Gå til innhold

Hva skjer hvis man bryter samværsavtalen hos mekleren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har skrevet en avtale, men i ettertid sliter med å følge den da livssituasjon har forandret seg. Tenker ikke bryte avtalen om det som står om selve samværet, men andre ting vi skrev den gangen. Skjer det noe hvis jeg lar barna møte typen før det som står i avtalen? 

Anonymkode: 5ea6a...c51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt å ha samvær hos mekleren. 😅

Anonymkode: 40bc4...b1a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer neppe noe med samværet, men det er jo en viss sjanse for at det skjer noe med forholdet mellom dere foreldre, det er vel en grunn til at dere tok med det punktet i utgangspunktet? Hvor lang tid står det i avtalen, hvorfor valgte dere den tiden, var dere enige om det, og hvorfor passer det ikke å følge den?
Det er jo for barnas beste man velger å ikke introdusere ny partner tidlig, ville du tenkt det var greit hvis far gjorde det samme? Det er kanskje upraktisk å ikke kunne ha besøk av kjæresten når barna er tilstede, men det er jo bare for dere voksne, og det bør man kunne tåle for en periode.
Hvis et nytt forhold ikke tåler at man tar hensyn til barna og ikke kan møtes så ofte, så ville det vært et rødt flagg for meg og jeg ville avsluttet det. 

Anonymkode: abff0...fb5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Veldig spesielt å ha samvær hos mekleren. 😅

Anonymkode: 40bc4...b1a

Om du hadde hatt nok hjerneceller så kunne du kanskje googla deg frem til at en samværsavtale er noe man gjør hos mekleren 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skjer neppe noe med samværet, men det er jo en viss sjanse for at det skjer noe med forholdet mellom dere foreldre, det er vel en grunn til at dere tok med det punktet i utgangspunktet? Hvor lang tid står det i avtalen, hvorfor valgte dere den tiden, var dere enige om det, og hvorfor passer det ikke å følge den?
Det er jo for barnas beste man velger å ikke introdusere ny partner tidlig, ville du tenkt det var greit hvis far gjorde det samme? Det er kanskje upraktisk å ikke kunne ha besøk av kjæresten når barna er tilstede, men det er jo bare for dere voksne, og det bør man kunne tåle for en periode.
Hvis et nytt forhold ikke tåler at man tar hensyn til barna og ikke kan møtes så ofte, så ville det vært et rødt flagg for meg og jeg ville avsluttet det. 

Anonymkode: abff0...fb5

Tenker mer rent juridisk sett. Jeg tenkte rett og slett i klart og følte press når avtalen ble skrevet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke få i stand en ny avtale i stedet?

Anonymkode: ce2e0...42a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor ikke få i stand en ny avtale i stedet?

Anonymkode: ce2e0...42a

Fordi den andre part ikke er interessert i å samarbeide, heller gjøre alt så surt som mulig for meg 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen tvangsmidler, nei. Men du risikerer rettssak. Om du risikerer å miste omsorgen kan ingen her svare på. Jeg anbefaler en advokattime.

Anonymkode: e7ee2...dba

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om du hadde hatt nok hjerneceller så kunne du kanskje googla deg frem til at en samværsavtale er noe man gjør hos mekleren 

Eeeeeeh.....Nei.

Samværsavtale er ikke et verb og dermed ikke noe man gjør.

Noen signerer samværsavtale hos megleren, de fleste er voksne nok til å fikse dette uten voksenhjelp.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis den andre part er vrang og samværsavtalen ellers er grei ville jeg ikke gjort noen endringer.

Hvorfor er det så viktig at barna møter typen din? Kan dere ikke vente til dere planlegger å flytte sammen?

Men, hva står i samværsavtalen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det finnes ingen tvangsmidler, nei. Men du risikerer rettssak. Om du risikerer å miste omsorgen kan ingen her svare på. Jeg anbefaler en advokattime.

Nå leste jeg hi bedre. Det skjer ingenting i forhold til eks eller avtale. Men er det bra for barna? Trenger de å treffe ham før dere avtalte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi den andre part ikke er interessert i å samarbeide, heller gjøre alt så surt som mulig for meg 

Da ville jeg gjort mitt for å overholde avtalen.

Eller å ta det i rettssak.

Det er ingen straff for å bryte privat samværsavtale, men bryter du den må du regne med han gjør det samme - og eskalerer oppførselen sin, om han er sorten som mest er ute etter å bølle med deg. Inkludert å ikke levere tilbake barna etter samvær.

Det beste du gjør er å sørge for en pottetett og rettskraftig samværsavtale bestemt ved dom. Men vær forberedt på at han kan kjempe for å få hovedomsorg.

Står det ting som er åpenbart urimelige i nåværende avtale, vil en dommer neppe bruke det mot deg at du ikke overholdt den private avtalen. De lukter lunta ang kontrollerende atferd.

Anonymkode: 88d5b...6c5

AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (4 timer siden):

Eeeeeeh.....Nei.

Samværsavtale er ikke et verb og dermed ikke noe man gjør.

Noen signerer samværsavtale hos megleren, de fleste er voksne nok til å fikse dette uten voksenhjelp.

Man må faktisk signere den hos en mekler etter brudd. Det er pålagt så du får gå lenger ut på skauen med den mr bessewisser 

Gjest Alterego666
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man må faktisk signere den hos en mekler etter brudd. Det er pålagt så du får gå lenger ut på skauen med den mr bessewisser 

Sorry. Det er avtalefrihet. Man signerer hva man vil hvor man vil. En samværsavtale er uansett ikke rettsgyldig, og hvor man signerer (så lenge det er på papiret) er helt irrelevant.

Som besseRwisser vet jeg selvsagt dette bedre enn deg.

Når man har felles barn må man signere en meklingsprotokoll hos mekler. En samværsavtale er helt uavhengig av dette.

Endret av Alterego666
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis man har skrevet en avtale, men i ettertid sliter med å følge den da livssituasjon har forandret seg. Tenker ikke bryte avtalen om det som står om selve samværet, men andre ting vi skrev den gangen. Skjer det noe hvis jeg lar barna møte typen før det som står i avtalen? 

Man har sjelden noe å si ang et nytt forhold så lenge samværet går som avtalt. Hvem man bringer inn i livet til barna er opp til deg. 

Jeg vil dog si at det ikke er å tenke på barnas beste i DERES livssituasjon dersom du bringer inn en ny person (en du er i forhold med) i livet deres dersom det ikke har gått lang tid siden forholdet med deres far/mor tok slutt, evt at du ikke har kjent ny person lenge nok/vært i et stabilt forhold over lengre tid. Det tar tid å bli kjent med en ny. 

Barn trenger stabilitet i livet deres. Det gir ikke stabilitet å bringe inn en ny person i livet deres dersom de fortsatt ikke har fått bearbeidet bruddet mellom deg og deres mor/far. 

Såklart skjønner jeg om avtalen er 2+ år kan det kjennes vanskelig.

Men man kan vel si det sånn at jeg skulle ønske man kunne ta det til retten, spesielt for barnas vedkommende dersom det stadig er nye forhold og brudd hos ene parten/begge parter. Slik som hos mine barns far der det er nye forhold og nye "stesøsken" omtrent hvert halvår/år. 

Anonymkode: 87c9a...e9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min eksmann brøt avtalen på det punktet om å introdusere ny dame. Det skjer jo ingenting, utenom at jeg tenker at han er en komplett idiot som ikke tenker på barnets beste. Og at jeg får en grei sak om han ønsker mer samvær. Det er ikke det at jeg i utgangspunktet er imot en 50/50 fordeling, men når far viser at han ikke bryr seg og bryter avtaler fordi han er forelsket og bare tenker på seg selv, da er det ikke til barnets beste. 

Men det er ikke straffbart sånn sett. 

Anonymkode: 36f6d...fe8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...