AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Den stinker helt grusomt. Flere som opplever dette? Jeg har vasket og vasket, men lukten forsvinner ikke. Anonymkode: 72e66...af7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Har du prøvd bruke eddik i vaska? Anonymkode: 24a24...15a
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 Eneste som hjelper er å kaste den. Anonymkode: b87d7...660
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Har erfart det samme med en bukse i bomull som skulle vaskes på 40 grader (ifølge vaskeanvisningen). Lukten gikk ikke bort med 40-graders vask. Jeg vasket den en ekstra gang på 60 grader, og da forsvant lukten. Dette er ikke merkelig i det hele tatt, ettersom klær er innsatt med diverse stoffer, og bomull trenger å vaskes i 60 graders vann for å bli rene. Det smusset som er i bomullsfibre løsner ikke fra fibrene i klærne i kaldere vann enn 60 grader. Ps. Noen vaskeprogram vasker ikke tøyet bra nok. Jeg bruker et vaskeprogram med forvask for å oppnå et godt resultat i slike tilfeller. Anonymkode: 233b0...39c 3
sigrid106 Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Heng den ut til lufting noen dager og se om det kan funke.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Jeg hadde en jeans som hadde sånn kjemisk lukt. Vasket den mange ganger, hengte den opp ute til lufting, vasket med eddik.. Men det var 60-graders vask som hjalp til slutt. Så hvis du har prøvd alt annet, ville jeg gått for det. Anonymkode: 36c27...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 Jeg hadde en bukse fra Cubus som luktet slik. Vasket den mange ganger, flere ganger med eddik, luftet den i dagevis - ingenting hjalp og jeg kastet buksen til slutt. Anonymkode: 07f71...b88
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du prøvd bruke eddik i vaska? Anonymkode: 24a24...15a Eddik skal ikke i vaskemaskinen! Vask buksa på 60 grader. Anonymkode: e9bf7...28e 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eddik skal ikke i vaskemaskinen! Vask buksa på 60 grader. Anonymkode: e9bf7...28e Enig. Eddik brukes for å konservere mat. Eddik vil vel da binde (feste) lukten (og de midlene som forårsaker stanken) til klærne? Anonymkode: 233b0...39c
Forundret.. Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den stinker helt grusomt. Flere som opplever dette? Jeg har vasket og vasket, men lukten forsvinner ikke. Anonymkode: 72e66...af7 Jeg har opplevd det. Holder på å spy av den lukta. Minner meg om kumøkk. Har lært meg å kjenne etter før jeg kjøper ei bukse. Men vanligvis så kjenner jeg det på en meters avstand. Har bitt meg merke i det at det gjelder kun bukser eller benklær, ikke andre plagg. Bit deg merke i det at vi er få som kjenner lukta. Mann og datter her i huset skjønner ikke hva jeg prater om når jeg klager. Mens sønnen min bryter ut med å si at hva er det som stinker!!? Jeg har spurt maaaange og har kun funnet en som har kjent det og det er som sagt min egen sønn. Jeg er kjent for å ha en sensitiv luktesans da. Blå dongeri plagg lukter mer intenst enn de sorte, de sorte lukter en blanding av kumøkk og piss. Lukta har jeg aldri fått bort uansett hvor mye rart jeg har funnet på å vaske med, lufte, fryse osv.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 Forundret.. skrev (16 minutter siden): Jeg har opplevd det. Holder på å spy av den lukta. Minner meg om kumøkk. Har lært meg å kjenne etter før jeg kjøper ei bukse. Men vanligvis så kjenner jeg det på en meters avstand. Har bitt meg merke i det at det gjelder kun bukser eller benklær, ikke andre plagg. Bit deg merke i det at vi er få som kjenner lukta. Mann og datter her i huset skjønner ikke hva jeg prater om når jeg klager. Mens sønnen min bryter ut med å si at hva er det som stinker!!? Jeg har spurt maaaange og har kun funnet en som har kjent det og det er som sagt min egen sønn. Jeg er kjent for å ha en sensitiv luktesans da. Blå dongeri plagg lukter mer intenst enn de sorte, de sorte lukter en blanding av kumøkk og piss. Lukta har jeg aldri fått bort uansett hvor mye rart jeg har funnet på å vaske med, lufte, fryse osv. Hei! Vet du hvorfor ikke alle greier å kjenne den lukten? Vet du hva det er som lukter så stygt at det minner om kumøkk? Jeg har kjent en slik lukt på et ullgarn (som jeg returnerte), og jeg var bekymret for at det var skittent. Kan en slik lukt være fra et middel som er tilsatt garn og tøy (eventuelt fra fargeprosessen)? Eller er det mest sannsynlig noe skittent det lukter av? Merker du forberding hvis du vasker dongeribuksene på 60 grader? Anonymkode: 233b0...39c
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 Merker du forbedring hvis du vasker dongeribuksene på 60 grader? Anonymkode: 233b0...39c
Forundret.. Skrevet 4. mai 2021 #13 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hei! Vet du hvorfor ikke alle greier å kjenne den lukten? Vet du hva det er som lukter så stygt at det minner om kumøkk? Jeg har kjent en slik lukt på et ullgarn (som jeg returnerte), og jeg var bekymret for at det var skittent. Kan en slik lukt være fra et middel som er tilsatt garn og tøy (eventuelt fra fargeprosessen)? Eller er det mest sannsynlig noe skittent det lukter av? Merker du forberding hvis du vasker dongeribuksene på 60 grader? Anonymkode: 233b0...39c Jeg vet ikke hvorfor ikke alle greier å kjenne lukten. Husker at vi var 11 jenter i klassen den ene gangen jeg hadde kjøpt meg en bukse som jeg syntes stinket, ingen kjente lukta, ingen av vennene mine eller familie kjente heller lukten. Jeg endte opp med å bare gi den bort for lukten ble altfor intens, det var jo som om lukten ble enda sterkere når den ble varm av kroppen. . Jeg ble jo usikker på om det feilte meg noe men fant fort ut at forskjellige plagg lukter slik. Jeg tror det er noe de tilsetter tøyet. Det virker ut for meg at spesielt blå dongeri har den lukten. Jeg begynte først å kjenne lukten rundt 2009. Som om det er et middel som først ble tatt hyppig i bruk rundt den tid. Faktisk så har jeg noen ganger følt at klorin har hatt noe av samme lukta, altså lukta "bak" bassenglukta liksom.. 😅 Er det kanskje slik at noe tekstil blir kort før det blir farget? Jeg merket ingen forbedring etter vask. Jeg har til og med vasket på 90 grader. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #14 Skrevet 4. mai 2021 Forundret.. skrev (59 minutter siden): Jeg vet ikke hvorfor ikke alle greier å kjenne lukten. Husker at vi var 11 jenter i klassen den ene gangen jeg hadde kjøpt meg en bukse som jeg syntes stinket, ingen kjente lukta, ingen av vennene mine eller familie kjente heller lukten. Jeg endte opp med å bare gi den bort for lukten ble altfor intens, det var jo som om lukten ble enda sterkere når den ble varm av kroppen. . Jeg ble jo usikker på om det feilte meg noe men fant fort ut at forskjellige plagg lukter slik. Jeg tror det er noe de tilsetter tøyet. Det virker ut for meg at spesielt blå dongeri har den lukten. Jeg begynte først å kjenne lukten rundt 2009. Som om det er et middel som først ble tatt hyppig i bruk rundt den tid. Faktisk så har jeg noen ganger følt at klorin har hatt noe av samme lukta, altså lukta "bak" bassenglukta liksom.. 😅 Er det kanskje slik at noe tekstil blir kort før det blir farget? Jeg merket ingen forbedring etter vask. Jeg har til og med vasket på 90 grader. Takk for informasjon! Det er kanskje mulig at noe av tøyet behandles med klorin el.l. under produksjonen. Det er veldig spesielt at den stygge lukten ikke forsvinner etter 90-graders vask. Det brukes kjemikalier både til farging av tøyet og til etterbehandling av tøyet (slik at det skal se glatt og pent ut). Og noen klesprodusenter setter inn tøyet med insektsmidler i tillegg slik at det ikke skal bli insekter i klærne. Anonymkode: 233b0...39c
Gjest TheCatLady Skrevet 4. mai 2021 #15 Skrevet 4. mai 2021 Jeg svarte i den tråden om dette også, men ja, enkelte bukser stinker som bare det. Spesielt sorte jeans har jeg merket meg. Av og til hjelper det å vaske på litt høyere temperatur, men ikke alltid. Jeg visste ikke at man ikke skulle bruke eddik? Har lest det flere steder som tips til lukt i klær, men jeg opplever egentlig ikke at det hjelper så mye sånn uansett. Jeg har i hvert fall blitt litt mer nøye på buksene jeg kjøper for jeg takler ikke sånn lukt. Synes det er utrolig ekkelt og kan bli kvalm av å lukte på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå