Sparkling_Pink Skrevet 17. juli #481 Del Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gratulerer med overstått utredning og diagnose er en lettelse når brikkene endelig faller på plass! Hvordan tenker du livet ville tatt en annen retning? Får du noe hjelp? Personlig synes jeg ikke det var store forskjellen før og etter diagnose, annet enn at jeg ble tatt bittelitt mer på alvor av fastlegen og er nå på aap fordi jeg ble autistisk utbrent gang på gang (som de tidligere har ment var angst og at jeg måtte ta meg sammen). Synes likevel ikke aap og tilslutt mulig ufør er noen optimal løsning. Synes det er synd det ikke finnes mer veiledning og hjelp til å takle hverdagen så man kunne stått i jobb. De gjør ofte det når voksne kvinner mistenker diagnosen. Min fastlege reagerte på samme måten. Jeg holdt derimot på mitt og forklarte hvordan jeg strever på flere områder som ikke er åpenbart for behandlere. La også frem resultatet på denne testen (38) og RAADS-R hvor jeg scorer betydelig høyere. Da fikk pipen en annen lyd og ble henvist til dps for utredning. Var ferdig utredet og fikk diagnosen ca 6 mnd senere. Anonymkode: da2d8...ad9 Jeg står midt i så mange tanker og fortolkninger akkurat nå, at jeg får komme tilbake til spørsmålene dine. Det jeg kan si er at jeg regelmessig har blitt møtt med «du trenger/hadde hatt godt av psykolog»… men at mitt inntrykk har vært at nevnte yrkesgruppe ikke har gjort stort godt for meg. De har aldri skjønt stresset mitt ved endring - og derfor utstrakt stress ved ukjent framtid og «det MÅ komme endring» - situasjoner. De har utelukkende fokusert på fortid, der er det nok å ta av, men hva i teorien skulle være traumatiserende og hva som har vært det i livet mitt er to forskjellige ting. Basic fysiologisk kunnskap om sansene, nervesystemet og imunsytemene er helt nødvendig for å møte utfordringene mine på en god måte, og det er ikke psykologer som har den kunnskapen. Bare noe så enkelt som god kunnskap om ernæring utgjør en markant forskjell. Etterhvert som jeg fikk mistanke om at jeg potensielt lå på spekteret har jeg selektert behandlere nøye og har opplyst om at de trolig må tilpasse opplegget at jeg er på spekteret. Det har vært kjempenyttig, og jeg har fått stort utbytte av oppfølginga. Gruppeundervisning og generelle tilbud har i den forstand jeg har kunnet det blitt valgt bort. Yrkesdeltagelse, eventuelt ufør, kommunale oppfølgingstilbud, fast profesjonelt støttenettverk, mm er helt uavklart for øyeblikket. Jeg har et ok samarbeide med fastlegen. Jeg har fantastiske venner som betyr alt for meg og mamma stiller opp støtt og stadig. Jeg drømmer noenganger om å lage en pilot på oppfølging, utredning, forebygging og omsorg for mennesker med nervrodiversitet, det er et klyster av utfordringer tilknyttet og det å samle det på ett sted og strømlinjeutforme det, vil frigjøre ressurser for både brukerene og behandlerene. Men jeg er og litt sånn, hva i alle dager er i veien med det moderne samfunnet, mine slektninger tilbake i tid med trolig ASD, ADHD og annet greide seg, hadde jobb og assistenter som hjalp til. Det var jobb å få, løsninger ble funnet og de var ikke stresset ut av sitt gode skinn. Jeg får angstsymtomer så snart presset og påkjenningene blir for store, får jeg fjernet meg fra slike situasjoner forsvinner «angsten» i løpet av kort tid. Jeg tror ett av problemene i livet mitt har vært at ingen har gitt meg fast stilling, en jobb, rett og slett. Så går jeg inn i stress fordi jeg ikke vet hva jeg gjør tre år fram i tid, må avslutte nok ett dårlig forhold, må flytte da jeg ikke eier hus og går inn og ut av evige rundanser med utmattelse og forkjølelse. For ikke å snakke om Covid. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 18. juli #482 Del Skrevet 18. juli jukkapalme skrev (På 17.7.2024 den 11.38): Men nå trenger man ikke mangle empati selv om man har Aspergers da, vet om flere med det som er svært empatiske. Tror de aller fleste med autisme har mye empati, men sliter med å vise det på en "vanlig" måte. Er ikke lett for mange å vite hva andre føler pga. vanskligheter med tolkning. Jeg er ikke god med å trøste via prat, men gir gjerne hjemmebakte muffins for å oppmuntre😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 18. juli #483 Del Skrevet 18. juli 47 og jeg har autisme.♾️ Er ei dame som ble nylig diagnosert. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli #484 Del Skrevet 18. juli Jeg scoret 14 Anonymkode: 4715c...e92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 18. juli #485 Del Skrevet 18. juli Kassettspiller skrev (5 minutter siden): Tror de aller fleste med autisme har mye empati, men sliter med å vise det på en "vanlig" måte. Er ikke lett for mange å vite hva andre føler pga. vanskligheter med tolkning. Jeg er ikke god med å trøste via prat, men gir gjerne hjemmebakte muffins for å oppmuntre😊 Jeg tror også det. En nok bare en myte det at mange med autisme mangler empati. Har en venninne med høytfungerende Aspergers og hun har ekstremt mye empati. Ntåå, du er god da, ingenting er som hjemmebakte muffins 😋 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 18. juli #486 Del Skrevet 18. juli jukkapalme skrev (2 minutter siden): Jeg tror også det. En nok bare en myte det at mange med autisme mangler empati. Har en venninne med høytfungerende Aspergers og hun har ekstremt mye empati. Ntåå, du er god da, ingenting er som hjemmebakte muffins 😋 Skulle gjerne gitt deg en kurv med blåbær- eller bananmuffins😊 Jeg vurderer å gi det til ei dame i nærheten. Hun har vært mye sliten, men føler det er vanskelig å gi uten at det blir påtrengende eller merkelig😅Men det skader ikke å prøve! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 18. juli #487 Del Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 9.53): Da jeg nevnte autisme til min psykolog, lo hun og sa; «Det kan du ikke være. Du har jo en venn!» Fullt mulig å ha autisme og venner samtidig. Hun virker til å tro på bare "stereotypisk" autisme. Er litt skuffet for slike folk. Slike holdninger kan potensielt skade. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 18. juli #488 Del Skrevet 18. juli (endret) Kassettspiller skrev (9 minutter siden): Skulle gjerne gitt deg en kurv med blåbær- eller bananmuffins😊 Jeg vurderer å gi det til ei dame i nærheten. Hun har vært mye sliten, men føler det er vanskelig å gi uten at det blir påtrengende eller merkelig😅Men det skader ikke å prøve! Ååå, nam, nam, nam! Gjør det, hun blir sikkert kjempeglad! 😊 Så utrolig snill du er 💜 Men jeg skjønner hva du mener, jeg hadde også vært redd for å virke påtrengende pga angsten. Er redd for å drite meg ut eller gjøre/si noe feil/rart hele tiden. Men snur jeg på det hadde jeg blitt utrolig glad for en sånn omtanke. Om jeg hadde turt å åpne døra da, haha 😂 Endret 18. juli av jukkapalme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli #489 Del Skrevet 18. juli Jeg scoret 22. Lite spontan. Rutinepreget og alltid presis, og lar meg frustrere over andre som (etter mitt syn) planlegger dårlig. Glad i tall, og får med meg (eller henger meg opp i) systemer og mønstre som skilt og tallrekker i større grad enn de fleste. Mitt sosiale behov er mindre enn de fleste venner av meg, men heller ikke lite nok til at noen andre tenker over det. Null kunstnerisk talent og kunne aldri f.eks. laget noen form for eventyr eller lest for et barn med stor innlevelse. Men det viktigste, autismemessig, er at jeg ikke strever noe sosialt. Jeg var et ganske forsiktig og litt engstelig barn, men sliter ikke med sosiale interaksjoner. Jeg har ikke noe mer vanskelig for å tolke andre enn gjennomsnittet. Sliter ikke med humor eller abstrakt språk heller og har ingen "hang-ups" ut over det normale. Jeg har blitt spøkefullt kalt "rainman" e.l. en del ganger opp gjennom pga. tall og hukommelse, men det skyldes jo heller fordommer om hvordan autister er. Jeg har absolutt ingen mistanke om at jeg faktisk er på autismespekteret, selv om jeg sikkert har et trekk her og der som passer med en karikatur av en autist. Anonymkode: c078a...c5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 18. juli #490 Del Skrevet 18. juli jukkapalme skrev (2 minutter siden): Ååå, nam, nam, nam! Gjør det, hun blir sikkert kjempeglad! 😊 Så utrolig snill du er 💜 Men jeg skjønner hva du mener, jeg hadde også vært redd for å virke påtrengende pga angsten. Er redd for å drite meg ut eller gjøre/si noe feil/rart hele tiden. Men snur jeg på det hadde jeg blitt utrolig glad for en sånn omtanke. Om jeg hadde turt å åpne døra da, haha 😂 Mange med autisme sliter med sosial angst takket være dårlige hendelser og generell frykt😅Så kjenner meg litt igjen dessverre. Jeg med autisme leser gjerne på nett om hva folk kan slite med, slik at jeg er forberedt på ulike utfall☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 18. juli #491 Del Skrevet 18. juli Kassettspiller skrev (1 minutt siden): Mange med autisme sliter med sosial angst takket være dårlige hendelser og generell frykt😅Så kjenner meg litt igjen dessverre. Jeg med autisme leser gjerne på nett om hva folk kan slite med, slik at jeg er forberedt på ulike utfall☺️ Ja, jeg vet. De to diagnosene går litt hånd i hånd. Trist at du kjenner deg igjen der. Har også hørt om folk som har mistenkt at de kan ha aspergers, men så er det sosial angst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 18. juli #492 Del Skrevet 18. juli jukkapalme skrev (1 minutt siden): Ja, jeg vet. De to diagnosene går litt hånd i hånd. Trist at du kjenner deg igjen der. Har også hørt om folk som har mistenkt at de kan ha aspergers, men så er det sosial angst. Livet er ikke lett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 18. juli #493 Del Skrevet 18. juli Kassettspiller skrev (Akkurat nå): Livet er ikke lett! Nei, det er det ikke, det har du helt rett i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trallalala Skrevet 18. juli #494 Del Skrevet 18. juli Fekk 35, høgare enn eg trudde, men tvilar på at eg hadde fått ein diagnose, fungerer uansett hittil for godt i samfunnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Missi- Skrevet 18. juli #495 Del Skrevet 18. juli Jeg fikk 12 men der jeg er nå er jeg i en veldig sosial periode av livet 4 år siden hadde det nok vært annerledes. Har kompleks PTSD da. 4 år siden turte jeg ikke gå ut huset livredd folk og hadde en kjempe knekk. Nå i kveld på vei hjem fra språk cafe og en middag med 4 jenter jeg møtte først nå i kveld spontan, sosial og sprudlende er nok det folk tenker om den delen av meg. Så har jeg de motsatte periodene hvor jeg knapt går ut av huset og ikke takler mennesker. Har en kompis med asperger da som fikk diagnosen som voksen, han er jo sosial men på sin måte og veldig glad i brettspill 🤭vi har alltid vært to raringer på vær vår måte ☺️han liker å skru å reparere på ting og stort sett alltid reparerer på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå