Gå til innhold

Måkeskrik til besvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har de altså begynt igjen. Jeg bor i et borettslag i en bydel i Oslo, et godt stykke fra sjøen, men måkene har funnet området og hoier og skriker halve natten. Dette er et problem hvert år, og nå har jeg sett meg mektig lei. De lager et sånt leven at det er umulig å sove gjennom det uten ørepropper. Området rundt min leilighet tllhører ikke bare mitt borettslag, det er et ganske tett befolket område her, bestående av både borettslag og butikker. Er det noe som kan gjøres? Er det mulig å få kommunen til å gripe inn? Noe som kan gjøres for at disse udyrene ikke skal trives her?

Anonymkode: ef8c7...c9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Måker er fredet. Hvertfall under hekking. Dette må du regne med når storbyer tiltrekker seg måker pga søppel og matrester.

Anonymkode: 0aa2a...1c8

• Liker 3
Skrevet

Dette er ett problem som en må finne løsninger på FØR de starter hekkesesongen. 

Måker tiltrekkes av tilgang på mat, hekker gjerne på flate tak der de er trygge for reirplyndrere som mår, mink, orm, rev...

Skremsel som å sette ut de fugledragene, legge ut kunstige ormer eller dra opp tråder/not over områder der det ikke ønskes hekking må ordnes før hekkesesongen starter, så du må nok dessverre belage deg på nok en sommer med måkeskrik.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Hvis noe kan gjøres med tanke på neste år, vil gjerne høre om det og. Jeg har ingen planer om å flytte, men dette støyet er ikke til å leve med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Ila, rett ved parken, og kunne like så godt bod rett ved havet 😅 Her er det måkefest hele natten 🥳🙉 Nå har 3 ender fra Akerselva bosatt seg her også 🙈

Anonymkode: 5159b...26f

AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Bor  på Frogner, og det er et svare leven fra morgen til kveld. Måker er altså noen heslige dyr og jeg kan ikke fatte at disse er fredet!!

Til og med på jobb, der folk har blitt angrepet av måker, får de ikke lov til å gjøre noe. Det er helt forkastelig! 

Anonymkode: 86e8a...9fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke kvitt måkene, det eneste du kan gjøre, er å endre din holdning! Tenk positivt, det er vår 😊

Anonymkode: b0986...525

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du blir ikke kvitt måkene, det eneste du kan gjøre, er å endre din holdning! Tenk positivt, det er vår 😊

Positivisme når måke"klokka" går klokken 0330 om natten...? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Positive måke-tanker er å skyte dem alle sammen :)

Skrevet (endret)

De hoier og skriker hos meg også - et stykket unna sjøen. Jeg synes heldigvis det ikke er altfor plagsomt, da det minner meg på at det går mot sommer. Men hadde vært fint om de fant seg et nytt sted etter hvert. 

Endret av CorvusCorax
Skrevet (endret)

Det er selvsagt ikke greit, men man kan forstå de som smører lim på asfalten/ terrassen og legger åte der. Man blir jo litt gal av levenet etter hvert!

Endret av Den Sagnsomsuste
Skrevet

Flytt til månen. Tror ikke det skal vere noen måser der oppe per dags dato 🦉

AnonymBruker
Skrevet

De har nok lagt rede og kommer til å være der fast til juli :)

Tiltak må gjøres senest i mars for å prøve å unngå at de legger rede, men man kan ikke hindre helt. 

Obs: Ved å plage eller provosere de bråker de mer og er der lenger. Man må bare tenke positivt og se for seg sjø og måkesang, eller putte inn øreplugger, og la de være helt i fred.

Føler med deg, vi har måkereir på taket og jeg får ikke sove. Borettslaget har forsøkt å sette opp pigger og skremsel. 

Les mer hva du kan gjøre her:

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2021/mars-2021/maker-som-braker--dette-kan-du-gjore/

https://www.miljodirektoratet.no/for-private/vilt-som-gjor-skade/Jeg-opplever-prorblemer-med-en-art-hva-kan-jeg-gjore/

Anonymkode: fe30e...561

Skrevet (endret)

Det finnes noe som heter due/fuglepigg som en kan sette opp på taket. Også har jo diverse skremsler. Som plastugler, plastlsanger og sånne "drager" formet som en fugl ien en tråd. Må nok bli en kombinasjon.

Endret av Cordelia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...