AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #121 Del Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 19.54): Jeg liker best Bremykt og Olivero,men legen anbefaler Vita hjertego siden jeg har stigende kolesterol ( bruker ikke medisin) Jeg spiser ikke så altfor mye smør, kanskje på 2 skiver og to knekkebrød pr dag, samt ei skei på grøten noen ganger i uka. Har jo hørt at det er sunt med rent smør? Hva tenker du? Anonymkode: 0d16d...ad6 Beklager, jeg må bare kommentere det: Jeg jobber med smør og margaring, og det er forskjell på hva som er smør og hva som er margarin. Olivero er margarin og ikke smør 😅 Jeg spiser daglig på skiven margarin, Soft Flora light. Jeg er oppvokst med Soft Flora, og jeg liker den veldig midle smaken den har, for den er ikke for sterk slik at den påvirker pålegget jeg har på. I stekepanne har jeg brukt en del margarin som Melange oppover, men de siste 4 årene har jeg brukt Tine sitt foliesmør eller Setersmør om jeg lager noe digg som osteskive eller noe i panna, og ønsker det lille ekstra med salt og smak som er i det smøret 😄 Anonymkode: 18f72...1ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #122 Del Skrevet 5. mai 2021 48 minutter siden, Brunello said: Lenge og lenge. Det var få som ble over 40. Det stemmer ikke. Du tenker kanskje på snittalderen, som var lavere fordi barnedødeligheten var høyere, og fordi ting som i dag ikke er et stort problem, som et brukket bein, kunne medføre døden i steinalderen. Uansett er det åpenbart at om steinalderkosten var så usunn, ville vi ikke vært her i dag. Det ville også vært meget spesielt om vi som den eneste arten i millioner av år levde av mat som egentlig var usunn for oss, og at vi i dag liksom har funnet et kosthold som er bedre for helsa. Spesielt med tanke på alle sykdommene og plagene vi har i dag som vi faktisk vet kom med jordbruksrevolusjonen, og senere med overgangen fra smør til margarin og planteoljer, og fra naturlig fet mat til enorme mengder karbohydrater. Anonymkode: d9834...adf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #123 Del Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det stemmer ikke. Du tenker kanskje på snittalderen, som var lavere fordi barnedødeligheten var høyere, og fordi ting som i dag ikke er et stort problem, som et brukket bein, kunne medføre døden i steinalderen. Uansett er det åpenbart at om steinalderkosten var så usunn, ville vi ikke vært her i dag. Det ville også vært meget spesielt om vi som den eneste arten i millioner av år levde av mat som egentlig var usunn for oss, og at vi i dag liksom har funnet et kosthold som er bedre for helsa. Spesielt med tanke på alle sykdommene og plagene vi har i dag som vi faktisk vet kom med jordbruksrevolusjonen, og senere med overgangen fra smør til margarin og planteoljer, og fra naturlig fet mat til enorme mengder karbohydrater. Anonymkode: d9834...adf Men det er ikke sånn at kjøtt er så usunt nødvendigvis, men mettet fett er ikke bra for en med høyt kolesterol. Og jeg ville heller ikke hatt et kosthold med bare å spise kjøtt. Dårlig ide spør du meg og en haug av andre som kan noe om kosthold. Anonymkode: e6544...280 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 5. mai 2021 #124 Del Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det stemmer ikke. Du tenker kanskje på snittalderen, som var lavere fordi barnedødeligheten var høyere, og fordi ting som i dag ikke er et stort problem, som et brukket bein, kunne medføre døden i steinalderen. Uansett er det åpenbart at om steinalderkosten var så usunn, ville vi ikke vært her i dag. Det ville også vært meget spesielt om vi som den eneste arten i millioner av år levde av mat som egentlig var usunn for oss, og at vi i dag liksom har funnet et kosthold som er bedre for helsa. Spesielt med tanke på alle sykdommene og plagene vi har i dag som vi faktisk vet kom med jordbruksrevolusjonen, og senere med overgangen fra smør til margarin og planteoljer, og fra naturlig fet mat til enorme mengder karbohydrater. Anonymkode: d9834...adf Jeg stoler mer på Google enn deg: Dersom folket i yngre steinalder ikke ble rammet av dødelige sykdommer eller skader, ble de ikke eldre enn omkring 38.2 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #125 Del Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beklager, jeg må bare kommentere det: Jeg jobber med smør og margaring, og det er forskjell på hva som er smør og hva som er margarin. Olivero er margarin og ikke smør 😅 Jeg spiser daglig på skiven margarin, Soft Flora light. Jeg er oppvokst med Soft Flora, og jeg liker den veldig midle smaken den har, for den er ikke for sterk slik at den påvirker pålegget jeg har på. I stekepanne har jeg brukt en del margarin som Melange oppover, men de siste 4 årene har jeg brukt Tine sitt foliesmør eller Setersmør om jeg lager noe digg som osteskive eller noe i panna, og ønsker det lille ekstra med salt og smak som er i det smøret 😄 Anonymkode: 18f72...1ef står ikke det at Olivere er en blanding av meierismør og olivenolje da? Anonymkode: 0d16d...ad6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #126 Del Skrevet 5. mai 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Men det er ikke sånn at kjøtt er så usunt nødvendigvis, men mettet fett er ikke bra for en med høyt kolesterol. Og jeg ville heller ikke hatt et kosthold med bare å spise kjøtt. Dårlig ide spør du meg og en haug av andre som kan noe om kosthold. Anonymkode: e6544...280 Som det står i linken jeg delte tidligere er det mer sannsynlig at det er for mye karbohydrater, heller enn for mye fett, som har skylden for det man lenge har tillagt fettrik mat. Nå mener jeg ikke at alle skal spise bare kjøtt, selv om det er mange som trives veldig godt med det. Men et steinalderkosthold er klart sunnere enn hvordan folk flest spiser i dag. Anonymkode: d9834...adf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #127 Del Skrevet 5. mai 2021 2 hours ago, Brunello said: Jeg stoler mer på Google enn deg: Dersom folket i yngre steinalder ikke ble rammet av dødelige sykdommer eller skader, ble de ikke eldre enn omkring 38.2 år. Hvor fant du dette? Google er bare en søkemotor og du kan få opp mye rart. Jeg var nok litt kjapp med påstanden om at de levde like lenge som i dag, for det er vanskelig å slå fast siden det jo er ekstremt få skjeletter som blir bevart i hundre tusenvis og millioner av år. Men det egentlige spørsmålet er jo hva de døde av. Selvsagt var mange sykdommer farligere da enn nå, da de ikke hadde moderne medisin, og livet var sannsynligvis generelt farligere. Samtidig som de selvsagt ikke døde av våre moderne livsstilssykdommer. Men altså, hva døde de av? Var det på grunn av for lite brokkoli og rapsolje? For lite grovt brød? Er det noen grunn til å tro at de ville hatt bedre helse om de hadde spist mer som nordmenn i 2021? Husk at hvordan enn de levde, var det det livet de var tilpasset å leve, i likhet med alle andre dyr. Sauen ville ikke spist gress hvis det ikke var den maten den hadde blitt tilpasset gjennom millioner av år med evolusjon. Du vil ikke finne en eneste art som vil få bedre helse av å erstatte dens opprinnelige, naturlige kosthold med noe helt annet. Hvorfor skulle mennesket være annerledes? Og igjen, hva ville min og din forventede levealder vært om det ikke hadde vært for medisinske framskritt, som lar oss leve lenge og noen ganger til og med godt, på tross av alle sykdommene vi påfører oss selv? Anonymkode: d9834...adf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 5. mai 2021 #128 Del Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvor fant du dette? Google er bare en søkemotor og du kan få opp mye rart. Jeg var nok litt kjapp med påstanden om at de levde like lenge som i dag, for det er vanskelig å slå fast siden det jo er ekstremt få skjeletter som blir bevart i hundre tusenvis og millioner av år. Men det egentlige spørsmålet er jo hva de døde av. Selvsagt var mange sykdommer farligere da enn nå, da de ikke hadde moderne medisin, og livet var sannsynligvis generelt farligere. Samtidig som de selvsagt ikke døde av våre moderne livsstilssykdommer. Men altså, hva døde de av? Var det på grunn av for lite brokkoli og rapsolje? For lite grovt brød? Er det noen grunn til å tro at de ville hatt bedre helse om de hadde spist mer som nordmenn i 2021? Husk at hvordan enn de levde, var det det livet de var tilpasset å leve, i likhet med alle andre dyr. Sauen ville ikke spist gress hvis det ikke var den maten den hadde blitt tilpasset gjennom millioner av år med evolusjon. Du vil ikke finne en eneste art som vil få bedre helse av å erstatte dens opprinnelige, naturlige kosthold med noe helt annet. Hvorfor skulle mennesket være annerledes? Og igjen, hva ville min og din forventede levealder vært om det ikke hadde vært for medisinske framskritt, som lar oss leve lenge og noen ganger til og med godt, på tross av alle sykdommene vi påfører oss selv? Anonymkode: d9834...adf Det var en side fra uib. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #129 Del Skrevet 10. mai 2021 Forstår ikke at folk oppriktig orker å krangle på at kun ekte smør er smør - og sunnest. Anonymkode: 2bf2d...8b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #130 Del Skrevet 27. mai 2021 Eldorado smøremyk. Billig og uten melkeprodukter! (har melkeproteinallergi). Veldig godt også Anonymkode: a21f5...eaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #131 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 12.59): Forstår ikke at folk oppriktig orker å krangle på at kun ekte smør er smør - og sunnest. Anonymkode: 2bf2d...8b5 Og jeg forstår ikke at folk ikke vet forskjellen på smør og margarin. Man kan smøre margarin (f.eks. på en brødskive), men det gjør det ikke til smør. Anonymkode: b7b41...872 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 27. mai 2021 #132 Del Skrevet 27. mai 2021 Jeg bruker aller mest Tines vanlige smør. Det er både rimelig og godt. Noen ganger vil jeg ha ekstra godt smør, og da kjøper jeg kviteseidsmør eller smør fra Rørosmeieriet. Eller noen ganger også fra en helt lokal produsent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #133 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og jeg forstår ikke at folk ikke vet forskjellen på smør og margarin. Man kan smøre margarin (f.eks. på en brødskive), men det gjør det ikke til smør. Anonymkode: b7b41...872 Jeg sier av vane smør om alt da det stort sett har likt bruksområde, men jeg vet forskjellen likevel. Flisespikkeri. Anonymkode: e6544...280 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 27. mai 2021 #134 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sier av vane smør om alt da det stort sett har likt bruksområde, men jeg vet forskjellen likevel. Flisespikkeri. Anonymkode: e6544...280 Jeg synes ikke det er flisespikkeri. Og ettersom du vet forskjellen, burde du si "margarin" når det er det du snakker om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #135 Del Skrevet 27. mai 2021 Lafamiglia skrev (3 minutter siden): Jeg synes ikke det er flisespikkeri. Og ettersom du vet forskjellen, burde du si "margarin" når det er det du snakker om. Hva er problemet egentlig? Smør på brødskiva er helt normalt å si selv om det er plantemargarin på bordet. Sender du «smøret», nei jeg ser ikke noe smør... Fordi det står plantemargarin der og ikke smør.. Da er man bare vrang. Anonymkode: e6544...280 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #136 Del Skrevet 27. mai 2021 Og margarin kan jo erstatte smør. Smør smaker best, men margarin kan brukes til baking, steking og på brødskiva. Anonymkode: e6544...280 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #137 Del Skrevet 28. mai 2021 Bregott fra Sverige eller Bremykt, da de inneholder mindre rapsolje og derfor smaker bedre enn mange andre margarin. Anonymkode: ef45d...0e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #138 Del Skrevet 28. mai 2021 Menemen skrev (På 3.5.2021 den 20.57): Registrerer at mange ikke kan forskjellen mellom smør og margarin. Jeg bruker kun smør. Vokste opp med en mor som kun kjøpte margarin, jeg elsket å være på besøk hos bestemor og mormor, for der fikk jeg ekte smør. Og det smakte så utrolig godt! Jeg og sikkert mange fler her i tråden vet godt forskjellen,men folk folkemunne har smør blitt et samlebegrep på alle produkter som har samme funksjon som smør. Og per definisjon er ikke peanøttsmør smør,men det er ingen som kritiserer det Anonymkode: 92f0f...cbf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #139 Del Skrevet 30. mai 2021 Vita hjertego lett, fordi den er sunn (med raps- og solsikkeolje), og den er god Anonymkode: a39d1...a06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Galanga Skrevet 30. mai 2021 #140 Del Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vita hjertego lett, fordi den er sunn (med raps- og solsikkeolje), og den er god Anonymkode: a39d1...a06 Vita hjertego lett her også, den smaker virkelig digg! Spiser også lett meierismør fra Tine, som har litt av fettet erstattet med vann. Den har den ekte smørsmaken men ikke fullt alle kaloriene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå