AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Skal kjøpe katt og vil ha 2 stk. hørt det er lurt å kjøpe fra samme kull slik at de er søsken. Om jeg kjøper to søsken, hvilket kjønn burde jeg velge på de? Har bestemt meg at en av de skal være jente uansett Hadde det vært annerledes ang hvilket kjønn man burde velge om man kjøper fra forskjellige oppdrettere? Anonymkode: b5038...095
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Selv hadde jeg valgt to brødre. Kastrert de så tidlig som mulig. Da får du to som går sammen resten av livet❤ Anonymkode: 0487b...c0e
CorvusCorax Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 Det beste er en katt. Men om du skal ha to bør det være søsken. Kastrert hann og hunn, eller kastrerte brødre.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 To søstre eller to brødre fungerer fint. Anonymkode: a3c2c...b99
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 CorvusCorax skrev (36 minutter siden): Det beste er en katt. Men om du skal ha to bør det være søsken. Kastrert hann og hunn, eller kastrerte brødre. Hvor har du det fra? Det beste er absolutt to katter eller fler. Det er en myte at katter helst vil være alene. Ja det er en del katter som helst vil være alene, nettopp pga at de har vært alene fra dag 1 og om folk skaffer seg en ny katt da så er det en stor forandring for katten og folk introduserer de ikke riktig. Heldigvis er folk mer opplyst nå slik at mange selger kun to og to, eller til noen som har katter fra før. Anonymkode: 1c3d8...231 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Jeg har hørt at sannsynligheten for at de går overens er slik: 1. gutt og gutt 2. jente og gutt 3.jente og jente MEN, det handler aller mest om personlighet, du kan skaffe deg en hunnkatt som katten din hater, men så skaffer du deg en ny hunnkatt som katten din liker. Du er uansett ganske trygg om du velger to katter i samme alder og skaffer de samtidig. Prøv å velg to like katter, to lekne katter, eller to rolige katter osv. Anonymkode: 1c3d8...231
CorvusCorax Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor har du det fra? Det beste er absolutt to katter eller fler. Det er en myte at katter helst vil være alene. Ja det er en del katter som helst vil være alene, nettopp pga at de har vært alene fra dag 1 og om folk skaffer seg en ny katt da så er det en stor forandring for katten og folk introduserer de ikke riktig. Heldigvis er folk mer opplyst nå slik at mange selger kun to og to, eller til noen som har katter fra før. Anonymkode: 1c3d8...231 Nei, det er feil. Katter er antisosiale dyr og trives best alene. De lever ikke i flokk i naturen. Om man skal ha to katter bør de leve sammen fra dag en - slik at de blir vant til det. Altså, søsken. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 CorvusCorax skrev (Akkurat nå): Nei, det er feil. Katter er antisosiale dyr og trives best alene. De lever ikke i flokk i naturen. Om man skal ha to katter bør de leve sammen fra dag en - slik at de blir vant til det. Altså, søsken. Da må du oppdatere deg litt på det temaet for de er absolutt ikke antisosiale dyr. Faktisk så kjeder katter seg lett og har godt av selskap og det er mange katter som får ny kattevenn senere i livet og som liker det. Anonymkode: 1c3d8...231 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 Har to hankatter som begge er kastrerte, de tisser overalt for å merke territoriet sitt. Så hadde valgt to hunkatter. Anonymkode: c2fd7...d13
CorvusCorax Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du oppdatere deg litt på det temaet for de er absolutt ikke antisosiale dyr. Faktisk så kjeder katter seg lett og har godt av selskap og det er mange katter som får ny kattevenn senere i livet og som liker det. Anonymkode: 1c3d8...231 Det er nok heller du som bør oppdatere deg. Det sagt, så er jeg enig at to kastrerte søsken fungerer godt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 Vi har gutt og jente fra samme kull. Begge kastrert. Inne sover de inntil hverandre og er uadskillelige, ute går de litt hver for seg. På jobben har vi to gutter fra samme kull, begge kastrert. De "henger" mye sammen både ute og inne det viktigste er vel at du kastrerer begge katter og sikkert en stor fordel at de er fra samme kull Anonymkode: a298b...ec6 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 Jeg er enig i at katter som har bodd alene i 10 år aller helst vil fortsette å bo alene, du kan selvfølgelig med suksess introdusere en ny katt der, men har de vært alene i 10 år er det nok best å la de få være i fred da de er vandt med det. Og at det finnes noen katter som absolutt helst vil være alene og ikke hadde godtatt en ny katt uansett. Men det er jo fordi eieren har valgt fra start at denne katten skal være alene og katten er blitt vandt med det. Men veldig ofte så er jo det pga at katter er veldig territoriale dyr, og vanedyr, så det å plutselig komme med en katt blir feil for de fleste katter, du hadde heller ikke likt om det plutselig sto en fremmed på døren din og ville flytte inn. Det mange gjør feil er at de 1. venter for lenge med å skaffe en ny katt. 2. ikke introduserer de riktig. Med riktig introdusering kan de fleste katter gå overens. Utekatter kan klare seg fint alene men mange hadde nok hatt utbytte av en til katt. Innekatter SKAL være to, da de har veldig lett for å kjede seg og ofte får seperasjonsangst og stress osv. De finnes ekstremt mange kolonier i Norge der katter deler område uten problemer, så det er absolutt ikke sant at de ikke lever i grupper. Mange fosterhjem får flere katter til seg om de vare har en katt for at katten skal få selskap og sosialisere seg. Jeg har selv introdusert en 5 mnd gammel katt til en 5 år gammel katt uten problemer. Det beste er jo om kattene går mer enn overens og faktisk sover sammen, slikker hverandre, leker sammen, at de får utbytte av hverandre. Og da er det selvfølgelig tryggest og best å skaffe de når de er små. Før de har rukket å bli alene og spesiellpå det. Altså: -Katter er forskjellige så det at katter bør leve sammen med andre katter gjelder selvfølgelig ikke for alle. - Noen katter trives best alene for vi mennesker har gjort det sånn. - Katter som ikke kommer overens er som regel et resultat av at man har for liten leilighet og ikke har tilrettelagt for det(hyller, ol), at man feks bare har en dokasse, en matstasjon osv. Har du lest deg opp nok om temaet og tilrettelegger for kattene så har de det helt supert sammen. Jeg orker ikke google mer nå, kan gjøre det senere, eller du kan 😅 https://www.msdvetmanual.com/behavior/normal-social-behavior-and-behavioral-problems-of-domestic-animals/social-behavior-of-cats Anonymkode: 1c3d8...231 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #13 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er enig i at katter som har bodd alene i 10 år aller helst vil fortsette å bo alene, du kan selvfølgelig med suksess introdusere en ny katt der, men har de vært alene i 10 år er det nok best å la de få være i fred da de er vandt med det. Og at det finnes noen katter som absolutt helst vil være alene og ikke hadde godtatt en ny katt uansett. Men det er jo fordi eieren har valgt fra start at denne katten skal være alene og katten er blitt vandt med det. Men veldig ofte så er jo det pga at katter er veldig territoriale dyr, og vanedyr, så det å plutselig komme med en katt blir feil for de fleste katter, du hadde heller ikke likt om det plutselig sto en fremmed på døren din og ville flytte inn. Det mange gjør feil er at de 1. venter for lenge med å skaffe en ny katt. 2. ikke introduserer de riktig. Med riktig introdusering kan de fleste katter gå overens. Utekatter kan klare seg fint alene men mange hadde nok hatt utbytte av en til katt. Innekatter SKAL være to, da de har veldig lett for å kjede seg og ofte får seperasjonsangst og stress osv. De finnes ekstremt mange kolonier i Norge der katter deler område uten problemer, så det er absolutt ikke sant at de ikke lever i grupper. Mange fosterhjem får flere katter til seg om de vare har en katt for at katten skal få selskap og sosialisere seg. Jeg har selv introdusert en 5 mnd gammel katt til en 5 år gammel katt uten problemer. Det beste er jo om kattene går mer enn overens og faktisk sover sammen, slikker hverandre, leker sammen, at de får utbytte av hverandre. Og da er det selvfølgelig tryggest og best å skaffe de når de er små. Før de har rukket å bli alene og spesiellpå det. Altså: -Katter er forskjellige så det at katter bør leve sammen med andre katter gjelder selvfølgelig ikke for alle. - Noen katter trives best alene for vi mennesker har gjort det sånn. - Katter som ikke kommer overens er som regel et resultat av at man har for liten leilighet og ikke har tilrettelagt for det(hyller, ol), at man feks bare har en dokasse, en matstasjon osv. Har du lest deg opp nok om temaet og tilrettelegger for kattene så har de det helt supert sammen. Jeg orker ikke google mer nå, kan gjøre det senere, eller du kan 😅 https://www.msdvetmanual.com/behavior/normal-social-behavior-and-behavioral-problems-of-domestic-animals/social-behavior-of-cats Anonymkode: 1c3d8...231 Det handler jo også mye om personlighet som jeg skrev lengre oppe. Hadde to katter før som ikke likte hverandre så godt, en mor og en datter, så de gikk overens men de kunne nok helt fint klart seg uten hverandre. Da vi fikk en hannkatt til så ble datter og hannkatten kjempe gode venner. Men alle hadde sikkert gått bra overens om jeg hadde hatt mer kunnskap på den tiden, vi hadde ingen kattedo, ikke noe tilrettelagt i leiligheten for kattene, ingen aktivisering, klorestativ osv, og kun en skål med mat på deling og en vannskål, så det er jo oppskriften på å mislykkes. Katter er jo livredde for at det ikke skal være nok mat og det er jo hovud grunnen til at de krangler så å la tre katter dele på en matstasjon.....Jeg er egentlig overrasket over at de gikk så bra sammen. Anonymkode: 1c3d8...231
Myrmica Skrevet 4. mai 2021 #14 Skrevet 4. mai 2021 CorvusCorax skrev (5 timer siden): Nei, det er feil. Katter er antisosiale dyr og trives best alene. De lever ikke i flokk i naturen. Om man skal ha to katter bør de leve sammen fra dag en - slik at de blir vant til det. Altså, søsken. Tamkattene vi har i dag er ganske sosiale. Den domestiserte katten lever ikke naturlig vilt, så vi har ikke noe godt sammenligningsgrunnlag der. Mange tusen år med domestisering har gjort dem mer vennligstilt ovenfor både mennesker og artsfrender. Forvillede katter lever ofte i kolonier, sjelden helt isolert. Katter er territoriale, og vil ikke ha fremmede innpå seg, men lever gjerne sammen med kjente individer. Enkelte store ville katter lever også i grupper eller flokker. 3
CorvusCorax Skrevet 4. mai 2021 #15 Skrevet 4. mai 2021 Myrmica skrev (Akkurat nå): Tamkattene vi har i dag er ganske sosiale. Den domestiserte katten lever ikke naturlig vilt, så vi har ikke noe godt sammenligningsgrunnlag der. Mange tusen år med domestisering har gjort dem mer vennligstilt ovenfor både mennesker og artsfrender. Forvillede katter lever ofte i kolonier, sjelden helt isolert. Katter er territoriale, og vil ikke ha fremmede innpå seg, men lever gjerne sammen med kjente individer. Enkelte store ville katter lever også i grupper eller flokker. Eneste av de store villkattene som lever i flokk i naturen er løven. Ellers "kan" tigere gå godt sammen. Andre store kattedyr holder seg for seg selv. Poenget er at de fleste katter lever fint alene med eier/eiere og trenger ikke en artsfrende for å være tilfredsstilt. Men nok engang, vet ikke hvor mange ganger jeg må skrive det - katter fra samme kull kan leve godt sammen og sosialisere. Sitat fra snl Noen katter er svært sosiale, mens den typiske katt heller foretrekker å være alene. https://snl.no/katt
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #16 Skrevet 4. mai 2021 At jentepuser ikke går overens må være en slags myte som har blitt sannhet. De fleste oppdrettere har flere hunnkatter, og attpåtil fertile som sådan (ekstra hormonelle, må vite!), som går sammen. Selvfølgelig skjer det at de krangler, men de fleste opplever jo at de hjelper hverandre med kattungene sine og bytter på å ta ansvar osv. Hannkatter er ofte mer bedagelige, og kan kanskje sies å gå enklere overens med andre på grunn av det. Personlig har jeg to hunnkatter, de er ikke i nær slekt, men er perlevenner fordetom. Så jeg har ingen dårlig erfaring med det i alle fall. Anonymkode: 006d2...5d7 2
Gjest TheCatLady Skrevet 4. mai 2021 #17 Skrevet 4. mai 2021 (endret) Jeg tenker to jenter jeg da siden du ønsker at en skal være jente. At de er søsken og vokser opp sammen vil være en fordel. Det er mye vanskeligere å få to voksne puser til å gå sammen, men her kommer personlighet inn. Jeg har en hannkatt som ikke går overens med alle katter. Eksen hadde to hunnkatter og hannkatten likte ikke de og de likte ikke han, men han har hatt noen andre hannkatter han har vært kompis med så mulig en annen hannkatt hadde gått. Om en pus er sosial og går overens med andre kommer helt an på katten. Enkelte går jo overens med alle og er rolige og bedagelige. Andre er veldig territorielle og enhver som bare stikker et værhår inn på deres territorie blir jaget. Mens andre igjen kan gå overens med en annen katt, men bruker lang tid på det. Men i dette tilfellet tror jeg det går bra når det er to søsken som vokser opp sammen Endret 4. mai 2021 av TheCatLady
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #18 Skrevet 4. mai 2021 Hva som går best sammen varierer nok ganske mye. Har 4 katter, tre hanner og en frøken. Det er frøkna som er sjefen. Ingen av de er søsken. Så det går på personligheten til kattene, og hvordan du er som katteeier. En må ha tålmodighet med de, det er ikke sagt at søsken går bedre sammen enn de som er søsken. De fleste kan fint leve sammen som flokk, men flokken til katter er ulik flokken til hunder og mennesker. Anonymkode: 4991a...269
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #19 Skrevet 4. mai 2021 Jeg ville bedt oppdretter om å ta ut to som går godt sammen. Har selv to søstre fra samme kull som er perlevenner. De vasker hverandre, leker og koser seg, det er åpenbart at de har stor glede av å være to. Anonymkode: 2b98a...cd9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå