AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Jeg har solsikker hver sommer. Jeg har lyst å ta vare på frø slik at jeg kan lage nye planter neste år. Derfor har jeg to spørsmål. 1. Hvor lenge må solsikeblomsten "dø ut" før jeg kan klippe den av slik at frøene er modne for høsting? 2. Når man ser at solsikken blir stygg og har lyst å klippe bort blomsten. Er frøene brukbar til neste år allerede da? Eller må de dø ut på planten lengre? Noen solsikker har jo flere blomster og jeg klipper av de stygge blomstene for å få nye. Men er frøene klare til høsting allerede da? 3. Kan man klippe av blomster som er blitt litt stygg og så ta vare på blomsten og senere høste solsikkefrøene fra denne? Det jeg egentlig lurer på er om frøene må modnes på levende plante, eller om det går an å modne dem på avklippede planter? Anonymkode: 88c32...5eb
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 https://www.plantasjen.no/solsikke.html Anonymkode: 502cf...5be
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): https://www.plantasjen.no/solsikke.html Anonymkode: 502cf...5be Jepps har lest det men det svarer ikke på spørsmålet mitt. MÅ frøene modnes på planten som lever eller vill frøene kunne brukes om man henger blomsten til tørk? Anonymkode: 88c32...5eb
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jepps har lest det men det svarer ikke på spørsmålet mitt. MÅ frøene modnes på planten som lever eller vill frøene kunne brukes om man henger blomsten til tørk? Anonymkode: 88c32...5eb Fra lenken: Når kan jeg høste solsikken min? "La frøene sitte til hele frøhviten har blitt hard. Deretter kan du høste frøene, legge dem på en tallerken, og la dem tørke i noen uker. Lagre dem deretter på et mørkt og kjølig sted for best mulig holdbarhet. Deretter kan du velge å spise disse proteinrike frøene eller ta vare på dem for planting til neste år." Anonymkode: 502cf...5be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå