Gå til innhold

Erstatningssummene i Norge må reformeres.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Arnar Vuolab Jørgensen ble mobbet – nå krever han millionerstatning fra kommunen – NRK Sápmi - samiske nyheter, kultur og underholdning

Mobbeoffer krever 1 stakkarslig million for et ødelagt liv. 

I USA fikk familien til George Floyd 300 millioner. 

Jeg sier ikke at Norge skal opp på amerikansk nivå. Men de bør i alle fall justeres. Et ødelagt liv bør i det minste kvalifisere til rundt 20 millioner i erstatning. Det er summer som gjør at kommunene ikke har råd til å ikke ta sitt ansvar på alvor.

Anonymkode: fb576...ad4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, både med justert nivå, og ikke amerikanske tilstander.  I Norge erstattes kun økonomisk tap, ikke lidelse og tapte muligheter.

Anonymkode: 16271...0f0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor konkret kommer disse erstatningspengene ifra? 

Anonymkode: 02a67...830

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arnar Vuolab Jørgensen ble mobbet – nå krever han millionerstatning fra kommunen – NRK Sápmi - samiske nyheter, kultur og underholdning

Mobbeoffer krever 1 stakkarslig million for et ødelagt liv. 

I USA fikk familien til George Floyd 300 millioner. 

Jeg sier ikke at Norge skal opp på amerikansk nivå. Men de bør i alle fall justeres. Et ødelagt liv bør i det minste kvalifisere til rundt 20 millioner i erstatning. Det er summer som gjør at kommunene ikke har råd til å ikke ta sitt ansvar på alvor.

Anonymkode: fb576...ad4

Jeg har søkt erstatning for mobbing via Rettferdighet, maksbeløpet er 250.000. Har ikke råd til å søke med advokat.

Har blitt ufør som følge av mobbing.

Anonymkode: 84eaf...824

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, både med justert nivå, og ikke amerikanske tilstander.  I Norge erstattes kun økonomisk tap, ikke lidelse og tapte muligheter.

Fremtidig tapt inntekt er også et økonomisk tap som kan være erstatningspliktig, så premisset ditt er feil. 

Ellers tror jeg alle skal være glade for at norsk erstatningsrett som hovedregel dreier seg om å erstatte tapet. I visse tilfeller kan det også gis oppreisning, men erstatning handler til syvende og sist om å dekke det som er tapt. Det er et fint prinsipp - man skal ikke få noen fordel utover det. 

Anonymkode: a7464...3db

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Fremtidig tapt inntekt er også et økonomisk tap som kan være erstatningspliktig, så premisset ditt er feil. 

Ellers tror jeg alle skal være glade for at norsk erstatningsrett som hovedregel dreier seg om å erstatte tapet. I visse tilfeller kan det også gis oppreisning, men erstatning handler til syvende og sist om å dekke det som er tapt. Det er et fint prinsipp - man skal ikke få noen fordel utover det. 

Anonymkode: a7464...3db

Hvordan er premisset mitt feil? Jeg ekskluderte ikke fremtidig tapt inntekt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utsatt for grovt seksult mibruk, fysisk og psykisk vold som barn over flere år. Kan søke om voldsofferererstatning. Siden dette er noen år siden, kan jeg få maks 100 000 kr, mest sannsynlig mindre. Det hjelper jo på et ødelagt liv.

Anonymkode: cef8d...e7a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Altfor lave erstatningssummer... hvem gidder å ta belastningen for i beste fall å få noen få hundretusener ?

Anonymkode: ec7ad...09a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altfor lave erstatningssummer... hvem gidder å ta belastningen for i beste fall å få noen få hundretusener ?

Det blir selve oppreisningen og at skylden plasseres som blir det viktige.

Enig med trådstarter. Alle former for erstatning ligger for lavt. Vårt barn som fikk alvorlig hjerneskade på grunn av sykehusfeil ble tilkjent 1,2 millioner. Det er latterlig lavt når man må bygge om huset for millioner, at man aldri kan bo på rimelig hotell (må bo på tilrettelagt), må alltid ta taxi fordi kollektivt ikke er tilrettelagt, får ikke jobbet fullt osv.

Anonymkode: 5e364...120

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke å gå til sak for å plassere skylden, men for å få erstatning, dvs penger, for den langvarige lidelsen i  oppveksten man er blitt utsatt for av det offentlige norge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor kommer midlene fra?

Om det søkes erstatning fra enkeltpersoner eller private instanser er det forsåvidt greit, da er det de som må betale for ugjerningen.

Men erstatning fra kommuner og sykehus - det er det alle andre som er med og sponser. Jeg har også blitt mobbet om barn. Og har ikke fryktelig lyst til at mine skattepenger skal utbetales til andre som også har blitt mobbet, selv om jeg føler med dem. 

Jeg er ikke imot erstatning der det er berettiget, for all del. Men jeg er sjeleglad for at vi ikke har noe i nærheten av slike ville tilstander som det er i USA. Dagens nivå er helt greit for meg. 

Anonymkode: e8a64...ea0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvor kommer midlene fra?

Om det søkes erstatning fra enkeltpersoner eller private instanser er det forsåvidt greit, da er det de som må betale for ugjerningen.

Men erstatning fra kommuner og sykehus - det er det alle andre som er med og sponser. Jeg har også blitt mobbet om barn. Og har ikke fryktelig lyst til at mine skattepenger skal utbetales til andre som også har blitt mobbet, selv om jeg føler med dem. 

Jeg er ikke imot erstatning der det er berettiget, for all del. Men jeg er sjeleglad for at vi ikke har noe i nærheten av slike ville tilstander som det er i USA. Dagens nivå er helt greit for meg. 

Anonymkode: e8a64...ea0

Helt enig med deg.

Anonymkode: 390d6...a75

Skrevet (endret)

Erstatningssatsene bør absolutt heves! Jeg har en far som ble utsatt for grovt seksuelt misbruk av institusjon som barn og det han fikk i oppreisning var ca. 200.000. Jeg var selv offer for psykisk vold på skole og på hjemmebane som liten. Jeg har lenge tenkt på dette med erstatning/oppreising, men som mange andre har jeg ikke råd til advokat, og satsene en får uten er for lave til at det er verdt slitet. Men jeg kommer til å spare opp når jeg får kommet meg ovenpå økonomisk, slik at jeg kan betale for advokat senere og starte sak. 

Endret av Katretty
Skrevet

Men hvor skal pengene komme fra? 

Mindre penger i kommunen kan føre til færre ansatte i skolen, som fører til at det blir færre voksne per barn og vanskeligere for de voksne å slå ned på mobbing. Mindre penger kan også føre til dårligere fritidstilbud blant unge, som (1) fører til at mobbeoffere mister en viktig arena for tilhørighet og (2) fører til at mobbere (som ofte sliter selv) mister en viktig positiv påvirkning i livet. Eller kanskje det blir mindre ressurser i BUP, som ihvertfall ikke fører til mindre mobbing og bedre psykisk helse blant barn og unge. Eller mindre ressurser MOT eller andre organisasjoner som arbeider mot mobbing. 

Slike erstatningssummer som i USA er latterlig. Det løser ingen problemer, det er symbolpolitikk. Å ta ressurser fra kommunen vil jo bare gjøre det VÆRRE for den neste som kommer, ikke bedre. Problemet er ikke at de ansatte ikke gjør jobben sin, de fleste ønsker jo faktisk å hjelpe andre. Problemet er manglede ressurser, penger, tid. Å prioritere store erstatningssummer tar ressurser bort fra der de virkelig kan gjøre en forskjell. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke offerets skyld når kommunene som har begått overgrep må ut med store erstatningssummer!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke offerets skyld når kommunene som har begått overgrep må ut med store erstatningssummer!

Nei, men det går likevel ut over resten av befolkningen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men det går likevel ut over resten av befolkningen.

Men det er ikke offerets ansvar, dessuten har offeret rømt hjemkommunen for lenge siden !

AnonymBruker
Skrevet

Men det er ikke offerets ansvar, dessuten har offeret rømt hjemkommunen for lenge siden !

Så moralen er: "så lenge jeg får mitt så driter jeg i de andre"? Nice. 

Anonymkode: 02a67...830

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg ble utsatt for grovt seksult mibruk, fysisk og psykisk vold som barn over flere år. Kan søke om voldsofferererstatning. Siden dette er noen år siden, kan jeg få maks 100 000 kr, mest sannsynlig mindre. Det hjelper jo på et ødelagt liv.

Jeg søkte om det samme på samme grunnlag - fikk 500.000kr.

Hvordan vet du at du går så lite?

Anonymkode: 64e95...dd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor kan du ikke gå til rettssak mot kommunen? Tapt barndom? Har det vært bv inne i bilde evt? 

Anonymkode: 21c19...330

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...