AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Sønnen på 13 har fått mye hudormer/talg rundt nesen. Dette er ganske store klumper som jeg tenker han bør få hjelp med å få orden på før problemene blir store. Jeg har selv slitt med mye kviser, også nå i voksen alder, og ønsker ikke at han skal få samme hud som meg som voksen. Ingen gjorde noe for meg og jeg "pellet" da mye selv. Men går det an å sende en 13-åring til hudpleie? Noen som har noen dyktige å anbefale i Oslo/Asker/Bærum eller omegn? Anonymkode: 91772...679
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Hva med lege og be om henvisning til hudlege? Retinol kan kanskje være noe for ham. Pass på hva han spiser og drikker i hverdagen og at han vasker seg hver dag. Både morgen og kveld. Si til ham at han må drikke mye vann! Anonymkode: 7ec26...d3c 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva med lege og be om henvisning til hudlege? Retinol kan kanskje være noe for ham. Pass på hva han spiser og drikker i hverdagen og at han vasker seg hver dag. Både morgen og kveld. Si til ham at han må drikke mye vann! Anonymkode: 7ec26...d3c Takk for gode råd, men tenker dette ikke trenger reseptbelagte midler enda. Vil bare få renset ordentlig uten at det er jeg som skal gjøre det og risikere å gjøre verre skade. Han har hatt hvite klumper en stund nå og synes han burde få en behandling hos hudpleier innimellom hvis det er mulig. Så kan jeg vurdere lege etterhvert. Han er heller sen enn tidlig ift pubertet, så huden ellers er fin enda. Vil bare forebygge. Anonymkode: 91772...679
Ulrikke Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Jeg har ei på 15, og for et knapt år siden var hun hos lege pga plutselig enorme utbrudd med kviser. Hun fikk god hjelp der, så jeg ville ikke nølt med å oppsøke lege dersom det faktisk blir ille! Når det er sagt: en 13-åring kan fint oppsøke hudpleie eller hudlege! Har dessverre ingen konkrete anbefalinger, men det er overhodet ingenting som sier at man må være voksen for å gå til hudpleier! Kan forøvrig anbefale Clear Start-serien fra apoteket til daglig rengjøring. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Viktig at han bruker en god skrubb en til to ganger i uka, i tillegg til en skånsom ansiktsvask. Anonymkode: 2f10a...be3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Er det clerasil som gjelder fremdeles? 😄 Har vel kanskje kommet nye og bedre produkter? Jeg lurer også. Anonymkode: 0bbfb...279 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for gode råd, men tenker dette ikke trenger reseptbelagte midler enda. Vil bare få renset ordentlig uten at det er jeg som skal gjøre det og risikere å gjøre verre skade. Han har hatt hvite klumper en stund nå og synes han burde få en behandling hos hudpleier innimellom hvis det er mulig. Så kan jeg vurdere lege etterhvert. Han er heller sen enn tidlig ift pubertet, så huden ellers er fin enda. Vil bare forebygge. Anonymkode: 91772...679 Jeg hadde spurt legen om det var i orden å bruke mild BHAsyrer og mild krem. Hadde droppet de ekstremt sterke på apoteket (gir bare masse rød hud og flassing). Paulas Choice BHA 2% og fuktighetskrem fra The Ordinary holder lenge og er langt mildere. BHA = salisylsyre og går nettopp på lukkede komedoner. Samtidig er dette hormonelt betinget, og man kan nok på det beste dempe. Ellers er det jo Avitaminsyre som tar skikkelig - men igjen krever dette ganske mye av huden og man må være religiøs med SPF 50 for å unngå hudskader av sol. Endret 4. mai 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 Silikol skin er det eneste som har fungert på meg. Billig også. Anonymkode: 952ca...570 1
GjestSiden2006 Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 Dersom du har prøvd reseptfri behandling i 6-8 uker uten å se bedring -Gå til fastlegen er min anbefaling. De kan hjelpe på det nivået dere er og følge opp barnet gjennom årene. Her er hva vanlige apoteker har som legen kommer til å si: Basiron AC (inneholder benzoylperoksid): Reduserer mengden bakterier og løser opp talgpropper. Finnes både som gel og som vask. Kan kjøpes reseptfritt på apotek... Det er vel så langt dere er kommet til nå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå