I Grosny Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Skal man ligge unna melkeprodukter for å redusere LDL-kolestrol? Er melkefett bra eller dårlig? Er rapsolje og olivenolje best? Stekt olje, er det dårlig uansett hvilken? Er noe verre eller bedre? Hvilken type margarin/smør er gir minst ldl-kolestrol? Eller bør man kutte ut margarin og heller bruke olivenolje på brødskiva?
stan Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 Hvor mye fett du spiser kan påvirke kolesterolnivået i blodet. Det betyr ikke at alt fett er usunt, men at du bør tenke på hvor mye og hva slags fett du får i deg. De «usunne» fettypene kalles mettet fett og transfett. Melkefett er drøyt halvparten mettet. Min erfaring er at rapsolje er best. Lite smak og tåler steking bedre. Mange tror at det dannes transfett når man varmer opp olje eller margarin, men det er feil. Likevel skal man ikke bruke for høy temperatur når man varmer opp olje fordi det ved høye temperaturer skjer en oksidering/harskning av oljen. Med olje til steking er det mest gunstige å steke på middels høy temperatur, opptil 150 grader over lengre tid, eller opp til 220 grader ved svært kort tid. Hvis du freser løk eller hvitløk i oljen som varmes opp i pannen, tåler oljen høy temperatur bedre. Løken inneholder nemlig spesielle svovelholdige antioksidanter som beskytter oljen mot å oksidere under oppvarming. På brødskiva bruker jeg det som har lavest fett innhold. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 De lærde strides. Her er en interresant mulig forklaring: https://forskning.no/hjertet-mat-og-helse/ny-norsk-modell-kan-forklare-kolesterol-mysterium/1806166 Planteoljer, gjerne utenom olivenolje, er ikke naturlig og det krever ganske harde prosesser for å få laget de. Anonymkode: 2dc42...9bb 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 Det syns jeg du skal spørre legen din om. Anonymkode: 4ab41...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Du kan sannsynligvis finne et brukbart svar ved å stille spørsmålet på en annen måte: var det normalt for folk å bale med kolesterolet i fortiden? I så fall, hvis vi går ut fra at det har med typen fett å gjøre, kan vi da i dag spise samme type fett som de gjorde før? Svaret er at det kan vi selvsagt, og i så fall er rådet at vi bør spise fett fra dyreriket i stedet for moderne margariner og planteoljer. Anonymkode: 7245b...782
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Denne kolestrolen er ikke bare bare. Jeg bruker lite smør (aldri margarin) men har heller ikke noe problemer med kolesterol. Det betyr ikke at det har noen sammenheng. Jeg steker i litt raps (om det er nødvendig) og bruker olivenolje når det skal ingen eller lav varme til. I forhold til kolesterol skal noe mat være gunstig (som havre). Og andre ting er helt uproblematisk. Hva med å legge om kosten litt for å se hva som skjer? For min del har det vært uproblematisk å kutte ut smør helt i det daglige. Eks, knekkebrød med makrell i tomat (her trenger du ikke smør) men får mye av de gode oljene. Lykke til uansett. Det finnes sikkert veldig gode ressurser på nett som kan hjelpe. Jeg har også tro på å spise naturlig, men blander meg ikke inn i debatten smør eller Vita hjertegod... (Synes det er rart de kan selge det som hjertegod om den ikke er det.) Anonymkode: 75562...d4e
I Grosny Skrevet 5. mai 2021 Forfatter #7 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 0.23): Det syns jeg du skal spørre legen din om. Anonymkode: 4ab41...ddb Hvor store kostholdseksperter er legene? Det er jo så utrolig mye de skal ha peiling på. Men allikevel. Jeg skal spørre.Han vet mye.
I Grosny Skrevet 5. mai 2021 Forfatter #8 Skrevet 5. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 7.53): Denne kolestrolen er ikke bare bare. Jeg bruker lite smør (aldri margarin) men har heller ikke noe problemer med kolesterol. Det betyr ikke at det har noen sammenheng. Jeg steker i litt raps (om det er nødvendig) og bruker olivenolje når det skal ingen eller lav varme til. I forhold til kolesterol skal noe mat være gunstig (som havre). Og andre ting er helt uproblematisk. Hva med å legge om kosten litt for å se hva som skjer? For min del har det vært uproblematisk å kutte ut smør helt i det daglige. Eks, knekkebrød med makrell i tomat (her trenger du ikke smør) men får mye av de gode oljene. Lykke til uansett. Det finnes sikkert veldig gode ressurser på nett som kan hjelpe. Jeg har også tro på å spise naturlig, men blander meg ikke inn i debatten smør eller Vita hjertegod... (Synes det er rart de kan selge det som hjertegod om den ikke er det.) Anonymkode: 75562...d4e Jeg bruker også rapsolje til steking, og så bruker jeg litt olivenolje i salater: Mitt inntrykk er at man bør ha i seg noe fett, og at fet fisk, rapsolje og olivenolje er førstevalget. Jeg er veldig usikker på melkefettet, om man bør ha i seg dette eller ikke. Har gått vekk fra tyrkisk yoghurt med mye fett og landet på Synnøve gresk yoghurt med bare 2 % fett. Jeg har blitt veldig forsiktig med svin, sikkert en grunn til at svin er haram. Endret 5. mai 2021 av I Grosny 1
I Grosny Skrevet 5. mai 2021 Forfatter #9 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 7.53): Denne kolestrolen er ikke bare bare. Jeg bruker lite smør (aldri margarin) men har heller ikke noe problemer med kolesterol. Det betyr ikke at det har noen sammenheng. Jeg steker i litt raps (om det er nødvendig) og bruker olivenolje når det skal ingen eller lav varme til. I forhold til kolesterol skal noe mat være gunstig (som havre). Og andre ting er helt uproblematisk. Hva med å legge om kosten litt for å se hva som skjer? For min del har det vært uproblematisk å kutte ut smør helt i det daglige. Eks, knekkebrød med makrell i tomat (her trenger du ikke smør) men får mye av de gode oljene. Lykke til uansett. Det finnes sikkert veldig gode ressurser på nett som kan hjelpe. Jeg har også tro på å spise naturlig, men blander meg ikke inn i debatten smør eller Vita hjertegod... (Synes det er rart de kan selge det som hjertegod om den ikke er det.) Anonymkode: 75562...d4e Jeg tenker på å korrigere kostholdet, og planlegger å lese meg opp på kosthold. Har på følelsen at du gjør ting smart. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 I Grosny skrev (30 minutter siden): Jeg tenker på å korrigere kostholdet, og planlegger å lese meg opp på kosthold. Har på følelsen at du gjør ting smart. Så bra at du ønsker å lære mer om kosten. Ikke bli helt fortvilt når du ser mye ulik og motstridende informasjon. Du trenger ikke å gjøre ting vanskelig. Naturlig mat, passe posjonsstørrelser og rom til litt kos er egentlig hovedregel. Ikke for mye, ikke for lite og ikke for strengt Anonymkode: 75562...d4e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå