AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Hva anser du som husmannskost? Anser du det som en kjip eller god middag? Ville du har servert det til gjester? Anonymkode: 1a4da...03e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 bestemors karbonader, sammen med poteter/potetmos, bruns saus, tyttebær, grønnsaker Anonymkode: bb66d...ce1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Kjøttkaker i brunsaus med poteter og surkål/ertestuing/gullerøtter og tyttebær Anonymkode: cf9e6...046 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Husmenn hadde generelt dårlig råd og spiste mye poteter og kornprodukt. Anonymkode: 80591...61a 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Kokt potet og rotgrønnsaker, med brun/hvit saus og kjøttkake/torsk/laks/fiskeboller. Anonymkode: abe26...6e7 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kokt potet og rotgrønnsaker, med brun/hvit saus og kjøttkake/torsk/laks/fiskeboller. Anonymkode: abe26...6e7 Makaronistuing og kålstuing, tyttebærsyltetøy, fiskegrateng, råkostsalat Anonymkode: abe26...6e7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 sosakjøt,brennsnut,fiskerateng... Anonymkode: faf6d...5af
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 Kjøttkaker, ertesuppe, lapskaus, kålruletter, kjøttsuppe, frikasser, seibiff med løk, kokt laks...osv
Tuppeluri Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 Lettsalta torsk med poteter og saus, kjøttkaker og poteter med brunsaus, fårikål, pinnekjøtt, flesk og duppe, kompe, lapskaus med svin eller høyrygg. Kålstuing, ertestuing, grandiosa 😂 Hadde blitt glad for alle nevnt over her utenom den siste, spiser ikke papp, men den er så mye spist her i Norge at jeg ser på den som husmannskost
Gjest Smeltemann Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 Potetball,spekesild,sildball,ribbe,stekt makrell.Er vel det nærmeste jeg kommer når jeg tenker på husmannskost.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 Inneholder gjerne ootet, og ikke noe særlig mer eksotisk krydder enn salt og pepper. Hvis man kan lage mat, så hadde jeg gjerne blitt servert kjøttkaker, kjøtt i mørke eller brun lapskaus borte! Det er mat jeg aldri lager selv. Om det derimot er kjøttkaker fra Gilde, lapskaus fra boks (eller en pose lapskausblanding med noe simpelt kjøtt), så hadde jeg blitt skuffet over å få det servert. Hadde spist uten å si noe, men husmannskost ala halv og helfabrikata synes jeg er kjedelig hverdagsmat i som brukes ved tidsklemma. Anonymkode: 1b133...c68
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #13 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde spist uten å si noe, men husmannskost ala halv og helfabrikata synes jeg er kjedelig hverdagsmat i som brukes ved tidsklemma. Det var nok ikke mange husmenn som spiste halv- og halvfabrikata. Anonymkode: 80591...61a 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #14 Skrevet 4. mai 2021 Komle, sosakjøt, hakkasteik Anonymkode: 85cb3...a42
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #15 Skrevet 4. mai 2021 Spekesild og poteter, stekt flesk, vassgraut. Anonymkode: 69522...c8e 1
sommermor Skrevet 5. mai 2021 #16 Skrevet 5. mai 2021 Lapskaus, rømmegrøt, spekesild , kokt torsk, kjøttkaker, potetball, kålruletter.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #17 Skrevet 6. mai 2021 Anser det som godt og en del retter egner seg godt til gjester. Men kommer jo helt an på hvilke gjester og når. Synes typisk husmannskost passer til søndag og ukedager. Til fredag og lørdag passer mer "kosemat". Men til besteforeldrene mine kunne jeg servert husmannskost når som helst. For meg er god husmannskost kjøttkaker, stek, fårikål, hjemmelaget fiskegrateng, raspeballer med tilbehør, laks med agurksalat, sosekjøtt. Alt med klassisk tilbehør selvsagt. Anonymkode: f07d4...a7f
Gjest Magritta Skrevet 6. mai 2021 #18 Skrevet 6. mai 2021 Lapskaus, sodd, fårikål, kjøttkaker, fiskeboller, smalahove
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #19 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Anser det som godt og en del retter egner seg godt til gjester. Men kommer jo helt an på hvilke gjester og når. Synes typisk husmannskost passer til søndag og ukedager. Til fredag og lørdag passer mer "kosemat". Men til besteforeldrene mine kunne jeg servert husmannskost når som helst. For meg er god husmannskost kjøttkaker, stek, fårikål, hjemmelaget fiskegrateng, raspeballer med tilbehør, laks med agurksalat, sosekjøtt. Alt med klassisk tilbehør selvsagt. Anonymkode: f07d4...a7f Husmennene var stort sett fattige og hadde nok sjelden eller aldri stek og laks. De spiste mye poteter og korn. Anonymkode: 80591...61a 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #20 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Husmennene var stort sett fattige og hadde nok sjelden eller aldri stek og laks. De spiste mye poteter og korn. Anonymkode: 80591...61a Jepp. Veldig mange som ikke har peiling på forskjellen på husmannskost og tradisjonsmat. Husmannskost = det husmenn spiste. Det mange nevner i denne tråden var sånt du fant på bordet hos storbonden, og som husmannen bare kunne drømme om. Anonymkode: 2ac27...021 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå