Gå til innhold

Kan man se på noen at de et arbeiderklasse/middelklasse/overklasse? Eller måten de snakker på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler at det er litt mer komplisert enn som så.  
Mange mennesker er alminnelige.

Men kan man merke det på fakter andre har som personen ikke tenker over? 
Ofte blir forskjellene mellom Stovner og Beste vest trukket frem, men hva med middelklassefolk? 

F eks om man kommer fra Manglerud, Abildsø ( rekkehus) sammenlignet med Slemdal, Bygdøy? 

Eller Manglerud rekkehus sammenlignet med enebolig på Høyenhall/Godlia, for å ta det litt mer lokalt. 

Er det konvensjoner og vaner som er ubevisste? Eller er det bevisst?

Kommer selv fra Oslo og et såkalt middelklassestrøk med forskjellige typer mennesker. Samtidig så merker jeg at det er små detaljer som gjør at jeg tenker at han/hun kommer fra et møblert konservativt hjem, et hipsterradikalt hjem, et røft arbeiderklassehjem, osv. Om de har en lignende bakgrunn som meg selv. Liker ikke at jeg tenker sånn og prøver å være åpensinnet.

Noen ganger tar jeg feil, men som regel stemmer mine antagelser. Sier de aldri høyt selvfølgelig. 

Anonymkode: 89bf1...03e

Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg kan ikke svare på det du spør om, for det har jeg aldri tenkt på. Lurer bare på hvorfor du tenker på det, og hva det betyr å finne ut av?  Er det yrke, formue eller slektskap man vurderer etter?

Hvis besteforeldrene mine spurte om hvem jeg var sammen med i barndommen, så fulgte alltid spørsmålet: hva jobber foreldrene hans/hennes med?  Var det for å vurdere sin egen status med dem, så direktøren kunne si at skomakersønnen ikke var bra nok som lekekamerat?

AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (12 timer siden):

Jeg kan ikke svare på det du spør om, for det har jeg aldri tenkt på. Lurer bare på hvorfor du tenker på det, og hva det betyr å finne ut av?  Er det yrke, formue eller slektskap man vurderer etter?

Hvis besteforeldrene mine spurte om hvem jeg var sammen med i barndommen, så fulgte alltid spørsmålet: hva jobber foreldrene hans/hennes med?  Var det for å vurdere sin egen status med dem, så direktøren kunne si at skomakersønnen ikke var bra nok som lekekamerat?

Det er fordommer jeg egentlig spør om. At vi tenker noen er annerledes enn oss selv basert på ganske enkel og overfladisk informasjon. 

Samfunnet er fortsatt klassedelt, men ikke på samme måte som tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 13.53):

Føler at det er litt mer komplisert enn som så.  
Mange mennesker er alminnelige.

Men kan man merke det på fakter andre har som personen ikke tenker over? 
Ofte blir forskjellene mellom Stovner og Beste vest trukket frem, men hva med middelklassefolk? 

F eks om man kommer fra Manglerud, Abildsø ( rekkehus) sammenlignet med Slemdal, Bygdøy? 

Eller Manglerud rekkehus sammenlignet med enebolig på Høyenhall/Godlia, for å ta det litt mer lokalt. 

Er det konvensjoner og vaner som er ubevisste? Eller er det bevisst?

Kommer selv fra Oslo og et såkalt middelklassestrøk med forskjellige typer mennesker. Samtidig så merker jeg at det er små detaljer som gjør at jeg tenker at han/hun kommer fra et møblert konservativt hjem, et hipsterradikalt hjem, et røft arbeiderklassehjem, osv. Om de har en lignende bakgrunn som meg selv. Liker ikke at jeg tenker sånn og prøver å være åpensinnet.

Noen ganger tar jeg feil, men som regel stemmer mine antagelser. Sier de aldri høyt selvfølgelig. 

Det der er mer polarisert i Oslo. Resten av landet, not so much.

Anonymkode: 945bb...fd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeiderklassefolk pleier å drite seg mer ut og skjønner ikke når de driter seg ut. Tar lite ansvar. Oppfører seg som små barn. Bruker energi på å oppsøke andre. Omtrent null kroppsbevissthet. Utålmodige etter resultat. 

overklassefolk skjønner når de driter seg ut i større grad, tror jeg. Og de tar mer sosialt ansvar, større forståelse for ansvar. Bruker mer energi på å unngå andre. Mer kroppsbevissthet. Orker å jobbe for et resultat langt frem i tid. 

Anonymkode: a40bf...ff5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Overklassefolk er glatte , falske og overfladiske.

Anonymkode: aa61f...819

• Liker 1
Skrevet

Overklassefolk har slips eller sløyfe

Sier ph istedet for f

AnonymBruker
Skrevet

Overklassefolk er som regel sjukt gode på å være velkledd og strigla. Og sikkert hørt hele oppveksten ighennom om å bære seg godt (kroppsholdning) og alltid oppføre seg kontrollert, selv når de oppfattes som falske. Hvilket de ofte er, fordi det er så viktig å ha en kontrollert og polert fasade.

Middelklassen er litt mer avslappa utgave av overklassen.

Arbeiderklassen "sier det som det er". Ikke så mange som er godt trent, velkledd eller polert. Noen prøver å dekke over hvor enkle kår de kommer fra ved å ha sånn tacky ny-rik stil. 

Ja, man merker klassebakgrunn til folk. Jeg jobber i det offentlige. Jeg ser med en gang hvem som er fra arbeiderklassen og som regel første i familien med høyskoleutdanning. De litt mer kontrollerte og de som sitter rette i ryggen har universitetsutdanning og er fra dannede middelklassehjem.

Anonymkode: 32190...680

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Interessant. Skal prøve å oppføre meg som overklasse...

Anonymkode: 91710...3e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 18.55):

Arbeiderklassefolk pleier å drite seg mer ut og skjønner ikke når de driter seg ut. Tar lite ansvar. Oppfører seg som små barn. Bruker energi på å oppsøke andre. Omtrent null kroppsbevissthet. Utålmodige etter resultat. 

overklassefolk skjønner når de driter seg ut i større grad, tror jeg. Og de tar mer sosialt ansvar, større forståelse for ansvar. Bruker mer energi på å unngå andre. Mer kroppsbevissthet. Orker å jobbe for et resultat langt frem i tid. 

Anonymkode: a40bf...ff5

Og du har din utdannelse fra amerikansk tv-serie-akademiet, ser jeg. Beste karakter i stereotypitenkning. 

Anonymkode: 3b15a...3c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt merkelig å forsøke å innføre klasseforskjeller som ikke er der. I Norge har vi hatt en forsvinnende liten overklasse sammenlignet med f eks Sverige, Storbritannia og USA. Vi har hatt et borgerskap, og en stor arbeiderklasse, samt bondestanden. Etter krigen forsvant mange av forskjellene mer og mer, med velferdssamfunnets framvekst fikk etterhvert alle mulighet til utdanning, hvertfall når vi kom ut på 1970-tallet, og så gjorde oljen oss alle rike. 
I dag er det jo noen forskjeller, men det er fortsatt slik at den store majoriteten i Norge er IKKE noen overklasse, og middelklasse er egentlig ikkeeksisterende. Man kan kalle seg middelkkasse fordi bestemor tok gymnaset, men...  Stort sett er det en liten andel rike og resten er på et mer normalt nivå. En liten andel er fattige.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan høre det på hvordan de prater, litt utifra hvem de omgås. På slang, diksjon, utførelse. Forstå det som harry vs fisefint

Anonymkode: 87dae...e54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er litt merkelig å forsøke å innføre klasseforskjeller som ikke er der. I Norge har vi hatt en forsvinnende liten overklasse sammenlignet med f eks Sverige, Storbritannia og USA. Vi har hatt et borgerskap, og en stor arbeiderklasse, samt bondestanden. Etter krigen forsvant mange av forskjellene mer og mer, med velferdssamfunnets framvekst fikk etterhvert alle mulighet til utdanning, hvertfall når vi kom ut på 1970-tallet, og så gjorde oljen oss alle rike. 
I dag er det jo noen forskjeller, men det er fortsatt slik at den store majoriteten i Norge er IKKE noen overklasse, og middelklasse er egentlig ikkeeksisterende. Man kan kalle seg middelkkasse fordi bestemor tok gymnaset, men...  Stort sett er det en liten andel rike og resten er på et mer normalt nivå. En liten andel er fattige.

Du har rett, men bare at det finnes ikke fattige i Norge. Alt er relativt, noen barn har ikke råd til å reise på ferie. Det er nok I-landsproblem.

Anonymkode: 201ca...e59

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...