Gå til innhold

Vennepar har strevd lenge med å bli gravid, hvordan fortelle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at folk har evnen å bli glade på andres vegne osv men kjenner litt på dette her, har ett vennepar som har strevd i årevis med å få barn. De har en gratis sjangse igjen på sykehuset å de ser ikke akkurat lyst på situasjonen.. 

vi er egentlig ferdig med barn å våre er blitt 10 og 16 år gamle. Vi startet veldig tidlig og nå har kroppen min mot alle odds klart å bli gravid uten ønske fra oss men en svikt i prevansjonen. Vi bestemte oss medengang for å beholde barnet og alt er egentlig veldig bra❤️ 
men lurer på hvordan min venninne nå takler dette. Hun forteller alltid hvor kjipt d er med alle som bare får det til rundt henne og hun er helt på felgen rett og slett.. merker at hun nærmest blir deprimert bare av å se en gravid dame..  føler så med dem men hvordan kan vi dele en gladnyhet som dette med dem uten at det blir en kjip greie ? 
Noen som har vært i en lik situasjon? 

Anonymkode: c2392...b94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var i samme situasjon som venninnen din, satt jeg pris på at min venninne kom og sa det til meg under fire øyne. Så at det var tungt for henne å si, og hun ble utrolig lettet da jeg slo armene rundt henne. Selv om jeg hadde min sorg, var det viktig for meg å forsatt føle glede på andres vegne. Lykke til ❤️

Anonymkode: ef2bc...78f

• Liker 10
Skrevet

Først av alt; gratulerer så mye med den lille, store overraskelsen 🙂:klem:

Så omsorgsfull du er, som ønsker å vise hensyn :hjerte:. Det er ingen vei utenom, så fortell det så tidlig som mulig innenfor deres tidslimit. 

Hun forstår hèlt sikkert i sitt rasjonelle sinn at dette er kinkig, og de øvrige vanskeligheter rundt dette, handler om følelser hun ikke kan kontrollere. Om du snur litt på det, så ville f.eks tanker rundt en abort vakt enda sterkere følelser ❤️

Du skal ikke ha det hengende over deg unødig lenge,for jeg skjønner veldig godt dilemmaet :klem:

Bare husk at det er stor forskjell på en random gravid som dukker opp og hennes følelser rundt dèt. Det er ofte slik at når man først legger merke til noe, så føles det som om "alle" bekrefter fokuset sitt ❤️ Hun kommer likevel til å sette stor pris på ærligheten og ønsket om å fortelle så smidig som mulig.

:blomst:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt at det er 100% forståelig at det er tøft for henne, og at hun veldig gjerne må fortsette å være åpen med deg selvom du er gravid. Hadde også sagt at om hun ikke orket å være så mye med meg under graviditeten så hadde jeg skjønt det, også heller møttes etter fødsel. Også regner jeg med at du ikke kommer til å snakke med baby og graviditet på eget initiativ med henne.

Anonymkode: a82eb...5ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har jo ikke sagt til deg at hun syntes det er tøft at DU er gravid, så ikke begynn med en sånn «forstår dette er tøft for deg»-greie, det er til å få makk av :P 

Riv av plasteret og bare si «du, jeg har en ting jeg må dele med deg. Dette kom uventet på oss, og jeg er x uker gravid. Kommer nok ikke til å snakke så mye om det egentlig, men nå vet du iallfall» 

Anonymkode: 2a792...5a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for kjempefine svar❤️ Må bare få det overstått..

Anonymkode: c2392...b94

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke sagt det ikke var planlagt - det er de «verste» synes jeg. 

Vent til en relevant situasjon dukker opp og ikke bland hennes sorg inn i det.

»Kan ikke det og det fordi.....ja, er gravid og skal på UL/kan ikke drikke alkohol - men blir gjerne med neste anledning blabla om noe annet». 

Anonymkode: 73594...114

• Liker 1
Skrevet

Si at dere venter et nytt barn, og at du skjønner at det kan være sårt for hun/dem. Fortell det også gjerne på tomannshånd. Ikke gjør det offentlig

Jeg og mannen var gjester i et bryllup for noen år tilbake. Også ufrivillig barnløse på den tiden, og hadde nylig mistet på vår 3 forsøk i en MA (før det 2 sa). Det ble offentliggjort anerkjent gjort den kvelden at brudeparet ventet barn. Jeg husker jeg ble knust der og da. Var som jeg fikk tilbake alle følelsene jeg hadde rundt dette med at jeg hadde mistet flere ganger, og at jeg kanskje aldri fikk oppleve det å bli mamma. Jeg måtte faktisk forlate rommet en stund for å gråte litt på toalettet. Etterpå ble jeg litt sint. Kunne ønske jeg hadde fått vite om det privat først, så jeg kunne ha forberedt meg. 

Cluet er å vise hensyn, men samtidig ikke pakke ting helt inn heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fortalte søstra mi om min 3. graviditet for noen måneder siden. De har prøvd i noen år uten at noe har skjedd. 

Søstra mi ble heldigvis bare glad på mine vegne. 

Og skjebnen ville det slik at noen uker etter kunne hun fortelle at hun også er gravid! Så nå har hun termin 7 uker etter meg. 

Når det er en nær venninne, så kan du jo ikke la være å fortelle henne det heller. 
Så du får bare fortelle henne det, og håpe at hun klarer å takle det. 

Anonymkode: fc8b6...d99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...