Gå til innhold

Hvilket smør spiser du og hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

en ting, de døde vel lenge før det som er normalt også. Det er det maaaange faktorer som spiller inn på, men også kosthold. Å stappe i seg mye fett og kutte karbohydrater er nok ikke kjempe sunt i lengden. Og hvertfall ikke når du har høyt kolesterol! Les blant annet fitfocuse som hadde et innlegg om karbohydrater her om dagen. 

Anonymkode: e6544...280

Av dødsårsaker i steinalderen, så setter jeg en hundrelapp på at sykdom og ulykker var en mye vanligere dødsårsak enn at de spiste i hjel seg på fet mat. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Tripptrapp1 skrev (3 minutter siden):

Av dødsårsaker i steinalderen, så setter jeg en hundrelapp på at sykdom og ulykker var en mye vanligere dødsårsak enn at de spiste i hjel seg på fet mat. 

Jeg skrev jo det, men egentlig er diskusjonen dratt litt langt. Da TS er anbefalt å spise kolesterolvennlig mat og det siste jeg ville gjort var å stappe i meg mer mettetfett som i Norge ikke er anbefalt når en har høyt kolesterol. Men TS gjør som hun vil, men lurt er det ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker bare meierismør, men aldri på brødskiva, bare til steking og baking.

Anonymkode: 8a708...8a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jøss her var det mange svar...:) hyggelig det. Jeg er opptatt av å spise reint og naturleg, og unngå ultraprosessert mat, så jeg kommer til å kutte ut Vita lett ( har bare kjøpt et beger) - det smaker jo heller ingenting. Vi er flere i familien, så vi har både meierismør,bremykt og olivere i kjøleskapet...så får jeg bytte litt på hva  jeg bruker. Det er det totale som er det viktige. TS

Anonymkode: 0d16d...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg syns det gir mer mening å ha et variert kosthold som fitfocuse står for. Å stappe i seg bare kjøtt er ikke lurt. Ikke å stappe i seg bare grønnsaker heller. Da disse tingene inneholder forskjellige ting og vi trenger vitaminer/mineraler fra begge. Det er ingen som ikke anbefaler å spise frukt og grønt. Å spise fett er også sunt og kroppen trenger fett. Men ikke bare fett. 

Det høres umiddelbart lurt ut å spise mye forskjellig, men igjen, hvis vi ser på vår historie ser vi at det er et ganske nytt fenomen. Planter har utgjort en forsvinnende liten del av menneskenes mat, og har som sagt ikke noe vi trenger, som ikke allerede finnes i kjøtt i en bedre versjon.

Anonymkode: d9834...adf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Tripptrapp1 said:

Det er så meningsløst å sammenligne oss mot steinaldermennesket. 

Lev samme livsstil som et steinaldermenneske, så kan vi snakkes. Flytt ut i en hule, jakt og samle din egen mat, spis røtter og frø , beveg deg masse, unngå all prosessert mat (inkludert SMØR), amme ungene dine til de er 5 og bli drept av en løve når du er 40 slik at vi ikke kan studere effekten av kostholdet ditt som 70-åring. 

Anonymkode: df920...18c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Lev samme livsstil som et steinaldermenneske, så kan vi snakkes. Flytt ut i en hule, jakt og samle din egen mat, spis røtter og frø , beveg deg masse, unngå all prosessert mat (inkludert SMØR), amme ungene dine til de er 5 og bli drept av en løve når du er 40 slik at vi ikke kan studere effekten av kostholdet ditt som 70-åring. 

Det er mye som er forskjellig, men det betyr ikke at det plutselig er bedre for oss å spise helt annerledes. Kanskje til og med det radikalt endrede kostholdet kan være noe av grunnen til at vi er så syke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er mye som er forskjellig, men det betyr ikke at det plutselig er bedre for oss å spise helt annerledes. Kanskje til og med det radikalt endrede kostholdet kan være noe av grunnen til at vi er så syke?

Er vi egentlig så syke? Det tar jeg med en stor klype salt altså.

Anonymkode: ae7cc...945

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 19.54):

Jeg liker best Bremykt og Olivero,men legen anbefaler Vita hjertego siden jeg har stigende kolesterol ( bruker ikke medisin)

Jeg spiser ikke så altfor mye smør, kanskje på 2 skiver og to knekkebrød pr dag, samt ei skei på grøten noen ganger i uka. 

Har jo hørt at det er sunt med rent smør? Hva tenker du?

Anonymkode: 0d16d...ad6

Jeg bruker ekte meierismør, fordi det er helt rent og ikke noe blandingsprodukt. Jeg bryr meg ikke om kolesterolet mitt, har aldri målt det. Kolesterolet er til for å beskytte oss, så det er den verdien vi må ha til enhver tid. Vita hjertegod er et såkalt blandingsprodukt, som jeg har lest ikke er bra å spise. Bremyk og Olivero ætror jeg også er gode valg for helsen din, så fortsett med de. Alle rene naturlige produkter er selvfølgelig bedre og sunnere enn blandingsprodukter. Samme med mat laget fra bunnen av rene råvarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker smør, og hadde nok spist ganske mye dersom det ikke var så fett. 

Har nesten helt kuttet og smør på knekkebrød (er ikke så glad i brød så spiser lite av det) siden jeg går ned i vekt, men bruker Bremykt fordi det er lettere å smøre ut enn meierismør.

I baking bruker jeg meierismør, og til steking litt meierismør (til pannekaker blant annet) og litt olje (til det meste som stekes på høy varme).

Anonymkode: f1e0a...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 22.20):

Hvorfor ikke høre på legen? 

Leger har ikke greie på mat, og de er forpliktet til å holde seg til læreboka ellers mister de kanskje lisensen. 

Anonymkode: 29f45...6cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke sammenlignet noe som helst, jeg har kun påpekt at det nok var andre dødsårsaker enn for mye kjøtt og fett i kosten som tok knekken på steinaldermennesket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er vi egentlig så syke? Det tar jeg med en stor klype salt altså.

Anonymkode: ae7cc...945

Ja, det er vi definitivt. Det har ikke bare med kosthold å gjøre, men garantert andre faktorer som kommer av at vi ikke lenger lever, spiser og beveger oss slik vi er skapt til. I følge FHI har 1 av 4 til enhver tid langvarige muskel/skjelettplager! Omtrent hver 20. nordmann har diabetes, hvorav det store flertallet er diabetes type 2, som er en livsstilssykdom. 1 av 4 menn og 1 av 5 kvinner er overvektige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare smør er smør.... Bruker kun meierismør på skiva, til grøt, i bakst osv. Til steking i høy temperatur bruker jeg litt rapsolje i panna sammen med en smørklatt. 
Blir like oppgitt hver gang jeg får spørsmål om jeg vil ha smør på maten (f.eks på bakeri der man kan bestille påsmurte rundstykker) og så drar de frem Brelett, eller en annen kvasi-løsning. 
Det aller verste var da jeg var på besøk hos en venninne og hun satt frem Soft Flora til risgrøten....😝

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er vi definitivt. Det har ikke bare med kosthold å gjøre, men garantert andre faktorer som kommer av at vi ikke lenger lever, spiser og beveger oss slik vi er skapt til. I følge FHI har 1 av 4 til enhver tid langvarige muskel/skjelettplager! Omtrent hver 20. nordmann har diabetes, hvorav det store flertallet er diabetes type 2, som er en livsstilssykdom. 1 av 4 menn og 1 av 5 kvinner er overvektige.

Likevel er levealderen høyere enn noen gang. Merkelig.

Anonymkode: a5fc0...dab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Likevel er levealderen høyere enn noen gang. Merkelig.

Anonymkode: a5fc0...dab

Ja, blant annet fordi folk pumpes fulle av insulin, blodfortynnende, hormonregulerende, smertestillende osv, i tillegg til en drøss operasjoner. Vi lever lenge på grunn av at vi har medisiner. I steinalderen levde man lenge på tross av at man ikke hadde medisiner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Oliveiro, brelett og meierismør. Fordi jeg liker dem best 🥰

Anonymkode: 2e11e...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Leger har ikke greie på mat, og de er forpliktet til å holde seg til læreboka ellers mister de kanskje lisensen. 

Anonymkode: 29f45...6cc

Læreboka har selvfølgelig ikke peiling. Men en eller annen tosk som skal tjene penger på å selge lavkarbobrød eller en eller annen diett. De har rettt ! 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Du mener margarin. Det er bare smør som er smør.

Bruker bremykt på brødskiva fordi det er enklere, siden smør blir hardt av å stå i kjøleskapet, men bruker smør til steking og baking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, blant annet fordi folk pumpes fulle av insulin, blodfortynnende, hormonregulerende, smertestillende osv, i tillegg til en drøss operasjoner. Vi lever lenge på grunn av at vi har medisiner. I steinalderen levde man lenge på tross av at man ikke hadde medisiner.

Lenge og lenge. Det var få som ble over 40.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...