gmail Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 (endret) Hei. Noen venner av meg leier en bolig der det har vært røyket i den ene delen av huset. Dette er det stedet det er mest egnet for ungdommen. Da de var på visning så kjente de jo lukta og påpekte dette. De fikk en huset og en innflyttingsdato. 1/4. De var der med huseier og det var fortsatt stank ved gjennomgang av boligen. De skulle prøve å vaske den delen med både eddik og det som er men det stinker fortsatt. De har nå i 2 uker prøvd med en sånn ioniseringsmaskin men det hjelper dessverre ikke ser det ut som. De kontakter huseieren og ber han om å kjøpe en ny type maling ( de mente at den var ny) slik at de får dette i orden før ungdommen kommer hjem, huseieren lover å skaffe dette, men ingenting skjer. De har ikke mulighet å kjøpe dette selv da de er blakke etter å ha kjøp lyspærer og slike ting som egentlig burde ha vært på plass. 1) Hvilken rett har de nå i forhold til huseier? 2) Noen gode råd for å bli kvitt røyklukt som er ganske så sterkt. Endret 4. mai 2021 av gmail
Anonym1002 Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Innrøyket hus er vanskelig å fjerne. Du må bruke 2 lag sperre-maling på tak/vegger, evt skifte gulv og så bruke vanlig maling over denne .
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 Lukta var der på visning? Da har de vel ikke så mye å krangle på. Anonymkode: c64f3...042 11
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Tipper de må leve med det. Når de har så dårlig råd at noen lyspærer blakket dem så tipper jeg de ikke akkurat kan true med å flytte hvis det ikke fikses. Anonymkode: 35250...a86 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Dersom røyklukta var der på visning så har de vel ikke så mye å fare med. 🤷♀️ Anonymkode: af782...af5 6
gmail Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tipper de må leve med det. Når de har så dårlig råd at noen lyspærer blakket dem så tipper jeg de ikke akkurat kan true med å flytte hvis det ikke fikses. Anonymkode: 35250...a86 Vel når huseier lover at han skal ta tak i det, når de må ut med depositum, og husleie på en gang jo, og de samtidig får en kjempesmell på en regning så er det ikke snakk om at de er blakke sånn sett men det er vel ikke de som skal betale for malingen uansett
gmail Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom røyklukta var der på visning så har de vel ikke så mye å fare med. 🤷♀️ Anonymkode: af782...af5 Husieren hadde lovet at det skulle være fikset før de flyttet inn
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 gmail skrev (1 minutt siden): Vel når huseier lover at han skal ta tak i det, når de må ut med depositum, og husleie på en gang jo, og de samtidig får en kjempesmell på en regning så er det ikke snakk om at de er blakke sånn sett men det er vel ikke de som skal betale for malingen uansett Så de har råd til å flytte dersom utleier ikke gidder gjøre noe med det? Anonymkode: 35250...a86
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 Eneste løsningen jeg ser, er å sette hardt mot hardt. Han fikser det. Eller de flytter. Det var der på visning, og de viste om det. Står det i kontrakten at huseier skal fikse dette snarest? Vet at muntlig avtale er like gjeldende, men vet også at det er umulig å bevise hva som er blitt sagt. Der burde vært forlenget at det var skrevet i kontrakten. Anonymkode: 8ad33...9c9
gmail Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #10 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så de har råd til å flytte dersom utleier ikke gidder gjøre noe med det? Anonymkode: 35250...a86 Ja fordi de vil da få depositum tilbake, som er på 80000.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 Det kom ikke akkurat fram i HI at huseier lovte å ordne det, det sto "prøve å vaske" osv. Da har han ikke lovt noen ting, bare å prøve. Anonymkode: c64f3...042 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det kom ikke akkurat fram i HI at huseier lovte å ordne det, det sto "prøve å vaske" osv. Da har han ikke lovt noen ting, bare å prøve. Anonymkode: c64f3...042 Så du ikke denne setningen her: "huseieren lover å skaffe dette, men ingenting skjer." Jeg vet ikke hvor dette er men det jeg vet er at den malingen det kan være snakk om er ganske så dyr. Så det kan være derfor huseier ikke kjøper inn enda Anonymkode: efada...3ff
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #13 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så du ikke denne setningen her: "huseieren lover å skaffe dette, men ingenting skjer." Jeg vet ikke hvor dette er men det jeg vet er at den malingen det kan være snakk om er ganske så dyr. Så det kan være derfor huseier ikke kjøper inn enda Anonymkode: efada...3ff Det betyr fortsatt ikke at huseier lovte å fikse røyklukta før kontrakten ble underskrevet. At han lover å fikse maling i ettertid for å bøte på lukta, det tilsier ikke at leiligheten har en mangel. Det er ikke sikkert malinga fjerner lukta engang. Anonymkode: c64f3...042
gmail Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #14 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det betyr fortsatt ikke at huseier lovte å fikse røyklukta før kontrakten ble underskrevet. At han lover å fikse maling i ettertid for å bøte på lukta, det tilsier ikke at leiligheten har en mangel. Det er ikke sikkert malinga fjerner lukta engang. Anonymkode: c64f3...042 I meldingene på tlf, på finn, i kontrakten og i samtale er det sakt at han skal fikse det
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #15 Skrevet 4. mai 2021 gmail skrev (13 minutter siden): I meldingene på tlf, på finn, i kontrakten og i samtale er det sakt at han skal fikse det Er de villige til å gå til sak mot huseier på dette? Hvis ikke så er ikke en slik lovnad verdt noen ting. Anonymkode: 35250...a86
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 4. mai 2021 #16 Skrevet 4. mai 2021 Varmt vann, grønnsåpe og salmiakk + gummihansker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå