Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg tenker på flytte tilbake til hjembyen min, etter mange år i storbyen. Jeg har høyere utdanning, men ikke relevant for saksbehandler i barnevernet. Har allikevel lyst å søke, da det er få utlyste stillinger der og jeg synes det er svært interessante utfordringer i barnevernet. I tillegg er jeg glad i å møte (og se) mennesker. 

Altså: har noen erfaring med å jobbe som saksbehandler i barnevernet uten relevant utdanning? Hvordan opplevde du dette?

(Til info så har jeg jobbet mange år som saksbehandler i staten, men på et helt annet felt og utdanningen min er innen statsvitenskap)

:) Håper noen tar seg tid til å svare. 

Anonymkode: ec297...81c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke få jobb som kontaktperson (saksbehandler) i barnevernet uten relevant utdanning. Vi søker etter barnevernspedagoger/sosionomer. Før var det mulig, men ikke nå. 

Anonymkode: b9e55...f17

Skrevet (endret)

Det er fint at du er glad i å ha kontakt med mennesker, og det skader deg ikke å søke, men barnevernet ansetter nesten utelukkende barnevernspedagoger og sosionomer til saksbehandlerstillinger. Du spør ikke om andre råd, men jeg kommer med det likevel: jeg vil tro det vil være større sjanse for deg å få jobb som saksbehandler innenfor NAV, både statlig og kommunalt, enn innen barnevernet. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du vil ikke få jobb som kontaktperson (saksbehandler) i barnevernet uten relevant utdanning. Vi søker etter barnevernspedagoger/sosionomer. Før var det mulig, men ikke nå. 

Anonymkode: b9e55...f17

Ullvott skrev (37 minutter siden):

Det er fint at du er glad i å ha kontakt med mennesker, og det skader deg ikke å søke, men barnevernet ansetter nesten utelukkende barnevernspedagoger og sosionomer til saksbehandlerstillinger. Du spør ikke om andre råd, men jeg kommer med det likevel: jeg vil tro det vil være større sjanse for deg å få jobb som saksbehandler innenfor NAV, både statlig og kommunalt, enn innen barnevernet. 

Søren også! Jeg trodde det gikk 😕

Jeg har jobbet lenge i en etat som har jobbet mye opp mot barnevernet, men da må jeg nok bare innfinne meg med realitetene. 

Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Gi det et forsøk vel? Skader jo ikke å søke. For nysgjerrighetens skyld, kunne en barnevernspedagog fått jobben du har nå?

Anonymkode: 9992d...f83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Gi det et forsøk vel? Skader jo ikke å søke. For nysgjerrighetens skyld, kunne en barnevernspedagog fått jobben du har nå?

Anonymkode: 9992d...f83

Takk for litt trøst! Har veldig lyst å i hvert fall søke og se hva som skjer! :)

Ja, en barnevernspedagog eller sosionom kunne fint gjort min nåværende jobb, men også en statsviter/jurist eller filolog! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville søkt, men akkurat innen barnevern har jeg (statsviter selv) tilgode å se at det åpnes for annet enn direkte fagutdanna.

Dette fordi saksbehandler i NAV eller kommune jo er veldig annerledes. 

Stor forskjell på å utrede noe til helse- og sosialkomiteen i en kommune (typisk statsviterjobb) som å fatte vedtak på at Stine 5 år anbefales omsorgsovertakelse til en annen familie. Eller at bekymringsmelding henlegges. 

Anonymkode: 088ad...7e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se på emneplanen til både sosialt arbeid og barnevern på OsloMet for eksempel. Vurder emnene der opp mot de du selv har fra utdanningen. Se også hvor mange studiepoeng du har som er sosialfaglige eller går på relasjoner, utvikling, klient osv, samhandling. 

Anonymkode: 2abca...10c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må også legge til at sosionomer og barnevermpedagoger har praksis i sin utdannelse.

Anonymkode: 2abca...10c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...