Gå til innhold

Maine Coon eller sibirkatt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bestemt oss for en av disse to. MC er jo flott, men jeg har hørt at de har mye helseproblemer på grunn av for mye avl. Sibirkatten skal visst være langt mer robust. 

Noen som har erfaringer/vet noe om dette?

Anonymkode: 971bb...97c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har maine coon på 6 år og har ikke opplevd noen helseproblemer i det hele tatt. Anbefaler å sjekke ut forskjellige oppdrettere og stamtavle. 

Har egentlig ikke inntrykket at det er et generelt stort problem for maine coon så lenge man gjør litt research. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to flotte, friske sibirkatter. Har generelt inntrykk av at det er lite helseproblemer blant sibirkatter. Det er en ganske ung rase, med god genetisk variasjon og lav innavlsgrad. 

Og så er de helt nydelige, sosiale og kosete katter med masse personlighet!

Anonymkode: 87fd3...34a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått for sibirkatt. De er som hunder i en kattekropp. 

Anonymkode: 384f5...46a

AnonymBruker
Skrevet

Like mye "problemer" hos de fleste raser.. Og med "" mener jeg at det er like mye på huskatt bare at de med rasekatt er flinkere til å sjekke kattene til veterinær /får utredning og eventuell obduksjon. Hvor mange huskatter sendes til obduksjon? Veldig få 😅 

Men ellers syns jeg personligheten til Sibir er bedre enn mco.. Har hatt begge deler og vært på uendelige mange utstillinger som oppdretter 😊

Anonymkode: ceb1d...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke like mye problemer hos de fleste raser. Noen raser har ekstra helseutfordringer, og Maine Coon er en av disse. De er mer utsatt for HCM. En skikkelig oppdretter vil selvfølgelig teste for dette og målet vil være å avle det ut og få friske individer. Det er flere flinke Maine Coon-oppdrettere i Norge som gjør dette på riktig vis. 

Jeg synes MCO er en kulere katt, og Sibiren en penere. Liker begge, så vet ikke hvem jeg ville valgt selv. En av hver? Og hvorfor ikke slenge på en Norsk Skogkatt når man først er i gang, så har man den komplette trioen ;)

Anonymkode: 0cccc...5cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde, uten tvil, valgt sibirkatt.

Anonymkode: 18d26...9c4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en Maine Coon på 9 år som jeg ikke har hatt noen helseproblemer med. Skjønn lita frøken som elsker å prate. Svarer alltid når jeg snakker til ho og vil være i nærheten av meg uansett hvor jeg er i huset  :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Vår MCO døde av HCM før hun fylte seks. Det er fryktelig mange som driver oppdrett av MCO nå, og det er mange useriøse..Mange bra også, men lett å gå på en smell dessverre... 

Finn sibirkattens venner og rasekatter-oppdrettere på Facebook, så finner du seriøse folk🙂

Har iķke sibir selv, men driver med utstilling av en annen rase, så kjenner til mange oppdrettere av både Sibir og MCO.

Tips til alle som skal ha rasekatt og ikke kjenner så godt til miljøet. På nrr.no kan man søke på navn til oppdretter og finne stamnavn. Finnes de ikke der så kan de være medlem i et annet forbund, da bør de legge frem dokumentasjon på det. Finner du stamnavnene kan du gå på katt.nrr.no/katter/kissat og skriv inn stamnavnene. Da får du opp alle avkom. Er det en liten kattunge du prøver å finne kan du krysse av "innaktive" så kommer de som oppdretter har registrert men som ikke har fått registreringsnummer ennå. 

En kattunge registrert i NRR skal ha helseattest, kjøpekontrakt og stamtavle med NRRs logo. Oppdretter har ikke lov til å holde igjen stamtavle til katten er kastrert. Den skal ha id-chip og minst(helst to) vaksiner. Helseattesten skal være med 21 dager gammel. 

Og, hvis du synes kattungen ser pjusk ut når du skal hente den, f.eks snørrete eller med rennende øyne, IKKE KJØP DEN! Kattungen skal være frisk ved levering. TV2 hjelper deg hadde for noen uker siden et innslag om syke kattunger, se det til skrekk og advarsel..

Lykke til med å finne drømmepusen, bare gjør god research først🙂

Anonymkode: b9682...c65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har Maine Coon, kjempefornøyd! Aldri opplevd en så sosial og trygg pus før. Linjen hennes er testet for HCM. Sibirkatter er også fine, men ser ut til at de er mye vanskeligere å få tak i.

Anonymkode: 4ef8d...07f

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt sibirkatt men har 2 maine coon nå - de er helt supre og ikke hatt noe helseproblemer (6 og 8 år). Fått renset tennene hos veterinær, men det bør man på alle katter om man ikke får pusset tenner skikkelig. Uansett hvilken rase du velger så sørg for å kjøpe hos noen som tar dna tester og har scannet foreldrene for hcm.

Anonymkode: 7f6b7...468

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...