Gå til innhold

Får man støttekontakt om man er sosial og har mange venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møtte en dame i en turgruppe som sa at hun hadde støttekontakt. Jeg forsto ganske fort at hun hadde mange issues i livet, og nok sliter en del psykisk. Jeg har blitt venn med henne på Facebook og Messenger, og der er det full rulle med sosiale aktiviteter. Hun arrangerer ting og henger seg på alle sosiale aktiviteter, kan det virke som.  Hun er riktignok ganske intens, så jeg forstår at folk lett trekker seg unna en som prater på inn og utpust hele tiden. 

Er det sånn at det å trenge hjelp til det sosiale er et must for å få støttekontakt, eller kan støttekontakten også fungere som en samtaleperson for en som sliter psykisk?  Hvem får dette egentlig?

Anonymkode: f20a4...461

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk uten venner

Anonymkode: ce5a4...48f

• Liker 1
Skrevet

Støttekontakt kan være for å sosialisere. Men og for å øve på sosiale koder eller andre ting. 

• Liker 10
Skrevet

Er det et smart sosialt trekk å si til andre at man har støttekontakt? Jeg hadde holdt kjeft om det. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (18 minutter siden):

Er det et smart sosialt trekk å si til andre at man har støttekontakt? Jeg hadde holdt kjeft om det. 

ENIG! Det er jo et sosialt selvmord fordi folk vil jo da tenke at det er en raring kanskje og lettere psykisk utviklingshemmet

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

ENIG! Det er jo et sosialt selvmord fordi folk vil jo da tenke at det er en raring kanskje og lettere psykisk utviklingshemmet

Det er vel kanskje derfor vedkommende har støttekontakt. Nettopp fordi vedkommende trenger hjelp til sosiale koder.

Anonymkode: c63c9...c93

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel kanskje derfor vedkommende har støttekontakt. Nettopp fordi vedkommende trenger hjelp til sosiale koder.

Anonymkode: c63c9...c93

Ja det er jo det jeg mener, men neppe noe jeg ville sagt høyt om jeg hadde

Skrevet

Hun er nok lettere psykisk utviklingshemmet.  Tror ikke hvem som helst kan søke om det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Peonjenta skrev (9 minutter siden):

Hun er nok lettere psykisk utviklingshemmet.  Tror ikke hvem som helst kan søke om det.

Fikk ikke inntrykk av det. Hun har utdannelse. Men noe gærent er det

AnonymBruker
Skrevet

Hvem kan få støttekontakt?

Barn og voksne som har behov for hjelp, for eksempel på grunn av

• somatisk (kroppslig) eller psykisk sykdom
  • skade eller lidelse
  • rusmiddelproblem
  • sosiale problemer, eller nedsatt funksjonsevne

Det er altså ikke bare ved psykisk utviklingshemning. Jeg er støttekontakt for en 16 år gammel gutt med angst og depresjon, og en funksjonshemmet ung kvinne som sitter i rullestol ( som studerer og ikke feiler noenting i hodet )

Anonymkode: 68065...6e7

• Liker 12
Skrevet

Du kan få støttekontakt om du har en fysisk eller psykisk funksjonsnedsettelse som gjør at du trenger hjelp for å komme deg ut og delta i aktiviteter. Målet er å gi deg mulighet for en meningsfull fritid sammen med andre.

Støttekontakt kan gis både som et individuelt tilbud eller som et gruppetilbud.

https://www.bergen.kommune.no/innbyggerhjelpen/helse-og-omsorg/avlastning-og-stotte/stottekontakt/soke-om-stottekontakt#:~:text=Du kan få støttekontakt om,tilbud eller som et gruppetilbud.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem kan få støttekontakt?

Barn og voksne som har behov for hjelp, for eksempel på grunn av

• somatisk (kroppslig) eller psykisk sykdom
  • skade eller lidelse
  • rusmiddelproblem
  • sosiale problemer, eller nedsatt funksjonsevne

Det er altså ikke bare ved psykisk utviklingshemning. Jeg er støttekontakt for en 16 år gammel gutt med angst og depresjon, og en funksjonshemmet ung kvinne som sitter i rullestol ( som studerer og ikke feiler noenting i hodet )

Hva var "bestillingen" til deg som støttekontakt for de du fulgte opp?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva var "bestillingen" til deg som støttekontakt for de du fulgte opp?

Primært en litt eldre og tryggere person som kunne bli med på diverse aktiverer av deres ønske, hjelpe dem som trengte det med å komme seg ut mer og øve på sosiale ferdigheter og samspill for de som slet med det. Har også vært støttekontakt til en ensom, funksjonshemmet eldre mann i 70 årene. Da hjalp jeg til med å være med han på handleturer, drakk kaffe og så på film med han etterpå. 

Her vært støttekontakt i årevis så det er ganske mange jeg har hatt opp gjennom tiden. Noen litt lengre, andre kun en gang eller to før de har slutta :) Jeg syns det er en veldig givende jobb.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg møtte en dame i en turgruppe som sa at hun hadde støttekontakt. Jeg forsto ganske fort at hun hadde mange issues i livet, og nok sliter en del psykisk. Jeg har blitt venn med henne på Facebook og Messenger, og der er det full rulle med sosiale aktiviteter. Hun arrangerer ting og henger seg på alle sosiale aktiviteter, kan det virke som.  Hun er riktignok ganske intens, så jeg forstår at folk lett trekker seg unna en som prater på inn og utpust hele tiden. 

Er det sånn at det å trenge hjelp til det sosiale er et must for å få støttekontakt, eller kan støttekontakten også fungere som en samtaleperson for en som sliter psykisk?  Hvem får dette egentlig?

Støttekontakt er for dem som har medisinske diagnoser som medfører at de trenger litt mer enn bare en venn og at de gjerne lett lar seg lure av falske mennesker og at de gjerne har problemer med å håndtere penger, klokketider, steder, koordinering osv. 
Støttekontakt er ikke en negativ ting og de som trenger støttekontakt har mer enn nok motgang i livet enn om andre skal sitte og sladre om dem. 

Så det burde du holde deg for god for.

Anonymkode: 7ac34...07d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva så om noen er lettere psyskisk utviklingshemmet? De har nå ikke valgt det selv. 

Anonymkode: 7ac34...07d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var støttekontakt for en sosial og utadvent jente, for å bistå dersom hun skulle få epileptiske anfall, og får å hjelpe til å unngå triggere som kunne utløse anfall. Jeg har også vært støttekontakt for en person med ADHD, for å hjelpe han å forstå når han måtte stoppe å trekke pusten litt, ikke overreagere, bli for intens, og for å være en opplært person til å takle når han ble sint, slik at ikke situasjoner eskalerte. 
En av hovedgrunnene til at disse kunne være sosial og aktiv i hverdagen var nettopp at dem hadde støttekontakt som kunne bistå ved behov, uten å måtte fortelle absolutt alle de møtte om sine utfordringer, og de slapp den konstante frykten for at venner/bekjente måtte håndtere deres utfordringer uten opplæring.

Anonymkode: 80438...ebf

• Liker 13
Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Tja, jeg tenker vel at om du viker unna en person du ellers synes er hyggelig kun fordi vedkommende har støttekontakt, så sier vel det litt om deg og dine holdninger. Det er vel en grei måte å "luke ut" mennesker uten støtte eller forståelse.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Lols, så sant. :P:fnise:

Anonymkode: 3b76c...7de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

men folk som vet hva en støttekontakt faktisk er, vet at støttekontakter ikke bare er for "raringer".
BPA er et annet ord for støttekontakt, noe svært mange rullestolbrukere for eksempel har, og jeg synes virkelig ikke at alle med fysisk funksjonshemninger, psykisk funksjonshemninger eller lignende skal bli stemplet som raringer, bare fordi folk ikke gidder sette seg inn i hva en støttekontakt er...

Anonymkode: 80438...ebf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Peonjenta skrev (32 minutter siden):

??? Ikke alle kan søke om det, men man trenger langt fra ha en pu diagnose. Har selv vært støttekontakt i mange år og for folk med veldig mange forskjellige utfordringer og handikap. 

Anonymkode: f6675...031

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...