Gå til innhold

Noen andre som har stemt på venstresiden, men i år vurderer/skal stemme Demokratene?

Anbefalte innlegg

Gjest LadyTrouble
Skrevet
Kortiho skrev (9 timer siden):

Hva er i så fall grunnen? Jeg har alltid stemt venstresiden, men nå har jeg fått nok. Bor øst i Oslo, og her går det bare nedover. Gruppevoldtekter av barn, utrygge gater, salafistsentere planlegges opprettet under påskudd av å være fritidstilbud (IslamNet). Bolig- og leieprisene spiser opp hele inntekten. Ingen bryr seg. Venstresiden er bare opptatt av abort på nesten ferdigutviklede babyer, de 0,001 % som ønsker kjønnsskifte, dra me too alt for lang etc. etc.

Nok er nok.  

Abortdebatten. 

Jeg stemmer ikke på partier som vil ha selvbestemt abort til 18 eller 22 uke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kortiho skrev (4 minutter siden):

Har gjort det frem til nå. Om du ikke vil tro det, er du fri til å velge det. 

Og de tingene som du ramser opp plaget deg ikke for to år siden? Det er jo ikke saker som plutselig har oppstått. Det meste av det du nevner har utvikla seg over lengre tid.

Du skriver ingenting om hvilke sympatier du i utgangspunktet har med venstresiden. Du nevner kun grunner til å ikke stemme sosialistisk.

• Liker 1
Gjest Kortiho
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (1 minutt siden):

Og de tingene som du ramser opp plaget deg ikke for to år siden? Det er jo ikke saker som plutselig har oppstått. Det meste av det du nevner har utvikla seg over lengre tid.

Du skriver ingenting om hvilke sympatier du i utgangspunktet har med venstresiden. Du nevner kun grunner til å ikke stemme sosialistisk.

Jo, det bekymret meg for to år siden, men da var det lokalpolitisk valg, så det blir litt annerledes. Det får ingen konsekvenser for abortliberalisering, innvandringspolitikk mm. Da var  boligpolitikk viktigst for meg, pluss et par saker jeg ikke husker, så gikk for venstresiden. Med vond smak i munnen. Var stekt i tvil, men Frp og høyre har alltid vært ganske utelukket. Hadde det vært alternativet i dag, tror jeg kanskje jeg hadde stemt venstresiden, men i mellomtiden har Demokratene fått ny vind i seilene. Liker virkelig politikken deres, som hånd i ganske for meg. 

Har også fått barn siden siste stortingsvalg. Det har satt ting i perspektiv.

Gjest Kortiho
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (8 minutter siden):

Denne tråden handler om hvorfor man ikke velger venstresiden, om man tidligere har gjort det. Fortrinnsvis for de som nå vurderer Demokratene. Om du vil diskutere de positive sidene ved venstresiden, er det bare å opprette en tråd om det. 

Skrevet
Kortiho skrev (3 minutter siden):

Jo, det bekymret meg for to år siden, men da var det lokalpolitisk valg, så det blir litt annerledes. Det får ingen konsekvenser for abortliberalisering, innvandringspolitikk mm. Da var  boligpolitikk viktigst for meg, pluss et par saker jeg ikke husker, så gikk for venstresiden. Med vond smak i munnen. Var stekt i tvil, men Frp og høyre har alltid vært ganske utelukket. Hadde det vært alternativet i dag, tror jeg kanskje jeg hadde stemt venstresiden, men i mellomtiden har Demokratene fått ny vind i seilene. Liker virkelig politikken deres, som hånd i ganske for meg. 

Har også fått barn siden siste stortingsvalg. Det har satt ting i perspektiv.

Så du stemte sosialistisk for 4 år siden? Har politikken til venstresiden endret seg noe nevneverdig siden det valget på for eksempel innvandringsdelen? De har vel stort sett ment det samme som de mener nå.

Det høres ut på meg som om det er du som har endret deg, ikke samfunnet eller politikken. Demokratene er jo milevis unna venstresiden. Så du har kanskje gått gjennom en personlighetsforvandling.

Jeg tror ikke det er mange menneskene som kommer til å kjenne seg igjen i å endre politisk ståsted så fundamentalt som deg, og det er vel det du spør om i tittelen. Jeg kjenner i hvert fall ingen som har gjort det i voksen alder.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Anonyminist skrev (10 timer siden):

Bor selv i Oslo øst og kjenner meg ikke igjen i at det er så utrygt her. Trodde det bare var frp som syntes det. 

Samme her. Jeg stemmer fremdeles venstresiden (SV), og har blitt mer venstrevridd med årene (stempte AP før, de er for sentrum for meg nå). Jeg bor i Groruddalen og har aldri følt meg uttrygg, verken i oppveksten eller nå som ung voksen. Snarere tvert imot, føler at jeg bor i et trygt og godt nabolag.

Dessuten er ting du nevner, som en kvinnes rett til å bestemme over egen kropp, og rettigheter for minioriteter som blant annet LGBTQ+, noen av de sakene jeg er mest opptatt av. Da passer venstresiden meg veldig godt, siden de som du nevner har fokus på dette. :)

Edit: Jeg ser du ikke ønsker kun positive meninger om venstresiden, men jeg tror dessverre ikke for din del du kommer til å høre fra mange som hopper såpass stort som det du gjør her. Det er veldig stor forskjell på venstresiden og Demokratene. For min del kunne det aldri falle meg inn å stemme på et parti med slike verdier, og jeg gjetter flere på venstresiden føler det samme. 

Endret av Clefable
  • Liker 2
Skrevet
Kortiho skrev (51 minutter siden):

Er ikke snikreklame! Jeg er ikke medlem. Du tenker at man på politikk-forumet, ikke burde kunne diskutere norske politiske partier frem mot valget? Skal vi bare snakke om Trump, da? 

Tenker ingen ting om temaet, lurte derimot oppriktig på hvor grensen går, og om det er en grense?

Gjest laPistola
Skrevet
Clefable skrev (43 minutter siden):

Samme her. Jeg stemmer fremdeles venstresiden (SV), og har blitt mer venstrevridd med årene (stempte AP før, de er for sentrum for meg nå). Jeg bor i Groruddalen og har aldri følt meg uttrygg, verken i oppveksten eller nå som ung voksen. Snarere tvert imot, føler at jeg bor i et trygt og godt nabolag.

Dessuten er ting du nevner, som en kvinnes rett til å bestemme over egen kropp, og rettigheter for minioriteter som blant annet LGBTQ+, noen av de sakene jeg er mest opptatt av. Da passer venstresiden meg veldig godt, siden de som du nevner har fokus på dette. :)

Edit: Jeg ser du ikke ønsker kun positive meninger om venstresiden, men jeg tror dessverre ikke for din del du kommer til å høre fra mange som hopper såpass stort som det du gjør her. Det er veldig stor forskjell på venstresiden og Demokratene. For min del kunne det aldri falle meg inn å stemme på et parti med slike verdier, og jeg gjetter flere på venstresiden føler det samme. 

Jeg har ikke skrevet noe om at jeg vil stemme demokraten altså. Jeg tror det blir sv her og, men ikke bestemt meg helt, demokratene er ikke til vurdering . Også vokst opp i groruddalen og bodd på Oslo øst det meste av livet ( er nå 44) og blir provosert over all dritten og usannheter folk som sannsynligvis aldri har vært på Oslo øst lirer av seg. Har også bodd på Frogner og Bygdøy og Adamstuen , føler meg absolutt ikke mindre trygg øst for Akerselva .

Gjest Kortiho
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (1 time siden):

Så du stemte sosialistisk for 4 år siden? Har politikken til venstresiden endret seg noe nevneverdig siden det valget på for eksempel innvandringsdelen? De har vel stort sett ment det samme som de mener nå.

Det høres ut på meg som om det er du som har endret deg, ikke samfunnet eller politikken. Demokratene er jo milevis unna venstresiden. Så du har kanskje gått gjennom en personlighetsforvandling.

Jeg tror ikke det er mange menneskene som kommer til å kjenne seg igjen i å endre politisk ståsted så fundamentalt som deg, og det er vel det du spør om i tittelen. Jeg kjenner i hvert fall ingen som har gjort det i voksen alder.

Enig i et det er jeg som har forandret meg ja, og ser ting klarere. Har annet fokus enn da jeg var yngre. Identitetspolitikken har fått stadig større plass på venstresiden, så den har blitt mer ekstrem. Og Norge endrer seg raskt demografisk, dette får store konsekvenser for spesielt Oslo. 

Gjest Paramount
Skrevet
Okapi skrev (15 timer siden):

Av og til tar jeg en kikk på kommentarene på Facebook på artikler om et eller annet som skjer i Oslo. Det er alltid en hel masse kommentarer om hvordan MDG og innvandrere har gjort byen helt ubeboelig. Pussig nok virker det riktignok som det store flertallet av disse kommentarene kommer fra folk i Sykkylven, på Averøy og i Mo i Rana, som alle sammen har gått Livets Harde Skole.

Slik er det ofte. De som bor i alt rotet legger ikke merke til noe som helst, men de som går forbi ser alt med en gang.

Skrevet (endret)
5 hours ago, Paramount said:

Slik er det ofte. De som bor i alt rotet legger ikke merke til noe som helst, men de som går forbi ser alt med en gang.

Godt forsøk, men dette er jo faktisk ville politikk fra flertallet av oss her i byen, ikke noe som gradvis, umerkelig og beklageligvis sklir ut av seg selv. Vi har faktisk stemt på politikere som har gått til valg på å få ned biltrafikken i sentrum.

Endret av Okapi
  • Liker 3
Gjest Paramount
Skrevet (endret)
Okapi skrev (1 time siden):

Godt forsøk, men dette er jo faktisk ville politikk fra flertallet av oss her i byen, ikke noe som gradvis, umerkelig og beklageligvis sklir ut av seg selv. Vi har faktisk stemt på politikere som har gått til valgt på å få ned biltrafikken i sentrum.

Det har du rett i. Flertallet har i praksis stemt "ut med biler, og inn med mennesker fra hele verden", de som er misfornøyde er kanskje mindretallet + de som ikke visste hva de stemte på.

Endret av Paramount
Gjest Kortiho
Skrevet
LadyTrouble skrev (16 timer siden):

Abortdebatten. 

Jeg stemmer ikke på partier som vil ha selvbestemt abort til 18 eller 22 uke.

Men vurderer du Demokratene? Eller har du bare beveget deg mot sentrum i stedet?

Gjest irkan90
Skrevet (endret)

Jeg får regelmessig snaps av ei venninne som bor på Tøyen. Politilys, påtenning av søppelcontainere rett utenfor vinduet hennes.. Var også på besøk et par ganger. Først var det en psykiatricase utenfor som måtte hentes og sannsynligvis tvangsinnlegges, og et par dager senere ble en dude tilsynelatende ranet utenfor vinduet. Det var det jeg var vitne til.

I underetasjen hadde det tidligere pågått menneskesmugling på et "vaskeri", inntil politiet aksjonerte.

Dette var på en adresse i en bydel i en liten bit av Oslo øst.

Selv har jeg delvis vokst opp på Stovner, med kompiser på Grorud, Rommen, Furuset, og Romsås. Syntes ikke det var spesielt farlig eller utrygt da jeg var ung, men jeg har litt kontakt med de som bor der fortsatt. For å si det sånn, det er virkelig ikke fryd og gammen i Oslos gater.

Politiet har i flere år uttrykt sterk bekymring for det som ser ut som en "tapt" generasjon av unge gutter med innvandringsbakgrunn, samt økende grad av organisert kriminalitet og en ghettofisering av Oslo. Dette krever en mye sterkere og tydeligere politikk, både lokalt og nasjonalt, og jeg er dessverre enig i at venstresiden i altfor stor grad fokuserer på helt marginale saker og temaer som kun opptar den urbane, universitetsutdannede middelklassen.

Men jeg kunne aldri stemt på hverken demokratene eller FrP, selv om jeg synes det er et vanskelig og viktig tema.

Endret av irkan90
Skrevet

Ryddet for brudd på opphavsrett og spekulasjon, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (På 4.5.2021 den 21.17):

Enig i at det er et godt stykke mellom venstresiden og Demokratene, men det er ikke helt uvanlig at folk beveger seg en del på den politiske skalaen. Det ser man blant annet på målinger som viser nettopp hvor velgere går fra og til ved endringer i partiers oppslutning. Én åpenbar årsak er at både livssituasjon og hva slags politiske saker som er i fokus i media og fra partiene selv varierer og påvirker hva velgeren ser på som viktigst. For noen er enkeltsaker mye viktigere enn politisk ideologi, og i Norge er tross alt ulikhetene mellom de forskjellige partiene relativt små hvis man ser bort fra helt ytterst på fløyene. For andre er det endringer innad i et parti, f. eks i ledelsen, som gjør utslaget. 

• Liker 1
Skrevet
Kortiho skrev (På 4.5.2021 den 11.24):

Hva er i så fall grunnen? Jeg har alltid stemt venstresiden, men nå har jeg fått nok. Bor øst i Oslo, og her går det bare nedover. Gruppevoldtekter av barn, utrygge gater, salafistsentere planlegges opprettet under påskudd av å være fritidstilbud (IslamNet). Bolig- og leieprisene spiser opp hele inntekten. Ingen bryr seg. Venstresiden er bare opptatt av abort på nesten ferdigutviklede babyer, de 0,001 % som ønsker kjønnsskifte, dra me too alt for lang etc. etc.

Nok er nok.  

Jepp, samme grunn som deg mer eller mindre. Demokratene blir det nok som får min stemme.

• Liker 2
Gjest Lampe1
Skrevet
Kortiho skrev (På 4.5.2021 den 11.24):

Nok er nok.  

Jeg forstår deg veldig godt. Selv er jeg usikker på hva jeg skal stemme. Synes ikke jeg kan si meg enig i noe partis politikk, og tror nok samfunnsutviklingen går mot det verre i tiårene fremover, uansett hva folk stemmer på.

Partiene sitter fast i sine fastspikrede ideologier, gruppeinteresser og retorikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...