Rakel86 Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 (endret) Hei Jeg starter i ny jobb etter sommeren men ønsker også å starte prøvingen med å få barn. Hadde tenkt å starte nå egentlig, men ettersom jeg omsider fikk jobbtilbud tenker jeg å usette til at jeg iallefall har startet å jobbe, og ikke feks kommer ny i jobben og er 4 mnd på vei. Fra tidligere svangerskap har jeg hatt hyperemesis og var sykemeldt 1-2 mnd pga det. Ønsker ikke å starte i ny jobb med sykemelding osv. Alderen min tilsier jo også at jeg ikke kan vente i all evighet heller før vi starter prøvingen. Men jo mer jeg tenker på det jo mer dårlig samvittighet får jeg. Samtidig vet jeg at jeg hadde valgt barn foran karriere any day, men jeg er en person som vil ta hensyn til alt og alle og får usannsynlig dårlig samvittighet ved tanken på å evt. skulle bli gravid like ved jobbstart. Hadde jeg vært noen år yngre hadde jeg ventet, men jeg syns ikke jeg kan ta sjansen på å vente i min alder, 35 år. Gruer meg SÅNN til å fortelle det den dagen det blir aktuelt, selvom jeg vet at jeg egentlig ikke bør trenge det. Hva tenker dere i lignende situasjoner? Hvordan klare å stå i det og ha "guts" til å klare å tenke på dette og virkelig glede seg til den tiden istedenfor å grue seg? Kjenner at det ødelegger litt de positive, gledelige følelsene rundt dette, når jeg vet at jeg samtidig også starter i ny jobb....😯🤔 Endret 3. mai 2021 av Rakel86
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 Skjønner tanken din, tenker sånn selv. Tenkt til å starte å prøve på nr. 2 til sommeren/tidlig høst og søker jobber. Ble akkurat innstilt som nr. 2 i en stilling og vurderer nå om jeg skal søke videre, eller vente til jeg er tilbake igjen etter endt permisjon. Nå har jo du fått jobben allerede så i en litt annen situasjon. Men de har ansatt en kvinne i den alderen og det er helt normalt å få barn. MEN jeg utsatte også å søke etter ny jobb da vi startet å prøve, tok 7 mnd fra vi startet til jeg ble gravid første gang, så mistet vi to ganger så endte med at jeg gikk ut i permisjon 2 år etter vi startet å prøve, så angret da på at jeg ikke hadde søkt jobb, man vet jo ikke hvor lang tid det tar. Så: jeg skjønner følelsene dine, men jeg ville bare kjørt på å prøvd på barn Anonymkode: d6750...948 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 Forstår at det er noe du tenker mye på, men jeg syns du skal starte prøvingen nå når det passer deg. Man vet aldri hvor lang tid det tar før spiren sitter, og sannsynligvis går det veldig bra å fortelle den nye sjefen at du er gravid når den tid kommer. Jeg har ikke vært i lignende situasjon selv, men fikk en ny kollega i fjor, og hun fortalte at hun var gravid noen måneder etter jobbstart (ble planlagt gravid ca samtidig som hun startet i ny jobb). Vi har en godt voksen, mannlig sjef, som møtte henne utelukkende med gratulasjoner og velvilje, i likhet med resten av gruppen. Har ikke hørt noen negative reaksjoner på dette. Verden går fremover - forhåpentligvis kan vi kvinner snart fokusere like lite på dette som det menn gjør 😊 Anonymkode: 5af17...a26 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 Vet om flere som har blitt gravide i ny jobb. Det er jo sånn som hender. En del av livet. Med delt foreldrepermisjon går det jo utover mannens arbeidsplass også. Det er jo ulovlig å reagere med sanksjoner, og det vet de fleste arbeidsgivere også. Kvitt deg med den dårlige samvittigheten. Jeg er min egen sjef og jeg aksepterer min egen graviditet helt fint selv om det går utover firmaet. 😜 Anonymkode: d07b1...6a6 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 Det er kjedelig starte ny jobb med sykemelding, men det er også kjedelig å vente til høsten med å begynne prøving, også tar det plutselig ett år før det sitter 🤷 Jeg ville kanskje ventet bare en måned eller to med å begynne prøving, men ikke så mye lenger. Arbeidsgiver er fullt klar over at det er risiko for graviditet når de ansetter kvinne i 30 åra Anonymkode: 59bd5...e01 3
Eva12 Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 Jeg ble gravid etter 3-4 mnder i ny jobb. Jeg ventet bevisst til jeg hadde vært i jobben i noen mnder, og så klaffet det på andre forsøk. Termin er ca 1 år etter at jeg startet i jobben. Har vært i ganske dårlig form, men sluppet sykmelding pga hjemmekontor. Jeg er like gammel som deg og følte heller ikke at jeg hadde noen tid å miste. Man vet jo aldri hvor lang tid det tar å bli gravid. Jeg gruet meg veldig til å fortelle sjefen det (hadde da vært i jobben i ca 6 mnd), men sjefen tok det helt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 Så trenger man jo heller ikke å si på jobb at det var planlagt. Livet skjer, og det forstår de fleste! Anonymkode: 86b94...ebf 4
Rakel86 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #8 Skrevet 8. mai 2021 On 5/3/2021 at 2:33 PM, AnonymBruker said: Skjønner tanken din, tenker sånn selv. Tenkt til å starte å prøve på nr. 2 til sommeren/tidlig høst og søker jobber. Ble akkurat innstilt som nr. 2 i en stilling og vurderer nå om jeg skal søke videre, eller vente til jeg er tilbake igjen etter endt permisjon. Nå har jo du fått jobben allerede så i en litt annen situasjon. Men de har ansatt en kvinne i den alderen og det er helt normalt å få barn. MEN jeg utsatte også å søke etter ny jobb da vi startet å prøve, tok 7 mnd fra vi startet til jeg ble gravid første gang, så mistet vi to ganger så endte med at jeg gikk ut i permisjon 2 år etter vi startet å prøve, så angret da på at jeg ikke hadde søkt jobb, man vet jo ikke hvor lang tid det tar. Så: jeg skjønner følelsene dine, men jeg ville bare kjørt på å prøvd på barn Anonymkode: d6750...948 Hei og takk for svar. Beklager at det har tatt sin tid å få svar tilbake Men ja, jeg er litt sånn at jeg i andres tilfeller aldri tenker stygt/negativt om en dame blir gravid like etter jobbstart. Så i ditt tilfelle sier jeg bare kjør på, som du selv skriver og har erfart vet man aldri hvor lang tid det faktisk kan ta før den sitter! Når det gjelder meg selv er jeg med kritisk og syns det er vanskelig å skulle være i den situasjonen med å skulle si fra til ny arbeidsgiver at jeg er gravid (når den tid kommer) og ser bare de "negative" sidene ved det. Mens i andres situasjon og liv så heier jeg det jo frem😄 Jeg skal prøve å være litt rausere med meg selv og tenke at jeg sannsynligvis ikke blir dømt så hard når en graviditet inntreffer. Og når man er i min alder så kan man ikke alltid vente til timing skulle vært 100% perfekt.. Håper det ordner seg med jobb for deg og at spiren sitter hele veien ut😍🙏
Rakel86 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #9 Skrevet 8. mai 2021 On 5/3/2021 at 4:19 PM, AnonymBruker said: Forstår at det er noe du tenker mye på, men jeg syns du skal starte prøvingen nå når det passer deg. Man vet aldri hvor lang tid det tar før spiren sitter, og sannsynligvis går det veldig bra å fortelle den nye sjefen at du er gravid når den tid kommer. Jeg har ikke vært i lignende situasjon selv, men fikk en ny kollega i fjor, og hun fortalte at hun var gravid noen måneder etter jobbstart (ble planlagt gravid ca samtidig som hun startet i ny jobb). Vi har en godt voksen, mannlig sjef, som møtte henne utelukkende med gratulasjoner og velvilje, i likhet med resten av gruppen. Har ikke hørt noen negative reaksjoner på dette. Verden går fremover - forhåpentligvis kan vi kvinner snart fokusere like lite på dette som det menn gjør 😊 Anonymkode: 5af17...a26 Det var litt godt å høre egentlig...gir meg håp om at min sjef kan være like chill på det...Har også en godt voksen mann, virker som en ganske hyggelig type..Virker ikke som en som er langsint iallefall Ja, sant..Håper snart at vi kvinner kan få være prøvere og gå med ønske om å bli gravid uten den konstante bekymringen og dårlige samvittigheten..for den ødelegger litt av harmonien rundt det merker jeg
Rakel86 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #10 Skrevet 8. mai 2021 On 5/3/2021 at 4:51 PM, AnonymBruker said: Vet om flere som har blitt gravide i ny jobb. Det er jo sånn som hender. En del av livet. Med delt foreldrepermisjon går det jo utover mannens arbeidsplass også. Det er jo ulovlig å reagere med sanksjoner, og det vet de fleste arbeidsgivere også. Kvitt deg med den dårlige samvittigheten. Jeg er min egen sjef og jeg aksepterer min egen graviditet helt fint selv om det går utover firmaet. 😜 Anonymkode: d07b1...6a6 Hehe, det er noen fordeler med å være sin egen sjef 😄 Ja, jeg får prøve å tenke sånn på det... Det er jo ikke kriminelt å bli gravid i ny jobb, selvom det nesten føles sånn av og til....Men jeg skal prøve å kvitte meg med den dårlige samvittigheten som du skriver👌 Om arbeidsgiver blir sur så sier det mer om han enn meg sånn sett..
Rakel86 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2021 On 5/3/2021 at 5:11 PM, AnonymBruker said: Det er kjedelig starte ny jobb med sykemelding, men det er også kjedelig å vente til høsten med å begynne prøving, også tar det plutselig ett år før det sitter 🤷 Jeg ville kanskje ventet bare en måned eller to med å begynne prøving, men ikke så mye lenger. Arbeidsgiver er fullt klar over at det er risiko for graviditet når de ansetter kvinne i 30 åra Anonymkode: 59bd5...e01 Ja, jeg hadde sett frem til å starte prøvingen, særlig når man ikke vet helt hvor lang tid det tar. Nå har vi vært heldige begge gangene. Første satt på første forsøk, men endte i SA, andre gangen tok det 4 pp...Men ingen garanti for at vi er like heldige nå... Er litt redd for at de skal miste respekten for meg og se på meg som et kynisk menneske om jeg blir gravid så tidlig. Litt som om jeg tenker bare på meg selv...Hadde jeg vært yngre så hadde jeg nok ventet lenger, men man er ikke lenger ung i midten av 30-årene når man snakker barn...
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #12 Skrevet 8. mai 2021 Jeg er litt i samme situasjon. Jeg er nyutdannet om 3 uker, og starter i jobb rett etterpå. Jeg er 11 uker på vei nå, men vi bestemte oss for å begynne prøvingen fordi vi var klar over at det kunne ta litt tid, selv om vi ikke er over 30 år. Jeg gruer meg også til å si det til arbeidsgiver om en ukes tid, men jeg tenker at dette sikkert er noe de ofte møter og satser på at det ikke kommer noen negative reaksjoner. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt på og begynt prøvingen dersom du føler deg klar for det☺️ Lykke til! Anonymkode: b4a00...78c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #13 Skrevet 8. mai 2021 Siden du er såpass "gammel" som 35, forventer kanskje rbeidsgiver t du er ferdig med barnefødsler. Kan jo også hende at de har sett etter folk som er fra 35 og oppover. Anonymkode: 2ab6b...217 1
Rakel86 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #14 Skrevet 8. mai 2021 On 5/3/2021 at 9:45 PM, Eva12 said: Jeg ble gravid etter 3-4 mnder i ny jobb. Jeg ventet bevisst til jeg hadde vært i jobben i noen mnder, og så klaffet det på andre forsøk. Termin er ca 1 år etter at jeg startet i jobben. Har vært i ganske dårlig form, men sluppet sykmelding pga hjemmekontor. Jeg er like gammel som deg og følte heller ikke at jeg hadde noen tid å miste. Man vet jo aldri hvor lang tid det tar å bli gravid. Jeg gruet meg veldig til å fortelle sjefen det (hadde da vært i jobben i ca 6 mnd), men sjefen tok det helt fint. Håper jeg også er like heldig både med klaff og grei sjef. Tenker også å vente til hvertfall september, vil aller helst slippe å komme høygravid i ny jobb😁 Jeg starter i en jobb med turnus, og sist graviditet ble jeg altså sykemeldt tidlig i svangerskapet grunnet hyperemesis....Håper jeg slipper unna det denne gangen. Men på en annen side er jo min jobb relativt lett å erstatte og sette inn ekstravakter om jeg skulle bli så dårlig som sist gang..selvom hjemmekontor hadde vært genialt nå mtp hvis man skulle blitt dårlig og kunne tatt noen roligere økter hjemme og kanskje sluppet sykemelding
Rakel86 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #15 Skrevet 8. mai 2021 On 5/3/2021 at 11:07 PM, AnonymBruker said: Så trenger man jo heller ikke å si på jobb at det var planlagt. Livet skjer, og det forstår de fleste! Anonymkode: 86b94...ebf Det er jo også en mulighet ja
Rakel86 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #16 Skrevet 8. mai 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er litt i samme situasjon. Jeg er nyutdannet om 3 uker, og starter i jobb rett etterpå. Jeg er 11 uker på vei nå, men vi bestemte oss for å begynne prøvingen fordi vi var klar over at det kunne ta litt tid, selv om vi ikke er over 30 år. Jeg gruer meg også til å si det til arbeidsgiver om en ukes tid, men jeg tenker at dette sikkert er noe de ofte møter og satser på at det ikke kommer noen negative reaksjoner. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt på og begynt prøvingen dersom du føler deg klar for det☺️ Lykke til! Anonymkode: b4a00...78c Det er veldig deilig å høre at vi er flere i samme situasjon Vi får tro og håpe at vi har med hyggelige og forståelsesfulle sjefer å gjøre Tusen takk for lykkeønskninger! Og masse lykke til til deg, både i ny jobb og med å fortelle den fine nyheten😍
Rakel86 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #17 Skrevet 8. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Siden du er såpass "gammel" som 35, forventer kanskje rbeidsgiver t du er ferdig med barnefødsler. Kan jo også hende at de har sett etter folk som er fra 35 og oppover. Anonymkode: 2ab6b...217 Oisann, nå følte jeg meg VELDIG gammel her...😅 😁 Jaja, da får de seg i tilfelle en overraskelse... 😅 Håper ikke de har "safet" seg med meg fordi jeg er gammel og de tenker at jeg er ferdig med barn😆 Har en 2-åring fra før, så satser på at de skjønner at det vil komme en til etterhvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå