Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har etter jeg var ferdig i permisjon med mitt siste barn søkt utallige jobber. 
Jeg er en helt normal og oppegående dame på 30 år, men likevel føler jeg meg helt udugelig når ingen gidder å ta meg inn på intervju engang. Orker nesten ikke søke fler jobber før det føles så håpløst 

Har jobbet alle år innen nødetaten, men ser etter typ butikkjobber hvor jeg slipper turnus. 

Hva er den bombesikre oppskriften på å få jobben? 

Anonymkode: 58782...2ee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi deg, plutselig løsner det!

Anonymkode: 8e394...4e7

Skrevet

Det er helt ekstremt mange som søker jobber nå, og spesielt til butikkjobber og lignende hvor det ikke er påkrevd med utdanning. Det kan være flere hundre søkere pr stilling, og med tanke på hvor mange som er permittert pga nedstengt handelsstand så er det nok mange som søker som har mye relevant erfaring.

Man må bare fortsette søke og søke og søke. Søknad må være godt rettet mot den spesifikke stillingen, og man må tydelig fram hvorfor man er den beste de kan velge. 
Når du ikke har erfaring, så må du få fram tydelig at dette karrierebyttet er noe du ønsker og har valgt selv, og du må få fram hvilke kvalifikasjoner du har som de kan dra nytte av i stillingen.
Få fram foreksempel at du er vant til å takle ett varierende tempo og høyt stressnivå, at du vet å holde hode kaldt når det foregår mye, at du er ryddig, pliktoppfyllende og en problemløser, (eksempler på egenskaper jeg ser for meg noen fra nødetatene innehar) og at du grunnet endret livvsituasjon nå ønsker deg bort fra turnuslivet og ønsker stabile arbeidstider, samtidig som du er fleksibel. Og få fram hvorfor det er akkurat DEN butikken du vil jobbe i.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (49 minutter siden):

Det er helt ekstremt mange som søker jobber nå, og spesielt til butikkjobber og lignende hvor det ikke er påkrevd med utdanning. Det kan være flere hundre søkere pr stilling, og med tanke på hvor mange som er permittert pga nedstengt handelsstand så er det nok mange som søker som har mye relevant erfaring.

Man må bare fortsette søke og søke og søke. Søknad må være godt rettet mot den spesifikke stillingen, og man må tydelig fram hvorfor man er den beste de kan velge. 
Når du ikke har erfaring, så må du få fram tydelig at dette karrierebyttet er noe du ønsker og har valgt selv, og du må få fram hvilke kvalifikasjoner du har som de kan dra nytte av i stillingen.
Få fram foreksempel at du er vant til å takle ett varierende tempo og høyt stressnivå, at du vet å holde hode kaldt når det foregår mye, at du er ryddig, pliktoppfyllende og en problemløser, (eksempler på egenskaper jeg ser for meg noen fra nødetatene innehar) og at du grunnet endret livvsituasjon nå ønsker deg bort fra turnuslivet og ønsker stabile arbeidstider, samtidig som du er fleksibel. Og få fram hvorfor det er akkurat DEN butikken du vil jobbe i.

Tusen takk. Dette hjelper litt på å høre!

Egenskapene er virkelig treffede, det er jo sånn jeg er. Har nokk ikke formidlet dette bra nokk i søknader, men blir skjerpings nå. Igjen, takk😊

Skrevet

Henger meg på med egenskaper.
De fleste ønsker seg en kollega også. Hvem er du som person. Få med dine gode sider som kollega.

Og din jobbsøknad må være "teaser". Den skal gi litt, men ikke alt. De skal være trygge på at du er en kandidat. Det er ikke her du skal få jobben. Det skal du få til på intervjuet. Så gi trygghet i søknaden.
Gjør så de føler det er trygt å ta deg inn på intervju.

Og.... det er bare å sende og sende søknader. Plutselig skjer det.
Lykke til 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tusen takk. Dette hjelper litt på å høre!

Egenskapene er virkelig treffede, det er jo sånn jeg er. Har nokk ikke formidlet dette bra nokk i søknader, men blir skjerpings nå. Igjen, takk😊

Jeg søkte selv over 150 jobber før jeg fikk intervju, og da hadde jeg relevant erfaring/utdanning i fjor sommer/høst.

Mange jeg har vært i kontakt med som har prøvd finne jobb siden mars i fjor har vært oppe i tre-sifret antall søknader. Men bedrifter henter også færre til intervju, så desto større sjanse til å få jobben om man bare kommer seg til intervju :) 

AnonymBruker
Skrevet

Tenk som en mann og skryt hemningsløst av deg selv. Det løsnet da jeg begynte med det, dog en annen bransje.

Anonymkode: e0341...f24

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slett ikke sikkert at et innlegg her er representativt for hvordan du skriver i søknader, men vær VELDIG nøye på språk og rettskriving. Ser en del skrivefeil i innleggene dine her (ikke ment som kritikk, men råd). 

Anonymkode: d9b59...c60

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i alle rådene, men søkte en stilling dagen før fristen gikk ut, fikk svar og invitasjon dagen etter. Så gjennom søknaden etter jeg hadde sendt den. Det var en liten skrivefeil i søknaden... ( tenkte at den får jeg ikke svar på ).. . 

Forskjellen på den og andre søknader er at det virkelig er drømmejobben så jeg hev alle regler til siden og skrev faktisk etter hjertet og min store oppriktige interesse.  Mulig det skinner gjennom søknaden?

Anonymkode: 8e394...4e7

Skrevet

Jeg vurderer å betale for søknadshjelp av noen profesjonelle. Er godt kvalifisert, men tror jeg har fastnet litt opp i søknadsskrivingen. Er lenge sisden sist jeg søkte jobb.  Fant CVguru.no på nette som tar 2000 kr for å gjøre jobben. Lurer på om noen har erfaring med dem eller om de vet om nav dekker det ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...