AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Signerte kontrakt med bindingstid på ett år på en leilighet. Utleier informerte ikke om en renovering av hele oppgangen før signering. Fortalte det ved innflytting. Jeg har hjemmekontor og daglige virtuelle kundemøter. Jeg er også en person som er var for støy. Nå er jeg helt i kjelleren over bråket som startet på dag 2 etter innflytting. Er det lov å ikke opplyse om en så inngripende renovasjon før signering? Jeg ønsker å avslutte kontrakten og finne meg et rolig sted, men er jo bundet for ett år.. Anonymkode: e7773...044 1
Miah Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 Er det mulig å finne en å fremleie til, og så finne deg et nytt sted å bo? 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 51 minutter siden, Miah said: Er det mulig å finne en å fremleie til, og så finne deg et nytt sted å bo? Nei, har med med en regelrytter å gjøre. Anonymkode: e7773...044
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, har med med en regelrytter å gjøre. Anonymkode: e7773...044 Det er bra med regelrytter. Anonymkode: 9726c...adb 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 Dette er grunnen til at man ALDRI må signere sånne kontrakter som varer i et år. Utleiere er ikke til å stole på. Jeg tviler på at du har grunn til å si opp kontrakten, men ville tatt kontakt med advokat for hjelp. Leietakerforeningen eller jussbus, vet også at flere kommuner har fri advokathjelp en gang eller to i måneden. Noen har også fri advokathjelp gjennom fagforening, uten at det trenger å være arbeidslivsrelaterte spørsmål. Anonymkode: dce1b...351 5
MissPierce Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 Kan garantere at utleier viste det, og derfor valgte en kontrakt med 1års binding. For ingen ville ellers blitt boende. Sleip som faen! 17
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 MissPierce skrev (29 minutter siden): Kan garantere at utleier viste det, og derfor valgte en kontrakt med 1års binding. For ingen ville ellers blitt boende. Sleip som faen! Er det ikke minstekrav om 3 år, hvordan kan utleier velge ett års binding da? Anonymkode: 9726c...adb
MissPierce Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er det ikke minstekrav om 3 år, hvordan kan utleier velge ett års binding da? Anonymkode: 9726c...adb Det stemmer at det er minstekrav om 3 år, og da med 3mnd gjensidig oppsigelse som standard. Men en del skriver 9mnd bindings tid fra begge parter, og så er det 3mnd oppsigelse etter det. Noe som da jo gir 12mnd binding før man kan si opp. 4
Gjest Robin666 Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 MissPierce skrev (5 timer siden): Kan garantere at utleier viste det, og derfor valgte en kontrakt med 1års binding. For ingen ville ellers blitt boende. Sleip som faen! Hva er det utleier viste frem og til hvem? Forstår ikke helt hva du mener
MissPierce Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 Robin666 skrev (28 minutter siden): Hva er det utleier viste frem og til hvem? Forstår ikke helt hva du mener Skulle stå visste det. Altså at utleier visste at det skulle være oppussing i gangen, og derfor valgte en bindings tid på 1 år. For ellers hadde folk sagt opp med en gang, og flyttet etter 3mnd. Å ingen ville ha leid når de så oppussingen da de kom på visning. Så leiligheten hadde blitt stående tom. 7
MiaHI Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 Råååsa skrev (1 time siden): Hva skjer om du bare flytter da? Hen er ifølge kontrakten pliktig til å betale leie i 1 år, så å "bare flytte" vil ikke endre på det. 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #13 Skrevet 4. mai 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Signerte kontrakt med bindingstid på ett år på en leilighet. Utleier informerte ikke om en renovering av hele oppgangen før signering. Fortalte det ved innflytting. Jeg har hjemmekontor og daglige virtuelle kundemøter. Jeg er også en person som er var for støy. Nå er jeg helt i kjelleren over bråket som startet på dag 2 etter innflytting. Er det lov å ikke opplyse om en så inngripende renovasjon før signering? Jeg ønsker å avslutte kontrakten og finne meg et rolig sted, men er jo bundet for ett år.. Anonymkode: e7773...044 Altså, en pragmatisk løsning inntil videre er å be arbeidsgiver om å sitte fysisk på kontoret, da du ikke har et egnet sted for hjemmekontor. Anonymkode: 2b682...0e9 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #14 Skrevet 4. mai 2021 Dette er da helt vanlig. Var det ikke oppussing i oppgangen, så er det arbeid i gata, så er det naboen som pusser opp etc. man må nesten regne med bråk i tettbygde strøk. Anonymkode: 140a2...111 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #15 Skrevet 4. mai 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Altså, en pragmatisk løsning inntil videre er å be arbeidsgiver om å sitte fysisk på kontoret, da du ikke har et egnet sted for hjemmekontor. Anonymkode: 2b682...0e9 Firmaet mitt har ikke kontor i Norge Anonymkode: e7773...044
Illuminatum Skrevet 4. mai 2021 #16 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, har med med en regelrytter å gjøre. Anonymkode: e7773...044 Det kan godt hende, men han har ikke rett til å nekte fremleie 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #17 Skrevet 4. mai 2021 Illuminatum skrev (2 minutter siden): Det kan godt hende, men han har ikke rett til å nekte fremleie Husleieloven: "§ 7-2.Den alminnelige regelen om framleie Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse." Anonymkode: 28cac...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #18 Skrevet 4. mai 2021 Jeg trodde ikke utleier hadde mulighet til lengre oppsigelsestid enn 3 måneder? Dvs at utleier kan binde seg til lengre, men at du som leietager uansett har 3 måneder, og ikke kan frasi deg retten til å flytte ved å inngå strengere kontrakt? Forresten; hvis du leier en hel leilighet er avtalen ugyldig i henhold til husleielovens § 9-3.(Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig), og du har uansett 3 måneder oppsigelse. Anonymkode: 0bc10...bcd
Kristin70 Skrevet 4. mai 2021 #19 Skrevet 4. mai 2021 Hvor lenge skal bråket vare? Du kan si opp avtalen hvis det er vesentlig mislighold. Det er en mangel hvis utleier ikke har opplyst om forhold som han burde skjønt ville ha betydning for leieavtalen. Hvis du har fortalt at du skal jobbe hjemmefra og bråket skal vare i flere måneder vil det kunne tenkes at mangelen fører til vesentlig mislighold. Spørsmålet er også om huseier visste at oppussingen av oppgangen ville starte på dette tidspunktet og det ville være mye bråk. Hvis utleier kun eier denne leiligheten i oppgangen er det ikke sikkert at han visste når oppussingen skulle starte eller hvor omfattende den skulle være på tidspunktet for signering. Hvis bråket kun varer et par uker vil det være annerledes. Selv om det ikke er vesentlig mislighold og du kan heve leieavtalen vil det kunne være mulighet å be om prisavslag. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #20 Skrevet 4. mai 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Dette er grunnen til at man ALDRI må signere sånne kontrakter som varer i et år. Har du prøvd å skaffe deg leiebolig i det siste? Det er ganske trangt om beinet skal jeg si deg. De færreste har faktisk ikke "råd" til å takke nei til sånne type krav hvis det betyr at man ikke får tak over hodet. Anonymkode: 72aee...3ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå