Klar*a Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Hei, Jeg lurte på hva som er normalt i en situasjon når et barn har fått en positiv test. Informerer man klassekamerater barnet har lekt med etter skoletid i de siste par dagene før positiv test, eller er det å anse som unødvendig siden de uansett havner i karantene?
Gjest Rocka69 Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Ring koronatelefonen, de gir deg nøyaktig informasjon om hva du skal gjøre. Her på KG, så får du beskjed fra alt fra send ungen på skolen til ringe rundt til alle. Men jeg tror, understreker tror, at kanskje en telefon til rektor ved skolen der du oppgir at barnet ditt har testet positivt og hvilken klasse det gjelder. Og hvis det er utenfor klassen barnet har lekekamerater, så bør du sikkert oppgi disse. For disse er ikke sikkert verken FHI, kommunelegen eller skolen har oversikt over. Og husk på at rektor har taushetsplikt (og kan straffes hvis han/hun går ut med opplysninger)
RoseFox Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 Man havner jo ikke i karantene om ikke man vet at man har vært med noen med korona 🤔 skjønner ikke hva du mener? 13
zemer Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Informer. Om de havner i karantene er opp til hva dere sier til smittesporingsteamet. Viktig å huske alle barnet har vært med. Og det går fortere om dere sier ifra direkte. 9
Nebel86 Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Selvsagt informerer man barn og voksne som har vært i nærheten av en som er smittet! 8
GammelKaktus Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Man må jo gi beskjed uansett tenker jeg. Her har vi til og med fått beskjed av vennene til guttungen når søsken er i karantene bare sånn i tilfelle vi ikke synes det er greit med besøk og slikt. Skulle bare mangle at man gi beskjed om man har noen i hus som faktisk er smittet og vi har vært med hverandre. 5
Rosa Sitron Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 Jeg ville gitt beskjed. De får jo beskjed gjennom smittesporere, men de går jo fortere i karantene om du informerer direkte. 3
zemer Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 Kom til å tenke på det som skjedde på skolen til mitt eldste barn. En elev var nærkontakt til en smittet. Foreldrene (som var syke) tenkte ikke mer over det og sendte barnet på skolen. Elevene var der i to dager(med korona) før smittesporingsteamet fikk vite det. Her ble ingen andre smittet selv uten avstand. Så si ifra nå til de du vet.
Klar*a Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #9 Skrevet 4. mai 2021 16 hours ago, Rocka69 said: Ring koronatelefonen, de gir deg nøyaktig informasjon om hva du skal gjøre. Her på KG, så får du beskjed fra alt fra send ungen på skolen til ringe rundt til alle. Men jeg tror, understreker tror, at kanskje en telefon til rektor ved skolen der du oppgir at barnet ditt har testet positivt og hvilken klasse det gjelder. Og hvis det er utenfor klassen barnet har lekekamerater, så bør du sikkert oppgi disse. For disse er ikke sikkert verken FHI, kommunelegen eller skolen har oversikt over. Og husk på at rektor har taushetsplikt (og kan straffes hvis han/hun går ut med opplysninger) 16 hours ago, RoseFox said: Man havner jo ikke i karantene om ikke man vet at man har vært med noen med korona 🤔 skjønner ikke hva du mener? 16 hours ago, zemer said: Informer. Om de havner i karantene er opp til hva dere sier til smittesporingsteamet. Viktig å huske alle barnet har vært med. Og det går fortere om dere sier ifra direkte. 3 hours ago, Rosa Sitron said: Jeg ville gitt beskjed. De får jo beskjed gjennom smittesporere, men de går jo fortere i karantene om du informerer direkte. Mitt barn er har ikke testet positiv. Jeg håpet noen hadde noen innspill til hva som var normalt å gi av informasjon til lekekamerater av barn som har testet positivt. Her hos oss har hele klassetrinn blitt satt i karantene når et barn har fått en positiv test, og det har så vidt jeg vet ikke blitt gjennomført noen smittesporing. Eneste telefonen vi fikk var for å avtale time til testing. Så hva hadde dere gjort hvis deres barn hadde testet positivt, eller hva hadde dere forventet av foreldrene til barnas lekekamerater? Informerer man hvis man vet at barnet har vært hjemme hos andre og lekt på fritiden, eller tenker man at det er opp til kommunen å eventuelt smittespore, og at hensynet til personvernet til den syke bør prioriteres?
Rosa Sitron Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 Just now, Klar*a said: Mitt barn er har ikke testet positiv. Jeg håpet noen hadde noen innspill til hva som var normalt å gi av informasjon til lekekamerater av barn som har testet positivt. Her hos oss har hele klassetrinn blitt satt i karantene når et barn har fått en positiv test, og det har så vidt jeg vet ikke blitt gjennomført noen smittesporing. Eneste telefonen vi fikk var for å avtale time til testing. Så hva hadde dere gjort hvis deres barn hadde testet positivt, eller hva hadde dere forventet av foreldrene til barnas lekekamerater? Informerer man hvis man vet at barnet har vært hjemme hos andre og lekt på fritiden, eller tenker man at det er opp til kommunen å eventuelt smittespore, og at hensynet til personvernet til den syke bør prioriteres? Om dere får beskjed via skole eller smittesporere varierer jo fra sted til sted. Dere har fått beskjed om å teste dere og det betyr at det mest sannsynlig er en smittesporing. Hva jeg hadde gjort om mine ble smittet baserer seg nok på når jeg fikk svar på døgnet og når jeg visste at beskjeden ble gitt i barnehagen. Venner som ikke er koblet til barnehagen ville jeg nok kontaktet om jeg var frisk nok. Om du vet hvem barnet har lekt med er det vel egentlig litt hippsomhapp om du eller smittesporere ringer, gitt at du vet smittesporere ringer samme dag du selv fikk beskjed.
velociraptor Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 Klar*a skrev (9 timer siden): Mitt barn er har ikke testet positiv. Jeg håpet noen hadde noen innspill til hva som var normalt å gi av informasjon til lekekamerater av barn som har testet positivt. Her hos oss har hele klassetrinn blitt satt i karantene når et barn har fått en positiv test, og det har så vidt jeg vet ikke blitt gjennomført noen smittesporing. Eneste telefonen vi fikk var for å avtale time til testing. Så hva hadde dere gjort hvis deres barn hadde testet positivt, eller hva hadde dere forventet av foreldrene til barnas lekekamerater? Informerer man hvis man vet at barnet har vært hjemme hos andre og lekt på fritiden, eller tenker man at det er opp til kommunen å eventuelt smittespore, og at hensynet til personvernet til den syke bør prioriteres? Man informerer, selvsagt. Hadde jeg fått vite om smitte via smittesporingsteamet i stedet for fra personen/foreldrene, hadde jeg aldri hatt noe å gjøre med de drittmenneskene igjen, og hadde ansett det som deres feil om mitt barn hadde smittet noen i mellomtiden. Smittesporerene bruker ofte lang tid på å si i fra, og i mellomtiden kan nærkontakten ha besøkt besteforeldre, dratt på trening, vært på besøk hos andre etc. Veldig unødvendig, når man enkelt kan si i fra til egne nærkontakter. 4
Rosa Sitron Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 1 hour ago, velociraptor said: Man informerer, selvsagt. Hadde jeg fått vite om smitte via smittesporingsteamet i stedet for fra personen/foreldrene, hadde jeg aldri hatt noe å gjøre med de drittmenneskene igjen, og hadde ansett det som deres feil om mitt barn hadde smittet noen i mellomtiden. Smittesporerene bruker ofte lang tid på å si i fra, og i mellomtiden kan nærkontakten ha besøkt besteforeldre, dratt på trening, vært på besøk hos andre etc. Veldig unødvendig, når man enkelt kan si i fra til egne nærkontakter. Hvor fort vil du vite? Om jeg som mor får svar kl 21 på kvelden, vil du at jeg skal ringe da, eller er det greit at det venter til dagen etter? Om du har barn i samme klasse vil du jo få beskjed på transponder før jeg hadde stått opp dagen etter. Jeg vet at her er smittesporingen rask.
velociraptor Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 Rosa Sitron skrev (1 time siden): Hvor fort vil du vite? Om jeg som mor får svar kl 21 på kvelden, vil du at jeg skal ringe da, eller er det greit at det venter til dagen etter? Om du har barn i samme klasse vil du jo få beskjed på transponder før jeg hadde stått opp dagen etter. Jeg vet at her er smittesporingen rask. Jeg vil gjerne at du sender en sms til meg om det så er 2 om natten, men i hvert fall klokka 21 om kvelden. Hvis vi er på besøk eller trening eller har besøk, så kan vi da få brutt opp det med en gang i stedet for å fortsette å være sammen med andre mens det kanskje er smittefare. Jeg kan la være å sende ungen på skolen med buss neste morgen, og evt la være å dra på jobb selv. Ikke hvis de bare går i samme klasse, eller på samme fotballag, men hvis ungen din har vært her eller min har vært hos dere eller de på annen måte har vært sammen utenfor skoletid innenfor smitte vinduet. Hva er transponder? Er det er slags meldingssystem på skolen? Noe sånt har ikke vår skole. 4
Giggi Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 Her kom det beskjed kl 23 på kvelden. Fint å få beskjed fortest mulig uansett når på døgnet. 1
Rosa Sitron Skrevet 5. mai 2021 #15 Skrevet 5. mai 2021 1 hour ago, velociraptor said: Jeg vil gjerne at du sender en sms til meg om det så er 2 om natten, men i hvert fall klokka 21 om kvelden. Hvis vi er på besøk eller trening eller har besøk, så kan vi da få brutt opp det med en gang i stedet for å fortsette å være sammen med andre mens det kanskje er smittefare. Jeg kan la være å sende ungen på skolen med buss neste morgen, og evt la være å dra på jobb selv. Ikke hvis de bare går i samme klasse, eller på samme fotballag, men hvis ungen din har vært her eller min har vært hos dere eller de på annen måte har vært sammen utenfor skoletid innenfor smitte vinduet. Hva er transponder? Er det er slags meldingssystem på skolen? Noe sånt har ikke vår skole. Transponder er noe som brukes på skolen ja. Min erfaring fra min kommune er at om det er utbrudd i en klasse eller barnehage ville du visst at det var utbrudd i din klasse og karantene før jeg hadde rukket og si ifra at vi var de syke. Så du hadde ikke trengt meg for å vite at du ikke skulle på jobb eller barnet på skolebussen dagen etter. Men som jeg sa i første post, jeg tenker anderledes om de i klassen/barnehagen enn venner utenom. Venner utenom hadde jeg selvsagt kontaktet. Om det blir smitte rundt mine barn forventer jeg ikke at barnehage/skolevenner bruker tid på å si ifra til meg, beskjedene kommer såpass fort uansett, at det kan de slippe å bruke tid på. Ved positivt svar blir man jo også oppringt og jeg ville spurt den på telefonen hva de ville jeg skulle gjøre og spurt hvor fort de kontaktet videre. Jeg tenker faktisk også at om jeg ringer rundt og forteller rett etter samtalen vil jeg potensielt holde deg opptatt i tlf når du får telefon om karantene. Jeg kommer sikkert til å sende melding til de jeg har nummer til, men kommer ikke til å bruke tid til å lete opp nummer. Om smittesporere anbefaler det ville jeg sikkert informert på foreldregruppene på Facebook, men ikke om de vil informere selv.
velociraptor Skrevet 5. mai 2021 #16 Skrevet 5. mai 2021 Rosa Sitron skrev (3 timer siden): Transponder er noe som brukes på skolen ja. Min erfaring fra min kommune er at om det er utbrudd i en klasse eller barnehage ville du visst at det var utbrudd i din klasse og karantene før jeg hadde rukket og si ifra at vi var de syke. Så du hadde ikke trengt meg for å vite at du ikke skulle på jobb eller barnet på skolebussen dagen etter. Men som jeg sa i første post, jeg tenker anderledes om de i klassen/barnehagen enn venner utenom. Venner utenom hadde jeg selvsagt kontaktet. Om det blir smitte rundt mine barn forventer jeg ikke at barnehage/skolevenner bruker tid på å si ifra til meg, beskjedene kommer såpass fort uansett, at det kan de slippe å bruke tid på. Ved positivt svar blir man jo også oppringt og jeg ville spurt den på telefonen hva de ville jeg skulle gjøre og spurt hvor fort de kontaktet videre. Jeg tenker faktisk også at om jeg ringer rundt og forteller rett etter samtalen vil jeg potensielt holde deg opptatt i tlf når du får telefon om karantene. Jeg kommer sikkert til å sende melding til de jeg har nummer til, men kommer ikke til å bruke tid til å lete opp nummer. Om smittesporere anbefaler det ville jeg sikkert informert på foreldregruppene på Facebook, men ikke om de vil informere selv. Det gikk flere timer fra vi fikk positivt svar til vi ble oppringt, og mao mange timer før noen ville fått beskjed om vi ikke sa fra selv. Av og til kommer testsvaret 09 om morgenen, av og til 04 om natten. Smittesporerende jobber ikke engang om natten, så da kan nærkontaktene allerede ha dratt på jobb/skole hvis du ikke gidder å gi dem beskjed (fordi du blir sliten i fingrene av å taste «hei, vi fikk dessverre en positiv corona-rest her akkurat nå», eller hva er problemet med å gidde å si fra?) Jammen ikke rart smitte sprer seg om mange har den slappe holdningen der. Har ikke vært borti smitte via skolen så vet ikke hvordan rutinene er der, men personlig anser jeg det ikke som voldsomt tidkrevende å sende en sms til de vi har vært sammen med på fritiden siste to døgn før testing (etter testing regner jeg med antallet er null) - det kan umulig være SÅ mange du måtte kontaktet...? 1
Rosa Sitron Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 (endret) 1 hour ago, velociraptor said: Det gikk flere timer fra vi fikk positivt svar til vi ble oppringt, og mao mange timer før noen ville fått beskjed om vi ikke sa fra selv. Av og til kommer testsvaret 09 om morgenen, av og til 04 om natten. Smittesporerende jobber ikke engang om natten, så da kan nærkontaktene allerede ha dratt på jobb/skole hvis du ikke gidder å gi dem beskjed (fordi du blir sliten i fingrene av å taste «hei, vi fikk dessverre en positiv corona-rest her akkurat nå», eller hva er problemet med å gidde å si fra?) Jammen ikke rart smitte sprer seg om mange har den slappe holdningen der. Har ikke vært borti smitte via skolen så vet ikke hvordan rutinene er der, men personlig anser jeg det ikke som voldsomt tidkrevende å sende en sms til de vi har vært sammen med på fritiden siste to døgn før testing (etter testing regner jeg med antallet er null) - det kan umulig være SÅ mange du måtte kontaktet...? Nå snakket jeg om hvem ungene har vært med og jeg aner jo ikke hvem de har lekt med og ikke lekt med i barnehagen. Å ringe 20 foreldre på listen hvor jeg ikke har nummeret til alle syns jeg er en jobb for bhg/skole/smittesporere ja. Jeg har hele veien sagt at de utenfor skole/barnehage ville jeg kontaktet så skjønner ikke helt hva du skal frem til. Jeg ville selvsagt sendt melding til min familie som er de eneste utenfor jobb jeg har vært sosial med siste måneden. Endret 5. mai 2021 av Rosa Sitron
Rosa Sitron Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 (endret) 1 hour ago, velociraptor said: Det gikk flere timer fra vi fikk positivt svar til vi ble oppringt, og mao mange timer før noen ville fått beskjed om vi ikke sa fra selv. Av og til kommer testsvaret 09 om morgenen, av og til 04 om natten. Smittesporerende jobber ikke engang om natten, så da kan nærkontaktene allerede ha dratt på jobb/skole hvis du ikke gidder å gi dem beskjed (fordi du blir sliten i fingrene av å taste «hei, vi fikk dessverre en positiv corona-rest her akkurat nå», eller hva er problemet med å gidde å si fra?) Jammen ikke rart smitte sprer seg om mange har den slappe holdningen der. Har ikke vært borti smitte via skolen så vet ikke hvordan rutinene er der, men personlig anser jeg det ikke som voldsomt tidkrevende å sende en sms til de vi har vært sammen med på fritiden siste to døgn før testing (etter testing regner jeg med antallet er null) - det kan umulig være SÅ mange du måtte kontaktet...? Men om du fikk positiv test før telefon har det vel skjedd en feil? Positiv test skal jo informeres vi telefon. Eller har de sluttet med det også? Endret 5. mai 2021 av Rosa Sitron
velociraptor Skrevet 5. mai 2021 #19 Skrevet 5. mai 2021 Rosa Sitron skrev (4 timer siden): Men om du fikk positiv test før telefon har det vel skjedd en feil? Positiv test skal jo informeres vi telefon. Eller har de sluttet med det også? Man får sms så snart testresultatet er klart, så logger man seg inn på altinn og ser resultatet. Det tar selvsagt mye kortere tid enn for smittesporerene å få tak i den i formasjonen og så ringe. Alle de smittede jeg kjenner har derfor visst det før smittesporerene ringte. De ringer jo i løpet av dagen, men er resultatet klart f.eks. klokka 22 når de har gått av vakt får man ikke telefon før de er på vakt igjen neste morgen Rosa Sitron skrev (4 timer siden): Nå snakket jeg om hvem ungene har vært med og jeg aner jo ikke hvem de har lekt med og ikke lekt med i barnehagen. Å ringe 20 foreldre på listen hvor jeg ikke har nummeret til alle syns jeg er en jobb for bhg/skole/smittesporere ja. Jeg har hele veien sagt at de utenfor skole/barnehage ville jeg kontaktet så skjønner ikke helt hva du skal frem til. Jeg ville selvsagt sendt melding til min familie som er de eneste utenfor jobb jeg har vært sosial med siste måneden. Hvem de har lekt med I barnehagen eller PÅ skolen kan selvsagt ikke du vite, men det har jo hele tiden i denne tråden vært snakk om dem man har møtt på fritiden, og de synes jeg altså du burde kontakte, selv om de skulle gå i samme klasse/samme barnehage. Så, hvis barn A var med dere hjem fra barnehagen en dag, og ditt barn var med barn B neste dag, og dette er innenfor smittevinduet, så synes jeg du skal kontakte dem med en gang du får positivt svar, selv om de også vil få beskjed sammen med alle andre i kohorten. Egentlig er det vel mest naturlig å gi dem beskjed så snart man vet at man må teste seg, og ikke vente helt til man har fått svaret. 1
Rosa Sitron Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 4 minutter siden, velociraptor said: Man får sms så snart testresultatet er klart, så logger man seg inn på altinn og ser resultatet. Det tar selvsagt mye kortere tid enn for smittesporerene å få tak i den i formasjonen og så ringe. Alle de smittede jeg kjenner har derfor visst det før smittesporerene ringte. De ringer jo i løpet av dagen, men er resultatet klart f.eks. klokka 22 når de har gått av vakt får man ikke telefon før de er på vakt igjen neste morgen Hvem de har lekt med I barnehagen eller PÅ skolen kan selvsagt ikke du vite, men det har jo hele tiden i denne tråden vært snakk om dem man har møtt på fritiden, og de synes jeg altså du burde kontakte, selv om de skulle gå i samme klasse/samme barnehage. Så, hvis barn A var med dere hjem fra barnehagen en dag, og ditt barn var med barn B neste dag, og dette er innenfor smittevinduet, så synes jeg du skal kontakte dem med en gang du får positivt svar, selv om de også vil få beskjed sammen med alle andre i kohorten. Egentlig er det vel mest naturlig å gi dem beskjed så snart man vet at man må teste seg, og ikke vente helt til man har fått svaret. Jeg har hele tiden skilt mellom fritid og barnehagen. Og hele veien sagt at fritid ville jeg ringt og ikke nødvendigvis de fra barnehagen. I mitt første svar sier jeg jo at jeg ville ringt. Så jeg skjønner ikke ha du skal ta meg for hele tiden. Om du får sms ved positivt resultat har de endret, for tidligere var det slik at fikk du sms var det ikke vits å sjekke for da var den negativ. Hadde jeg fått sms kl 22 hadde jeg nok ikke sett den før dagen etter. Så da hadde nok ikke fått beskjed av meg før du hadde fått beskjed fra Smittesporere.
Anbefalte innlegg