nå, men ingenting tyder på at mitt barn har blitt forkjølet først og så smittet de andre..

hun har tidligere beskyld oss for det samme i forbindelse med utbrudd av øyekatarr i bhg. At det var vi som tok med smitten i bhg og smittet de andre barna. Det stemmer heller ikke.

jeg tror ikke hun kjefter sånn på andre foreldre i bhg, hun har siktet seg ut meg. Hun sier ikke noe til mannen min heller!

jeg vet beskyldningene er uten grunn, men jeg blir veldig lei meg og engstelig for å møte henne ved henting/levering. Hun er så brå og streng og viker ikke en tomme, bare fortsetter og fortsetter og det er så ubehagelig. Hun kontakter meg også på SMS med beskyldninger.

det som plager meg mest er at hun går rundt og irriterer seg over ungen min «fordi hun er syk hele tiden» (det stemmer heller ikke, og vi sender henne selvsagt ikke i bhg ved sykdom men hun blir smittet der som alle andre..). Jeg blir så lei meg av tanken på at et voksent menneske helt tydelig går rundt og «misliker» ungen min.

jeg pleier bare å si «åh, ok» og prøve å unngå noe mer samtale med henne. Men det begynner å plage meg skikkelig! Er det noe jeg kan ta opp med bhg?

Jeg er veldig konfliktsky og ønsker egentlig ikke å ha noe med henne å gjøre.

Det har gått så langt at jeg begynner å grue meg til barna blir eldre og kanskje skal ha mer med hverandre å gjøre (de er 2 år nå), hjem til hverandre i bursdag etc. Jeg tar sorgene skikkelig på forskudd og orker ikke tanken på å ha henne hjemme hos oss, for eksempel. For da er jeg sikker på at hun kommer til å komme med mange ekle kommentarer på feil og mangler. 

Måtte bare lufte tankene litt! Noen som har vært borti lignende? Hvordan taklet dere det? Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: fd7b2...7ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du bare må øve deg på å stå opp for deg selv først som sist. For barnets skyld også. Du trenger ikke finne deg i anklager mot deg eller barnet som ikke stemmer. Hvis hun sier du har sendt barnet forkjølet i barnehagen, så si enkelt men bestemt tilbake at dere selvsagt ikke hadde sendt barnet i barnehagen med symptomer. Jeg hadde også spurt henne hvordan hun mener å vite hvem som er "smittespreder" i en barnegruppe. Hadde hun fortsatt så hadde jeg sagt at dette blir for dumt og gått fra samtalen. 

Anonymkode: 4141c...f97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med styrer i bhg.

Si neste gang at «nå har jeg prøvd å være tålmodig, men nå er det nok. Du går langt over streken for akspeptabel oppførsel. Dette blir siste kommentar fra deg. Dette er styrers/pedleders ansvar i barnehagen og oss foreldre på hjemmebane». 

Anonymkode: ab9f6...8a4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Huff, det der er vanskelig. 
Jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde reagert i din situasjon, men en mor i klassen til sønnen min hadde sett seg ut min sønn som roten til alt vondt hennes barn opplevde. Jeg passet på å snakke veldig mye med denne moren, kjørte på med smalltalk, la inn gode ord om sønnen min, snakket litt om utfordringer, spurte om råd... fikk henne litt delaktig i vårt liv. Det hjalp for meg, for jeg tror at hun bare hadde fått for seg noe fordi hun ikke kjente oss. Når vi ble kjent ble det mye bedre. 

Anonymkode: a4761...da7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett å slett stå opp for deg selv! Du er nok ikke eneste "offer ". Dra hjem til henne. Ring på, og si at disse beskyldninger må stoppe. Dette går ikke. Neste gang anmeldes hun for trakassering. Si det enkelt og greit. Ikke now følelser, trusler eller noe.

Vi har en sånn mor i klassen. Først trodde jeg at jeg var eneste som fikk slike meldinger av henne, men det er mange. Hun siler seg ut lette ofre og gjemmer seg bak meldinger. 

Hun har roet seg etter at anmeldelser ble nevnt. Dette ble og tatt opp på foreldremøte. (Generelt)  

Anonymkode: 8318c...a22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta en samtalt med ped leder. Ha henne i ryggen, slik at hun kan støtte deg. 

Anonymkode: 33f03...394

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Nå hadde jeg satt henne på plass jeg da 😅 

Men skjønner det er vanskelig om du er konfliktsky. 

Jeg ville nok tatt det med styrer i bhg. Si at en av mødrene trakasserer deg og at det hadde vært fint om de ba henne kontakte dem ved klager. 

Skrevet

"Nei, det er ikke sant! Vi sender ikke barnet vårt i barnehagen når det er forkjølet." 

Her ville jeg vært bestemt i stemmen altså.  

Synes også at du/dere burde ta en prat med ped.leder. ikke riktig at denne mammaen skal få holde på sånn. Er dette noe hun sprer rundt til de andre foreldrene også, at ditt barn er skyld i sykdom på avdelingen? 

• Liker 3
Skrevet

Så slitsomt! Jeg er ikke glad i konflikter, jeg heller, men noen ganger må man tråkke tilbake for ikke å bli nedtråkka fullstendig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er i din fulle rett til å sette ned foten. Be henne uttdype hva hun legger I det at ditt barn er roten til alt vondt, gjerne mens barnehagens ansatte hører på. "Du, her om dagen sa du at barnet mitt er årsaken til smitten i bhg...osv" Snakk med pedleder/styrer eller en annen ansatt du stoler på. Ikke la deg tråkke på.

Anonymkode: 3105e...558

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...