AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Min niese er på besøk, jeg passer henne i noen dager mens foreldrene (bror og svigerinne er på føden). Hun sier at hun ikke får ha melk på skolen fordi foreldrene sier det er altfor dyrt. Stemmer dette? Dette er tydeligvis et stort problem for henne, fordi hun sier at hun er en av de få ungene som ikke har. Og hun sier at hun føler seg utenfor pga av dette. De andre ungene får visst sjokolademelk, smoothie og diverse juicer, mens hun må nøye seg med vann fra springen. Stemmer dette? Jeg husker at vi kun fikk lettmelk eller skummet melk, men det er kjempelenge siden jeg gikk på barneskolen. Jeg har lovet å sende med en liten smoothie flaske de dagene hun er hos meg. Jeg synes dette var veldig rart, og nesten trist at denne skolemelken skal skape ett klasseskille. Hvis det stemmer det niesen min sier da... Anonymkode: e0c7d...d61 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 Jeg vet ikke hvor mye skolemelk koster, men det kan jo hende at foreldrene vil at hun skal drikke vann fremfor melk, sjokolademelk og juice... Anonymkode: 53415...c81 12
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke hvor mye skolemelk koster, men det kan jo hende at foreldrene vil at hun skal drikke vann fremfor melk, sjokolademelk og juice... Anonymkode: 53415...c81 Jeg ser den, men hun er veldig aktiv og tynn som en flis, tror ikke en liten juice eller sjokolademelk utgjør den store forskjellen for henne helsemessig. Anonymkode: e0c7d...d61 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 Ja, det er ganske dyrt. Du kan jo søke opp f.eks skolelyst og sjekke selv. Ca 10kr dagen blir mange penger hvis man har flere barn. Vi hadde dette i begynnelsen, men det ble aldri drukket noe særlig så mye kast av varm melk i sekken. Anonymkode: 243f2...a38 6
Wilma89 Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 Her ser du prisoversikt https://www.skolelyst.no/produkter
Rararara Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 Mine får heller ikke skolemelk lengre fordi det er dyrt. Hadde de drukket den så hadde jeg nok bestilt og igjen, men gang etter gang lå den uåpna i sekken så da avbestilte jeg. De drikker melk både til frokost og kvelds, så de lider ingen nød. De får sjokomelk en gang i uka da, så hender det jeg sender med smoothie utenom, ellers tenker jeg at det er helt greit å bruke vann som tørstedrikk. 8
kakemonsteret Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 Se på skolelyst.no. Jeg syns ikke det er dyrt. Vanlig melk koster 6,22 kr per kartong. Sjokolademelk og andre alternativer er litt dyrere. Man velger om man betaler for hele året eller deler av året. Det er som en abonnementsordning der man kan bestille forskjellige produkter til forskjellige dager. Trenger ikke ha det hver dag heller. Det er skolen som bestemmer hvilke produkter tine har som tilbys på den aktuelle skolen. Mine barn har pleid å ha vanlig melk fire dager og sjokolademelk eller jus på fredager. Man kan også stoppe eller endre abonnementet underveis i året. 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #8 Skrevet 3. mai 2021 Wilma89 skrev (4 minutter siden): Her ser du prisoversikt https://www.skolelyst.no/produkter Synes ikke det var så dyrt jeg, 8-9 kr for sjokolademelk og vanlig melk koster 6-7 kr. Betaler man noe mer for frakt, administrasjon eller lignende? 8 × 22 skoledager (en gjennomsnittlig måned) = 176 kr. La oss runde opp til 2000kr i tilfellet ungen vil ha litt dyrere alternativer innimellom. Jeg synes 200-250kr er en helt overkommelig pris å betale. Anser ikke det som "dyrt". Anonymkode: e0c7d...d61 4
kakemonsteret Skrevet 3. mai 2021 #9 Skrevet 3. mai 2021 Jeg betalte 1214 kr for et helt skoleår for fire dager med melk og en dag med jus. Hadde jeg valgt månedlig betaling ville det blitt 121,40 kr per mnd. 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #10 Skrevet 3. mai 2021 Det kommer ingen frakt- og adm-kostnader i tillegg. Melk annenhver dag (tre dager i uka) kunne kanskje vært et alternativ om det står på økonomien? Ca 75 kr per mnd. Anonymkode: 0442f...986 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #11 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Synes ikke det var så dyrt jeg, 8-9 kr for sjokolademelk og vanlig melk koster 6-7 kr. Betaler man noe mer for frakt, administrasjon eller lignende? 8 × 22 skoledager (en gjennomsnittlig måned) = 176 kr. La oss runde opp til 2000kr i tilfellet ungen vil ha litt dyrere alternativer innimellom. Jeg synes 200-250kr er en helt overkommelig pris å betale. Anser ikke det som "dyrt". Anonymkode: e0c7d...d61 Når vi leser om barn som ikke får ha med besøk hjem eller ikke har råd til å gå i bursdagsselskaper så er jo 200-250kr mnd/pr barn mye penger. Anonymkode: 243f2...a38 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #12 Skrevet 3. mai 2021 Tenke hva så TS. At en eller to unger ikke har melk er ikke skadelig for noen. Dette får foreldrene bestemme selv. Drikker jenta melk hjemme eller hos deg? Hvis ikke så blir heller ikke lek drukket på skolen. Anonymkode: 1e87a...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #13 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når vi leser om barn som ikke får ha med besøk hjem eller ikke har råd til å gå i bursdagsselskaper så er jo 200-250kr mnd/pr barn mye penger. Anonymkode: 243f2...a38 Selvfølgelig er barnefattigdom, som jeg antar du referer til, et stort samfunnsproblem. Men nå anså jeg ikke min bror og hans kone i den kategorien, begge har OK jobber og kun 2 barn å forsørge. Hadde tenkt at de greide å betale skolemelk for jenta si... Anonymkode: e0c7d...d61 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #14 Skrevet 3. mai 2021 Det er ikke så dyrt nei, men for noen familier blir det fort en utgift, spesielt om barnet ikke utnytter dette på skolen, og "glemmer" å ta melk - eller bare ikke orker å drikke mer. Anonymkode: 55c5e...d07
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke så dyrt nei, men for noen familier blir det fort en utgift, spesielt om barnet ikke utnytter dette på skolen, og "glemmer" å ta melk - eller bare ikke orker å drikke mer. Anonymkode: 55c5e...d07 Jeg tenker at min niese kanskje ikke er en av de som "glemmer " melka, hun ønsker seg det. Så tenker jeg at de aller fleste foresatte bør greie å ta en utgift på 175-250 kr i måneden. Anonymkode: e0c7d...d61 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #16 Skrevet 3. mai 2021 Vi hadde skolemelk i høst, men det var ikke så ofte den ble drukket på skolen. Så da syntes jeg at det var sløsing med familiens pengeressurs. Nå får poden jordbærmelk hver fredag som «helgekos» og er veldig fornøyd med det. Ellers har han vannflaske og kan drikke så mye melk han gidder når han er hjemme. Anonymkode: 8d31f...c31 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #17 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tenker at min niese kanskje ikke er en av de som "glemmer " melka, hun ønsker seg det. Så tenker jeg at de aller fleste foresatte bør greie å ta en utgift på 175-250 kr i måneden. Anonymkode: e0c7d...d61 Samme AB her. Jeg fikk ikke skolemelk som ung, men ønsket det svært mye. Det var mest fordi at vi ikke hadde så god økonomi til det, men fikk nok og god mat hjemme, da. Tror foreldrene mine bare ikke ville ha en ekstra utgift. Følte meg ikke utafor akkurat heller. Barn på den alderen skjønner ikke slike ting. Vet ikke om ting er annerledes nå da, kanskje mer fokus på materielle ting nå til dags. Anonymkode: 55c5e...d07
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #18 Skrevet 3. mai 2021 Hvis foreldrene har gode jobber og grei økonomi, høres det ut som "det er for dyrt" er unnskyldningen de bruker til jenta fordi de rett og slett ikke ser på skolemelk som en fornuftig bruk av penger. Men dette er jo noe niesen din uttrykker at hun ønsker seg, og at hun føler seg utenfor. Da tenker jeg det er dårlig gjort av foreldrene å utsette henne for denne følelsen når det ikke er nødvendig. For å konkret svare på spørsmålet, så tilbyr mitt barn sin skole kun lettmelk, helmelk og melk med kakaosmak. Lettmelk koster 6 kr og kakaomelk rundt 8 kr. Min datter får lettmelk to ganger i uka og kakaomelk tre ganger. Betaler rundt 190 kr i måneden. Det er mindre enn hva jeg bruker på frukt til å ha i matpakken per måned. Anonymkode: fa06e...8af 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #19 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Når vi leser om barn som ikke får ha med besøk hjem eller ikke har råd til å gå i bursdagsselskaper så er jo 200-250kr mnd/pr barn mye penger. Anonymkode: 243f2...a38 Men har man det så trangt får man ikke unge nr 2... Anonymkode: f159c...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #20 Skrevet 3. mai 2021 Tenker at det er en sjanse for at hun ikke drikker noe særlig melk? I så fall blir det mye penger å tømme rett i vasken. Synes litt synd på foreldrene mine - Jeg syntes at 2,5 dl var fryktelig mye og drakk aldri opp melka på barneskolen. Men fikk altså ha skolemelk likevel heh Anonymkode: da4ed...fe5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå