Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har lavt stoffskifte, men dette er nå under kontroll ved hjelp av medisinering og verdiene er innenfor referanseområdet. Men har lest at det kan være vanskeligere å bli gravid med stoffskifteproblematikk. Er det noen som har erfaringer rundt dette? Vi skal prøve på nr 2 til høsten, så da må verdiene være ok, men jeg ble litt bekymret for om det kan bli vanskelig å bli gravid når man har stoffskiftesykdom? Eller går det greit så lenge verdiene er innenfor referanseområdet under prøveperioden? Noen som kan oppdatere meg litt på dette? Spurte legen i dag men hun visste ikke så mye om akkurat det. 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lavt stoffskifte etter fødsel med førstemann (vet ikke om det har noe å si) men jeg hadde ikke noe problem med å bli gravid med andremann. Fikk medisiner for å stabilisere verdiene, fikk bare beskjed at jeg måtte sjekke verdiene oftere nå siden dosen må som regel reguleres når man blir gravid. 

Anonymkode: f2f43...fb4

AnonymBruker
Skrevet

Føler du deg frisk?`Om ja, så vil det nok hjelpe. Om du er en av de som føler deg mye syk selv med medisiner, så tipper jeg det er vanskeligere

Anonymkode: 6314f...061

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte i 8 år og regulerer det med medisin. Jeg ble gravid i første pp :)

Anonymkode: 1e5be...33f

Skrevet

Tror så lenge det er velregulert at det ikke har betydning for hvor lang tid dere bruker. Det er heller at et ustabilt stoffskifte kan gi ustabile sykluser, som igjen kan gjøre det vanskelig å treffe eggløsning. Men velregulert uren symptomer på syklus tror jeg ikke det har betydning. Lykke til 😊

AnonymBruker
Skrevet
Godis skrev (24 minutter siden):

Tror så lenge det er velregulert at det ikke har betydning for hvor lang tid dere bruker. Det er heller at et ustabilt stoffskifte kan gi ustabile sykluser, som igjen kan gjøre det vanskelig å treffe eggløsning. Men velregulert uren symptomer på syklus tror jeg ikke det har betydning. Lykke til 😊

Mja, man har høyere sjanse for SA.

Men ikke dramatisk - og riktig dosering med TSH på 1 eller litt lavere forebygger jo.

Prøvde i 9 på med kun LS - men aktiv endometriose derimot på ønsket nr 2 bare funket ingenting. 

Anonymkode: 86326...68c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ubehandlet/for lav dosering som kan gi infertilitet/problemer. Hvis du er greit medisinert er ikke dette noe du skal trenge bekymre deg for.

Anonymkode: b1947...fa2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mja, man har høyere sjanse for SA.

Men ikke dramatisk - og riktig dosering med TSH på 1 eller litt lavere forebygger jo.

Prøvde i 9 på med kun LS - men aktiv endometriose derimot på ønsket nr 2 bare funket ingenting. 

Anonymkode: 86326...68c

Svarte bare konkret på spørsmålet, om det er vanskeligere å bli gravid. Og det tror jeg altså ikke, basert på den kunnskapen jeg har. 

Men det stemmer, dersom man har underliggende stoffskiftesykdom og blir gravid skal de fleste følges tettere opp, ettersom endringer i verdiene kan øke risikoen for sa. Og mange opplever at stoffskiftet endres under graviditet, derfor bør man følges opp dersom man har lavt eller høyt stoffskifte. Har selv prøvd i to og et halvt år før det klaffet, fikk påvist høyt stoffskifte underveis der. Er nå 9+5, må følges tett opp og håper at stoffskiftet ikke skal bli skyld i spontanabort. 

Vil anbefale ts å få kontakt med noen i helsevesenet med litt mer kunnskap enn fastlegen, så oppfølging i et eventuelt svangerskap blir så godt som mulig 😊

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk lavt stoffskifte etter fødsel med førstemann (vet ikke om det har noe å si) men jeg hadde ikke noe problem med å bli gravid med andremann. Fikk medisiner for å stabilisere verdiene, fikk bare beskjed at jeg måtte sjekke verdiene oftere nå siden dosen må som regel reguleres når man blir gravid. 

Anonymkode: f2f43...fb4

Det høres lovende ut for vår situasjon også... Da får jeg fortsette riktig medisinering og sørge for at det holder seg sånn i lang tid fremover :)  Jeg fikk høyt stoffskifte like etter fødsel for så å ha fått lavt nå i ettertid. Men som du sier så håper jeg det skal holde å holde verdiene i sjakk og være obs om jeg skulle kjenne store endringer i hvordan jeg føler meg :)

Skrevet

Føler du deg frisk?`Om ja, så vil det nok hjelpe. Om du er en av de som føler deg mye syk selv med medisiner, så tipper jeg det er vanskeligere

Anonymkode: 6314f...061

Jeg føler meg stort sett frisk...Fikk heldigvis tatt prøver i dag hos legen for en sjekk ift. verdier, håper de ligger greit innenfor referanseområdet, da gir det meg en pekepinn på hvordan ting står til. Men jevnt over føler jeg meg noen lunde frisk ja, så da håper jeg at stoffskiftesykdommen ikke skal virke negativt inn i prøveperioden.🙏

Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte i 8 år og regulerer det med medisin. Jeg ble gravid i første pp :)

Anonymkode: 1e5be...33f

Aha, så godt å høre. Da er det ikke nødvendigvis en automatikk at vi med stoffskifteproblemer må streve mer ift. å bli gravid. Det gir håp😍😄 

Skrevet
3 hours ago, Godis said:

Takk for svar! :) Da håper jeg at stoffskiftet holder seg stabilt på det nivået det er nå fremover og at iallefall stoffskiftet ikke skal være en stopper for en fullbyrdet graviditet😍 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket nivå ligger TSH på? Ser du skriver innenfor referanseomårde, men det er jo opp til 4.

For kvinner i fertil alder skal TSH ligge på under 2,5 og helst under 2. Om det ligger over dette kan det øke faren for spontanabort og gjøre det vanskeligere å bli gravid.

I tillegg er det viktig å ha god oppfølning som gravid, tsh går ofte opp når man er gravid, altså lavt stoffskifte, så det er vanlig å måtte øke dosen medisin når man er gravid. :)

Anonymkode: a4cbb...031

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ubehandlet/for lav dosering som kan gi infertilitet/problemer. Hvis du er greit medisinert er ikke dette noe du skal trenge bekymre deg for.

Anonymkode: b1947...fa2

Det er godt å bli beroliget av å lese svarene her :) Godt å vite at man ikke nødvendigvis ligger dårligere an ift. å bli gravid pga stoffskifteproblemer i seg selv. Så skal jeg gjøre alt jeg kan for å holde verdiene stabile og være obs om formen skulle endres😊

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt lavt stoffskifte siden tenårene. Det første barnet brukte vi 3 mnd på, det andre satt på første forsøk. Har hatt relativt velregulert, noen ganger liiiitt høyt. Måtte blant annet trappe litt ned på dose den andre graviditeten fordi TSH ikke var lesbar..

Anonymkode: 0bc95...a92

Skrevet
3 hours ago, Godis said:

Svarte bare konkret på spørsmålet, om det er vanskeligere å bli gravid. Og det tror jeg altså ikke, basert på den kunnskapen jeg har. 

Men det stemmer, dersom man har underliggende stoffskiftesykdom og blir gravid skal de fleste følges tettere opp, ettersom endringer i verdiene kan øke risikoen for sa. Og mange opplever at stoffskiftet endres under graviditet, derfor bør man følges opp dersom man har lavt eller høyt stoffskifte. Har selv prøvd i to og et halvt år før det klaffet, fikk påvist høyt stoffskifte underveis der. Er nå 9+5, må følges tett opp og håper at stoffskiftet ikke skal bli skyld i spontanabort. 

Vil anbefale ts å få kontakt med noen i helsevesenet med litt mer kunnskap enn fastlegen, så oppfølging i et eventuelt svangerskap blir så godt som mulig 😊

Ja, kjenner at jeg må være litt "på" hos fastlegen for å få riktig oppfølging. Ikke alle fastleger har god nok kunnskap om stoffskifte og graviditet har jeg inntrykk av, ut fra hva jeg har hørt fra andre. 
Har fått med meg at man som regel øker dosen betraktelig tidlig i svangerskapet bla...Men det føles ikke helt trygt at pasienten har mer "kunnskap" om dette enn legen selv😅 Neida, tror nok at legen har noe fornuftig å komme med når den tid virkelig kommer...håper jeg😉 Enn så lenge, før prøvingen, får jeg bare passe på å holde verdiene i sjakk med riktig medisinering :)

Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilket nivå ligger TSH på? Ser du skriver innenfor referanseomårde, men det er jo opp til 4.

For kvinner i fertil alder skal TSH ligge på under 2,5 og helst under 2. Om det ligger over dette kan det øke faren for spontanabort og gjøre det vanskeligere å bli gravid.

I tillegg er det viktig å ha god oppfølning som gravid, tsh går ofte opp når man er gravid, altså lavt stoffskifte, så det er vanlig å måtte øke dosen medisin når man er gravid. :)

Anonymkode: a4cbb...031

Nå har jeg tatt nye blodprøver i dag, så da får jeg svar på de om noen dager. Men sist prøver var fra august i fjor, og da ser jeg at TSH er noe under referanseområdet faktisk... Svarene ligger nedenfor her....Er ikke det da høyt stoffskifte? Jeg fikk fra starten av vite at jeg hadde høyt stoffskifte (noen mnd etter fødsel) av endokrinologen jeg hadde den gangen. Så pensjonerte hun seg og jeg fikk en ny endokrinolog som i en telefontime hele tiden snakket om lavt stoffskifte til meg. Jeg spurte henne om hun ikke mente høyt stoffskifte, for det var det jeg hele tiden hadde hørt at jeg hadde. Men hun insisterte på at det var lavt stoffskifte... Men ut fra verdien på TSH viser det jo fortsatt høyt stoffskifte eller? Hvertfall når jeg googler så viser lav TSH at det er høyt stoffskifte..Kjenner jeg blir forvirret av hele opplegget...Blir interessant å se hva de nye blodprøvesvarene viser :) 

S-TSH 0,04 0,20 - 4,0        
S-Fritt T4  20,0   11,0 - 23,0        
S-Fritt T3  5,4   3,5 - 6,5
Endret av Rakel86
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Har hatt lavt stoffskifte siden tenårene. Det første barnet brukte vi 3 mnd på, det andre satt på første forsøk. Har hatt relativt velregulert, noen ganger liiiitt høyt. Måtte blant annet trappe litt ned på dose den andre graviditeten fordi TSH ikke var lesbar..

Anonymkode: 0bc95...a92

Takk så mye for svar :) Da er det jo håp her også😍 Det virker som at så lenge man har stoffskiftet under kontroll så skal ikke stoffskiftet sånn sett være til hinder for å kunne bli gravid. Så da håper jeg på at alt går fint til høsten når vi setter igang prøvingen😍😀 

Gjest Laffatus
Skrevet
Rakel86 skrev (6 minutter siden):

Nå har jeg tatt nye blodprøver i dag, så da får jeg svar på de om noen dager. Men sist prøver var fra august i fjor, og da ser jeg at TSH er noe under referanseområdet faktisk... Svarene ligger nedenfor her....Er ikke det da høyt stoffskifte? Jeg fikk fra starten av vite at jeg hadde høyt stoffskifte (noen mnd etter fødsel) av endokrinologen jeg hadde den gangen. Så pensjonerte hun seg og jeg fikk en ny endokrinolog som i en telefontime hele tiden snakket om lavt stoffskifte til meg. Jeg spurte henne om hun ikke mente høyt stoffskifte, for det var det jeg hele tiden hadde hørt at jeg hadde. Men hun insisterte på at det var lavt stoffskifte... Men ut fra verdien på TSH viser det jo fortsatt høyt stoffskifte eller? Hvertfall når jeg googler så viser lav TSH at det er høyt stoffskifte..Kjenner jeg blir forvirret av hele opplegget...Blir interessant å se hva de nye blodprøvesvarene viser :) 

S-TSH 0,04 0,20 - 4,0        
S-Fritt T4  20,0   11,0 - 23,0        
S-Fritt T3  5,4   3,5 - 6,5

Om jeg leser riktig har du høy stoffskifte

Skrevet
2 minutter siden, Laffatus said:

Om jeg leser riktig har du høy stoffskifte

Ja, det er egentlig det jeg også mener at jeg har... Jeg ringte til og med tilbake igjen til  endokrinologen, 20 min etter samtalen, for å forsikre meg om at det var lavt stoffskifte hun mente at jeg hadde, for ut fra tidligere beskjed fra den første spesialisten hadde jeg høyt, så jeg ville bare forsikre meg om at hun hadde sagt riktig.. I journalen som jeg finner på helsenorge har hun skrevet: "Vi avslutter videre oppfølging her. Hun følges videre hos egen lege for sin hypotyreose. Det er viktig at hun tar stoffskifteprøver i forkant av et svangerskap (TSH, FT4, TRAS/TSI) for å innstille Levaxindosen riktig.(fosteret er avh av mors T4 for normal utvikling )" Der skriver hun også hypotyreose, som er lavt stoffskifte. Syns det er merkelig når TSH tyder på høyt stoffskifte....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...