Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Noen som har erfaring med å kutte morgenamming?

Kan det føre til noe lengre søvn?

Mini på 13 mnd våkner alltid 06, selv om hn sovnet 18, 18, eller 20 kvelden før. Lurer på om ammestunden er litt «motiverende» for å komme opp 😄

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Næh, vår våkner fortsatt 05:30 som da han var baby. Er nå 3,5 år. Helt vanlig tidspunkt for små barn å våkne så tidlig...

04:30 er derimot et annet tema

Anonymkode: 489fe...658

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det motsatt - får jeg ammet kl. 6 kan det bli 1-1,5 t til med søvn.

Samsover og ammer liggende.

Anonymkode: 0d0e2...fb8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er jo bare å prøve, men det er ikke sikkert. Mn som nå er 2,5 starter fortsatt dagen sin rundt seks. Det gjorde jeg også som barn, helt til jeg var sju, faktisk 😅

Anonymkode: 0cedb...08d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sluttet å amme på morningen da han var 13mnd. Nå 5 mnd senere våkner han dessverre fortsatt mellom 5 og 6 hver morgen 

Anonymkode: ad2ab...69c

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Ikke så oppløftende, men kjekt å vite 😅

AnonymBruker
Skrevet

Her var det også omvendt. Morgenpuppen førte til at vi ble liggende å slumre, etter at vi kutta den var hun lys våken og ingen grunn til å bli liggende i senga lengre. Skulle gjerne fortsatt om hun ikke mistet interessen for å amme, det var mye deiligere å kunne drøye morgenen litt lengre.

Anonymkode: ce579...84a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det motsatte, som ab over skriver. Min er 18 mnd og starter alltid dagen mellom 05 og 06. Uansett. Sluttet å amme ved 10 mnd - det hjalp ikke på hverken nettene eller morgenene 🤭

Anonymkode: ecdfe...136

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også det motsatte. Her starter 4 åringen som regel dagen mellom 05 og 06 og har alltid gjort det, samma om han sovner kl 19 eller 22.  De gangene han sover til 07 føles helt fantastisk 😅

Anonymkode: d3a48...199

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Ble mye verre. Etter ammeslutt ville hun ikke ligge i senga og kose lenger, men begynte å sette seg rett opp og peke på døra og si "ut! Stua!". Gjerne klokka halv 5. 

I tillegg var hun så sulten at hun var helt ekstremt grinete frem til frokost. Det er hun fortsatt egentlig. Er et stress alt sammen. 😂

Sov mye bedre frem til halv 5-5 da 😛

AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig1 skrev (6 timer siden):

Hei,

Mini på 13 mnd våkner alltid 06, selv om hn sovnet 18, 18, eller 20 kvelden før. Lurer på om ammestunden er litt «motiverende» for å komme opp 😄

Bare gi ungen pupp du.

Anonymkode: f6c96...beb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var motsatt her og. Med amming om morgenen kunne ettåringen småsove en halvtime til etterpå, og nå uten hopper hun alltid i sengen senest 06, ofte nærmere 05. 

Anonymkode: 41c11...686

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje. Baby på 6 mnd våkner som regel mellom 05:30-06:30, står opp og ammer i stua. 80% av dagene så sover hun 30 min til 1,5 time til på puppen. Kunne sikkert lagt henne igjen, men får ikke til å sovne selv så lar henne bare sove videre på puppen. Men tenker ofte inni meg at "kunne du ikke bare sovet den timen ekstra FØR amming"😅 

Anonymkode: 0b449...3d8

• Liker 2
Skrevet

Takk for mange svar ☺️ ser ikke ut til at ammingen er noe motivasjon for å våkne tidlig, da. De våkner vel bare tidlig av seg selv! 

AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig1 skrev (På 3.5.2021 den 14.29):

Hei,

Hvis du legger ett barn på 13 mnd kl 18, da må du nok regne med at den våkner etter 12 timer. 

Men utsetter du leggingen så vil den også våkne senere. Men når barn er blitt så store, så sover dem sjeldent mer enn 12 timer på natta.

Du er jo kjempe heldig hvis barnet sover hele den tiden i strekk uten å våkne

Anonymkode: 03a30...20b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 21.34):

Hvis du legger ett barn på 13 mnd kl 18, da må du nok regne med at den våkner etter 12 timer. 

Men utsetter du leggingen så vil den også våkne senere. Men når barn er blitt så store, så sover dem sjeldent mer enn 12 timer på natta.

Det kommer jo litt an på hvor mye barnet sover på dagtid, tenker jeg. Men dersom barnet har en god lur på dagen, er 12 timer bra om natten, ja 😇

Men som nevnt våkner hn 06 uansett leggetid, noe jeg ikke er alene om å erfare 😅

AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig1 skrev (12 timer siden):

Det kommer jo litt an på hvor mye barnet sover på dagtid, tenker jeg. Men dersom barnet har en god lur på dagen, er 12 timer bra om natten, ja 😇

Men som nevnt våkner hn 06 uansett leggetid, noe jeg ikke er alene om å erfare 😅

Ja, vi er mange som har mer erfaring med at om man prøver å justere på leggetidspunktet på slike morgenfugler, så våkner de ENDA tidligere!

Det har aldri funket for oss å legge senere for mer sovetid på morgenen. Så vi setter dermed pris på mye tid på kvelden og legger oss tidligere for å være uthvilt, enn å prøve å pushe ungen inn i noe som ikke funker for hen.

Anonymkode: 489fe...658

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 21.34):

Dette stemmer jo ikke. Jeg kan legge min 2-åring klokka ni, og hun våkner allikevel klokka seks. Det eneste det fører til, er grinete og survete unge hele dagen. Legger jeg henne derimot sju slik vi pleier, våkner hun blid og fornøyd halv sju. 

Anonymkode: 0cedb...08d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...