Møretausa Skrevet 4. mai 2021 #1 Del Skrevet 4. mai 2021 Hei Jeg har fått time til å operere nesemuslinger pga tett nese. Det jeg lurer på er tiden etterpå. Var dere hjemme fra jobb i dagene etterpå? Hvor lenge var det før dere pustet normalt igjen? Smerter? Setter pris på erfaringer her☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Del Skrevet 4. mai 2021 Møretausa skrev (27 minutter siden): Hei Jeg har fått time til å operere nesemuslinger pga tett nese. Det jeg lurer på er tiden etterpå. Var dere hjemme fra jobb i dagene etterpå? Hvor lenge var det før dere pustet normalt igjen? Smerter? Setter pris på erfaringer her☺️ Jobbet på ønh på sykehuset for noen år siden, der var det standard med en sykemelding i en uke, i noen tilfeller lenger om du har en fysisk jobb. Har ikke gjennomgått en slik operasjon selv så usikker på hvor lenge det går før du kan regne med å puste normalt. Lykke til! Anonymkode: ff9f5...d47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møretausa Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobbet på ønh på sykehuset for noen år siden, der var det standard med en sykemelding i en uke, i noen tilfeller lenger om du har en fysisk jobb. Har ikke gjennomgått en slik operasjon selv så usikker på hvor lenge det går før du kan regne med å puste normalt. Lykke til! Anonymkode: ff9f5...d47 Takk:) Gruer meg litt, men det blir nok mye bedre etterpå:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Del Skrevet 4. mai 2021 Møretausa skrev (2 timer siden): Takk:) Gruer meg litt, men det blir nok mye bedre etterpå:) Det forstår jeg -tror kanskje det værste er så lenge du må ha tamponger i nesa, det kan vel være litt klaustrofobisk men det skal du vel bare ha ett par dager. Men forhåpentligvis slipper du mer neseproblemer fremover:-) Anonymkode: ff9f5...d47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møretausa Skrevet 5. mai 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 5. mai 2021 Flere som har erfaring med denne prosedyren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 5. mai 2021 #6 Del Skrevet 5. mai 2021 Ja, jeg var på jobb igjen etter tre dager egenmelding. Var ikke en god opplevelse der og da, men i etterkant veldig fornøyd. Nå er det på tide med ny reduksjon da 😕 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #7 Del Skrevet 6. mai 2021 Jeg er ikke helt sikker på hva de skal operere engang, men jeg skal inn neste uke 😂 Han mente det ikke ville være nødvendig med "hammer og spett" og at mine problemer ville løse seg ved hjelp av skalpell, så jeg mistenker at det er nesemuslinger de skal ta hos meg også. Har fått beskjed om at jeg får en uke sykemelding etter operasjonen, så litt usikker på hva som er greia. Flere erfaringer fra andre hadde i alle fall vært helt gull! Slipper man disse blåmerkene under øynene når de ikke skal banke og flytte på ting, og er det veldig vondt i ettertid? Har heller aldri vært i narkose før, så den delen er jeg også litt spent på. Anonymkode: ce9b8...c65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møretausa Skrevet 6. mai 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 6. mai 2021 miss summers skrev (20 timer siden): Ja, jeg var på jobb igjen etter tre dager egenmelding. Var ikke en god opplevelse der og da, men i etterkant veldig fornøyd. Nå er det på tide med ny reduksjon da 😕 Hei Hvordan var det de første dagene etterpå? Ble det gjort under lokalbedøvelse? Hvor lenge tok det før du pustet som normalt igjen? Hva med ting som trening, kunne du gjøre det rimelig kjapt etterpå? Mange spørsmål her, men setter pris på svar😆 det grues litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møretausa Skrevet 6. mai 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke helt sikker på hva de skal operere engang, men jeg skal inn neste uke 😂 Han mente det ikke ville være nødvendig med "hammer og spett" og at mine problemer ville løse seg ved hjelp av skalpell, så jeg mistenker at det er nesemuslinger de skal ta hos meg også. Har fått beskjed om at jeg får en uke sykemelding etter operasjonen, så litt usikker på hva som er greia. Flere erfaringer fra andre hadde i alle fall vært helt gull! Slipper man disse blåmerkene under øynene når de ikke skal banke og flytte på ting, og er det veldig vondt i ettertid? Har heller aldri vært i narkose før, så den delen er jeg også litt spent på. Anonymkode: ce9b8...c65 Hei Hadde vært gull om du oppdaterte tråden etter ditt inngrep neste uke. Og lykke lykke til☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Del Skrevet 6. mai 2021 Møretausa skrev (9 timer siden): Hei Hadde vært gull om du oppdaterte tråden etter ditt inngrep neste uke. Og lykke lykke til☺️ Tusen takk for det! 😊 Skal forsøke å få klarhet i akkurat hva det er de tenker å fjerne før operasjonen (håpløs på å huske sånt), og oppdatere etter hvert. Dette går nok helt strålende for oss begge! 😁 Anonymkode: ce9b8...c65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 7. mai 2021 #11 Del Skrevet 7. mai 2021 Møretausa skrev (På 6.5.2021 den 8.53): Hei Hvordan var det de første dagene etterpå? Ble det gjort under lokalbedøvelse? Hvor lenge tok det før du pustet som normalt igjen? Hva med ting som trening, kunne du gjøre det rimelig kjapt etterpå? Mange spørsmål her, men setter pris på svar😆 det grues litt.. Lokalbedøvelse ja. Og det var rimelig traumatisk. Nå er det så mange år siden (derfor jeg må på ny runde), så jeg husker ikke helt. Tror jeg merket effekten av å faktisk få luft inn/ut nesa (aldri opplevd før) gradvis i ukene etter. Jeg kunne spise uten å bli andpusten. Trengte kun tre dager før jobb, og kan ikke huske noe treningsforbud. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 7. mai 2021 #12 Del Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 7.50): Jeg er ikke helt sikker på hva de skal operere engang, men jeg skal inn neste uke 😂 Han mente det ikke ville være nødvendig med "hammer og spett" og at mine problemer ville løse seg ved hjelp av skalpell, så jeg mistenker at det er nesemuslinger de skal ta hos meg også. Har fått beskjed om at jeg får en uke sykemelding etter operasjonen, så litt usikker på hva som er greia. Flere erfaringer fra andre hadde i alle fall vært helt gull! Slipper man disse blåmerkene under øynene når de ikke skal banke og flytte på ting, og er det veldig vondt i ettertid? Har heller aldri vært i narkose før, så den delen er jeg også litt spent på. Anonymkode: ce9b8...c65 Hos meg brukte de laser og reduserte størrelsen på muslingene. Så mye de kunne. Jeg har så smal nese og liten plass, så de tok så mye de kunne. Jeg hadde ingen blåmerker, men var litt hoven og øm. Det verste var å sette lokalbedøvelse. Den får du inn i nesa med verdens lengste sprøyte (føltes sånn). Trodde den skulle stikke ut i bakhodet. Svelget en del av bedøvelsen, så ble nummen i svelget og munnen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #13 Del Skrevet 8. mai 2021 miss summers skrev (11 timer siden): Hos meg brukte de laser og reduserte størrelsen på muslingene. Så mye de kunne. Jeg har så smal nese og liten plass, så de tok så mye de kunne. Jeg hadde ingen blåmerker, men var litt hoven og øm. Det verste var å sette lokalbedøvelse. Den får du inn i nesa med verdens lengste sprøyte (føltes sånn). Trodde den skulle stikke ut i bakhodet. Svelget en del av bedøvelsen, så ble nummen i svelget og munnen også. Takk for svar! Når jeg ser at du bare har fått lokalbedøvelse og jeg skal «under» i narkose, begynner jeg jo å kverne litt allikevel. Kanskje kirurgen er usikker på om han får tatt alt ved bare skjæring/laser, og dermed velger å legge meg i narkose i tilfelle neseveggen viser seg å være skjev også? Eller kanskje de rett og slett har begynt å legge alle i narkose under slike inngrep? Vanskelig å si, får heldigvis svar til uka da. Anonymkode: ce9b8...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 8. mai 2021 #14 Del Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Takk for svar! Når jeg ser at du bare har fått lokalbedøvelse og jeg skal «under» i narkose, begynner jeg jo å kverne litt allikevel. Kanskje kirurgen er usikker på om han får tatt alt ved bare skjæring/laser, og dermed velger å legge meg i narkose i tilfelle neseveggen viser seg å være skjev også? Eller kanskje de rett og slett har begynt å legge alle i narkose under slike inngrep? Vanskelig å si, får heldigvis svar til uka da. Anonymkode: ce9b8...c65 Jeg takket nei til å rette neseskilleveggen fordi det også var under lokalbedøvelse. Det ville uansett ikke gi store forbedringen på pusten min. Så jeg vet ikke. Narkose er jo en del mer risikabelt, så de gjør vel bare det om de absolutt må. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #15 Del Skrevet 8. mai 2021 Det er vel forskjell på inngrep og tiden etterpå dersom en reduserer nesemusling og når en fjerner den helt? Har inntrykk av at reduksjon med laser bare er en midlertidig løsning? Anonymkode: 40b9b...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 10. mai 2021 #16 Del Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 17.36): Det er vel forskjell på inngrep og tiden etterpå dersom en reduserer nesemusling og når en fjerner den helt? Har inntrykk av at reduksjon med laser bare er en midlertidig løsning? Anonymkode: 40b9b...7b2 Oppleves definitivt som noe midlertidig ja. Mine er tilbake til nesten samme størrelse igjen. Men disse årene med luft i nesa har vært helt nydelige 😅 Folk vet ikke hvor ille det er å være kronisk tett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #17 Del Skrevet 10. mai 2021 Jeg reduserte bare mine, hadde ikke narkose og mener de satte bedøvelsen med spray ikke sprøyte, kan iallfall ikke huske noe sprøyte.. men svelget masse bedøvelse så var jo bedøvet i halsen også, det var det ekleste. Jeg fikk i utgangspunktet bare sykemelding den dagen jeg var hos ØNH men spurte om mer og fikk da 1 dag til. Dagen etter det dro jeg på jobb som vanlig (ikke fysisk krevende jobb, sitter på pc). Det var ikke så vondt etterpå men var litt ubehagelig et par dager såvidt jeg husker.. tok smertestillende i et par dager da. Fikk ganske raskt bedre pust men det var en midlertidig løsning, varte vel i 2-3 år maks. Anonymkode: a90d5...919 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #18 Del Skrevet 12. mai 2021 Har vært inne nå, hos meg var det brusk og bein laaangt inni høyre nesegang som ble fjernet. Sitter her nå da, med to tamponger stukket opp i høyre nesebor som må få være der tidligst til i morgen, og aller helst frem til kontrolltimen neste uke. Fikk beskjed om at de kan begynne å lukte litt etterhvert (æsj!), men at så lenge jeg ikke føler meg syk kan de bare stå i. Skulle de begynne å komme ut skal jeg ikke dytte de inn igjen, men klippe av den delen som stikker ut. Litt hoven, men dette tror jeg også kan være for at nesa er stappa med bomull, haha. Fikk full narkose og er sykemeldt i en uke nå for at kroppen skal få ro. Kan spise og drikke som normalt, men sverger for øyeblikket til nudler og grøt siden tygging av mer «normal» mat fører til at tampongene beveger på seg, og det liker jeg ikke. Ble sendt hjem med masse smertestillende og antibiotika grunnet funn av streptokokker, og har vært flink å spise Ibux ved behov. Fikk også sterkere smertestillende som skulle erstatte Paracet om nødvendig, dette har jeg tatt to ganger så langt etter at jeg kom hjem i går formiddag. Foreløpig går det overraskende greit, ingen store smerter - men når de kommer, føles det som at det er bihulene som er vonde. Har (bank i bordet) fortsatt ikke hatt behov for å nyse, men kirurgen ga beskjed om at dersom det skulle skje, må jeg prøve å sørge for å «slippe nysen ut» gjennom munnen. Dette bør ikke være et problem for ei som har gått stort sett hele livet med tett nese, den koden bør være knekt for lenge siden. 😆 Anonymkode: ce9b8...c65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #19 Del Skrevet 18. mai 2021 Update: det var ikke muslinger de fjernet hos meg, men brusk og for det meste bein. Muslingene ville han ikke ta nå siden man da risikerer at alt vokser sammen, og det er visstnok utrivelig. Ny kontrolltime om 3 måneder, da skal vi se om muslingene også skal fjernes eller om de kan få være. Enn så lenge nyter jeg å kunne puste uanstrengt gjennom nesa i alle fall! Anonymkode: ce9b8...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møretausa Skrevet 18. mai 2021 Forfatter #20 Del Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 12.59): Har vært inne nå, hos meg var det brusk og bein laaangt inni høyre nesegang som ble fjernet. Sitter her nå da, med to tamponger stukket opp i høyre nesebor som må få være der tidligst til i morgen, og aller helst frem til kontrolltimen neste uke. Fikk beskjed om at de kan begynne å lukte litt etterhvert (æsj!), men at så lenge jeg ikke føler meg syk kan de bare stå i. Skulle de begynne å komme ut skal jeg ikke dytte de inn igjen, men klippe av den delen som stikker ut. Litt hoven, men dette tror jeg også kan være for at nesa er stappa med bomull, haha. Fikk full narkose og er sykemeldt i en uke nå for at kroppen skal få ro. Kan spise og drikke som normalt, men sverger for øyeblikket til nudler og grøt siden tygging av mer «normal» mat fører til at tampongene beveger på seg, og det liker jeg ikke. Ble sendt hjem med masse smertestillende og antibiotika grunnet funn av streptokokker, og har vært flink å spise Ibux ved behov. Fikk også sterkere smertestillende som skulle erstatte Paracet om nødvendig, dette har jeg tatt to ganger så langt etter at jeg kom hjem i går formiddag. Foreløpig går det overraskende greit, ingen store smerter - men når de kommer, føles det som at det er bihulene som er vonde. Har (bank i bordet) fortsatt ikke hatt behov for å nyse, men kirurgen ga beskjed om at dersom det skulle skje, må jeg prøve å sørge for å «slippe nysen ut» gjennom munnen. Dette bør ikke være et problem for ei som har gått stort sett hele livet med tett nese, den koden bør være knekt for lenge siden. 😆 Anonymkode: ce9b8...c65 Hei Tusen takk for oppdatering. Dette høres ikke spesielt godt ut, men jeg håper du blir fort bra igjen, og kan nyte livet med en pustende nese☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå