Pipaluk Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 altså barn som bor i Norge, med norske foreldre? Jeg fikk en snap fra løvemammaene, og der kom det opp noe interessant. Det var en mor til en autist, som bare snakket engelsk. Dattera så visst på noe tv-programmer og kopierte alt hun hørte der. Moren syntes det var underlig, men fikk høre fra andre mødre at det faktisk var normalt??? Har dere erfaring med det? jeg vet at mange på autismespekteret kan bli flinke i fremmedspråk, men at de får engelsk som førstespråk er jo litt underlig. Hva kan være årsaken til det?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 Youtube. Tv. Spill. Alt er på engelsk. Og ja det er vanlig. De barna sitter som regel mer på nettbrett og slikt da det ofte er lite annet som interesserer de, men man ser også at andre barneskole elever blir flinkere å flinkere i engelsk nettopp av den grunn. Anonymkode: 9469b...8cf 8
Pipaluk Skrevet 3. mai 2021 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Youtube. Tv. Spill. Alt er på engelsk. Og ja det er vanlig. De barna sitter som regel mer på nettbrett og slikt da det ofte er lite annet som interesserer de, men man ser også at andre barneskole elever blir flinkere å flinkere i engelsk nettopp av den grunn. Anonymkode: 9469b...8cf Så da snakker de også engelsk til foreldrene sine, som er norske?
Pipaluk Skrevet 3. mai 2021 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det er det. Anonymkode: b817a...a24 Vil de snakke kinesisk også, hvis man legger til rette for det? 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 Uten å kunne svare på spørsmålet ditt, men vi har mistanke om at vår datter er på autismespekteret, og det går veldig mye i engelsk fra henne. Jeg og pappaen er norske. Så det her var litt interessant å lese Anonymkode: 6d680...5c5 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Youtube. Tv. Spill. Alt er på engelsk. Og ja det er vanlig. De barna sitter som regel mer på nettbrett og slikt da det ofte er lite annet som interesserer de, men man ser også at andre barneskole elever blir flinkere å flinkere i engelsk nettopp av den grunn. Anonymkode: 9469b...8cf Klarer de å forstå så pass da? Kan ikke helt se for meg en rainman som barn som sitter på youtube liksom. Anonymkode: e8d7a...264 2
Pipaluk Skrevet 3. mai 2021 Forfatter #8 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uten å kunne svare på spørsmålet ditt, men vi har mistanke om at vår datter er på autismespekteret, og det går veldig mye i engelsk fra henne. Jeg og pappaen er norske. Så det her var litt interessant å lese Anonymkode: 6d680...5c5 Hvor snapper hun opp engelsken fra? 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #9 Skrevet 3. mai 2021 Jepp, kjenner en del nerdegutter som gjør det hele tiden. En del av de mer aspergerske gjør det langt opp i voksen alder, gjerne med tjukk norsk aksent. Går mye i generel netspeak, men også en uendelig strøm av sitater fra Star Wars, LOTR og Monty Python. Anonymkode: 94ae5...f15
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #10 Skrevet 3. mai 2021 Jeg kjenner flere med autisme som snakker østlandsk/bokmål, selv om de i hele sitt liv har bodd i Trøndelag. Anonymkode: 45a74...9fa 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #11 Skrevet 3. mai 2021 Min bestevenninne som har asperger slår over til engelsk når hun skal holde samtaler gående og si noe mer enn korte setninger. Anonymkode: 11de0...ddb 1 1
Pipaluk Skrevet 3. mai 2021 Forfatter #12 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Min bestevenninne som har asperger slår over til engelsk når hun skal holde samtaler gående og si noe mer enn korte setninger. Anonymkode: 11de0...ddb Hvordan reagerer folk på det? Jeg går ut i fra at hun ikke gjør det med alle? Det minner meg forøvrig om en norsk spillefilm " som du ser meg", som handler om en sykepleier som havner i en arbeidskonflikt, fordi hun slår over til engelsk hver gang hun blir usikker. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #13 Skrevet 3. mai 2021 Pipaluk skrev (4 minutter siden): Hvordan reagerer folk på det? Jeg går ut i fra at hun ikke gjør det med alle? Det minner meg forøvrig om en norsk spillefilm " som du ser meg", som handler om en sykepleier som havner i en arbeidskonflikt, fordi hun slår over til engelsk hver gang hun blir usikker. Jeg skvatt litt til første gangen, men etter at hun fortalte meg at hun har autisme så skjønte jeg litt meir. Hun er klar over at mange syns det er rart og skjerper seg veldig hvis hun snakker med andre i telefon, på skolen, i butikken, kundeservice osv og klarer å holde det norsk mesteparten av tiden. Anonymkode: 11de0...ddb
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #14 Skrevet 3. mai 2021 ja, det er ganske vanlig. Jeg kjenner og jobber med flere foreldre til barn på spekteret, og mange av de barna foretrekker å kommunisere på engelsk og ligger da også langt foran sine jevnaldrende i språket/faget. De kan jo norsk, men har ofte bedre ordforråd på engelsk. Anonymkode: f4f0d...dbc 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 Her i huset er det ett barn med autisme, og ett barn som er under utredning. Han som har diagnose snakker "knotete" på norsk, han var vel 4-5 år før han hadde et funksjonelt språk. Da gikk det i norsk i 1-2 år, men så ble det mer og mer engelsk. Han har lært seg engelsk helt selv, og når vi feks var i USA, så trodde alle at han var amerikaner, og forsto ingenting når vi sa at ehm, vi er norske. *ler* Han leser ikke og skriver ikke, har 1-1 hele tiden på skolen, men snakker flytende engelsk, og han har mye mye større ordforåd på engelsk enn norsk. Noe som faktisk blir et problem, ettersom andre barn og ungdommer ikke henger med, og veldig mange voksne har problemer med å forstå han også. Han er 14 år straks. 11 åringen er under utredning. Hun har nok fått ting inn via broren, men da hun begynte i 1 klasse, så snakket hun flytende engelsk. Barna snakker ofte engelsk sammen, og de snakker ofte engelsk til meg, men jeg svarer konsekvent på norsk. Ny regel her i huset er at skal de krangle, må de gjøre det på norsk. *ler* Begge to har et vannvittig språkøre, men de sliter veldig med kommunikasjon. Dessverre blånekter begge å lære flere språk, "for hva skal vi bruke det til?", men jeg er sikker på at de hadde tatt det kjapt også. Anonymkode: 7147a...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #16 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg kjenner flere med autisme som snakker østlandsk/bokmål, selv om de i hele sitt liv har bodd i Trøndelag. Anonymkode: 45a74...9fa Jepp, samme her. Han bodde i Oslo fra 0-2 år, men snakket ikke da. Begynte å snakke her i trøndelag, men snakker kav bokmål, men helst engelsk. Anonymkode: 7147a...fe8 1
Pipaluk Skrevet 3. mai 2021 Forfatter #17 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her i huset er det ett barn med autisme, og ett barn som er under utredning. Han som har diagnose snakker "knotete" på norsk, han var vel 4-5 år før han hadde et funksjonelt språk. Da gikk det i norsk i 1-2 år, men så ble det mer og mer engelsk. Han har lært seg engelsk helt selv, og når vi feks var i USA, så trodde alle at han var amerikaner, og forsto ingenting når vi sa at ehm, vi er norske. *ler* Han leser ikke og skriver ikke, har 1-1 hele tiden på skolen, men snakker flytende engelsk, og han har mye mye større ordforåd på engelsk enn norsk. Noe som faktisk blir et problem, ettersom andre barn og ungdommer ikke henger med, og veldig mange voksne har problemer med å forstå han også. Han er 14 år straks. 11 åringen er under utredning. Hun har nok fått ting inn via broren, men da hun begynte i 1 klasse, så snakket hun flytende engelsk. Barna snakker ofte engelsk sammen, og de snakker ofte engelsk til meg, men jeg svarer konsekvent på norsk. Ny regel her i huset er at skal de krangle, må de gjøre det på norsk. *ler* Begge to har et vannvittig språkøre, men de sliter veldig med kommunikasjon. Dessverre blånekter begge å lære flere språk, "for hva skal vi bruke det til?", men jeg er sikker på at de hadde tatt det kjapt også. Anonymkode: 7147a...fe8 Tror du at det er en måte å distansere seg fra det norske samfunnet på det at de snakker engelsk? Er det et slags fristed for dem? De får assosiasjoner til en verden de ikke fysisk trenger å være i, men bare digitalt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #18 Skrevet 3. mai 2021 Jeg lærte megselv engelsk som 3 åring og jeg er autist Anonymkode: 103cc...df2 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #19 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Klarer de å forstå så pass da? Kan ikke helt se for meg en rainman som barn som sitter på youtube liksom. Anonymkode: e8d7a...264 Tror du at alle som har autisme er som rainman? Vet du ikke at autister altså nevro-a-typiske mennesker er like ulike som personer uten nevroutviklingsforstyrrelser altså det nevrotypiske mennesket. Forskjellen mellom en nevro-a-typisk og en nevrotypisk er bare at hjernen er koblet ulikt. Intelligens nivået kan sprike like mye fra bunn til topp som hos nevrotypiske. Har du møtt EN autist, så har du nettopp det, møtt EN autist! Akkurat som har du møtt EN person uten nevroutviklingsforstyrrelser så har du nettopp det, møtt EN! Anonymkode: c9968...0d2 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #20 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg kjenner flere med autisme som snakker østlandsk/bokmål, selv om de i hele sitt liv har bodd i Trøndelag. Anonymkode: 45a74...9fa Dette stemmer med min stedatter. Født og oppvokst i en nordnorsk by, og med foreldre som begge snakker en annen nordnorsk dialekt fordi dette ikke er deres hjemby. Hun snakker bokmål stort sett, og har merkelig nok ikke konsekvent bruk av personlig pronomen:sier noen ganger 'jeg' og andre ganger 'æ' (æ brukes ikke verken i foreldrenes dialekt eller denne byens dialekt). En mann jeg kjenner som har Aspergers har utrolig mange engelske ord i samtalen, veldig mye fra spillverdenen. Han er snart 40 år. Det er tungt å føre en samtale med ham selv om helt vanlige ting. Anonymkode: 85f5c...813
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå