Gå til innhold

Aspergers test; hva er din score?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

22. Tror ikke og har aldri trodd at jeg har asbergers. Så er nok normal der, men har noe sosial angst

Anonymkode: 21f08...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ingen diagnose av noen slag.

Your score was 27 out of a possible 50.

Scores in the 26-32 range indicate some Autistic traits (Asperger's Syndrome)

Anonymkode: e0dff...cd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Sparkling_Pink skrev (På 4.8.2023 den 16.02):

32

Hva nå enn den testen måler.

Jeg tenkte jeg skulle oppdatere. Jeg har fått Asbergerdiagnose nå nesten ett år etterpå. Vært hos en privat utreder.

Det er forøvrig 17 år siden en psykolog foreslo det, men ombestemte seg da han sjekket litteraturen og sjekklistene. Det er en kjensgjerning at diagnostiske verktøy som var og er i dag er mest tilpasset hvordan mannfolk presenterer syndromet.

Psykologen tilbake i tid beklaget dypt og gjorde ekstra innsats på å finne hjelp som fungerte til meg. Jeg er takknemlig for den delen, samtidig lurer jeg på om ikke livet mitt hadde tatt en helt annen retning om asbergers hadde blitt diagnostisert tidligere.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Sparkling_Pink said:

Jeg tenkte jeg skulle oppdatere. Jeg har fått Asbergerdiagnose nå nesten ett år etterpå. Vært hos en privat utreder.

Det er forøvrig 17 år siden en psykolog foreslo det, men ombestemte seg da han sjekket litteraturen og sjekklistene. Det er en kjensgjerning at diagnostiske verktøy som var og er i dag er mest tilpasset hvordan mannfolk presenterer syndromet.

Psykologen tilbake i tid beklaget dypt og gjorde ekstra innsats på å finne hjelp som fungerte til meg. Jeg er takknemlig for den delen, samtidig lurer jeg på om ikke livet mitt hadde tatt en helt annen retning om asbergers hadde blitt diagnostisert tidligere.

Jeg får også 32 som score.. Men nå har jeg allerede ADHD-diagnosen, så er ikke veldig overrasket. Det er jo ikke så unormalt at man har både ADHD og ASD, eller i det minste har mange av de samme symptomene, ettersom det er en del overlapp mellom de to diagnosene... 

Uansett, har ASD diagnosen i seg selv hatt noen konsekvenser (positive og negative) for deg? 

Anonymkode: 0be4a...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spennende test.
Jeg fikk 17.

Min bakgrunn er bl.a. at jeg har en ok+ hukommelse/forestilling for/av mønster og tall, og noe sosial angst på bakgrunn av tilknytningstraumer og omsorgssvikt fra barndommen. 

Anonymkode: be41d...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Uansett, har ASD diagnosen i seg selv hatt noen konsekvenser (positive og negative) for deg? 

Anonymkode: 0be4a...6d0

Det akutte positive jeg har opplevd er at det frigjør energi hos meg å ha fått diagnose og at det at jeg er åpen om diagnosen gjør at ett og annet menneske fyller inn med direkte og klar kommunikasjon i situasjoner hvor jeg gjetter på at jeg ikke fortolker de sosiale signalene effektivt. Det er en stor lettelse.

Men sånn generelt, udiagnostisert og i et langt liv; Det er mye trasig som har foregått som trolig er tilknyttet ASD. Fra tusen små enkelthendelser, til dype livstragedier. Jeg har materiale nok til flere bøker for å si det sånn.

Noen egenskaper slår begge veier: Å være helt motstandsdyktig for sosialt press, for eksempel. Det gir både fordeler og ulemper.

Endret av Sparkling_Pink
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 16.33):

https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient

Jeg skårer selv 43, og venter på utredning nå.

Det hadde vært interessant å se hva andre, både autister og "normale" skårer.

Anonymkode: 74e5c...620

Jeg fikk 27, og da innfor hva som kan være noen autistiske trekk, men det tror jeg ikke noe på, da jeg er "helt normal", men så klart har mine greier uten at det må være noe diagnose eller "på spekteret". 

Syns også noen av spørsmålene var litt rare: "jeg legger mer merke til detaljer enn andre". Ja, jeg legger godt merke til detaljer, men mer enn andre? Litt i samme gaten om påstanden om at "jeg er mer empatisk og fanger stemning bedre enn andre". Veldig subjektivt, og selvsentrert "opphøyd". 

Anonymkode: 22ae3...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 fikk jeg. Har hatt det på følelsen mange ganger. Jeg har ihvertfall autistiske trekk..ish

Men, så er jeg også tidligere diagnosert med borderline og tilbakevendende depresjon, så er ikke godt å si hva det lener mest mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk 22, jeg tror muligens jeg hadde fått lavere tall for noen år siden da jeg var mer sosial og likte mer å dra på fest og møte nye folk. Nå liker jeg meg best alene, hjemme foran pc. 

Har ADHD, vet ikke om noen av poengene kan tilskrives det. 
(Mulig jeg har svart i denne tråden tidligere, men husker ikke helt sikkert)

Anonymkode: 19fa8...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

33, men er særs dårlig på alt som har med tal å gjere, så scoren blir litt lavere der. 

Ikkje fullstendig utredea fordi eg vart utslitt av utredning, den vart so langdryg og eg ga opp nok "på målstreken" , men har born med autisme som eg kjenner meg godt igjen i, og er nok i leia sjølv. 

Anonymkode: e976e...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk 27, men tror det er pga engstelig unnvikende pf. Jeg har gått i terapi og behandling i mange år, og det har aldri kommet opp noe mistanke om å være på autismespekteret.

Jeg har fått et barn, som fremdeles er barnehagebarn, som vi mistenker at er på spekteret dog. Og det skal gå helt fint, vi skal støtte hele veien ❤️

Anonymkode: e57ab...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sparkling_Pink skrev (På 15.7.2024 den 22.48):

42

Kan jeg spørre hvilke trekk du har/ikke har eller hvilke punkter på sjekklista det var som gjorde at psykologen ombestemte seg for 17 år siden? 
Da jeg nevnte autisme til min psykolog, lo hun og sa; «Det kan du ikke være. Du har jo en venn!» Da hadde jeg i forbifarten nevnt en venninne jeg går tur med av og til. 

Anonymkode: 450e4...d99

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 18.07):

Jeg fikk 38, men har ikke noe ønske om å få noen diagnose. 

Anonymkode: 4ca37...8a1

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

...

Måtte bare sjekke om dette var mitt svar fra tidligere. Jeg tok testen igjen nå og fikk sannelig nøyaktig 38 denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 26. Fikk samme resultat på norsk og engelsk test. Grunnen til så høy score er sosial angst. Jeg hater smalltalk og sosiale settinger pga angsten og velger biblioteket fremfor fest.
Jeg syns øyekontakt er vanskelig pga angsten, men har ikke problemer med å lese andre mennesker og forstå hvordan de har det. Forstår ironi og sarkasme godt og har veldig mye empati. Men nå trenger man ikke mangle empati selv om man har Aspergers da, vet om flere med det som er svært empatiske.

Noen spørsmål var litt vanskelige å svare på. Om jeg liker best å gjøre ting sammen med andre enn alene kommer an på hva det er og hvor mye folk/hvem det er. Vil heller gå på kino med venninna mi enn alene, men vil heller spise alene enn sammen med en stor gruppe. Litt dårlig eksempel, kanskje, men var det jeg kom på. Ang spørsmålet om man heller vil på teater enn museum kommer også an på hva det er. Heller et interessant museum enn et kjedelig teater og omvendt. Og er begge like interessante ville jeg valgt stedet med minst folk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 16.41):

Jeg scoret 19, men synes det er vanskelig å vite hva jeg egentlig skal svare på slike tester. Jeg har fått diagnosen engstelig unnvikende, og har vært litt redd for at jeg egentlig har aspergers/høytfungerende autisme. 

Anonymkode: 0b854...6bd

Jeg fikk 30 og tenker det samme som deg. Har samme diagnose men lurer på om jeg er autist. Jeg liker sjeldent andre mennekser og føler de sosiale kodene er utmattende. Skulle ønske man bare kunne gitt hverandre beskjeder uten å pakke det så veldig inn i hyggelige fraser. Hvis jeg er sliten så kan jeg glemme å være hyggelig på den måten. Når samboer skal i butikken så er det da "kjøp melk" istedenfor "vi trenger mer melk, kan du være så snill å kjøpe på vei hjem fra jobb?".

Det å aldri kunne si ting slik man selv ønsker å si dem er slitsomt når man er sosial.

Anonymkode: 21871...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sparkling_Pink skrev (På 15.7.2024 den 23.48):

Gratulerer med overstått utredning og diagnose :) er en lettelse når brikkene endelig faller på plass! 

Hvordan tenker du livet ville tatt en annen retning? Får du noe hjelp?

Personlig synes jeg ikke det var store forskjellen før og etter diagnose, annet enn at jeg ble tatt bittelitt mer på alvor av fastlegen og er nå på aap fordi jeg ble autistisk utbrent gang på gang (som de tidligere har ment var angst og at jeg måtte ta meg sammen). Synes likevel ikke aap og tilslutt mulig ufør er noen optimal løsning. Synes det er synd det ikke finnes mer veiledning og hjelp til å takle hverdagen så man kunne stått i jobb.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

42

Kan jeg spørre hvilke trekk du har/ikke har eller hvilke punkter på sjekklista det var som gjorde at psykologen ombestemte seg for 17 år siden? 
Da jeg nevnte autisme til min psykolog, lo hun og sa; «Det kan du ikke være. Du har jo en venn!» Da hadde jeg i forbifarten nevnt en venninne jeg går tur med av og til. 

Anonymkode: 450e4...d99

De gjør ofte det når voksne kvinner mistenker diagnosen. Min fastlege reagerte på samme måten. Jeg holdt derimot på mitt og forklarte hvordan jeg strever på flere områder som ikke er åpenbart for behandlere. La også frem resultatet på denne testen (38) og RAADS-R hvor jeg scorer betydelig høyere.

Da fikk pipen en annen lyd og ble henvist til dps for utredning. Var ferdig utredet og fikk diagnosen ca 6 mnd senere.

Anonymkode: da2d8...ad9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...