Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som trives som lærer i Norge, bare se på tråden om lærere som vil ha økt lønn!

Man blir fysisk og psykisk mishandlet ev elever og foreldre hver eneste dag, både på barneskolen, ungdomsskolen og videregående, i hele landet. Man har aldri fri, jobber hver helg og har aldri lunsj! Dette er ganske hårreisende  informasjon, og et stort varsku til folk som tenker å bli lærere i fremtiden! Jeg er sjokkert og trist.

Anonymkode: bf98a...bea

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit å overdrive for å få frem budskapet.

Det er en hel del lærere som trives, men du verden: Mange har fått nok. Halvparten av de spurte i en stor undersøkelse har søkt eller vurdert å søke på stillinger utenfor skolen.

Har ikke angret på at jeg forlot klasserommet selv. 

Anonymkode: f2dae...cc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg! Jeg stortrives! På tross av alt! Skrev nettopp et langt svar i den andre tråden! 

Det er et klassisk tilfelle av at de som er lei, roper høyest. Mange trives! (Og jada, mange mistrives, og jeg også mener det må skje strukturelle endringer. Men, helsvart er det ikke.)

Anonymkode: c0979...0c8

AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du som, ts?

Anonymkode: fdb85...a50

Skrevet

Det er nok en del som er slitne og som vurderer et annet yrke, men det betyr ikke at de nødvendigvis ikke er glad i jobben sin eller ikke trives.

Jeg velger selv å gå over til læreryrket, og på skolen der jeg skal begynne å jobbe viser to undersøkelser, en via kommunen og en helt ekstern undersøke, at 93% gleder seg til jobb hver eneste dag. 93%! Det er ganske mange. Samtidig innrømme omtrent halvparten at de er slitne og 60% mener man bør få inn flere ressurser. Ergo: de trives og gleder seg til jobb, men de er allikevel også slitne. 

Jeg er veldig spent på hvordan det blir å begynne i læreryrket, men jeg tenker det er ganske mange som er slitne nå, ikke bare lærere. Jeg går selv fra et annet samfunnskritisk yrke nettopp fordi jeg er sliten og lei, så blir spennende å sammenligne de to yrkene. Forskjellen er vel at jeg faktisk brenner for læreryrket, og det gjør at jeg forhåpentligvis vil holde ut på en annen måte. Men, tiden vil vise! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å være lærer. Jeg liket å stå i klasserommet og undervise, le med elevene, involvere meg i deres liv. 

Jeg hater å måtte sette meg inn i nye undervisningsopplegg minimum annenhvert år, forholde meg til foreldre som krangler eller tar mye av fritiden min, stille på møter med Gud og hvermann for å diskutere det jeg mener stort sett kunne vært en beskjed i en mail, lei av å bli utskjelt som yrke fordi man aldri strekker til. 
Jeg er pr nå en utbrent lærer. Har søkt meg bort fra læreryrket til høsten.

Anonymkode: 9ed94...604

Skrevet

I land med mer kultur for privatskoler trives lærere som plommen i egget. Nei, det handler ikke først og fremst om lønn. Men fordi elevene er der for å lære. De er ressurssterke og engasjerte. De har tross alt betalt store summer for å være der.

Mange elsker å være trenere, som er mye av det samme. Å være trener på høyt nivå innen de fleste idretter er i tillegg godt betalt. Hvorfor? Fordi de leder en gruppe som ønsker å være der, som ønsker å lære og som lar problemene ligge hjemme før de drar på trening. 

I den norske skolen er lærere mer sosialarbeidere enn trenere. Derfor trives de ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva jobber du som, ts?

Anonymkode: fdb85...a50

Ekstrahjelp i pleien. Jeg skal studere til høsten og hadde søkt på lærer og bioingeniør, men hadde mest lyst til lærer for jeg tror jeg passer best til det. Men nå lurer jeg på å heller bli bioingeniør, ble helt satt ut av den andre tråden og skikkelig lei meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker flere i klassen min fikk læreren til å gråte for underholdning. Det var ren mobbing og pushing av grenser. Hørte enda verre historier fra andre kull. Da bestemte jeg meg for at uansett hva som skjer, så skal jeg aldri bli lærer.

Problemet med å være lærer er at man skal prøve å lære bort ting til mennesker som er umotivert og ikke har lyst til å lære (stort sett). 

Bedre å være lærer på en god VGS eller professor på universitet/høgskole.

Anonymkode: 4b577...1e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg husker flere i klassen min fikk læreren til å gråte for underholdning. Det var ren mobbing og pushing av grenser. Hørte enda verre historier fra andre kull. Da bestemte jeg meg for at uansett hva som skjer, så skal jeg aldri bli lærer.

Problemet med å være lærer er at man skal prøve å lære bort ting til mennesker som er umotivert og ikke har lyst til å lære (stort sett). 

Bedre å være lærer på en god VGS eller professor på universitet/høgskole.

Anonymkode: 4b577...1e0

Huff, var dette på ungdomsskolen? Jeg husker det kunne være sånn av og til på barneskolen, men og på ungdomsskolen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke sånn da jeg gikk på skolen. Da var det læreren som bestemte og vi hadde respekt for læreren.

Det kan virke som at barn og unge idag ikke har respekt for voksne lenger...

Anonymkode: c28a4...b2d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer for fremmedspråklige og jeg elsker jobben min😁Høflige, fine folk👍

Anonymkode: 307d4...cec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trives som lærer, men jeg blir heller ikke lengere enn jeg må. 

Lønna er såpass lav at det ikke lønner seg å stå i yrket, særlig om man har mulighet til litt ekstra inntekt. 

Yrket lekker folk som en sil. 

Anonymkode: 5a22a...888

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trives som lærer, men jeg blir heller ikke lengere enn jeg må. 

Lønna er såpass lav at det ikke lønner seg å stå i yrket, særlig om man har mulighet til litt ekstra inntekt. 

Yrket lekker folk som en sil. 

Anonymkode: 5a22a...888

Så hvis lønnen hadde steget, så ville du fortsatt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...