AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Har i det siste begynt å bekymre meg for hvordan det skal gå med baby og katt. Har termin i juli 2021. Katten er innekatt. Er vanligvis veldig kosete og elsker å legge som oppå brystet til samboer og meg når han sover. Aldri hatt noe episode med kloring/ biting av oss men blir jo annerledes med en baby som er brå og skriker. Tenkt at katten i begynnelsen skulle bo hos et familiemedlem da katten har vært der mye og er kjent der og vi kan bli kjent med babyen. Veldig redd for at katten skal klore baby/ legge seg oppå baby når katten skal tilbake til oss igjen. Vi skal også flytte så blir mye nytt for katten. Tenker at det blir svært vanskelig å følge med 24/7 og at det bare skal noen få minutter uoppmerksomhet til før noe galt kan skje. Redd for at jeg føler jeg må være våken hele tiden og følge med. Noen som har erfaring med katt og baby? Råd og tips? Anonymkode: e710e...9fa
jaromei Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 (endret) Det er ikke sikkert at katten din reagerer som min gjorde, men min ble LIVREDD for babyen fra første stund. Jeg var ikke engstelig for at katten skulle verken klore eller noe legge seg på babyen da han holdt seg helst i andre enden av huset. Min er forresten også innekatt. Og er også i utgangspunktet veldig kosete og trygg på mennesker. Det jeg har merket er at katten kjeder seg mye mer nå. Han vil ikke ha noe med sønnen min å gjøre fremdeles (og han er 19 mnd nå), og holder seg på andre siden av grinder, gjemmer seg i kjelleren. Han kommer gjerne frem igjen når barnet er lagt for kvelden, og ligger på magen min og koser ut kvelden. Jeg har mye dårlig samvittighet for katten min, fordi det virker som om han ikke helt trives. Jeg håper det går seg til når sønnen min blir enda litt eldre og vi kan lære ham å kose på katten på en rolig måte. Foreløpig løper han etter katten ved hver anledning og prøver å holde ham fast. Uffameg.😅 Endret 3. mai 2021 av jaromei 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 Det kommer nok til å gå fint Har inntrykk av at de fleste katter orker ikke å forholde seg til babyer og barn og går og legger seg en helt annen plass. Vi fikk katt når vi hadde baby og katten holder seg stort sett borte når barnet er våknet. Det ble litt sånn katt kom inn i rommet - ånei,æsj, her er barn - katt går ut igjen 😂. Siden jeg ofte satt med baby ble mannen en favoritt å ligge på. Nå som vi venter nr 2 så har katten begynt å gå ut også, så da kan han slippe unna. Har dere plass nok til å stenge av deler av boligen? Spesielt soverommet trenger jo ikke katten være på og alle andre steder enn der er jo babyen under oppsyn. Kan det være aktuelt at katten begynner å gå ute? Anonymkode: fe08a...a92 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 Tenker at katten ikke skal inn på soverommet vårt eller soverommet til baby. Baby skal sove inne hos oss det første året men greit at han lærer seg at han ikke skal være inne på babyrommet. Noe som bekymrer meg er at for noen år siden hadde jeg besøk av en venninne med baby. Katten drev og skulle hoppe oppi vognen med baby oppi hele tiden selv om jeg sa nei. Ser jo hvor fort skaden kan skje og redd han skal klare å snike seg inn på soverommet og legge seg oppi babysengen uten at vi merker det. Katten veier nesten 6 kg så babyen må bli ganske stor før dette ikke er farlig. Anonymkode: e710e...9fa
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 Er mulighet for at han kan begynne å gå litt ut men tror han liker seg best inne. Lest at innekatter som begynner å gå ut har en tendens til å ikke klare seg så bra ut dessverre. Anonymkode: e710e...9fa
Gjest Alexz Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenker at katten ikke skal inn på soverommet vårt eller soverommet til baby. Baby skal sove inne hos oss det første året men greit at han lærer seg at han ikke skal være inne på babyrommet. Noe som bekymrer meg er at for noen år siden hadde jeg besøk av en venninne med baby. Katten drev og skulle hoppe oppi vognen med baby oppi hele tiden selv om jeg sa nei. Ser jo hvor fort skaden kan skje og redd han skal klare å snike seg inn på soverommet og legge seg oppi babysengen uten at vi merker det. Katten veier nesten 6 kg så babyen må bli ganske stor før dette ikke er farlig. Anonymkode: e710e...9fa Jeg sov stadig med katter i vogna når jeg var baby 😅
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 Vi har 3 katter og 3 barn, alle kattene har vært skeptiske til babyene og holdt seg lagt unna dem - den ene katten tolererer at barna drar ham i halen/pelsen og sånt fra de er rundt 1 år gamle, mens de andre kattene har løpt unna frem til barna har nådd skolealder. Tror normalen for katter er at de holder trygg avstand til noe så uberegnelig som menneskebabyer. Anonymkode: b8f12...33a 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #8 Skrevet 3. mai 2021 Ok😊 men har de prøvd å legge seg oppi vogn eller seng osv der baby sover? Anonymkode: e710e...9fa
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #9 Skrevet 3. mai 2021 Vår har av og til lagt seg i senga til vår for å sove, men aldri når hun er der. Han vet han ikke får lov så ga opp det projektet. Men yndlingsstedet er stellebordet, jeg tror han anser det som en seng og legger seg der stadig vekk selv om han blir lempa av flere ganger daglig 🙈 Men igjen, aldri mens baby er der. Babyer er bråkete og uforutsigbare og katter er stort sett smarte nok til å skjønne at det er best å holde seg unna. Jeg har vært borti en litt håpløs katt, en liten ragdoll eller hellig birma som tar absolutt ingen hint og er fullstendig tillitsfull og in-your-face uansett hvor mange ganger den dyttes vekk, også av barn. Den er ekstremt snill da, og ville aldri bitt eller klort, men om jeg hadde hatt den katten med en liten baby ville jeg nok vært nøye med nett over seng og vogn ihvertfall. Anonymkode: fe08a...a92
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #10 Skrevet 3. mai 2021 Min la seg i vogna én gang mens baby ikke var der. Har aldri prøvd å legge seg oppå baby, var heller litt skeptisk i begynnelsen. Men om babyen gråt kom katten løpende og skulle passe på. Ville nok latt være å sende bort katten, det er jo ikke sånn at nyfødte gir veldig mye respons den første tiden så skjønner ikke helt hvorfor dere ikke vil ha katten der. Det er bedre at den venner seg til baby fra den er bitteliten enn at den kommer hjem og så er det plutselig en stor baby der som er mye våken og krever deres oppmerksomhet. Anonymkode: b685a...1b1 9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #11 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har i det siste begynt å bekymre meg for hvordan det skal gå med baby og katt. Har termin i juli 2021. Katten er innekatt. Er vanligvis veldig kosete og elsker å legge som oppå brystet til samboer og meg når han sover. Aldri hatt noe episode med kloring/ biting av oss men blir jo annerledes med en baby som er brå og skriker. Tenkt at katten i begynnelsen skulle bo hos et familiemedlem da katten har vært der mye og er kjent der og vi kan bli kjent med babyen. Veldig redd for at katten skal klore baby/ legge seg oppå baby når katten skal tilbake til oss igjen. Vi skal også flytte så blir mye nytt for katten. Tenker at det blir svært vanskelig å følge med 24/7 og at det bare skal noen få minutter uoppmerksomhet til før noe galt kan skje. Redd for at jeg føler jeg må være våken hele tiden og følge med. Noen som har erfaring med katt og baby? Råd og tips? Anonymkode: e710e...9fa Hva er problemet? Blir provosert av folk som plutselig mener katten eller hunden utgjør en trussel for baby, bare sånn helt ut av det blå. Altså du har like stort ansvar for kjæledeggen selv om du får barn, du kan ikke bare kaste dem ut. Kjenner folk som avliver dyra sine fordi de ikke gidder legge inn litt innsats for å få det til å fungere. Min katt er innekatt. Hun elsker å legge seg i vogna og senga til baby, når han ikke er der. Vi må fortelle henne at det ikke er hennes plass, og hun respekterer det mer og mer. Hun hopper opp og snuser på han når han ligger på sofa, før hun stikker. På natten lukker vi henne ute fra soverommet og hun sover på et annet rom. Jeg gir henne mye kosetid når baby sover. Koker ekstra mye sei til henne, som hun elsker. Har gått inn for å skjemme hu ekstra bort nå, slik at hun forbinder ny baby med no positivt. Går kjempebra!! Hund, katt, de kan fungere helt topp topp med ny baby de. Bare en del som ikke gidder gjøre en innsats. Drittsekker rett og slett. Anonymkode: 4b4bd...b44 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #12 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Min la seg i vogna én gang mens baby ikke var der. Har aldri prøvd å legge seg oppå baby, var heller litt skeptisk i begynnelsen. Men om babyen gråt kom katten løpende og skulle passe på. Ville nok latt være å sende bort katten, det er jo ikke sånn at nyfødte gir veldig mye respons den første tiden så skjønner ikke helt hvorfor dere ikke vil ha katten der. Det er bedre at den venner seg til baby fra den er bitteliten enn at den kommer hjem og så er det plutselig en stor baby der som er mye våken og krever deres oppmerksomhet. Anonymkode: b685a...1b1 Ondskapsfullt å bare drite i katten når man får barn. Sier litt om karakteren til folk. Hadde ikke stolt på noen som var i stand til å være så hjerterå. Anonymkode: 4b4bd...b44 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #13 Skrevet 3. mai 2021 Jøss så hissig. Ingen som driter i katten her. Prøver å få til en god og trygg løsning for både katten og babyen. Katten skal være hos et familiemedlem i begynnelsen som har fungert som kattens ande hjem siden katten var liten. Stortrives å være der. Vi skal flytte nesten samtidig som baby kommer så tenker at dette blir en veldig brå overgang for katten og det er bedre med tilvenning. Må jo være lov å være bekymret og prøve alt for å unngå at katten skal klore baby/ legge seg over baby i sengen eller i vogn. Er mange som har katter og ønsker derfor å høre hvordan andre har løst det/ erfaringer. Jeg har jo et ansvar for at babyen er trygg og ikke blir skadet av katten. Anonymkode: e710e...9fa
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #14 Skrevet 3. mai 2021 For katten er det nok ikke den beste løsningen og bli sendt bort fra hjemmet sitt, for så å komme tilbake til et hjem som ikke lengre lukter og høres ut som hjem. Altså en baby tar med seg mye nytt. Jeg mener det aller beste i forhold til katten er at den får bli introdusert for baby helt i starten, få lov til å snuse på alle baby ting, få lov til å se at det ikke er noe farlig, eller noe særlig å bry seg om. «Chris and Eve», er en youtube kanal. De hadde først 2 katter, fikk så en baby og nå nettopp nr 2. De hadde ikke problemer med baby og katter, her er møte mellom baby 2 og kattene, skikkelig søtt 😸 Anonymkode: ea334...814 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 Vi har 4 innekatter. Alle 4 er fra før jeg og mannen ble sammen, så vi kjenner dem godt. Jeg var/er aldri redd for at de skal skade babyen med vilje. Det jeg er redd for er at de skal legge seg til å sove på baby. Jeg sover aldri i samme rom som kattene er med baby. Det tok 1 mnd før noen av kattene ville bort og snuse på babyen. De var veldig stresset i starten, særlig den ene katten. Denne ene katten har enda ikke vendt seg til babyen, og virker fremdeles stresset til tider, særlig når baby gråter. Men jeg er ikke redd for at katten plutselig skal angripe babyen for det. Katten til min mor derimot er i en helt annen liga. Den katten hadde jeg vært redd for at skulle skade babyen. Den katten både biter og klorer oss voksne bare vi klapper henne feil (eller ikke klapper). Hvis katten din ikke uprovosert biter og klorer deg, så ville jeg ikke bekymret meg. Men katten kan likevel finne på å legge seg på ansiktet/brystet/halsen til babyen uansett hvor snill den er (babyen er jo god og varm). Så man skal aldri la babyen være alene med katten. Så lenge du er der og er våken så er det jo ikke noe problem. Anonymkode: b5d6f...5f6 3
lyskrone Skrevet 3. mai 2021 #16 Skrevet 3. mai 2021 (endret) Vi har både katt og hund. Når vi kom hjem fra sykehuset så var han bortpå å tittet og snuste på han. La seg nede ved beina hans når han lå i sofaen ellers var han ikke veldig interessert i ungen🤷🏼♀️ Når han begynte å krype på gulvet og dra katta i halen så lot han, han bare holde på. Nå er guttungen 2 og de er bestevenner 🥰 Han er også innekatt 😊 Bikkja brydde seg heller ikke særlig når han var baby, men nå leker de sammen og koser masse 😄 Endret 3. mai 2021 av lyskrone 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #17 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jøss så hissig. Ingen som driter i katten her. Prøver å få til en god og trygg løsning for både katten og babyen. Katten skal være hos et familiemedlem i begynnelsen som har fungert som kattens ande hjem siden katten var liten. Stortrives å være der. Vi skal flytte nesten samtidig som baby kommer så tenker at dette blir en veldig brå overgang for katten og det er bedre med tilvenning. Må jo være lov å være bekymret og prøve alt for å unngå at katten skal klore baby/ legge seg over baby i sengen eller i vogn. Er mange som har katter og ønsker derfor å høre hvordan andre har løst det/ erfaringer. Jeg har jo et ansvar for at babyen er trygg og ikke blir skadet av katten. Anonymkode: e710e...9fa Jeg ville som andre nevner her heller ikke sendt bort katten. Da kommer den til et nytt hjem med en ny lukt i tillegg, bedre at pus blir vandt til baby i fra første stund. Så lenge du holder øye med baby (som du uansett må mens de er nyfødte) får jo ikke pus gjort noe med baby. For å unngå at pus legger seg i vogna mens baby sover kan vognen stå på et rom med lukket dør, når det kommer til senga kan man jo bare lukke døra så er problemet løst. Anonymkode: ac5db...e30 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #18 Skrevet 3. mai 2021 Katten klarer å åpne dører. Hopper og legger vekten på dørhåndtaket. Anonymkode: e710e...9fa
Kenelz Skrevet 3. mai 2021 #19 Skrevet 3. mai 2021 Aldri hatt problem med å ha både katt og baby. Har heller aldri opplevd at katten legger seg opp på babyen eller har vært noe interessert i det lille mennesket. Du bekymrer deg for ingenting. Sjansen for at katten reagerer aggressivt mot baby er svært sjeldent.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #20 Skrevet 3. mai 2021 Vi hadde to unge katter da frøkna ble født. Til å begynne med holdt begge seg unna babyen, spesielt når hun gråt. Etter en stund begynte hunnkatten å komme snikende og lukte på føttene til babyen når jeg ammet, og kunne etter hvert legge seg ved siden av, eller halvveis oppå føttene til frøkna. Hannkatten holdt avstand lenge. Begge kunne la seg klappe og koses med av frøkna da den tiden kom, men hunnkatten var definitivt mest tålmodig. Vi holdt kattene unna vognen så godt vi kunne(ingen problemer så lenge frøkna lå der), og vi stengte døra til soverommet om natta fra en stund før frøkna ble født. Jeg er enig med de andre her om å la katten få bli kjent med babyen fra starten av. Både babyen og det nye bostedet er jo uansett noe katten må bli kjent med. Anonymkode: 16484...c5a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå