Zooey Skrevet 4. mai 2021 #21 Del Skrevet 4. mai 2021 Norge er jo sekulær, så mange vil nok ha like verdier selv om de ikke er kristne. Selv er jeg kristen, men samboeren min er ikke det. Føler ikke på noe konflikt der, foruten at jeg selvsagt skulle ønske det var noe vi delte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 4. mai 2021 #22 Del Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanskelig å vite hvor man skal finne dem, men høres lurt ut å finne noen med samme livssyn. Som ateist vet jeg at det hadde vært problematisk å respektere en partners tro (ikke personen, jeg resperterer religiøse, men troen deres er for meg irrasjonell). Er det viktig at det er samme tro, eller kunne du funnet noen som har en tro med en annen? At man kan fungere fint sammen fordi begge er opptatt av religion? Jeg bruker bevisst begrepet livssyn, og ikke verdier/grunnverdier, fordi det å ha bra verdier ikke har noen sammenheng med religion. Folk med ræva verdisyn finner du jevnt fordelt i og utenfor religion. Kristne har en tendens til å tro at det å være et godt menneske er en "kristen ting" men det er det på ingen måte. Anonymkode: 7cc10...1ef Hvorfor? Jeg respekterer fullt ut at du velger å være ikke religiøs, så hvorfor kan du ikke gjøre det samme tilbake? Jada rævhol finner en uavhengig av livssyn/hudfarge/utdanning osv men det gjør da ikke at en ikke skal, i det minste prøve, å respektere folk som ikke er rævhol 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 4. mai 2021 #23 Del Skrevet 4. mai 2021 Den Sagnsomsuste skrev (2 minutter siden): Da tar jeg selvsagt korreks. Beklager om jeg fornærmet deg. Fornærmet meg ikke, men jo er sårt at en automatisk antar når en er gjengiftet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 4. mai 2021 #24 Del Skrevet 4. mai 2021 (endret) Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden): Fornærmet meg ikke, men jo er sårt at en automatisk antar når en er gjengiftet. Kjenner jo en del medkatolikker som tar det med gjengifte "litt på hælen" hvilket ledet meg inn i antakelsens hengemyr. "Alle" oppleves jo som en del av pave Frans- bølgen i vår tid. Jeg derimot må nok erkjenne at jeg savner Benedikt. Håper dette forklarer noe av bakteppe for forutinntattheten min. Endret 4. mai 2021 av Den Sagnsomsuste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 4. mai 2021 #25 Del Skrevet 4. mai 2021 Den Sagnsomsuste skrev (1 time siden): Kjenner jo en del medkatolikker som tar det med gjengifte "litt på hælen" hvilket ledet meg inn i antakelsens hengemyr. "Alle" oppleves jo som en del av pave Frans- bølgen i vår tid. Jeg derimot må nok erkjenne at jeg savner Benedikt. Håper dette forklarer noe av bakteppe for forutinntattheten min. Nå likte jeg aldri Benedikte noe særlig men likte den tidelige Johannes Paul. Frans syns jeg virker som en bra mann om litt vel liberal til tider. Joda har venner som er katolske og har skilt seg, og fått annullering. Er jo tross alt en nødbrems å skille seg om en er i et forhold som egentlig er skadelig og trykker den ene eller begge ned, så fint at den finnes men tvilsomt om jeg hadde benyttet meg av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teethgrinding Skrevet 4. mai 2021 #26 Del Skrevet 4. mai 2021 https://www.independent.co.uk/life-style/athiests-religious-people-intelligence-smarter-study-imperial-college-london-a8183131.html Beklager. Facts hurt. Faktum er at du leter etter en on average mindre intelligent person, som deg selv (hvis man tar snittet som utgangspunkt, hvilket man gjør om man har et lurt hode der man diskuterer generaliteter i utgangspunktet). Det er litt høna eller egget det her. Er man dum fordi man er kristen? Eller er man kristen fordi man er dum? Du kan jo begynne med å snu litt om å tankesettet og tenke at du ikke skal lete etter en dame med mastergrad i fysikk. Ved å innsnevre søket ved eliminasjonsmetoden kan du bedre treffe den du leter etter. Sjansen for at du finner en dame med likt verdigrunnlag som deg selv innenfor "intelligensia" er forsvinnende liten. På den andre siden bor du allerede på bøgda. Kanskje det er flere som deg der? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #27 Del Skrevet 6. mai 2021 Kristenmann skrev (På 4.5.2021 den 2.10): Som singel kristen mann ønsker jeg meg ny kjæreste og jeg kunne godt tenke meg at hun var kristen også. Lurer bare på hvor man finner slike damer? Jeg syns det er vanskelig. Er i slutten av 40-åra og selv om det er mange single kristne damer der ute, så virker det nærmest umulig. Vanskelig å finne ei i kirken og enda vanskeligere på nettdating. Bor på Romerike utenfor Oslo. Her er det jo mange mennesker, så det burde jo være mulig. Er ikke interessert i de som er fanatiske og overåndelige. Det blir for slitsomt, men ei med kristne grunnverdier i livet og/eller en jordnær og raus kristen tro, hadde vært ønskelig. Men, det er kanskje lettere å finne ei som ikke er kristen? Kom til Bergen. Jeg har mange single kristne venninner. Anonymkode: c3b2d...116 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #28 Del Skrevet 6. mai 2021 Kristenmann skrev (På 4.5.2021 den 2.10): Som singel kristen mann ønsker jeg meg ny kjæreste og jeg kunne godt tenke meg at hun var kristen også. Lurer bare på hvor man finner slike damer? Jeg syns det er vanskelig. Er i slutten av 40-åra og selv om det er mange single kristne damer der ute, så virker det nærmest umulig. Vanskelig å finne ei i kirken og enda vanskeligere på nettdating. Bor på Romerike utenfor Oslo. Her er det jo mange mennesker, så det burde jo være mulig. Er ikke interessert i de som er fanatiske og overåndelige. Det blir for slitsomt, men ei med kristne grunnverdier i livet og/eller en jordnær og raus kristen tro, hadde vært ønskelig. Men, det er kanskje lettere å finne ei som ikke er kristen? Jeg var i utgangspunktet på utkikk etter en kristen mann. Er 41 år, var 39 da jeg noen mnd var singel. Bor på Vestlandet. Min (lille) erfaring fra Kristendate er at de som er kronisk single er ganske rare eller de synes jeg er rar som er skilt uten barn (jeg var gift med en mann som planla barn med meg, det at han plutselig ikke ville ha barn gjorde at bunnen falt ut av ekteskapet vårt), og at de som er skilte med barn ønsker å date andre med barn. Hadde hyggelige samtaler med folk der, uten at det førte til noe konkret. Fant meg kjæreste i et anna fora, da var det veldig instant connection over nett, kjentes som vi hadde kjent hverandre lenge bare etter 2 dagers prat og så ble vi sammen på første date. Vet ikke helt hva som menes med overåndelig. Jeg er statskirke, over snittet engasjert i menighetsliv. Min kjæreste var kristen tidligere, han hadde en dårlig opplevelse med en menighet som trakk ham bort fra troa. Han er opptatt av rett og galt, er nesten avholds, ønsker barn på sikt og er opptatt av lojalitet, så jeg opplever at vi tenker mye likt om forhold. Anonymkode: f9fcd...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristenmann Skrevet 7. mai 2021 #29 Del Skrevet 7. mai 2021 DHG skrev (På 4.5.2021 den 21.55): På den andre siden bor du allerede på bøgda. Kanskje det er flere som deg der? 😂 Romerike har flere bygder, men også byer. Er nok mer urban enn du tror 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristenmann Skrevet 7. mai 2021 #30 Del Skrevet 7. mai 2021 Zooey skrev (På 4.5.2021 den 11.43): Norge er jo sekulær, så mange vil nok ha like verdier selv om de ikke er kristne. Selv er jeg kristen, men samboeren min er ikke det. Føler ikke på noe konflikt der, foruten at jeg selvsagt skulle ønske det var noe vi delte. Jeg var gift med ei som ikke er troende. Det var ikke noe problem det. Nå vil jeg prøve å finne ei med samme tro og/eller livssyn, men avviser ingen. Det viktigste er at hun liker meg og respekterer meg og min tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #31 Del Skrevet 7. mai 2021 Den Sagnsomsuste skrev (På 4.5.2021 den 10.10): Vi har et moralsk pass vi forsøker å navigere etter, men vi er ikke nødvendigvis bedre mennesker enn andre, det er jeg enig med deg i. Det er jo noe av essensen i vår tro. At vi er syndere som har funnet nåde hos Gud. Men hvis du ser litt annerledes på det så er jo som ateisme på en måte din tro. Du tror jo at universet har blitt til, og at dets opprettholdelse og slutt er et resultat av tilfeldigheter? Det er da også en tro? Nei, jeg er ikke den du svarer, men jeg vet det som kan bevises og er fullstendig klar over alt jeg ikke vet og ikke forstår. Men i stedet for å å tro på en historie om det så velger jeg å prøve å vite og forstå så mye som mulig og undre meg over resten uten å forklare det med ikke etterprøvbare anekdoter. Ateisme er en tro like mye som det er en hobby å ikke spille fotball. Anonymkode: 935e8...c5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristenmann Skrevet 7. mai 2021 #32 Del Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min (lille) erfaring fra Kristendate er at de som er kronisk single er ganske rare eller de synes jeg er rar som er skilt uten barn (jeg var gift med en mann som planla barn med meg, det at han plutselig ikke ville ha barn gjorde at bunnen falt ut av ekteskapet vårt), og at de som er skilte med barn ønsker å date andre med barn. Hadde hyggelige samtaler med folk der, uten at det førte til noe konkret. Vet ikke helt hva som menes med overåndelig. Jeg er statskirke, over snittet engasjert i menighetsliv. Min kjæreste var kristen tidligere, han hadde en dårlig opplevelse med en menighet som trakk ham bort fra troa. Han er opptatt av rett og galt, er nesten avholds, ønsker barn på sikt og er opptatt av lojalitet, så jeg opplever at vi tenker mye likt om forhold. Anonymkode: f9fcd...60d Ja, man finner mye forskjellig på Kristendate 😉. "Overåndelig" er vel et uttrykk jeg bruker på dem som ikke har bakkekontakt. De finner man også på kristendate og de dukker opp i karismatiske og fundamentalistiske kristne miljøer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristenmann Skrevet 7. mai 2021 #33 Del Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 10.01): Kristendate.no Anonymkode: 07fe0...221 KD er en fin datingside. Billig er den også. Problemet med den som de fleste andre sidene er at man sjelden får kontakt med noen og at siden inneholder mange inaktive profiler. Om jeg skal velge en datingside, velger jeg likevel KD, fremfor Møteplassen, Match og andre. De koster mye mer og gir ikke bedre resultater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 7. mai 2021 #34 Del Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei, jeg er ikke den du svarer, men jeg vet det som kan bevises og er fullstendig klar over alt jeg ikke vet og ikke forstår. Men i stedet for å å tro på en historie om det så velger jeg å prøve å vite og forstå så mye som mulig og undre meg over resten uten å forklare det med ikke etterprøvbare anekdoter. Ateisme er en tro like mye som det er en hobby å ikke spille fotball. Anonymkode: 935e8...c5f Semantikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #35 Del Skrevet 7. mai 2021 Kristenmann skrev (1 time siden): Jeg var gift med ei som ikke er troende. Det var ikke noe problem det. Nå vil jeg prøve å finne ei med samme tro og/eller livssyn, men avviser ingen. Det viktigste er at hun liker meg og respekterer meg og min tro. Det at du opplyser at du er kristen skremmer nok bort mange. Jeg tror du må være veldig konkret på hvilket nivå kristen du er. Jeg vraker alle som nevner "kristen" i profilen sin, siden jeg ikke er personlig troende. Men jeg har absolutt mye av verdiene likevel. Jeg er medlem i Statskirken og syns det er veldig hyggelig å gå i kirken innimellom. Jeg setter stor pris på de kristne tradisjonen, og rammene rundt feks begravelser og dåp. Og jeg har i perioder benyttet meg aktivt av tilbud i menigheten her, og støttet arbeidet de gjør. Men min erfaring med personlig kristne er dessverre at mange er veldig ekstreme. Går i kirken hver helg, drikker aldri alkohol, og ser ned på de som ikke tror på alt i Bibelen. Er nok på grensen til agnostiker da jeg er åpen for at det kan være mer mellom himmel og jord enn det vi ser og kan bevise. Men det er jo sjeldent godt nok for en Kristen. Anonymkode: 39abc...c77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristenmann Skrevet 7. mai 2021 #36 Del Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men min erfaring med personlig kristne er dessverre at mange er veldig ekstreme. Går i kirken hver helg, drikker aldri alkohol, og ser ned på de som ikke tror på alt i Bibelen. Anonymkode: 39abc...c77 Det virker som at du har vært uheldig med de kristne du har møtt. Som jeg skriver så er jeg nok mer liberal enn de fleste. Statskirken blir for stiv for meg, men har ingenting imot de som går der. Trives nok best i litt mer karismatiske kirker. Selv går jeg ikke i kirken hver helg, men det er ikke nødvendigvis feil å gjøre det. Drikker alkohol med måte og ser ikke ned på de som ikke tror på alt i Bibelen. Bibelen er uansett en bok som må tolkes, man kan ikke ta alt i den bokstavelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teethgrinding Skrevet 7. mai 2021 #37 Del Skrevet 7. mai 2021 Kristenmann skrev (2 timer siden): Det virker som at du har vært uheldig med de kristne du har møtt. Som jeg skriver så er jeg nok mer liberal enn de fleste. Statskirken blir for stiv for meg, men har ingenting imot de som går der. Trives nok best i litt mer karismatiske kirker. Selv går jeg ikke i kirken hver helg, men det er ikke nødvendigvis feil å gjøre det. Drikker alkohol med måte og ser ikke ned på de som ikke tror på alt i Bibelen. Bibelen er uansett en bok som må tolkes, man kan ikke ta alt i den bokstavelig. Du er uansett en ekstremist i den forstand at du avviser virkeligheten til fordel for feberfantasier fra en urgammel ørkenrotte. For vanlige, normale oppegående mennesker (i det minste den øvre halvdelen av befolkningen som evner å tenke fritt) er du, med din religion, en ekstrem person. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #38 Del Skrevet 7. mai 2021 Kristenmann skrev (2 timer siden): Det virker som at du har vært uheldig med de kristne du har møtt. Som jeg skriver så er jeg nok mer liberal enn de fleste. Statskirken blir for stiv for meg, men har ingenting imot de som går der. Trives nok best i litt mer karismatiske kirker. Selv går jeg ikke i kirken hver helg, men det er ikke nødvendigvis feil å gjøre det. Drikker alkohol med måte og ser ikke ned på de som ikke tror på alt i Bibelen. Bibelen er uansett en bok som må tolkes, man kan ikke ta alt i den bokstavelig. Hvis du er så liberal som du skriver så ville jeg latt være å nevnt at du er kristen. Bare det at du kaller deg Kristenmann her inne får meg til å reagere negativt. Ta det opp når dere har blitt litt kjent. Men klart, om du er så opptatt av at hun skal være Kristen så vil du jo slite. For når du skriver at du søker Kristen dame så har du utelukket sikkert 90%. Og så er mange av dem igjen for ekstrem for deg som du sier. Du kommer til å slite med å finne den rette ja. Fordi ditt eget nåløye er ekstremt smalt. Anonymkode: 39abc...c77 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teethgrinding Skrevet 7. mai 2021 #39 Del Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis du er så liberal som du skriver så ville jeg latt være å nevnt at du er kristen. Bare det at du kaller deg Kristenmann her inne får meg til å reagere negativt. Ta det opp når dere har blitt litt kjent. Men klart, om du er så opptatt av at hun skal være Kristen så vil du jo slite. For når du skriver at du søker Kristen dame så har du utelukket sikkert 90%. Og så er mange av dem igjen for ekstrem for deg som du sier. Du kommer til å slite med å finne den rette ja. Fordi ditt eget nåløye er ekstremt smalt. Anonymkode: 39abc...c77 Han kaller seg liberal, fordi hatet og den sosiale avvisningen av illiberale kristne er så massiv anno 2021 at det vil være sosialt selvmord å beskrive seg som konservativt troende. Men han er konservativ. Han er illiberal. Han bare pynter på sannheten. Dypt under er det verre. Mye verre. Og det vet stort sett alle ateister. Derfor leter han etter en troende dame som han kan herse med fritt. Truth bomb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristenmann Skrevet 7. mai 2021 #40 Del Skrevet 7. mai 2021 DHG skrev (23 minutter siden): Du er uansett en ekstremist i den forstand at du avviser virkeligheten til fordel for feberfantasier fra en urgammel ørkenrotte. For vanlige, normale oppegående mennesker (i det minste den øvre halvdelen av befolkningen som evner å tenke fritt) er du, med din religion, en ekstrem person. Er ikke så opptatt av religion, faktisk. Mer opptatt av tro. Kommentaren din viser jo egentlig ikke annet enn fordommer. Om jeg skal tilfredstille alle fordommer som eksisterer uavhengig av om man er ateist eller religiøs, vil det å finne kjærligheten omtrent umulig. Hadde nok hatt store problemer om jeg ble sammen med ei som har like mye fordommer som deg😉. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå